Två föräldrar hemma m ny bäbis - två-åringen på dagis??

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Två föräldrar hemma m ny bäbis - två-åringen på dagis??

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Eftersom det inte finns nån annanstans att avreagera sig på sånt här så får ni stå ut. Igen.

Idag hörde jag att ett par i bekantskapskretsen, som nyss fått barn nr 2, planerar att vara hemma båda två i ett år. Blev glad och såg framför mig familjemys m HELA familjen, mamma, pappa, storasyster och lilla skräpet.

Men nej.... så var det ju inte. Mamma och pappa ska vara hemma, jadå. Med bäbis nr 2. "Stora"syster, två år i november (alltså nu 1 år 8 mån) skolas i dagarna in på dagis.


Jag blir så upprörd över sånt här. Jag känner dem inte så väl, men naturligtvis vill de sitt barns bästa. Antar jag? Men det är så luddigt nuförtiden, det verkar vara praxis att säga sig vilja sitt barns bästa - och sno åt sig så mycket egentid man kan, på bekostnad av barnets tid i hemmet - för att det i slutändan skulle gynna barnet så mycket att de vuxna mår bra. Om den vuxne mår bra, så mår barnet bra.

Jag fattar inte. Jag blir upprörd nästan varje dag över hur folk resonerar kring dagis och "stimulans" och "aktiviteter" kring sina barn. Och tycker jag försöker sätta mig in i hur de tänker. Jag tycker till exempel det är mycket mer "fair" att erkänna att man inte skulle orka med två små barn hemma, och att det är anledningen till att storasyskon får gå på dagis. Tragiskt i och för sig, vi är civilisationens krona och "orkar inte" ta hand om vår egen avkomma. Men vi orkar tusen utmaningar på jobbet, det kan vi stånga oss blodiga och gå in i väggen för så vi blir långtidssjukskrivna. Men ta hand om våra barn - nej.

Men här är två vuxna människor som HAR TID. Dom ÄR TVÅ. Och dom är heligt övertygade om att deras eget barn har det bättre hos FJORTON andra barn, med samma antal vuxna, TVÅ. Hur går den ekvationen ihop?

Det finns en sån extrem övertro på experter i Sverige.

Idag kom jag på vad jag skulle vilja säga nästa gång någon tycker det är lite jobbigt att ta hand om två små EGNA barn. "Skulle du tycka det var enklare att tillsammans med EN till vuxen dela på ansvaret för dina två plus tio stycken till i samma ålder?? Inte det? Och vad tror du ni först skulle behöva dra ner ambitionen på för att det överhuvudtaget skulle gå? Jaha, den personliga kontakten? Närheten? Att hinna SE varje barn som en individ?"

Det KAN inte vara så att den här idiotin kommer kunna fortgå. Vinden MÅSTE vända.

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Nej, det är bara för mycket! Jag förstår inte hur resonemanget går ihop. Jag hör alldeles för ofta i min omgivning föräldrar som med en självklarhet lämnar sina äldre barn på dagis när de är hemma med en nyfödd.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Jag håller med Trebarn!

Jag blir förbluffad över hur otroligt hårt folk håller i lilla dagis! Det känns som de säger : Rör inte mitt dagis! :shock:

Jag träffade en kvinna på en sammankomst. Där fanns många småttingar. Hon hade själv 2. Jag visste att FRÅGAN skulle komma...Jag var beredd :wink:
Eftersom kvinnan verkade lite väl säker på sig själv tänkte jag utmana lite grann. Hon frågade: "Så när ska din lille börja på dagis?"
Jag svarade: "Han ska inte gå på dagis."
Kvinnan blev helt :shock: och sa " Jaha, har ni det SÅ bra ställt?"
"Näe, vi snålar istället. Det tycket jag han är värd." Sa jag och så titta jag på min älskling. Då blev hon sur! :o
" Det är ju viktigt! Mina har båda börjat när de var 14 mån (ugh! jag fick ont i magen!) och de har blivit så sociala! Speciellt min dotter!" Sedan fortsatte människan: " Så vaddå? Han träffar inga andra barn?" Snacka om spydig !!
Jag svarade " Jo, i parken. Det är ju fullt med barn."
Sen började hon svamla vidare om dagisets förträfflighet men jag och min älskling hade bara ögon för varann :wink: . Hon slutade snacka och tittade på oss. Min son såg verkligen hemlighetsfull ut- Så förbaskat SÖT! Ja, då började hon helt plötsligt försvara sig med att dagiset hon hade barnen i var så litet så och jääätte tryggt...bla bla :roll:

