När börja dagis, eller börja öht?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag är hemma med mina två barn, storebror är 2 år och tre månader och lillasyster är 8 månader. Föräldraledighetsplaneringen sträcker sig än så länge fram tills slutet av augusti nästa är och då kommer storebror vara 3 år och lillasyster nästan 1,5 år. Längre ön s har vi inte planera hur vi ska göra ekonomiskt men det finns idéer och jag vill göra allt för att kunna vara hemma längre med lillasyster. Men det jag söker råd om är då storebror.
Kanske kommer jag vara helt ledig, alternativt plugga på heltid påp distans (och hoppas att jag pallar det) under hösten. Oavsett så vill jag göra det som är bäst för barnen och eftersom storebror då är tre år fyllda, är det då till hans fördel att skola in honom påp förskola och låta honom gå där så mycket som han själv känner för (Max 15 h/vecka) eller skulle han ha det mycket bättre hemma med oss?
Enda fördelen med att ha honom där för mig, skulle tänkas vara om han slutat sova på dagen och han är där under tiden lillasyster sover, då har jag pluggtid. Men jag prioriterar ju hans välmående framför mitt pluggeri, så därför söker jag lite kloka kommentarer kring detta. Hur har ni gjort med era barn? Här hade ni tänkt och agerat om ni varit mig?
OM vi ska skola in honom då så börjar det väl snart bli dags att leta efter en bra förskola och ställa honom i kö.. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill minnas mig att AW skriver i BB att 3 år är tidigaste och att 4 är typ ett måste med kontakt med andra barn. Dagis är aldrig ett måste utan allt beror ju på hur du kan hitta kontakter utanför i så fall. Men mellan 3-4 år är väl lagom att få vara på förskola och att kunna ta med en kompis hem kan jag tycka. Jag väntade till 3 år och skulle lätt kunnat vänta till 4 så här i efterhand. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av Sigyn »

Tack!
Ska fnula vidare.. så svårt att veta så här långt innan hur man ska göra men ska man in på fsk måste man ju lixom söka ett halvår innan.. aja, vi får väl se :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Vi vill gärna vänta med förskola tills trotsåldern är ordentligt passerad...så vi tänker nog att fyra år är lagom. Och då kanske 15h/vecka. Egentligen hade jag gärna haft barnen hemma längre, men vi bor så oländigt till att det inte finns några jämnåriga i närheten, plus att alla våra vänner har sina barn på förskola, så det blir svårt att hitta umgänge åt barnen på annat sätt än fsk...
Sen beror det ju lite på när på året barnen är födda också. Våra är höstbarn, så då känns augusti det året de fyller fyra lagom. Spontant tänker jag att det är lättast att börja när det är som flest nya....men där kanske jag tänker fel!?!?

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av Sigyn »

Jag vet egentligen inte när det är bäst, men jag tänker att det kan vara bättre att börja "själv" alltså inte nör alla andra börjar eftersom fsklärarna har mer tid för den nya ön om alla är nya... Det gäller väl kanske speciellt när det är små barn och det berör ju inte mig.. Men i det stora hela kanske det inte spelar någon roll.. Vad vet jag :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
rockymolo
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 19 apr 2011, 13:16

Re: När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av rockymolo »

Hej
Jag tycker det bästa är att få vara med sin familj tills man börjar i skolan. Det är mycket mera utvecklande och stimulerande för barn att vara med sina föräldrar än på dagis. Dom lär sig ändå inget bra där. Det är helt meningslöst. Han kanske inte tar skada av att vara där 15 timmar i veckan när han är fyra år, men det gör liksom ingen nytta heller.

DU ÄR BÄST FÖR DITT BARN!!!!!!!!

Kram( alla barn hemma till skolstart)
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av helamig »

Hej! Hur går det? Du kan ju alltid prova. Vår fyraåring började nu i Augusti. Går hur bra som helst. Nu ska treåringen börja. Märker att hon är rastlös hemma. Hon vill börja. Ska bli spännande att se hur det går om hon verkligen gillar det i långa loppet. Så beror lite på personlighet tycker jag.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: När börja dagis, eller börja öht?

Inlägg av Sigyn »

ja jag ska väl spinna vidare här om mina tankar.
vi har sökt fsk till storebror till augusti, han kommer då vara prick tre år. jag börjar känna att han behöver umgås med barn, han uppskattar så mycket att vara med sina vänner när vi lyckas träffa dom. och det känns just nu som att man inte lyckas tillfredställa honom helt för att man har fullt upp med lillasyster och dom än så länge har så olika behov. jag pluggar nu och kommer vara mammaledig till sommaren igen, det ska bli så kul!
jag anser egentligen inte att fsk kommer vara nödvändig för storebror i höst, men ser ingen anledning att låta bli att söka då jag tror att han kommer uppskatta det och det ändå kommer få vara upp till honom om han vill gå eller ej (för oss komemr det ju vara gratis och vårdnadsbidrag kommer ja ginte längre kunna ta på honom).

lillasyster ska dock INTE börja i höst. oavsett vad folk i vår närhet säger, typ: meeeen hur ska ni kunna....????
jag pluggar, och vi anser både jag och min sambo att jag "måste" fortsätta, jag har många år kvar och vi vill helst inte fördröja det mer. i värsta scenariot tar jag ett halvår till uppehåll. men det är vårt sista alternativ.
jag försöker verkligen klura på hur vi ska lösa detta. så länge lillasyster är hemma så kommer vi kunna ta vb på henne (så länge det inte blir regeringsskifte och det försvinner!!!). så min sambos lön+bb+vb+studiebidrag och lån. det är mycket pengar =) men då kvarstår frågan om lillayster.
så antingen kan min sambo vara ledig de dagar som jag är i skolan (är oftast inte 5 dgr i veckan), men då kan jag inte ta vb eftersom han måste ta ut fp.
alternativ två är att en tredje part skulle kunna täcka upp för oss och då har vi tex mor och far föräldrar. den övertalningen går sådär! ;) en av dom har sagt ja till at ta hand om barnen OM hen kommer att vara sjukskriven under relevant tid efter en operation som hen väntar på. så jag hoppas att hen inte får tid innan sommaren (taskig jag är).
två av de andra har lite flexibla arbetstider, den ena skulle kunna täcka upp mer än den andra, men detta måste de ju oxå vilja själva. har jag tex en eftermiddagsföreläsning och ska åka hemifrån kl 12 så kan nog den ena börja jobba tidigt och komma och täcka upp.. men kanske inte lixom tre dagar i veckan..
gud vad jag skriver nu känner jag.

i alla fall, tanken slog mig nu, att möjligheten OCKSÅ kan finnas att jag tar med barnen på de föräläsningar som det funkar på, tex ibland är en föreläsning 1,5-2 h och ligger mellan 8-11, vilket då inte kommer krocka med sov och mattider nåt speciellt..

MEN, vad tror ni, kan man ha med en 1,5-åring och en 3-åring på en föreläsning utan att alla andra goes bananas på barnen??
vad isf ska man roa dem med? man kan ju sätta sig längst bak i salen så finns lite golvyta att vara på. typ paddan kommer självklart följa med, men vad mer?? någon som är kreativ?
vill så gärna få ihop detta pussel på bästa sätt!

=)
kram på er kloka!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"