konstiga dagmammor - dagis ändå bättre??

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

konstiga dagmammor - dagis ändå bättre??

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Jag vill gärna ventilera mina tankar här och få ordning på mitt huvudbry..

Mitt i en jobbig graviditet med otroligt illamående läste jag till inträdesproven till universitetet för att komma in på en linje jag hemligt drömt om länge. Dessutom tänkte jag att studier är lättare att kombinera med familj, eftersom det ger lite mer svängrum med tider och så.. Till min otroliga förvåning kom jag in på universitetet och fick tillstånd av fakulteten att skjuta upp studiestarten med ett år pga. graviditet.
Nu fyller lillflickan 1 i augusti och det är meningen att jag skall börja studera.
Jag kontaktade förtroligt vår lilla kommuns dagmammor för att ordna att lillen har en plats att gå till några timmar om dagen då jag läser och pappa jobbar. Till min förskräckelse var dagmammorna inte alls den typen som jag vill lämna ifrån mitt barn till :shock: Jag har besökt många och varit tillslut full i skratt då de ALLA är precis lika varann - väldigt avslappnade och "följa barnet" attityd - "ja ibland sover de ju på dagen och ibland inte" Vill inte vara i en situation där jag konfronteras med en person med ett heeelt annorlunda tankesätt varje dag!

Pappa kommer att vara hemma väldigt mycket i höst men stundvis kan han vara borta en hel vecka i streck - vi behöver alltså något fungerande system..
Då dagmammorna inte alls motsvarade min uppfattning om hyfsat folk, lade jag in en dagisansökan förra veckan.. Jag tänkte att där har de åtminstone en dagsrutin och bra personal - Dagvården och skolorna här i vår lilla kommun sköts verkligen om!
Detta är ju dock tvärt emot allt jag tänkt mig..
Är dagis så hemskt som jag föreställer mig??
Jag kan inte skjuta upp mina studier heller - pga ekonomiska skäl är jag tvungen att börja och måste få studierna slutförda i skälig tid efter start.
Har någon erfarenheter om en så liten på dagis?? Hon kommer ju inte att vara där från 8-17 varje dag! Det är frågan om flera dagar med bara förmiddag och vissa veckor som sagt helt hemma.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: konstiga dagmammor - dagis ändå bättre??

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag skulle absolut gå på magkänslan! Skippa dagmammorna om det inte känns bra.
Jag skrev en tråd på kackelforumet och fick ett bra svar att Alma. Om det bara är någon gång ibland som du behöver omsorg så kanske du kan få hjälp av någon annan mamma som du känner vid dom tillfällena? Kolla min tråd, Alma hade flera bra tips :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: konstiga dagmammor - dagis ändå bättre??

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

En liten uppdatering och en liten tanke om hur jag försökt göra det bästa av dagis ändå!

Vi hittade aldrig någon bättre lösning på vårat dilemma så vår dotter fick börja på dagis i höst. Vi gick igenom en massa alternativ, men eftersom vi inte har något nätverk i vår omgivning (få vänner och mor- och farföräldrar antingen är väldigt sjuka eller bor för långt borta för att hjälpa till, så blev det dagis. En liten grupp med för tillfället 8 barn och 4 fröknar.

Det har faktiskt överträffat mina förväntningar så jag vill dela med mig av hur vi har det.

Det som har hänt är att jag har blivit en del av dagisflocken - eller så har dagisflocken blivit en del av vår ;)
Låter kanske galet men så upplever jag det.
Det började ganska naturligt då vi skolade in dottern. Då satt jag ju med henne i en vecka ungefär och lämnade sedan henne ensam korta stunder i taget. Jag trivdes själv så bra med de andra barnen och att följa med deras sysslor att det blev en vana att jag alltid satt en stund extra och frågade vad de höll på med och hur de haft det idag och nu har vi en egen liten ritual :)
Då jag lämnar av flickan på morgonen sätter jag mig en stund på golvet och barnen kommer och kramar om vår dotter och tycker det är så roligt att hon kom och så berättar de för mig vad de har på hjärtat :heart:
Liknande procedur upprepas då jag hämtar henne några timmar senare. På något sätt har jag blivit en liten del av deras gemenskap och det hjälper mig att få en känsla av självklarhet och att det känns roligt att komma till dagis varje gång.
Det tar inte mycket tid eller ork av mig - tvärtom tycker jag det är kul.
Vår dotter känner sig trygg med att bli kvar och trivs med de andra barnen och fröknarna.

Så även om det blev något helt annat än vad jag tänkt mig så blev det bra ändå!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: konstiga dagmammor - dagis ändå bättre??

Inlägg av Bellan »

Hej!
Å vad skönt att höra att det blev bra för er :heart: och det är det som är det viktiga. :heart: :heart: :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: konstiga dagmammor - dagis ändå bättre??

Inlägg av TorsMamma »

=D> :heart: :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"