Snubblar jag på målsnöret?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Snubblar jag på målsnöret?

Inlägg av Alexandra »

Efter fyra barn och sju års mammaledighet känner jag mig redo att ta tag i Mitt 8) liv igen. Jag vill bli barnmorska, jag har sökt sjuksköterskeutbildningen två gånger redan, kommit in en gång, men tackat nej då jag kännt att lillpysen är för liten att lämna ifrån mig än... Men NU så är jag redo att sätta igång... Det tar 5,5år att bli barnmorska, jag är 39 och vill ju hinna jobba lite oxå... :lol:

Men mitt huvudbry ligger i huruvida jag sviker Hugo om jag lämnar honom ifrån mig, till dagis, när han är drygt två år? Jag har ju sagt inget dagis före tre år... och har klarat det med de tre andra barnen! Det känns lite som ett misslyckande samtidigt som jag känner en stress i att komma igång med studierna (som jag gubevars ännu inte ens har kommit in på! :D )

Möjlighet finns ju för pappan att vara ta föräldraledigt, men eftersom jag inte vill ta studielån så känns det inte ekonomiskt hållbart att han oxå ska dra ner på sin inkomst...
Jag har oxå mina föräldrar i Skövde (där jag kommer plugga) och de är både bra och gärna barnvakter, men jag kan inte boka upp dem permanent. De har ju sitt liv oxå, samt mina syskon i Skåne med sina barn som oxå behöver hjälp ibland :?

Jag försöker "trösta" mig med att skoldagarna inte kommer vara lika långa som mina arbetsdagar, och börja jobba måste jag ju ändå göra snart då FLdagarna börjar ta slut...men än finns dagar kvar så jag skulle kunna vara hemma tills han är tre (maj-12) och SEN börja plugga. Då kommer det vara soprent i "föräldraledighetsbanken"... och jag ett år äldre...

Jag ältar detta i mitt huvud så jag tror jag blir tokig ibland. Jag vill lixom veta innan hur det kommer gå... Kontrollberoende månne? :roll:

Jag vore såååå tacksam för lite synpunkter, tips å ideer [-o<

Go´fortsättning!
/Alexandra :D
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Snubblar jag på målsnöret?

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Kan man inte blanda lite? Jag menar om pappan tar pappaledigt några dagar i veckan och dina föräldrar hjälper er de andra dagarna? Sen kanske det finns någon kompismamma som är hemma som kan ta någon dag? Pussla lite? Sen brukar man ju ha "fria dagar" ibland när man studerar.
Även om du inte vill ta studielån så får du ju studiebidrag samt barntillägg (eftersom du har barn) och det är väl runt 5-6tusen (om jag inte mins helt fel). :-k

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Snubblar jag på målsnöret?

Inlägg av miar70 »

Hej Alexandra!

Vad kul att bli barnmorska, jag funderade starkt på det en gång i tiden. Jag började också plugga när jag var 39, har läst 1½ år nu på socionomutbildningen. Precis som Bianca säger så har man oftast en del lediga dagar (nåja, det är nog meningen att man ska plugga hela de dagarna, men men :roll: ) och oftast inte lika långa dagar som när man arbetar. Jag tycker absolut du ska börja läsa, det är en investering i dig själv och framtiden och man har ju bara ett liv. Kommer några av de andra barnen att gå på samma dagis? Isåfall har lilleman med sig några ur flocken och det är alltid fint. Eller dagmamma, finns det hos er? Oftast är det nog lite lugnare tempo hos en dagmamma om den möjligheten finns.

Precis som Bianca skriver så har du rätt till den lånefria delen plus de bidrag man får för varje barn, jag har det själv men vet inte hur mycket det är per barn :oops: men en extraslant blir det ju.

Om ni väljer dagis så MÅSTE man inte ha barnet där full tid, man kan betala full tid men sen göra schema vecka för vecka, så gör vi. Farmor och mormor tar oftast en dag var, plus att sambon jobbar skift och jag har en hel del ledig tid. Så det blir inte alls så många timmar på dagis som jag trodde det skulle bli.

Lycka till, jag tror du kommer att få ett riktigt drömjobb!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Re: Snubblar jag på målsnöret?

Inlägg av Alexandra »

Tack tack tack! Jag känner mig stark när jag läst era tips. Självklart fixar jag det här - med lite pusslande :wink: Förutom min mamma så har jag underbara grannar [-o< Måste bara våga fråga om lite hjälp... bär emot när man e en såndär "kansjälv"typ :lol:

Tack igen! Älskar det här forumet!!
/Alexandra

Nu återstår bara att bli antagen till utbildningen :wink: :oops: :D
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"