hur inte sänka sin sgi?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

hur inte sänka sin sgi?

Inlägg av eefwah »

hej alla!

jag har ett litet problem som jag behöver stöta och blöta lite. säkert har nån klok person varit i samma sits som jag. jag är tacksam för alla tankebidrag.

min fp räcker tom september. och jag är om några månader redo att bli gravid med nr tre. men min fp hinner alltså ta slut en sisådär fyra-fem månader innan trean kommer och såfort jag inte tar ut mina fem dar i veckan så åker sgi:n i botten.

vad göra?

som jag har förstått det har jag följande alternativ:

[/list] plugga heltid och uppbära studiemedel (om jag har räknat rätt ska jag ha en termin kvar av tolv).
  • anmäla mig som arbetssökande på heltidsjobb.
börja jobba.

min lilla kille är drygt 1,5 år och han är verkligen inte redo för nåt dagis. att börja jobba är därför uteslutet. plugga nån random kurs kan jag väl göra men det känns inte inspirerande det minsta och frågan är om jag skulle orka. jag mår så himla dåligt som gravid. då återstår arbetslöshetsalternativet och det kan jag väl tänka mig i några månader även om jag inte tycker det är roligt på något sätt alls.

om det skulle bli arbetslöshetsalternativet så innebär det dock lite praktiska problem: jag kan ju få ett jobb tex :shock:, även om det inte är så troligt som höggravid. vi har inga släktingar nära som kan rycka in och passsa barn. vad gör jag då? dagis är inget alternativ öht för honom, inte dagmamma eller nåt annat heller. han behöver vara hemma med mig eller pappan. vad händer om de tvingar på mig en jobbsökarkurs, datortek eller liknande aktiviteter?

och vårdnadsbidrag tillämpas inte i malmö.

hur f-n ska jag bära mig åt? hade jag inte sänkt den fb sgi:n så hade jag bara tagit ut färre dagar under längre tid ist.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

och vårdnadsbidrag tillämpas inte i malmö.
:evil: :evil:

Vilken osis! Har inge klokt att bidra med men känner med dig.

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

äach då! jag som trodde att den perfekta lösningen nu skulle uppenbara sig :wink: .

tack för svaret och värmen luvisen.

kram

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Anna-Helene
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 15:49

Inlägg av Anna-Helene »

Bara en liten tanke;

Om du blir gravid innan lill-killen är 1 år och 9 månader så får man ju automatiskt behålla samma föräldrapenning. Även om SGI:n blir lägre, så kanske du kan klara dig fram tills nästa plutt är född?!

Inget svar på din fråga, men en liten tanke!

Vi har inget vårdbidrag här heller! Det är ett pyssel och knåp att få ihop allt! Lycka till! Kram!
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

tack anna-helene för ditt svar,

men lillkillen är 1 år och 8 månader nu och jag behöver träna upp min rygg lite mer innan jag orkar bära den där magen framför mig igen :lol: . jag behöver några månader till. framåt mars-april sådär är det planerat, om det nu går vägen förstås. jag har haft lätt med de två första, men blivit äldre :shock: .

kram
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: hur inte sänka sin sgi?

Inlägg av Tutan »

Hej!

Vilken jobbig sits!

Jag går själv i samma tankar och kanske inför samma problem om jag inte blir gravid vid detta försök. Lillebror är 1 år och 8,5 månad. Är beräknad att INTE få mens om en vecka...

Jag jobbar på Försäkringskassan och passar på för egen del att läsa på ibland om SGI-reglerna även om jag inte jobbar med de ärendeslagen. Det är ju väldigt viktigt att skydda sin SGI, typ skriva in sig på Arbetsförmedlingen, om så bara för några dagar.

Innan jag fick mitt första barn blev jag arbetssökande ungefär tre månader innan beräknad förlossning (som tur är var ju SGI:n skyddad). Det var sommar och jag trodde inte att jag skulle bli erbjuden nåt jobb eller aktivitet. Med fyra veckor kvar till bf blev jag uppringd av en arbetsgivare som erbjöd jobb att plocka varor i butiker. Naturligtvis var jag tvungen att tacka nej. Arbetsgivaren blev förvånad att inte AF hade upplyst att jag var gravid. Sen följde samtalet från AF-handläggaren att han var tvungen att meddela a-kassan och jag fick börja ta ut föräldrapenning istället, tidigare än jag tänkt. Det gick ju bra i slutändan men det kan hända att man blir erbjuden nåt från AF.

Hur har du det med vänner/släkt/andra barnfamiljer som skulle kunna hjälpa er?
Har pappan tagit ut sina 60 dagar? Har ni även slut på lägsta nivå-dagarna?

Lite tankar från mig bara :D !

Lycka till!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: hur inte sänka sin sgi?

Inlägg av eefwah »

å, tack tutan! ditt inlägg har jag inte fått nåt mail om och därför missat.

knivig situation vi befinner oss i då! hoppas det går vägen för dig; jag håller tummen!

jag har faktiskt lagt ner lite. och tänkt om lite. vi har bestämt att jag ska passa på att vidareutbilda mig lite så jag börjar alltså studera på heltid till hösten och så är väl sgi:n skyddad (även om jag inte tar studiemedel, hoppas, tror :shock:) och vi kan bli gravida när vi blir, om vi blir dvs. då slipper lillplutt gå på dagis ett tag till. och jag slipper gå på arbetslöshetsersättning och känna mig som en fuskare...

tack för insidertips 8) och lycka till själv!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"