att göra med två små i malmö när regnet öser ner

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

att göra med två små i malmö när regnet öser ner

Inlägg av eefwah »

hej alla!

jag vet inte om det här inlägget hamnat i rätt forum, annars får ni flytta mig.

familjen (2 vuxna samt två barn snart 1,5/3 år) kommer snart att flytta till centrala malmö, till ett tillfälligt boende i en yttepytteliten lägenhet. hur länge "tillfälligt" är vet ingen än, men det kan vara ett år eller kortare, eller längre.

hursomhelt, vi måste vara ute ett par timmar på fm och ett par på em. och det går ju finfint sålänge vädret är ok, men vad gör vi när regnet vräker ner? vi kan inte vara hemma; jag tror barnen blir skogstokiga av att det är så fruktansvärt litet. de behöver yta att röra sig på.

som nyinflyttad med barn i malmö är jag ett enda stort frågetecken.

kan nån med erfarenhet och malmökännedom hjälpa till lite?

min egen lista är kort: kompisar, tekniska muséet, biblioteket, badhus, ikea.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej :D

Ett par saker kan jag bidra med:

Kungsparken
Pildamsparken
Folkets Park
Malmöhus
Åka statsbuss
Bo01
Ribersborgsstranden (Limhamnsfältet)

Googla på parkerna för där finns en del aktiviteter, caféer mm. Har man bara riktiga regnkläder kan man utnyttja vilket promenadstråk som helst. Här hemma älskar vi vattepöls-promenader. På med regnkläder och sen är det bara att plaska så mycket man bara kan och hjälpas åt att hitta vattenpölar :D

Återkommer kanske med mera :D

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej anna och tack för ditt svar!

stadsbussen ska jag lägga till på min lista över innesaker. men alla de andra är ju uteaktiviteter...

menar du - och nu är jag fullkomligt allvarlig - att det finns regnkläder som håller för ett par timmar på ribban i ösregn (och gyttjebad)? jag blir superglad om du vill tipsa om vilka; gärna både för stora och små :D .
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Haha, nej jag menar kanske inte så... Vi har ju haft regnkläder nu under sommaren. Och då gör det kanske inte jättemycket om man blir lite blöt igenom.. det är ju varmt ändå.... Svårare när det blir kallare.

Men då får man kanske ha med en vagn och ta statsbussen hem lite smidigt :wink:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej eefwah!

Nu har mitt svar inget med Malmö att göra men jag kan slå ett slag för PoP's vinteroverall. Vi går nämligen också vattenpölsjakt, och hade ett gång sådana i senhöstas. Klimp var _täckt_ av lera :shock: :lol: , overallen var dyblöt på utsidan men insidan var torr, varm och go!

Det regnade iofs inte de em:arna men overallen höll för bad ass vattenpölsjump's.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

:lol: :lol: :lol:

Tack för tipset Kalasis! Kanske läge att kolla tradera efter en sån då! Vi har bara allvädersställ :roll:

Bara för nyfikenhetens skull...
Gick det att få rent den sen? 8)
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Det vet jag inte, jag var förutseende vid köp och köpte en mörkblå :lol:
Jag hängde in den i pannrummet och borstade av sanden dagen efter när overallen var torr, den såg inte alls så illa ut och ser än idag alla tiders ut.

Jag tvättar naturligtvis hans overall men gör det inte efter varje vattenpölsraid.

(Vad synd att vi inte kan lägga in bilder här, för den bilden jag har på honom efter den gången talar för sig själv :lol: )
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Aha, smart!

Skall börja kolla på tradera redan nu! Tycker de är lite dyra nya :roll: och man vill ju tillåta dykande om man säger 8)

HAHA! Ja precis. Du kanske har facebook 8)
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

Kalaskakan skrev:Hej eefwah!

Nu har mitt svar inget med Malmö att göra men jag kan slå ett slag för PoP's vinteroverall. Vi går nämligen också vattenpölsjakt, och hade ett gång sådana i senhöstas. Klimp var _täckt_ av lera :shock: :lol: , overallen var dyblöt på utsidan men insidan var torr, varm och go!

