Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Erfarenhet av Waldorf eller Montesori?

Inlägg av Sagasmamma »

Hej
Det är ju fortfarande ca 8 månader kvar till tänkt dagisstart för lillan, men vi har börjat kolla runt nu. Min sambo har jobbat på kommunala dagis i 2-3år och har lite koll där på vad man skall kolla efter för att få ett vettigt dagis, men precis i närheten av oss finns en Montessori-förskola (ej kommunal) och en Waldorf-förskola (föräldrakoperativ tror jag). Båda ligger i/vid en stor park som vi brukar vara i så vi har ofta gått förbi, men inte satt oss in i vad det handlar om...

Är det någon som har erfarenhet av dessa pedagogiker och deras för/nackdelar+ huvudtankar? Av att ha barn på föräldrakoperativ? Hur bra passar barn som gått på annorlunda dagis när de så småningom börjar skolan?
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
mamaSandra
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 20:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mamaSandra »

Hej;

Har lite knappt med tid just nu...Men jag måste säga såhär. Tycker man att detta forumet och AW tankar om barns fostran så är Montessori det bästa! Jag är själv montessorilärare och jag läser in mycketav Maria Montessori i barnaboken. Tankar om tydlighet, struktur,känslan av att vara behövd.Att ta tillvara på barnens förmågor.
I en Montessoriförskola så ser du barn som, skurar, bakar bröd,arrangerar blombuketter!, putsar skor,räknar med hjälp av särskilt material,lär sig bokstäver etc. Allt under "tillsyn" av engagerade,ödmjuka,varma pedagoger som låter barnen få utforska och ges tid till det. Miljön skall vara vacker och inbjudande för barnen. Bara saker som är på riktigt! Allt annat är att inte visa respekt för barnet!En pedagog visar först barnen hur man gör. Tex så har man "grace och artighetsövningar". En fröken visar hur man gör när man tex hälsar på någon, hur man säger för att komma förbi någon, etc etc. Fröken visar, sen får de barn som vill, också visa. Det vill alla! :D Dessutom,i en montessoriförskola/skola så är det en lugn och lågmäld miljö :!:
Här var lite snabb"fakta". Sök Montessori på youtube, där finns jättebra klipp!
/montessori fur alle :D
Flicka född 0407
Pojke född 0802
mamaSandra
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 20:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mamaSandra »

Jamen visst ja! Du undrade över övergång från förskola till skola? Vår dotter som alltid gått på montessori har börjat på kommunal förskola nu. Vi har flyttat...Hon har det tufft. Hon säger att barnen skriker så mycket. Att "mamma, man får bara leka där". Hon saknar lugnet, och att man gör "riktiga saker".
Det som kan va trixigt med att börja i vanlig skola efter montessori är att många gånger har montessoribarnen kommit längre i matematisk och skriva/läsa och då kan det ju lätt bli trist att komma till 6års och inte ta vid där man slutat så att säga. Såklart det beror på läraren i skolan!

Föräldrakooperativ tyckte vi var bra. Blev en rätt god sammanhållning mellan föräldrar / föräldrar och lärare. Dock en nackdel om det är mycket som åligger föräldrarna. Jag kan ju tycka att föräldrar ska vara med sina barn och inte städa på nån förskola på lördan...Men det är olika på kooperativ!

Jag föredrar alternativa pedagogiker. Där arbetar engagerade lärare som gjort så aktiva och medvetna val.

Waldorf vet jag för lite om. Men de har fantastiska miljöer och allt i naturmaterial. Ekologisk och vegetarisk mat.

Ställ er i kö. Ni kan ju alltid tacka nej. Be att få komma på besök.

Lycka till!
Flicka född 0407
Pojke född 0802
Agnetha84
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 09:26

Inlägg av Agnetha84 »

Här i Finland åtminstone är Waldorf (eller Steinerskolan som det kallas här) väldigigt lika Montessori. På steinerdagis och -förskola skall omgivningen och dagssyslorna vara "som hemma", alltså barnen deltar i att laga mat, duka, städa osv men lekandet ses också som viktigt. Det är viktigt att barnen får pausa från "arbetet". Scheman och och rytm ses som trygghet för barnen. BArnen ses om individer, alla har särskilda behov och alla är viktiga osv osv. Då de når skolåldern har de samma klass och klasslärare från åk 1-13. Jag skulle själv vilja att Cecilia fick gå i Steinerförskola och skola.
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Ninapn
Inlägg: 99
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 16:25
Ort: Malmö

