Klagomur

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Klagomur

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Mitt inlägg passar nog egentligen inte in här, för det handlar inte om några alternativa lösningar till dagis, men när klagomuren nu är borta är det svårt att veta vart jag ska klaga.. :oops:

Vi bor i en kommun utan vårdnadsbidrag, utan dagmammor (kommunen valde bort dem, p.g.a. klagomål sägs det..), med enbart kommunala dagis. Vår ekonomiska situation gjorde att dottern fick börja dagis i september, två år gammal. Jag var inte förtjust i tanken, men det var iallafall ett bra dagis och det fanns ingen annan lösning. Eftersom vi väntar småsyskon skulle det ju bara bli för några månader, och hon går relativt korta dagar. Hem före lunch eller efter middagsvilan, aldrig längre.
Det är tretton barn i gruppen, men sällan alla är där samtidigt mer än möjligtvis vissa förmiddagar. Tre vuxna, plus en extra (praktikant) nu några veckor. Det ligger i samma hus som vi bor, bara några ingångar bort. Små lokaler, men de är ute större delen av dagen så det stör nog inte.
Sofie stormtrivs! Inskolningen gick busenkelt, hon är trygg i sig själv. Första veckorna sen var det inte riktigt lika roligt, när hon insåg att allt var annorlunda helt plötsligt, att det här var vardag nu. Men snart gick det bra igen, nu springer hon bort på morgonen, vill gå dit även på helgerna och vill ibland inte följa med hem (konstigt nog bara när pappa hämtar..)

Problemen är ju då att nu kommer småsyskon i början av nästa år (ja, det är ju inget problem förstås!!). Min tanke har alltid varit att ta hem henne då. Grejen är att hennes far inte riktigt stödjer mig i det. Han säger att jag gör som jag vill eftersom det är jag som ska vara hemma. Men han är tydlig med att han hellre vill ha kvar platsen, att jag inte kommer orka två barn hela dagarna, att Sofie kommer få långtråkigt... Jag inser ju att det kommer bli intensivt, men nog har väl folk i alla tider orkat med sina barn? Grejen är ju att så fort jag kommer säga att jag är trött (vilket jag gör ganska ofta redan nu) så kommer ju det här komma upp att vi skulle behållit förskoleplatsen. Men jag tror inte jag kommer vara mindre trött av att behöva passa dagistider.

En annan fundering som ligger lite närmare i tiden är hur vi ska göra med hennes tider. Det är nämligen så att jag är arbetslös, men har nu sedan januari gått en utbildning som jag blivit anvisad till från arbetsförmedlingen. Nu slutar den i nästa vecka, och jag borde redan ha lämnat ett nytt schema till förskolan eftersom hon då blir femtontimmarsbarn. Inte heller här får jag nån respons från pappan, och jag behöver liksom nån att bolla tankarna med.. Vi har att välja på 8.15-11.15 fem dagar, eller 9-14 tre dagar.
Tre timmar om dagen är positivt på det sättet att det blir korta dagar, det känns lite enklare att helt plötsligt säga att jag vill ha henne hemma någon dag eftersom hon inte äter på dagis (de beställer mat nån vecka i förväg tror jag), hon slipper den varmhållna maten, hon får sova middag hemma, och hon får vara med på gemensamma sångstunden (med stora gruppen) som är vid halv nio på fredagar. Hon älskar att sjunga!!

Okej, fem timmar om dagen känns positivt för hon verkar gilla att äta på dagis och äter nästan alltid mer där än hemma (hon är en väldigt liten figur, så det känns bra när hon får i sig rejält med mat åtminstone ibland), hon slipper gå hem lagom tills maten är framdukad, vi slipper stressa/gå upp tidigt på morgonen, jag slipper fundera ut nån lunch som kan stå nästan färdig när jag hämtar henne, och jag får ett par längre dagar för mig själv samtidigt som vi får fler hela dagar hemma tillsammans. Kanske kan hon också få komma en halvtimme tidigare på fredagar för att vara med på gemensamma sångstunden. Fast egentligen vore ju fredagen en bra hemmadag, så vi kunde åka på lite lång-weekend ihop.. Frågan är ju då också tre dagar i rad, eller nått varannan-system.