Kan säga att damens dotter var ängslig och skrek efter sin mamma hela tiden. Sedan skyller kärringen, ursäkta damen, på att RUTINERNA har fallit samman under semester framför sitt barn. Som om det var fel av den lilla att hänga efter mamma när hon knappt får se människan! IDOTI....

Vad är det med dagis?! Ursäkta, men kan JAG få leva på ett annat sätt? Nehej, här ska man jämt övertygas. Och folk tycker det är NORMALT att tala om för andra att de ska förvara sina barn hos staten. :evil:
There is definitely something rotten in the state och Denmark...


--------------------------
Låt mig också tillägga att jag var själv en av dem som tyckte det var viktigt att barn gick på dagis INNAN jag själv fick barn och sa det till andra. Japp, för jag hade träffat många barn som inte gått på dagis och de var morsgrisar allihop. Så jag trodde att det blev ngt knasigt band mellan barn och mammor om de hängde med varann hela dagarna. Eftersom jag också trodde att kvinnor automatiskt blev höns när de fick barn. Och visst var det ngt knasigt men det hade ju inget med att vara hemma att göra. Men det visste inte jag och ingen kunde förklara vad det var som hade gått snett. Så jag trodde det var enda lösningen liksom.

Nu när jag hör mig själv kommer jag fram till att är trist att man inte kan tala ordentligt om dagis. Alltså varför kunde jag inte verkligen få kvinnan ovan att verkligen säga HUR hon tänker och sedan SVARA henne på riktigt. Alltså att kunna ha ett riktigt samtal så man kan både förstå och respektera varandras ståndpunkter. En diskussion helt enkelt. Inte att en försöker övertyga en annan som försöker försvara sig...! Hade ngn verkligen PRATAT med mig som Barnlös och verkligen kunnat förklara vad som var dåligt med dagis och vad som gått snett hos de familjer jag sett. Då hade iaf jag lyssnat och tom kunnat ändra åsikt...!

Okej, nu har jag också skrivit av mig :lol: :wink:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Helt gräslig berättelse denna tråd börjar med? Säker på att den inte är påhittad :shock:

"Förskolan är ett undantag enbart för barn till föräldrar som av sina ekonomiska skäl måste arbeta, och då enbart förskola under själva arbetstiden..."
-sa min lillasyster förskolläraren

Förbannad blir man när hon berättar att det är mer regel än undantag att inte ha storasyskon hemma och att föräldrar handlar, tränar, duschar, städar,och shoppar med barnen på dagis :evil: Vad är meningen med livet - egentligen :?

(Själv otroligt bortskämd under hela uppväxten - med hemmamamma, men inte med materiella ting, nu är det min tur att skämma bort :D )
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av MammaNina »

Jag instämmer helt! Det är helt vridet hur det har blivit. Jag väntar mitt andra barn i december och min "stora" flicka kommer då att vara ca 19 månader. För mig har det varit helt självklart att båda barnen ska vara hemma så länge jag eller min man kan vara föräldralediga, men jag får ständigt frågan "när ska N börja dagis då?" Vi har inte ens börjat titta på förskolor eftersom vi nu får förmånen att fortsätta vara hemma. Redan innan jag blev gravid hade jag planerat att vara hemma med N åtminstone tills hon blev 2,5 år, helst 3. Min arbetsgivare (Stockholms stad) ger rätt till hel ledighet tills barnet fyller 3, så allt var frid och fröjd. Men alla dessa frågor!! Bra gjort, Luvisen att du vågade näpsa den där damen du träffade. Jag är inte lika tuff (än?) utan blir ofta feg när diskussionen kommer upp.

