Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Ickenaiv
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 21:23

Ps

Inlägg av Ickenaiv »

Våga er på att läsa lite kritiska tankar innan ni hyllar allt.villkorslöst-det är barnen jag tänker på,är dom inte värda det? Tex läs Dagens medicin där läkare kritiserar Vidarkliniken. Och betänk att antrosoferna vårdat utvecklingsstörda ,blivit anmälda av socialstyrelsen pga misshandel och kränkning så de tvingades lägga ner. Att skolan inte tagit avstånd från Steiners raslära. Ska vi blunda för detta? Varför då?
Ickenaiv
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 21:23

antroposofin innefattar mkt

Inlägg av Ickenaiv »

Och på varenda lektion är det detta man lär ut. Dagens medicin: http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats- ... -homeopati


Jag vill säga-när ert barn.går ut skolan med knappa kunskaper-må det förlåta er. Men själv,hur ska ni kunna förlåta er själva? Tack för ordet.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Inlägg av Alma »

En av skillnaderna mellan Waldorf och Montessori är att Waldorf har fler engagerade kritiker, som liksom i denna tråd skaffar sig konto på fora där pedagogiken nämns, och kritiserar - och sedan dyker upp bara när denna fråga diskuteras.

En annan skillnad är att Waldorfpedagogiken har en stor filosofisk överbyggnad. Det har ju visserligen alla pedagogiker, men den nämns oftare med Waldorf och den är väl dokumenterad i en rad dammiga och mindre dammiga böcker.

För mig har utövandet av de olika pedagogikerna spelat större roll än vad pedagogikernas skapare en gång skrev och ansåg. Och här gillar jag både Montessori och Waldorf, men jag har mycket mer erfarenhet av den senare.

Jag gillar Waldorfsskolors sätt att jobba med många sinnen under lärandet, att de lägger stor tonvikt vid att lära från naturen, att de ofta har stor respekt för det unika i varje barn och inte är rädda för speciallösningar för att det ska fungera. Jag gillar också att de skriver och gör egna arbeten under hela skoltiden, att de låter ett tema genomströmmas av både musik, matematik, skrivning, muntlig framställning.

Och så gillar jag att miljöerna är vackra. Jag kanske inte delar övertygelsen att man måste jobba med svart färg när man är 14 och innan dess ha ett grönt klassrum - men att tanken finns att man genomgår olika perioder och att det får prägla klassrum och skolmiljö skapar en varm, skön stämning i lokalerna. För att inte tala om att skolgårdarna ofta är som kreativa, härliga trädgårdar.

Bara en gång har jag träffat en riktig "Steinerist", dvs en som både läst den omfattande litteratur som Steiner skrev och som ville fälja den. Det finns inte så många sådana kvar, och både skolor och förskolor har mycket gemensamt med andra skolor.

Jag själv gick i kommunal skola. Ett som förvånade mig när jag träffade jämnåriga kompisar som gick i Waldofrskolor var att de var stolta över sin skola och inte var skoltrötta. De berättade på ett helt annat sätt om vad de höll på med i skolan - projekt si eller så. Samma går igen nu - jag talar med finniga 14-åringar, åttaåringar och ungdomar i sista klass (12e året) - de är stolta över skolan. Nästan lite konstigt för mig, men tror jag beror på att det finns många personliga lärare, att föräldrarna är med på ett hörn för att få skolorna städade mm och att det är många återkommande träffar för firande av årstider som föräldrar och skolpersonal arrangerar tillsammans. Sedan något mer som gör att eleverna känner att det är DE som lär sig, inte att någon vill lära dem något (som de måste nöta in).

Mobbing, klotter, förstörelse är något som förekommer sällan på Waldorfskolor (och jag tror Montessori också).

