Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Tack snälla Susan för att du öppnat dagis igen! :heart:

Har saknat er sååååååå :heart: :heart: :heart:

Visste inte att det var 3 jackar ni hade :shock: De små rackarna gillar mycket promenader och luft :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Åh vad kul det var att läsa detta, Susan! Nu har jag smaskat i mig hela tråden från början till slut! Åh vad dina ungar kan vara glada som har så bra personal på sitt dagis! :wink:

Skönt att Emil är på benen igen. Lillpirayans bästis lyckades med samma bedrift i ungefär samma ålder och man kan bara förundras hur mycket ett barn klarar av! Ligga i sträck så många veckor - hu!! Skönt att det är över för er!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Så härligt att ha dagisuppdateringar att se fram emot igen :D
Har saknat!

Kram
Sophie
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack alla snälla, ni är för rara :heart:

Det jag är mest imponerad över är Tösen som efter många veckors frånvaro så lyckligt och självsäkert stegar in i huset och omfamnar oss alla. Hon överlämnar direkt sin lilla nalle som alltid sover i sängen under dagarna hos oss. Tänk att hon kom ihåg det :?: :!: Hemma och borta också för den delen går hon alltid och bär på sin nalle.

Sen vet hon precis vilken stol som är hennes, hon vet var hon ska ställa sina skor och att man tar av dem själv, att man tar av sin jacka och lägger i sin låda där hennes namn står. Jag är så impad över denna lilla tös.

Inga problem med varken mat eller sömn heller. Hon går eller springer till sängen och lägger sig direkt ner. Sen kollar hon om hon kan få komma upp men när hon får ramsan till svar så somnar hon bara och sover så gott i en och en halv timme. :sleep:

Jag är så imponerad av hur bra Tösen och Emil arbetar tillsammans när vi lagar mat, dukar, tvättar kläder, vattnar landen, rensar ogräs eller gör något annat viktigt som måste göras. En kan tex ta upp ogräs och lägga på gåvagnen och så kör den andra bort det till komposten :heart:

När Emil tappar eller slänger av solhatten är Tösen genast där och sätter tillbaka den och det är helt ok för Emil. När Tösen trillar kan Emil komma till undsättning och försöka hjälpa henne upp vilket oftast resulterar att bägge två ligger i en hög på marken.

Jag är så imponerad över att de små är så rara mot varandra. Spontana kramar och pussar är ofta förekommande. Visst nyps någon ibland, visst bits någon ibland men då blir det klappa fint-utbildning och sen en förlåt-kram.

Jag är så imponerad av att de är så ooooooootroligt söta och så oooooootroligt trevliga att tillbringa dagarna med. Vi kan ha så ooooootroligt härliga diskussioner om ditten och datten.

Jag är priviligerad och jag trivs med att vara det :!: :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Underbart att läsa om att ni är igång igen :!: :heart:
Hon har säkert saknat er riktigt ordentligt, tösen :D Häftigt att hon kom ihåg alla era rutiner :!:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Jag har längtat efter dagisuppdatering!! Så roligt att läsa och så inspirerande!
3 fina...2005, 2007, 2010
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Jag kan bara instämma i kören: underbar läsning och så jäkla inspirerande :!: Jag riktigt känner hur idéer och visioner om framtiden gror i mig... och jag är säkert inte ensam :D
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tänk att tiden går så fort och dagarna bara rinner iväg.

I fredags hade Tösen långdag hos oss och jag kan nog säga att vi inte gjorde många knop. På förmiddagen höll vi oss i trädgården, barnen lekte och hjälpte mig med att plocka ris som vi la på eldningshögen.

När barnen sov middag hämtade Pappan Farmor som kom ner från huvudstaden. Emil blev själaglad när han fick krama sin farmor igen. Han kallar henne för Ta-Taa och säger det alltid med ett stort leende över ansiktet. :) Tösen gillade också farmor, det var helt okej att hon var med på vårt dagis.

På eftermiddagen fortsatte vi med lek i trädgården. Det var ju veckans sista arbetsdag så vi tyckte vi jobbat tillräckligt hårt hela veckan för att få lite fritid på fredagen.