Senast i morse när N och jag var hos barnmorskan, frågade hon om dagis för N. När jag svarade att vi inte har börjat planera för något sånt, sa hon "så du tänker att du ska vara hemma med två barn?" (detta sagt med ett menande leende) !!!!!!!!! Har inte kvinnor varit hemma med 14 barn förr i tiden? Plus jobbat häcken av sig ute på potatisåkern? Jag har det hur lugnt som helst med min lilla älskling (standardmodellerad från början) och visst kommer det att bli intensivt med en nyfödd också men det vore väl märkligt om det inte skulle gå alldeles utmärkt! Oj oj, nu eldar jag upp mig märker jag. Jag ska säga till barnmorskans försvar att efter hennes första kommentar sa hon just detta: det kommer att gå jättebra, det har ju många klarat förr.

Nu ska jag väcka N efter middagsluren!
Ser fram emot ytterligare inlägg i denna fråga!
Kram
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Nu måste jag berätta lite mer... Hoppas ni orkar "lyssna".

Jag hade ett litet samtal med kvinna som just fått ett till barn. Hon har en jättego liten 2-årig pojke också. Hon sa mig att 2-åring går på dagis. Det är så skööönt för henne nu när hon har en nyfödding. "Vad gör man med honom, liksom?" Sa hon och pekade på 2-åringen. Sedan pratade hon om det förträffliga dagiset. Om stimulans och pedagogik samt närhet till hemmet. Dagiset ligger på andra sidan gatan.

Idag var jag och gungade i en liten park och ser då att parken är befolkad av 3 förskolor. Jag observerar en liten 2-åring som stoppar in sin hand i en annan litens muns utan att ngn av dem rubbar sig. Hon stoppar in sin hand ganska långt varpå en av förskollärarna skriker rakt ut "Nej! Sluta!" Flyger fram till 2-åringen och tar henne hårt i armen och påbörjar lååång föreläsning. Vaddå pedagogik? Bah! Vaddå tålamod?

En annan av personalen vänder sig förfärat till en kollega och säger "Såg du?! Lilla X bara trycker i sin hand så där i barnens mun, som om hon verkligen ville göra dem illa! Alltså, det är ngt med det där barnet!" Vilken härlig syn på barnet...NOT.

Sedan ser jag att mitt bland alla barn står 2-åringen vars mamma jag talade med ovan. Där står han på grusplanen. Tätt intill förskolärarna som pratar om allt de måste göra när barnen sover middag. ( :roll: Känns det upplägget igen kanske?). Den lilla pojken skrapar med fötterna och gör ingenting. I 30 min sitter den lille där invid fötterna på förskollärarna... Samma sak har jag sett honom göra hemma med mammsen och Skräpet.

Jag observar att det sitter en hel drös med ungar i sandlådan varav INGEN av dem LEKER. De står med varsin pryl i näven och lyssnar vad förskollärarna pratar om. Stimulans? Pyttsan heller!

Jag observerar 2 barn i 5 års åldern som gungar. De LEKER. De är de enda som skrattar. De tycker sin stund är KUL. När jag gett dem extra fart är de helt spralliga men blir genast ledsna när jag går. Nu dröjer det minst 20 min innan det får extra fart igen...Suck...

Näe, kära forumnister, jag kan inte se att det är ngt SÄRSKILT med dagis. Det är ett nödvändigt ont för somliga. Barnen är sig lika. Ibland glada, ibland ledsna, ibland stilla och ibland utforskande, Och ngn liten stund per dag leker de. Allt detta kan de göra hemma om bara lilla mamma inte blir stressad av att liten inte LEKER och är GLAD precis hela tiden. Riktigt nöjd kan ju 2-åring bli om den får vara MED ordentligt också med social delaktighet men det är ju långt ifrån alla som låter dem göra det.

I vilket fall får 2-åringen ngt hemma som inte finns på dagis. Samhörighet med SIN FAMILJ. Om inte annat kan 2-åringen iaf se Skräpet lite på håll. Bättre än inget tycker iaf jag.

