Introduktion

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Introduktion

Inlägg av annawahlgren »

Välkomna till detta nya forum :!: Som nog bäst kan introduceras med detta utdrag ur ett mail jag fick från en kär forumist:

:arrow: "Jag måste säga att du och forumet är en inspirationskälla till att lösa detta med barn-jobb-dagis. Känner mer och mer att jag VILL INTE ha mitt lilla barn på dagis!

'Ett år till har vi 'tryggat' henne att vara hemma, men sedan börjar planeringen. För dagis ska hon inte på!

Jag kommer att gå ner i tid.Tyvärr klarar vi oss inte på bara en inkomst, men på 1.5 går det bra. Sedan har jag en kompis, som antagligen får barn till sommaren, och hon är med på noterna. Hon säger redan: 'Du behöver inte grubbla något mer. Det fixar sig med barnet nästa höst!'

Hon kommer att ha sin dotter, som är jämgammal med min, bebisen och min lilla flicka tre dagar i veckan, och så har jag vårt barn och stora tjejen två dagar i veckan. Det kommer bli så himla kul och härligt.

Jag förstår mindre och mindre hur folk tänker när det gäller barnen och dagis. Visst, när de är tre år och äldre har de ju ett annat behov av kompisar och umgänge, men nu...? Nej, det bästa vår lilla flicka vet är att vara ute! I alla former. Bara vara ute! Gå till affären, gå till parkeringen, gå runt på parkeringen, prova nycklarna i alla bildörrar (hoppas inget larm går bara), gå till lekparken, gå på gräsmattan, gå, gå, gå, gå... Inte bryr hon sig om andra barn i den utsträckningen att hon behöver socialt umgänge och 'kompisar'! Hon bryr sig om dem - en och en - för att de ser ut som hon, är 'roliga', och hon är nyfiken på dem. Men inte behöver hon träffa 20 andra barn hela dagarna för det :?:

Gissa om vi får kommentarer om att vår lilla flicka inte ska börja på dagis än. Hon är 14 månader 'gammal'. - 'Så ni har så mycket pengar?' - 'OJ!' - 'Hemma så länge, varför då?' osv.

Inte en enda människa har spontant sagt: 'Men vad roligt och härligt!'"

:cry: :lol: :cry: :lol: :cry:

Sign. kokos bekräftar:

:arrow: En sån "unge" är jag. Min mamma och hennes kompis jobbade halvtid - de delade på en 100% tjänst som lärare när vi var små. Och så var vi hos varandra när den andra mamman jobbade. Och lite hos hennes mormor när våra mammor var tvungna att vara på skolan båda två. En utmärkt lösning tyckte vi. Kan tillägga att vi är vänner än idag, jag minns inte ett liv utan henne!

:arrow: Det är detta nytänkande - eller nygamla tänkande, ska jag säga - som ligger bakom vårt nya forum "I stället för dagis - tankar och idéer". Om och när man söker alternativa lösningar för barnomsorgen, lösningar där man själv bär det personliga ansvaret och inte Storebror och hans institutioner, lösningar där världen kan få vara liten innan den blir stor, lösningar där arbete och familjeliv låter sig kombineras på ett för alla parter - allra mest förstås för lilla barnet - lyckligare sätt än vad som är gängse i vårt samhälle för dagen, så ska man kunna anmäla sitt intresse här och ingå i ett landsomfattande kontaktnät :!:

I stället för dagis, alltså - personligt samarbete :P Det är tanken med forumet.

PM:a mig så ökar vi på listan. Sedan är det upp till var och en att efterfråga respektive utlämna vidare uppgifter via PM. Alla är förstås välkomna att ventilera tankar och knyta kontakter här på forumet också :!:

* * * * *

:arrow: Hjärtebarnslontrollanter för detta forum är nu Fjällfolket :heart: och ab73 :heart: (juli 2009). Jag hälsar er båda välkomna varmt och innerligen tacksamt :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"