Måndag morgon, jag var uppe med tuppen för att mata och rasta hundar innan Tösen skulle anlända klockan sju. Pappan hade ännu tidigare satt sig på ett tåg till huvudstaden för att arbeta och Farmor sov gott i sin lilla stuga bakom vårt hus.

Emil gick in och väckte Farmor och sen åt vi frukost. Tösen dök inte upp och klockan gick och gick. Skulle hon komma eller inte :?: Klockan nio anlände Tösen med sin mamma i släptåg. Arg som ett bi, fast något mer behärskad, sa jag att jag var arg för att hon inte hört av sig och meddelat att de skulle komma senare. Mamman bad om ursäkt, det var några lektioner på morgonkvisten som blivit inställda. Vi kom, än en gång, överens om att hon ska meddela mig i god tid när hon ändrar några tider.

Hela gänget, inklusive farmor, klädde på sig för att promenera bort till stora fårhagen där vi skulle studera alla små söta lamm. När vi kom fram hade hela får-gänget dragit sig längst bort i hagen så vi kunde inte se ett enda gulligt litet lamm. Snopet :!: Istället fortsatte vi vår promenad och hamnade till sist uppe hos mormor där vi hälsade på hästarna, tittade och luktade på alla fina blommor och så hade hon köpt nya spadar till barnen så de satt och grävde en lång stund. När vi vände hemåt igen fick vi med oss en burk med krusbärssylt och en bukett blommor :) . Tösen älskar att plocka blommor, hon gör det varje morgon och så får Emil dem. :heart: Han luktar på blommorna och kräver sen att de placeras i en liten vas på bordet.

Väl hemma serverades lunch och sen la sig de små medans Farmor och jag diskade, rastade hundar och latade oss en stund.

Måndagar är Tösens korta dag så Mamman kom och hämtade redan klockan två. Själv överlämnade jag en gnällig :!: :?: Emil till farmor och for iväg för att storhandla.

Sen blev det då tisdag och det var inplanerat en promenad till stora grävmaskinen (Emils önskan) och fiskdammen. Barnen klev på med långa steg längs med Skåneleden, de luktade på blommorna, pussade varandra och skuttade fram. Grävmaskinen var spännande, så stor och stark, lite läskig men ändå så otroligt intressant.
När vi kom fram till fiskdammen, där det bor en massa laxforeller, så skulle vi slänga i lite mat för att barnen och farmor skulle få se vilket plaskande det skulle bli. Alla stod spända av förväntan vid kanten och jag hivade i en näve mat och, ja det blev ju inte någon superhäftig upplevelse för det kom bara ett par fiskar som plaskade väldigt slött. :? Dagen innan när jag matat fiskarna kom hela gänget så det såg ut som hela dammen kokade, de var som tokiga och hoppade för fulla muggar.

Ja, ja det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Vi promenerade hemåt, lite besvikna men ändå glada för solen sken och det var riktigt, riktigt sommarvarmt. Efter en liten stund ville Emil åka vagn :shock: , jag lyfte upp honom och han la sig ner och slumrade :!: Inte likt den lille killen som mer är som en dopad iller och inte som en trasdocka.

Lunchen åt bägge barnen med god aptit, fast Emil var trött för att inte säga jättetrött. Visst kändes han varm och när jag tog tempen visade den 39,6 så det blev lite medicin och marsch i säng. Tösen väckte jag efter de obligatoriska 1,5 timmarna medans Emil fick sova vidare i två timmar. Som tur var hade jag ju Farmor som världens bästa resurs, hon tog hand om Tösen hela eftermiddagen medans Emil låg i mitt knä och kved. Han orkade verkligen ingenting stackarn. Tösen däremot både klippte gräset och gungade för allt vad Farmor orkade putta på.

Sen fick vi stänga dagiset under resten av veckan för Emil blev sjuk. Skumt för på natten till onsdagen hade han över 40 graders feber och låg i sin säng och kved maaaamaaaa. Enda gångerna han överhuvudtaget säger mamma är när han har över 38 graders feber, har slagit sig så det blöder eller har brutit lårbenet. För övrigt säger han bara Pappa. :)

Onsdagen blev ganska lugn, det var regningt och Emil var febrig om än något bättre med lägre temp.