Varför jag alls ska ha dit henne? Ja, platsen måste jag ju behålla eftersom jag är arbetssökande. Funderar dock på att säga upp den från årsskiftet (vet inte vad A-kassan säger om det?), eftersom jag inte tror mig om att få nått jobb höggravid. Men skulle jag mot förmodan få det blir det ju problem om vi står utan plats i januari.. Min tanke (om jag nu inte får jobb) är ju då att vi hinner få in lite rutin här hemma under januari innan bebisen kommer. Plocka fram grejer, kanske kolla lite vilka öppna förskolor som verkar bra..
Men jag kunde ju behålla platsen utan att hon går dit nu i höst. Grejen är att jag är helt slut.. Utbildningen jag har gått har varit på 150%, med mycket hemstudier. Det gick väl nått så när okej så länge mannen var föräldraledig, men nu senaste månaderna har varit hemska. Med skolan hängande över mig, en massa saker att fixa till dagis, få ihop alla tider (jag är den planerande i vår lilla familj, så detta hänger på mig..), praktik i fyra veckor med min mage och en värkande rygg, och känslan av att allt arbete här hemma sköts av mig (även om det nog inte är så..), så känns det fantastiskt skönt att få vara hemma ensam idag. Jag har alltså hemstudier idag, så Sofie är på dagis, men vi har skrivit sista provet nu så jag har inte så mycket att läsa till. I förgår kväll kunde jag inte sova på grund av huvudvärk. Jag hade då varit igång hela dagen och kvällen med bara skoluppgifter, föutom en stund på eftermiddagen när Sofie och jag fixade middag.. Så igår efter sista tentan insåg jag hur otroligt trött jag är!
Så just nu, även om det känns hemskt att erkänna det, så känns det som att hennes stunder på dagis nu de kommande månaderna utgör välbehövlig vila för mig. Kanske kommer jag om bara någon vecka eller så känna helt annorlunda och vilja ha henne hemma igen, vem vet?

Ursäkta världens längsta klagan :oops: men det som nog är mest tröttsamt är att inte kunna älta det här ihop med den som jag borde göra det med.. Att vara ensam i alla tankar och beslut, att ansvaret ligger på mig. Det är ju sjukt att behöva ta sånt här över nätet!

Nu är det nog bäst att jag börjar göra lite nytta, så jag slipper stå som en latis i eftermiddag när de andra kommer hem.
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
aimie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 24 nov 2009, 13:54

Hej!

Inlägg av aimie »

Min erfarenhet av barn på dagis när man är föräldraledig är att det går på ett ut. Att passa tiderna blev så jobbigt för mig att all "ledig" tid gick åt till att komma tillbaka till noll igen.
Varför hade jag då dagis fast jag var hemma? Min man tyckte att det var bäst att vi hade det så :roll:
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Ja, det är lite så det känns. Varför ha fler tider att passa än vad som verkligen krävs? Ska säga upp platsen snart, men hann inte nu till månadsskiftet (två månaders uppsägningstid). Jaja, får vi betala för en månad extra spelar väl inte det så stor roll.. Och då kan ju inte A-kassan klaga heller. Jag tänkte ta hem henne i samband med juluppehållet. Senast..

Nu är vi förkylda hela bunten, men jag sprang över till dagis tidigare idag för att hämta nallen som blev kvarglömd i fredags. Då vart jag tvungen att bestämma tider för resten av hösten på stört. Så det blev tre dagar i veckan. Tydligen var det 8.30-13.30 som gällde, men de brukar inte få henne att sova så länge ändå. Hemma sover hon 12.30-14.. Så det blir lite kort om sömn de dagarna, men jag tänker att blir det jobbigt för henne så hämtar jag henne efter lunch så får hon sova hemma istället. Det gick inte för sig att ändra tider när man väl bestämt sig..tydligen. Men hämta tidigare måste man ju få iallafall!

