dagmamma eller bara morsa?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

Trebarn skrev:Nej jag vet inte heller hur jag ska kunna rekrytera en till... Kanske någon nyinflyttad i mitten av terminen som har barnomsorgskris? De kanske står i kö till ett närmare dagis men just nu måste åka runt halva stan till ett tillfälligt dagis? (Och sen under tiden man är dagmamma som en tillfällig lösning KANSKE föräldrarna omvärderar situationen och gärna vill fortsätta, men det kan man ju inte räkna med...)
I mitt fall har jag nog tänkt kolla med kommunens barnomsorgssamordnare, eller vad det heter, om det finns någon att "rädda" några månader, som en överlappning till dagis, sen får vi se. Men det är mycket som ska stämma. Både ålder, närhet, och i mitt fall att mina barn + kusinen går på svenska kyrkans barntimmar tre förmiddagar i veckan, och det måste väl det nya barnet också göra, annars blir vi ju ensamma när de andra är där och det känns väl lite snopet... Vid närmare eftertanke ska jag nog höra mig för på barntimmarna också om det finns nån som måste börja jobba där men vill ha barn kvar på barntimmarna. Kanske ett tips till dig också...?

Jag håller gärna kontakten här och hör hur det går för dig. Hojta till om du behöver nån hjälp!

Trebarn
jag håller också gärna kontakten! bara roligt att "nätverka" lite. tack för erbjudandet om hjälp - jag återkommer säkert vad det lider [-o< :D .

om jag har förstått det hela rätt så är barnomsorgspengen inget hinder för att barn över 3 får gå på sk allmän förskola, som femtontimmarsbarn. jag hoppas alltså på ett nyinflyttat syskonpar eller så, där stora barnet omedelbart har tillträde till allmän förskola, där min stora tjej också kan hänga på. det vore så perfekt!

men just nu håller jag på med en massa flyttpraktiska saker. jag är spindeln i nätet för hantverkarna som renoverar det nya, samtidigt som jag packar ihop både lägenhet och gård. det som inte ska med ska säljas eller skänkas/kastas. jag har fullt upp. dessutom damp en liten oväntad men välkommen nyhet ner för ett par veckor sen: jag är gravid :shock: :lol: . bara i åttonde veckan än så länge, men jag är rejält illamående iaf. så det är bara att lyss till kroppen och acceptera att barnomsorgspengen och det egna företagandet försenas ytterligare några månader. såfort flytten är klar och jag mår liiiite bättre, kör jag på igen.

men KUL att du är igång och att vi hörs här!

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Följde den här tråden och även Trebarns tråd och undrar hur det går för er?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Hej Bellan!

Jo, jag har våra barns kusin här på dagarna, tillsammans med mina två egna "hemmabarn". (Och stora pojken när han kommer hem från sexårs.) Innan jul hade jag mellanflickan inskriven i min barnomsorg (eftersom man får ha lika många egna barn i enskild privat barnomsorg som man tar in barn utifrån). Då hade jag också vårdnadsbidrag för det minsta barnet, som fyllde tre i december. När hennes vårdnadsbidrag försvann skrev jag in henne i stället i min barnomsorg, eftersom barn under fyra år ger mer barnomsorgspeng. Listigt va?

Vi har det bra, i alla fall. Och kommer fortsätta ett år till. Alla tre "hemmabarn" går på barntimmarna tre förmiddagar i veckan.

Funderar du på dagbarn Bellan?
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Bellan »

Hej Trebarn!
Vad kul att det fortfarande går bra :D och att det funkar med att få tag på barn ;) Får man fråga hur mycket du får för varje barn och hur mycket lön du få ut? Hur funkar det att ha ett eget företag? Hur har det gått att ha att göra med kommunen? Vad är positivt och vad är negativt?

Jo då, jag har väl haft några tankar på dagbarn men är väldigt tveksam. Vet inte om jag kan få tjänstledigt eller hur jag får tag på ett barn och hur det skulle funka ekonomiskt. Min kommun har inte vårdnadsbidrag annars skulle det vara den bästa lösningen fram tills hon är 3 år. Vet du hur det fungerar med SGI när man har eget företag?

Jag har skrivit en tråd på kackelforumet och fått ett bra svar från Alma. För oss skulle nog en lösning tillsammans med en eller två andra familjer vara det bästa. Men pedagogisk omvårdnad kanske kan vara en sista lösning :-k
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Har kollat med min kommun nu och de har några som redan har pedagogisk omsorg. Tyvärr på andra sidan stan så det är lite långt att åka för att ha min tjej där, annars hade ju det varit toppen.
Fick i alla fall lite fakta om hur det fungerar och lite siffror och så. Får fundera på vad vi kan och vill göra (kan man ta tjänstledigt för att starta eget företag?).

Betalar du barnomsorgspeng till din kommun för dina barn trots att du har en egen verksamhet? Det måste man göra här :shock: Fast barnen är tydligen försäkrade via kommunen i alla fall :D

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Bellan »

Hej Trebarn!

Hur går det för dig? Jag funderar fortfarande på en lösning till hösten. Hade några frågor men har skickat de ett PM till dig ;)

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"