Tänkvärt.

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Tänkvärt.

Inlägg av annawahlgren »

http://www.bltsydostran.se/opinion/insa ... 145363).gm

:arrow: *Varför vill ni inte ta vara på tiden med era barn?

Helt plötsligt har barnen blivit samhällets ansvar och föräldrar pratar om sina "rättigheter" att få lämna sina barn, skriver Pedagoger i förskola.

:arrow: Vi är pedagoger på en stor förskola i Blekinge som känner att det nu är dags att säga ifrån. Vi känner att vi som har insyn i hur det egentligen ser ut på förskolorna i dag nu måste agera. Vi läser dagligen insändare från er föräldrar om ert missnöje om hur ni får lämna era barn på förskolan och krav på mer vistelsetid på förskolan.

Vad har hänt? Varför vill ni inte ta vara på tiden tillsammans med era barn? Helt plötsligt är egentid ett ord man hör och läser om ständigt. Vem har egentid den dagen man bestämmer sig för att skaffa familj? Varför skaffar ni barn om ni inte vill vara tillsammans med dem och ta vara på den korta tid då de är små?

Man måste väl ändå begripa att skaffa barn innebär en stor förändring i livet, att man måste sätta någon annan än sig själv främst och att egentid kommer i sista hand? Vart har föräldrarnas ansvar tagit vägen? Helt plötsligt har barnen blivit samhällets ansvar och föräldrar pratar om sina ”rättigheter” att få lämna sina barn. Ska ni i stället inte fokusera på era skyldigheter och ert ansvar som man tar den dag man bestämmer sig för att skaffa barn?

:arrow: Barngrupperna i förskolan i dag är väldigt stora. Det beror bland annat på att man nu väljer att lämna sina barn på förskolan när man till exempel är föräldraledig med syskon, när man är hemma för vård av barn (syskon) och att tiden för arbets- sökande har utökats till 30 timmar i veckan (det finns inte arbete att söka aktivt i 30 timmar/vecka). Snart står ni där och har fått arbete 40 timmar/vecka och lämnar barnen 50 timmar/vecka i stora barngrupper med hög ljudnivå och stressad miljö. Man måste inte lämna 30 timmar i veckan utan det är ett erbjudande vid behov. Inget annat.

För att barnen som måste vara här ska få uppleva en bra verksamhet och vi ska leva upp till vår läroplan krävs det mindre barngrupper. Mindre barngrupper blir det automatiskt om ni tar ert ansvar som föräldrar och lämnar era barn på förskolan enbart då ni måste.

:arrow: Förskolan kan aldrig ersätta familjen. Barnen missar ingenting av värde på förskolan som ni inte skulle kunna erbjuda dem hemma! Börja ta ert ansvar som föräldrar och njut av tiden då era barn är små!

Med hopp om en tryggare, säkrare och lugnare förskola där alla barn får möjlighet att synas.

Pedagoger i förskola*

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Tänkvärt.

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Tänkvärt.

Inlägg av Alma »

Bra att de vågar skriva och mycket bra för oss att läsa Anna!

Vi måste hjälpa varandra så att vi klarar att stå emot den här tidsandan som kräver det orimliga - att vi ska ha samma arbetsliv, sociala liv och andra liv när vi har barn. Bra när förskolepersonal, som knappast kan sägas vara dagisfientliga, vågar uttrycka det också!

Förutom den bästa visionen, som du Anna redan skrivit om som historien med Kalle här (som jag återkommer till OFTA och som jag delvis efterlever): In med ungarna på arbetsplatserna! Låt mamma och pappa under arbetstid få driva ungarnas dagis eller barngrupper deltid de första fem levnadsåren. Det fanns rökrum på många kontor under lång tid, varför inte barnrum? Hårdare regler för arbetsgivare som inte premierar hemmavaro med barn hos sina anställda! Mer underlättnad för fammiljesystem och bort med alla konstiga pedagogiska utbildningskrav på hemmaföräldrar som vill ta hand om grannarnas och vännernas ungar! Uttala politiska ambitioner att dagis mer än 4 timmar inte ska behövas av ekonomiska skäl!

Eller något åt det hållet, som en väg bort från den dagishysteri som jag tycker råder idag.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Tänkvärt.

Inlägg av Sofias mamma »

Jättebra skrivet =D> . Det här är verkligen viktiga saker och jag önskar att det skrevs mer om detta, på platser folk läser. Jättebra med den här tråden :D .

Jag förundras varje dag över hur folk nyttjar dagis. Det verkar ju vara ganska vanligt att föräldrar inte hämtar barnen direkt efter jobbet, utan är hemma en sväng innan.. :evil: . Sånt gör mej tokig rent ut sagt. Men för feg att "lägga mej i".

Sedan att många, tom folk som faktiskt har miljoninkomster, väljer att ta ut hel ersättning i föräldrapenning och sedan låta barnet börja redan som 1-åring är även det en gåta :-k . Jag fattar verkligen inte :?: . Är det tailandresan som hägrar kanske.. kvalitetstid kontra kvantitetstid var det ja..

Nu fick jag skriva av mig lite, tack 8) :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"