Men jag funderar lite på hur det ska gå när hon slutar. Hela helgen nu har hon frågat efter dagis.. Fast lite berodde det nog på att nalle var kvar där. Egentligen tar hon det väl lika enkelt att sluta som det var att börja, så länge det är självklart för mig. Men det jag tänker är att vi bor ju granne med dagis, och redan som ettöring hängde hon utanför deras staket så fort vi var ute. Hon lär ju inte fatta varför hon helt plötsligt inte får komma in..
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D Hei,

Jeg forstår funderingene dine, og du får klage. Man får jo til stadighet fortalt at det er umulig å være hjemme med bebis og et eller flere andre barn...

Nå har ikke jeg erfaring med toåring og bebis hjemme, men har vært hjemme lenge med storebror som begynte to dager på dagis (3 t) da han var 3,5 år. Nå har jeg hatt han og den nye bebisen hjemme for det meste (utenom de to dagene som definitivt har vært de mest stressende for meg).

Det er klart det kan være tøft den første tiden - her ble det etter 1,5 mnd full tross - en siste omgang som nå er over, men det var veldig tøft da det stod på. Man er trøtt fordi man ellers kanskje er vant til å sove hele natten og kanskje blir litt overfokusert og stresset for å få den nye bebisen til å fungere som en klokke... :) Jeg forstår at det ikke er lett når man ikke blir forstått. Skal mannen din være hjemme en periode i forbindelse med fødselen? Det kommer til å gå kjempefint å ha begge hjemme. Bare plant den rette attityden hos deg så går det suverent. Hun kommer ikke til å ha långtråkigt. Hun får jo mulighet til å bli kjent med sin nye søster eller bror, hjelpe til med alt som er gøy og alt som er jobbigt, kjenne seg viktig ! :-) Kanskje det finnes andre barn dere kan treffe foreks ute mer eller mindre regelmessig? Det har det ikke vært her - alle er på dagis. Litt før storebror begynte fikk vi av og til komme innom der og leke litt ute. For han var det gøy. Jeg ble uglesett fordi jeg ikke hadde han på dagis...

Visst jeg var deg hadde jeg lagt den siste tiden til å få inn bra rutiner hjemme - med søvn, ensamlek og ikke minst sosial delaktighet. Da kan du få hvile deg ekstra når hun har egne stunder dersom du behøver det.

Bare noen tanker. Alt godt til deg ! :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Tack för dina tankar AMAMA!
Det är verkligen dags att få in bra rutiner igen. Senaste tiden har jag varit så trött att jag inte alltid orkat ha henne med i köket, trots att det blir så mycket roligare att laga mat när vi gör det tillsammans. Till tvättstugan är hon ständig nyckelbärare åt mig (jag bär ju all tvätt..), men det är ju alldeles för enkelt för en stor tvååring. Tidigare hjälpte hon mig att fylla maskinerna med, men senaste tiden har hon mest sprungit runt i tvättstugan, och jaa.. jag har inte orkat genomföra.. :oops: Vilken lat mamma! Har så svårt att komma på mer saker att göra. Bor i lägenhet, så tyvärr har vi ingen trädgård att jobba i. Som tur är får hon göra det hos mormor&morfar. Vi får helt enkelt börja baka bröd igen! Det föll bort nån gång när jag började skolan.. Och så kan vi ju ta hand om städningen nu när vi är hemma så mycket, så slipper pappan göra det.
Det som varit går inte att ändra, men vi kan ju alltid göra det bättre i fortsättningen. :D
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Tjohoo! Idag skickade jag in blanketten för att säga upp förskoleplatsen. :D Eftersom jag är så seg på att få saker gjorda får vi ha platsen till en dryg vecka innan beräknad förlossning. Och den käre pappan vill ju förstås inte betala för en plats som vi inte utnyttjar. :roll: Men vi får väl se hur det blir med den saken. :lol: Dagis har hon ju gått på, och ett par veckor hit eller dit spelar nog inte så stor roll i det stora hela. Huvudsaken är ju att hon faktiskt får vara hemma igen.
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D
Det blir vel kjempebra for henne! og deg og bebisen og far også, selv om han kanskje ikke vet det ennå !?? :wink:
Ja, man tar tak der man er. Har du lest favvotråder bla om sosial delaktighet ?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Klem til deg. Håper du er noenlunde frisk som gravid! Lettere å få hjelp til tvâtten da... !
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Klagomur

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Jag såg just att jag glömt tacka för länken.. Var så säker på att jag svarat dig.

Tack!
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"