Idag, torsdag, har han fortfarande lite feber men orkar mycket mer. Han fick följa med Farmor till stora staden medans Pappan och jag var på lasarettet och tittat på lillasyster/bror på UL. :)
38 graders feber på kvällen är ju inte så farligt, nu hoppas vi på ännu en lugn natt så han blir helt återställd i morgon.

Dagiset öppnar igen på måndag :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Han fick följa med Farmor till stora staden medans Pappan och jag var på lasarettet och tittat på lillasyster/bror på UL.
Nej, men... Nej, men... \:D/ Supergrattis!!!!!!!!! Åh, vad kul!!!!!!

Men förstås inte att Emil har feber... 3-dagars eller? Hoppas han kryar på sig snart.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

:lol: Säger som Ewa - grattis - det där hade jag helt missat eller hade du inte sagt nåt tidigare! Vad roligt för Emil att bli storebror!

Måste bara kommentera det här med att han ropar mamma när han är sjuk - här är det tvärtom: på dagtid ropas det på mig men är det sjukdom så ropar stora killen "paaaappaaaa du måste komma till miiiiig". Då vet man att det är fara å färde.

Pussar till lilla sjuklingen!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

*Pust*
Har inte hittat den här tråden förrän nu, och äntligen har jag läst igenom hela. Fick dela upp den på två omgångar faktiskt...

Jag blev så himla inspirerad så idag när jag träffade en ganska ny bekantskap så "råkade" jag erbjuda henne att ta hand om hennes skrutta i höst om hon blev tvungen att börja jobba. Det var ju egentligen bara något jag öste ur mig,( :roll: ) och det verkade hon förstå, men hon blev i alla fall väldigt intresserad. Det fick mig att börja tänka på det lite mer på allvar.

Det som gör att jag tvekar är ju förståss att jag ska få ett nytt barn i september. Dessutom är den här familjen ALLTID sjuk. Tuva har ju bara varit förkyld en gång, kanske mest beroende på att jag nästan aldrig är på Öppna förskolan och sådana ställen. Har alltid varit väldigt försiktig med att träffa sjuka/förkylda personer.

Nåja, vi får se hur det går... OM det nu blir något så har jag ju i alla fall en inspirationskälla att ösa ur!! TACK SusanD!!! :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Förresten... du sa att du hade HUNDAR... åsså visade det sig att du bara hade såna DÄR :wink: :lol:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

VILKEN UNDERBAR LÄSNING :!:
Men har det tagit slut? Finns det ingen mer läsning :?:
Dagiset har väl stängt för syskonväntan kanske :?: :roll:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja själva dagiset är stängt för tillfället. Tösen går nu, tyvärr, på dagis. Skälet är att jag fick foglossningar redan i v 11 och hade fullt sjå att ta hand om Emil eller rättare sagt har han fullt upp med att ta hand om mig. :wink:

Syskon väntas i slutet av oktober :heart: så det blir väl inte av att vi öppnar dagiset igen förräns liten blivit lite större om man så säger. Vem vet, kanske finns det några små barn som vill tillbringa sina dagar hos oss även om vi bor mitt i skogen och en bra bit ifrån civilisationen. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Åååå vilken läsning VILKEN läsning! Först nu har jag sett denna tråd och jag har plöjt igenom hela, med början igår kväll. Och jag är SÅ imponerad och fylld av inspiration :D Susan, jag drömde om dig hela natten :lol: Jag drömde att du hade fått tvillingar :shock: Och att de var placerade på barnaboksdagis hos MIG :!: Den ena lärde sig plötsligt att både åla och GÅ på samma dag - förmodligen tack vare min uppmuntrande (och nyvunna tack vare dig) attityd "du kan själv" :lol:

Många kramar, nu ska jag tipsa om denna tråd åt en superkurmamma som säkert gillar läsningen :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"