För några år sedan gjordes en treårig studie av Waldorfskolor, där de bland annat kom fram till

Resultatet av studien visar bland annat att waldorfelever är mer intresserade av studiernas innehåll för dess egen skull och strävade efter att förstå och skapa personlig mening i sitt lärande. Waldorfeleverna kände också ett större ansvar för sociala och moraliska frågor samt tog i större utsträckning avstånd från nazistiska och rasistiska ideologier.
Läs mer här http://www.antroposofi.info/utbildning/ ... bo_dahlin/

Här finns mer http://www.antroposofi.info/utbildning/waldorf/
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Ickenaiv
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 21:23

Re: Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Inlägg av Ickenaiv »

Huruvida man registrerar sig enbart för att disku,vtera denna fråga,vad har det med något att göra,kan vara ett intresse i sakfrågan,vad är det med det då?


Läs detta. Fundera gärna! http://www.steinerkritikk.no/Tio%20skal ... skolor.htm
Ickenaiv
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 21:23

Re: Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Inlägg av Ickenaiv »

Med tanke på den.indokrtinering som är på steinerskolorna förstår jag det är jobbigt med kritiskt tänkande. Men den rädsla du ger sken av finns inte. Tvärtom behövs det mer kritiskt engagerade. För waldorfsko lo rna är vana att komma undan med sin specialitet. ME

Om en grupp antroposofer vill hänge sig åt den skadliga steinerpsykologin,fine. Men håll barnen utanför!!!! Skäms!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ickenaiv och välkommen till forumet. :D

Du är välkommen att diskutera och framföra din åsikt som du vill i tråden. Men jag vill att du tänker på "tonen" den skall vara trevlig och respektfull.

Tackar på förhand!

//Ordförande
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Inlägg av Alma »

Hej ickenaiv,
Om du varit med och debatterat Waldorfskolor lika länge som dina referenser är gamla så kan vi säkert vara överens om att i princip ingen pedagogik eller skola röner så het debatt som Waldorf, och att många kritiker känner en uppgift att debattera emot den var den än nämns. Om du inte sällar dig till dem så har du säkert stött på andra.

Kan kanske bero på att Waldorf på många orter i Sverige är de äldsta friskolorna, och att den påverkat förskolor och lågstadietänk i många andra skolor kanske. Och säkert för dess innehåll också. Att tala om själ och ande och "hela människan" i inlärning väcker misstänksamhet. Gör hos mig också, men efter otaliga besök i skolor och familjer som har mer direkt erfarenhet av waldorf än jag, så är jag inte misstänksam längre. Det är mycket högre i tak i skolorna och finns större acceptans för olika tänkesätt i waldorfskolornas praktiska verksamhet, än vad som signaleras i diverse av deras äldre skrifter.

Just kritiskt tänkande är intressant att du tar upp. Det värnar jag också om. Och jag har sett hundratals böcker som eleverna gjort, som spretar i alla möjliga riktningar och som ändå får bra omdömen. Och i undersökningen om hur det går för eleverna efter gymnasiet visar också att de går vidare i något högre utsträckning, samt att eleverna i mätbart högre utsträckning är samhällsengagerade i olika föreningar. Med slagsida åt anti-rasistiska sammanhang liksom i den traditionella solidaritetsrörelsen (Amnesty m fl) visserligen, men det ser jag inte som nackdel.

Nu var det inte meningen att jag skulle hamna i facket att försvara allt som Waldorf står för eller gör. Jag tycker att det behövs en debatt om alla skolor, och jag har en hel del konkret kritik mot Waldorf också. Framför allt att det verkar vara svårt för dem att genomföra den bärande idén om att varje barn och elev ska behandlas och mätas efter sin egen måttstock. Kanske går det inte om man har standardiseringskrav på sig som idag, när centralprov och andra centraliseringsregler fått starkare genomslagskraft i alla skolor och suddar ut deras specialiteter.

Det är ett som jag tycker är det sämsta med waldorf idag.

Vad tycker du är det bästa med Waldorf, ickenaiv?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"