Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte för att detta ska vara något anti-dagis-forum - samlingsrubriken är I STÄLLET FÖR dagis - men detta som händer är bara FÖR MYCKET :!: #-o :!:

:arrow: Expressen berättade häromdagen om en liten tvååring som traskade hem från dagis - "genom en skogsdunge, längs en cykelväg och förbi en parkering".

Personalen märkte ingenting.

:arrow: Aftonbladet berättar i dag om en femåring som var "spårlöst försvunnen" när han och lillasyster skulle hämtas från dagis. "Personalen trodde att han hade rymt, men efter en stunds sökande hittades han, sovande i en snödriva på gården." Den lille pojken hade sovit ute i flera timmar. Han fick tas nedkyld till akuten.

Och personalen hade inte märkt någonting.

:arrow: Gefle Dagblad berättar om en liten fyraåring som "lyckades rymma och gå hela vägen hem, över flera trafikerade gator. Han fick sedan hjälp av en förbipasserande att slå portkoden." Mamman, som arbetade hemifrån den dagen, ringde då förskolan.

Personalen hade inte märkt någonting.

:!: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse. Jag finner inga andra ord.

:x #-o :x
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ab73
Inlägg: 179
Blev medlem: tis 30 maj 2006, 08:57

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av ab73 »

:shock: :cry:
Mamma till fartfylld son född i dec 05
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av blivandemamma »

Det är verkligen fruktansvärt. Detta togs upp på rapport i går (delar av det du beskriver). Där berörde man också problematiken med att man på vissa förskolor inte får äta sig mätta :shock:

På vissa förskolor i den här kommunen har man så stort tryck att barnen har blivit utåtagerande pga fysisk platsbrist. De bits och slåss för att de inte får plats. Det finns nämligen inget tak för antal barn/vuxen i min kommun. Där har alltså tom själva tillvaron fått ifrågasättas.

Arvid gick på dagis en månad. På en förskolan med 19 barn och 3 förskolelärare. Därefter tyckte han att han hade det roligare hemma. Jag kan tyvärr bara hålla med.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av Luvisen »

:cry: :cry: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av TorsMamma »

:cry: :cry: :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av annawahlgren »

:D Sanslöst =; (Familjeliv)

Och så detta inslag på nyheterna om små barn som lämnats kvar i parken, ensamma, bortglömda i timtal - med poängen att dagispersonalen inte har någon skyldighet att berätta för föräldrarna :!: :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av mamawayne »

Hittade den här länken när jag va ute och surfa:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.58394 ... iskt-sjuka

Intressant artikel som handlar om sambandet mellan den tidiga förskoleplaceringen av barn och den ökade psykiska ohälsa som finns bland våra unga idag....

Kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av Bellan »

Vilken bra men skrämmade artikel Mamawayne. Jag jobbar själv inom förskola och vi gör så mycket vi kan för barnen men det är inte samma sak som att få vara hemma. Själv tänker jag vara hemma med min dotter så länge ekonomin håller. Tyvärr bor vi i en kommun som inte har vårdnadsbidrag och jag tycker att det är fruktansvärt orättvist att det är upp till varje kommun att bestämma det.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av Luvisen »

jag tycker att det är fruktansvärt orättvist att det är upp till varje kommun att bestämma det.
I hear you! :evil: Varför ska barnen få olika möjligheter utifrån var det bor??! :evil:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Livsfarlig nonchalans. Mördande ointresse.

Inlägg av mamawayne »

Ja det är det :( Vill också försöka vara hemma m min son de första åren.
Lite nyfiken Bellan, hur går snacket förskollärarna emellan egentligen när det kommer till dessa frågor? Upplever du att du är ensam om att tycka vissa saker?

Såg att det var någon som skulle skriva en artikel till i GP som skulle ge "svar på tal" till denna artikel. Har inte läst den men det vore intressant att höra vad denna har att säga? Måste försöka hitta den.

När jag själv var liten var jag hemma med mamma och slapp förskolan, jag led inte av det :wink: Däremot gick jag några månader hos en dagmamma som var mycket olämplig som dagmamma :( Hon gjorde rena elakheter mot oss barn vilket jag än idag kommer ihåg... Hua! :evil: Som tur va tog min mamma mig därifrån när hon fick veta vad dagmamman var för en typ.

kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"