Värme till er allihop!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ja alltså.. usch jag ville egentligen inte alls läsa den här tråden, ni missförstår mig ju rätt, för det är så beklämmande läsning :roll:

Här om dagen begav jag mig med Klimp till byns fik för att just fika han och jag. Vi satt där och in kom en pappa med sin 4.5-åring. Lillkillen satte sig vid bordet bredvid oss. Pappan kom, en supertrevlig man som sträckte fram handen, presenterade sig och vi satte igång en jätte trevlig pratstund.

Visade sig att de också var nya i byn, han frågade mig om Klimp gick på dagis, "Nej det gör han inte, han är hemma med mig och lillasyster" sa jag.

Vilken fantastisk positiv reaktion jag fick :D ! Åh det höll han med mig om att det var det bästa för barnen, kunde man så skulle man göra precis så etc etc. Själva skulle de sätta sin kille på dagis till sena hösten och hade sett ut ett "bra" dagis men kontentan var "Hemma är bäst".
Efter ett tag kom mamman, och pappan berättade om vår pratstund. Jag tänkte "Åh vad trevligt, likasinnande!"

Men hoy... "Går han inte på dagis då?" frågade hon "Nej, som jag berättade för NN så är barnen hemma med mig på dagarna". "Men... träffar de andra barn då? När gör de det?"
:shock: :shock: :shock: Vadfalls? Där sjönk min lust och min eufori. Visar sig alltså att pappa och mamma inte alls delade samma bild, vad ledsen jag blev av denna förutfattade mening, denna inskränkhet.

Vaddå "När träffar de andra barn/träffar de andra barn?"
Folk är så, och förlåt mig nu, så J*****LA DUMMA!! Vad tror de? Att jag låser in mina barn och absolut inte låter dem träffa varelser av sin egen storlek??

Ja ja, vi fikade vidare, jag gjorde som Anna skrev (i min tråd), jag lyssnade, höll med och sen gjorde jag ändå som jag ville.
Supertrevligt att träffa och prata med pappan men pardonez-moi, mamman vill jag inte gärna fika med igen.

Pappan sprang vi på i förrgår igen, tyvärr hade de inte tid att ta en fika med oss men byn är liten och jag springer ofta förbi deras hus (pappan jobbar hemifrån) så jag ska nog dra ut far&son på våra småäventyr en vacker dag.

Ja kära ni, varthän barkar det åt och när skall det vända??

:heart:
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

En ding ding värld...

Inlägg av Trebarn »

Det är ju det här AKTIVERANDET som ställer till det.

Vem som helst skulle väl få prestationsångest som hemmaförälder om man trodde att ens främsta uppgift var att aktivera och stimulera barnet och låta det omges av (många) barn i samma ålder. Det är ju det alla tror! Jag har hört alla argument nu till varför ingen annan jag känner har sina barn hemma.

1. DE skulle minsann ALDRIG ha råd med sån lyx (med näsan i vädret. Och dyraste barnvagnen med alla tillbehör utanför.)
2. Just DERAS barn är så aktivt och speciellt och BEHÖVER stimulansen på dagis
3. Det är naturligtvis för JOBBIGT att ta hand om två småbarn, dessutom behöver ju mamman TID att bonda med den nyfödda, amma i tid och otid samt sova igen förlorad nattsömn eftersom man ju inte kan eller böra försöka styra spädbarns sov- eller matvanor, för det är ju nästan MISSHANDEL...
4. Det kanske är ok för MIG att vara hemma (läs; som har ett så ostimmulerande och ointressant jobb), men själva BEHÖVER de komma ut i arbetslivet igen och få en utmaning, de står inte uuuuut hemma, får inget intellektuellt utbyte blablabla...

Den sista punkten är rolig på nåt sätt för den brukar komma upp EFTER de första punkterna. Och på nåt sätt sätta fingret på vad det egentligen handlar om för de allra flesta. För DE liksom TRIVS ju på sina jobb.

Och sen det här med stimulansen på dagis. Luvisen, huvudet på spiken. Som hemmaförälder kan jag svära på att jag (och ni) sitter inne med så mycket mer erfarenhet än den genomsnittslige dagisföräldern om hur stimulansen på dagisgården och parkerna ser ut. Jag tror inte de ger sig tid att SE vad du såg Luvisen. Det är en lite för obehaglig sanning.