Det regnade iofs inte de em:arna men overallen höll för bad ass vattenpölsjump's.
tackar så hjärtligt för tipset!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Eftersom det troligen inte finns någon annan stad i hela Sverige som kan mäta sig med Malmö när det gäller lekparker, så kommer här en fantastisk länk till hela listan på temalekplatser som kommunen fixat. En hel fantastisk myriad av roligt att välja bland:
http://www.malmo.se/Medborgare/Idrott-- ... atser.html
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

Ewa skrev:Eftersom det troligen inte finns någon annan stad i hela Sverige som kan mäta sig med Malmö när det gäller lekparker, så kommer här en fantastisk länk till hela listan på temalekplatser som kommunen fixat. En hel fantastisk myriad av roligt att välja bland:
http://www.malmo.se/Medborgare/Idrott-- ... atser.html

Tack för ditt svar Ewa, och visst finns massor av spännande grejer att göra ute, men jag behöver främst tips på vad vi kan göra inne.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Kom till Kompassens öppna förskola. Ingen vanlig sådan utan en med väldigt speciell atmosfär och TREVLIGA människor. Den ligger på Rasmusgatan.

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

Nimrah skrev:Hej!

Kom till Kompassens öppna förskola. Ingen vanlig sådan utan en med väldigt speciell atmosfär och TREVLIGA människor. Den ligger på Rasmusgatan.

/Nimrah
å, tack! vilken lyx. jag känner mig utvald. vi kommer absolut att göra ett besök! kompassen finns numera med på listan över inneaktiviteter. kan ju handla på torget på vägen också ju :).

öppet alla vardagar 9-14 låter fenomenalt bra (googlat)!

mer förslag :D !
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Sorry, jag såg VISST att du önskade inomhusaktiviteter, men kunde inte låta bli att tipsa om dem, för själv är jag djupt avundsjuk :lol: - oavsett väder.

Själva hänger vi gärna på de lokala biblioteken när vädret är FÖR trist att vara ute i, och Malmös går ju inte av för hackor:
http://www.malmo.se/Medborgare/Bibliote ... teken.html

Muséer har också ofta bra barnverksamhet, tycker jag, och det behövs inte så mycket för att fantasin ska gå igång. Vet inte hur Moderna i Malmö är, men Stockholms är bra, så det borde ju Malmös också kunna vara. Tänker jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

Ewa skrev:Sorry, jag såg VISST att du önskade inomhusaktiviteter, men kunde inte låta bli att tipsa om dem, för själv är jag djupt avundsjuk :lol: - oavsett väder.

Själva hänger vi gärna på de lokala biblioteken när vädret är FÖR trist att vara ute i, och Malmös går ju inte av för hackor:
http://www.malmo.se/Medborgare/Bibliote ... teken.html

Muséer har också ofta bra barnverksamhet, tycker jag, och det behövs inte så mycket för att fantasin ska gå igång. Vet inte hur Moderna i Malmö är, men Stockholms är bra, så det borde ju Malmös också kunna vara. Tänker jag.
haha! nu fick du mig att komma på ett inneställe till: konsthallen! och moderna i malmö fanns inte när jag bodde här sist, men ja, givetvis ska vi gå dit och kolla läget. jag gissar att det kostar inträde (vilket det ju inte gör på konsthallen) och då kan man kanske inte hänga där mer än när det regnar som allra värst :D . men då kanske man å andra sidan tar en sväng till lousiana då och då istället 8) . tack för svar.

och på tal om bibliotek så minns jag ditt bibliotek med värme i hjärtat, en viss lena som bibliotekaríe som hade hemliga rum med kittyböcker till mig, fast det var strängeligen förbjudet. en sån som lena vill man vara liksom. :-({|= (om hon är bekant får du gärna vidarebefordra beundrandet.)
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"