Stora barn "MÅSTE" inte ha dagis

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
rockymolo
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 19 apr 2011, 13:16

Stora barn "MÅSTE" inte ha dagis

Inlägg av rockymolo »

Har lagt märke till att dom fleste tykker "äldre" barn dvs 3-6 åringar mår bra av att gå typ 15 timmar el liknande på dagis eller hos dagmamma.
Varför?
Vad är det dom får där som dom inte kan få hemma?
Många tykker ååå va mysigt att man är hemma med en ett eller två åringer, men ojda, håller man en 5 åring hemma är det ju lika med barnmisshandel!!
Föräldrar och i synnerhet mammor borde protestera mot detta statliga föräldra och inte minst kvinnoförtryck!
Media och staten har i så många år propagerat för att man inte kan stimulera sina små barn själva at nu tror 90% det på riktigt!
Helt vansinnigt och inte minst sååå sorglig!!
:(
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Stora barn "MÅSTE" inte ha dagis

Inlägg av SusanD »

Hej, jag, och många med mig, tror inte att "stora barn" behöver just dagis. Däremot behöver de komma ut i olika sammanhang med andra barn där de inte har en förälder att luta sig emot. Det är dags att stå på egna ben, även om de kan vara lite darriga i början, och klara sig utan sin flock.

Men nu är det ju så att det inte alltid finns några bra alternativ till dagis så då är det det som gäller. När jag var liten kunde man gå på lekis på förmiddagarna i ett helt år innan man började ettan.

Dagis behöver dock inte vara av ondo. Vår äldsta har nu gått en period på en avdelning där de fokuserat på barn med talsvårigheter. De har en talpedagog som kommer en gång i veckan och arbetar med barnen, de har specialpedagoger och språkpedagoger och de är färre barn och fler personal. En guldgruva med en personal som är så engagerad i varenda liten unge så det riktigt värmer en förälders hjärta.

Så 15 tim på dagis när man är fem år tycker inte jag är något att kriga emot. Som förälder väljer man själv, det är inget krav på att sätta sitt barn på dagis.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
rockymolo
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 19 apr 2011, 13:16

Re: Stora barn "MÅSTE" inte ha dagis

Inlägg av rockymolo »

Nej!
Dom seier att det inte är ett krav..men varför fins det da inga "större" barn som inte går på dagis!
Man möter ju ständigt alla dessa föräldralediga/sjukskrivna/hemmafruar som har barn som inte vill gå, inte tykker om dagis eller vill vara hemma med syskon ol., men med trist min suckar att dom måste ju gå på dagis annars blir dom utanför/socialt hemmade/ blyga ol liknande när dom börjar skolan!
Vilka belägg har man för dessa påståenden?
Det er statlig propaganda, staten försöker ta över rollen till föräldrarna. Detta borda man protestera imot..och det enda sättet att protestera är att ta hem barna!!
Jag menar inte att dagis i sig är skadlig för lite äldre barn, utan att föräldrarna skall få självförtroende tilbaks vad gäller att ta hand om sitt eget avkomma :D
rockymolo
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 19 apr 2011, 13:16

Re: Stora barn "MÅSTE" inte ha dagis

Inlägg av rockymolo »

Förresten går ju redan alla barn i nollan dvs lekis som är just skolförberedande varje dag :lol: ett helt år innan skolan...borde isåfall rekke eller hur? Hur mycket förberedande behövs egentligen innan skolan
rockymolo
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 19 apr 2011, 13:16

Re: Stora barn "MÅSTE" inte ha dagis

Inlägg av rockymolo »

Okej, den som tiger...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stora barn "MÅSTE" inte ha dagis

Inlägg av inger »

Det är många som är på semester och inte så uppkopplade just nu. Därför har du inte fått så många svar.
Jag tror inte heller att alla barn behöver dagis. Jag har ju klarat mig bra utan.
Jag håller med dig om att trenden att föräldrar som är hemma ska ha barn på dagis ändå är lite konstig. Om föräldrar som var hemma även hade sina stora barn hemma, så skulle stora barn ha andra sammanhang än hemmet att träna socialt samspel i. Det skulle då räcka att hälsa på lekkamrater som var hemma någon/ett par timmar per dag.
Mot bakgrund av hur det ser ut i dag så förstår jag Susan D:s svar.
Men jag förstår också vad du menar. Du vill inte kriga för att barn inte ska vara på dagis när de är fem år.
Du skulle vilja att saker såg ut på ett annat sätt och det skulle jag också vilja.
Ett års skolförberedande verksamhet räcker absolut.
Folk går ju i skola halva livet så att överhuuvdtaget dessutom förbereda sig för för det är lite väl kan man tycka.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"