(Och då pratar jag framför allt om de yngre barnen, 0-3 år, därefter kan barnen nog ha utbyte av lite miljöombyte, lärarledda aktiviteter och kompisar några timmar/v. Som femåringarna du såg.)

MamMalin, ingen påhittad historia, tyvärr, träffade dem idag...

Å alla ni....
Vi får starta den där AW-byn.

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

AW-by låter väldigt bra. Då kan barnen ses när de själva vill. Bara stövla över till grannen liksom :lol: och så behöver ingen oroa sig för att de blir asociala... :roll:

Då skulle alla kunna dela ansvaret så att de som vill/måste kan jobba deltid och ingen skulle bli UNDERSTIMULERAD. :wink:

Kram på er!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tjena!

Ville bara berätta! En kvinna sa till mig att hennes lille (14 mån) nu ska börja på dagis och hon sa till mig att det var hög tid- de kan inte längre stimulera :roll: honom. Hon frågade hur jag skulle göra och var lite impad att jag tänkte ta mig an min son själv. Så jag sa bara i förbigående sådär att de små liven nu verkligen kräver att få vara med. Och sen sa jag att jag gör alla mina sysslor tillsammans med mitt barn och att det tar tid men att det verkligen gör skillnad :wink: . Sedan sa jag " Ja, du vet- annars skulle jag BARA :roll: hänga i parken!"- så hon skulle känna igen sig lite :wink: . Hon skratta lite och sedan sa vi hej då.

Nästa dag får jag se hennes lilla krabat på sin balkong- i full färd med att moppa hela balkongen hela fm! :shock: Snacka om att den lille längtade efter att få vara med. Lilla pappa läste tidning och käkade och var allmänt nöjd. Idag är liten igen i full färd med moppen. Han är så söt!! Och han har slutat yla på balkongen :D . Ännu ett levande exempel på att det INTE är dagis som fattades den lilla människan! :wink:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Tack Luvisen!

Inlägg av Trebarn »

Nu fick jag verkligen en GOD input på hur jag ska bemöta på ett fint sätt. "Ja, de små kräver verkligen att få vara med nu!" Så ska jag säga. Det blir så tydligt då vad det egentligen är barnen behöver.
Jag ska försöka skapa ringar på vattnet där jag är helt enkelt!

Tack Luvisen!
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Vad bra att du fick användning för mitt inlägg :lol: , du såg mer än vad jag själv gjorde :wink:

Kram på dig och din familj!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Orsakerna

Inlägg av inger »

Jag funderar över orsakerna till att det blivit så här.
För det ni beskriver är ganska nytt.

Min äldsta är född 1997. När hon var liten diskuterade man fortfarande om det är rätt att ha syskon på dagis när en förälder är hemma.

Diskussionen gällde då inte bara syskon i ett-två årsåldern utan det gällde alla barn som går på dagis.

Dagis är till för barn som har föräldrar som arbetar eller studerar.
Är det då moraliskt riktigt att det går skattepengar till barn som har en förälder hemma, var huvudfrågan då.

Jag är född 1967 och inte alla i min generation har själva varit på dagis och då i synnerhet inte från ett års ålder.

Jag undrar om det här kan vara en generationsfråga. Människor som är födda på 80-talet har helt enkelt inte upplevt en tillvaro utan dagis och hur det då kan se ut.
Man har helt enkelt inte lekt fritt med andra barn utanför dagis och fritids och föreningslivets väggar och vet därför inte hur fri naturlig lek mellan barn kan se ut.

Man tror att leken måste utgå från en instution.

Lite tankar bara.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

VÄLDIGT tänkvärt Inger!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Är det alltså nya generationer som drivit fram detta politiskt? Eller varför blev det ok med "barnomsorg" utanför hemmet när det faktiskt finns en förälder hemma?

Många politiker är ju i övre medelåldern...de borde ju veta hur det är utan dagis...varför driver politiker dagis så hårt?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"