Kyrkis och låna ut dagisplats

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Kyrkis och låna ut dagisplats

Inlägg av Rosine »

I några trådar har jag läst att ”kyrkis” rekommenderas som bra alternativ till dagis, en gång i veckan. Kan någon förklara för mig vad det är för något? Jag förstår att det handlar om någon barnaktivitet inom en församling, men funkar det som en vanlig öppen förskola eller lämnar man barnet där för en timme eller två? Vi är på väg att tacka nej till en dagisplats för vår knappt treårig storebror. Vi har olika skäl för detta, men beslutet är inte lätt för att vi tycker trots allt att han behöver kontakt med andra barn… och så söker jag efter sådana möjligheter.

Och så undrar jag om det stämmer att man kan låna ut sin dagisplats. Jag har läst det här på forumet. Gäller det alla kommuner och hur är detta reglerat i så fall?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
annabel
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 17:45

Re: Kyrkis och låna ut dagisplats

Inlägg av annabel »

Kyrkis är detsamma som kyrkans barntimmar. Rätt vanligt att barn gick på t ex när de fått syskon, innan man (som det är nu) fick rätt att ha barnen 15 timmar på dagis. Kolla på svenskakyrkan.se och sök efter din församling och kolla upp om de har sådan verksamhet. De kan också ha annan verksamhet för barn, som öppen förskola, sånggrupper och annat. Ofta varje eller varannan vecka, 1-3 timmar per gång (varierar mellan församlingar). Min dotter går på kyrkis och älskar det - lek med andra barn, sagor (både vanliga barnböcker och bibelberättelser), sånger, fruktstund och pyssel. Då är barnen där själva efter en inskolning.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"