Arbetslös och hemma med barn

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Arbetslös och hemma med barn

Inlägg av Rosine »

Vet någon hur det är med arbetslöshetsersättning när man är hemma med barn (knappt tre år och ett år)?
Min man är nu arbetslös och ska ansöka om ersättning hos AEA. De frågar om man söker del- eller heltidsarbete och hur man ska arrangera barntillsyn om man får ett jobb. Vi har nu blivit osäkra huruvida det påverkar arbetslöshetsersättningen om man (a) är hemma med barn och har föräldradagar kvar och (b) söker deltidsarbete för att man även i den närmare framtiden vill vara hemma med barn på deltid.
Hoppas att det finns en klok människa som kan hjälpa oss med denna fråga.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Arbetslös och hemma med barn

Inlägg av Tetz »

Generellt sett kallas tid hemma med föräldrapenning för "överhoppningsbar tid", vilket innebär att när det är dags att söka a-kasseersättning så tittar man endast på tiden innan man blev ledig. Men det finns krav på hur mycket föräldrapenning man måste ta ut för att det ska räknas som överhoppningsbar tid, och de reglerna har nyligen ändrats så jag är inte helt uppdaterad på dem. Ring och hör med AEA vetja :D

Vanligtvis kan man bara få a-kasseersättning på heltid om man söker jobb på heltid. Så sök allt som går :wink: Får man sedan ett jobb på deltid så kan man stämpla upp till heltid, men endast under 75 ersättningsdagar. Alternativt hoppar man över att stämpla upp men då måste man vara medveten om att a-kasseersättningen kan sänkas nästa gång man blir arbetslös.

Får man däremot ett heltidsjobb så finns ju möjligheten att gå ner högst 25 % i arbetstid om man har barn under åtta år (bara man säger till två månader i förväg). Även det påverkar framtida a-kasseersättning.

Bra att veta om arbetslöshetsförsäkringen:
http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ ... 3338318007

Ännu mer info: http://aea.se/foraldraledig.aspx
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Arbetslös och hemma med barn

Inlägg av Rosine »

Hej Tetz,
tack så mycket för ditt svar. Om min man söker och får en 100 %-anställning och sedan blir föräldraledig med 25% påverkar detta alltså inte sin nuvarande ersättning från a-kassan, om jag förstår rätt. Det är bra att veta.
På blanketten frågor de också vem som ska ta hand om barnen i fall han får en anställning. För oss beror detta mycket på saker och ting som vi inte vet nu. Minanställning slutar på sommarenoch jag vet inte när jag får ett nytt jobb. Helst vill vi ju fortsätta dela vårdnaden, men samtidigt kan allt förändras snabbt beroende på våra jobbchancer. Ska han skriva våra bådas namn då? Jag förststår egentligen inte varför de frågar detta för att om man har rätt till föräldraledighet från ett heltidsjobb spelar det ju egentligen ingen roll. Kan du hjälpa oss också med denna fråga?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Arbetslös och hemma med barn

Inlägg av Tetz »

Jag tror de frågar för att säkerställa att han verkligen "står till arbetsmarknadens förfogande" på heltid. Skriv dit ditt namn, för precis som du säger så kommer ni ju lösa vardagen utifrån om han får jobb eller inte. Hur ni sedan gör är ju en annan femma, men han kommer inte kunna tacka nej till heltidstjänster utan att riskera a-kasseersättningen.

Ni skulle kunna ringa till a-kassan och fråga lite mer kring detaljerna om hur ev föräldraledighet påverkar, och då kan ni göra det anonymt. Självklart kan de svara lite närmre om de har tillgång till din mans uppgifter, men ibland vill man ju höra sig för utan att de registrerar samtalet :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Arbetslös och hemma med barn

Inlägg av Rosine »

Tack så jätte mycket för hjälpen! Vi ska se hur det blir.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"