Inlägg av Ninapn »

Detta att Waldorfpedagogik och Montessoripedagogik skulle vara två jämförbara, alternativa pedagogiker är en utbredd missuppfattning. Montessoripedagogiken är en helt sekulär och på vetenskaplig grund vilande pedagogik. Waldorf-förskolor och Waldorf-skolor drivs av Antroposoferna, en rörelse med religösa förtecken som av många forskare anses uppvisa sekteristiska drag. Bara googla på "Waldorf kritik" eller "steiner kritik" för mängder av obehagliga historier om vad som egentligen lärs ut i Waldorf-skolor... Det värsta är nästan att mycket av den "andliga" undervisning som Waldorf-lärare sysslar med sker i det fördolda och redovisas inte öppet för föräldrarna. Sätt inte ditt barn i Waldorf-förskola utan att mycket grundligt satt dig in i kritiken som finns!!!
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
Agnetha84
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 09:26

Inlägg av Agnetha84 »

Kanske jag inte varit så insatt i saken som jag trodde. Måste ringa upp en väninna som gått i Steinerskola och kolla med henne :)
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag har också vän som gått i Waldorfskola och känner inte alls igen det du beskriver, Ninapn :shock: Det måste vara VÄLDIGT olika på olika skolor då.

Men visst är det klara skillnader på pedagogiken inom Waldorf och Montessori. Men också stora likheter, som t.ex att alla sinnen ska användas i inlärningen. Och att verksamheten ska innehålla vardagliga sysslor, mer pedagogiska leksaker osv.

Om antroposofernas verksamhet kan man ju tycka vad man vill. Men sekt skulle jag förstås inte beskriva det som. Alternativa tankar kring helande och helhetsperspektiv på människan där en del av fokus ligger på vad vi stoppar i oss och inte och hur det påverkar oss tycker jag är mycket rimliga tankar och håller med om mycket. Likaså tycker jag Vidarkliniken gör ett fantastiskt jobb och tycker det är toppen att Stockholm fått sin första vårdcentral som integrerar skolmedicinen med antroposofisk läkekonst, som på de flesta andra håll i Europa. Själv hade jag fortfarande gått obehandlad och varit svårt sjuk om jag inte fått hjälp på alternativ väg (vilket inte alls hör hit egentligen), så jag ser oändliga fördelar med antroposofernas verksamhet.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag gillar både waldorf och Montessori. De har många likheter, men även en hel del olikheter. T e x så väntar så går W mer långsamt fram med att lära sig matte och läsning (men barnen kommer ikapp) och jobbar mer med att få ihop gruppen, det sociala och att alla trivs första tiden.
Montessori börjar ju tidigt med detta (vilket jag gillar).

Jag bor ju i antis-nästet Järna och känner massvis med folk som gått eller går i waldorfskolor. 2 nära grannar har gått (vuxna) och flera barn. De är fullkomligt normala (om än dock mer intresserade av natur och ekologisk medvetenhet) och har varit nöjda med sina skolgångar.

Jag har läst Steiner-kritiken och t o m en hel bok om det, men jag tycker det är våldsamma överdrifter och vinklingar.
Som om man skulle varna folk för kommunala dagis för där får barnen lära sig att det finns tomtar och de tvingas lära sig hyllningssånger till ära av helgonet Lucia. När de sen växer upp är det kört, de fortsätter fira dessa märkliga högtider, helt blint.
På det sekt-liknande dagiset fick de lära sig att tomten kommer med presenter (på min dotters dagis ombeds föräldrarna i smyg ge ngt till fröken som sedan smygs in i tomtens säck, så när tomten kommer tror de att presenten verkligen kommer från tomten. Snacka om manipulation!).

Detta mönster inpräntas i barnen som i vuxen ålder kan spendera tusentals kronor för att skänka julklappar till andra.
Är det inte läskigt?

Visst har de sina lite flummiga idéer ibland, men de har stor respekt för andras särarter och tvingar inte på ngn sina saker.

Personligen gillar jag ändå Montessori bäst av pedagogiska skäl, men här är kön många år lång.

Men i valet mellan waldorf och vanligt är valet givet för min del. Helt klart W.

Tänk också på att även om en skola är waldorf eller montessori så kan de vara mer eller mindre det, eller även ha influenser från annan pedagogik.
Här finns t e x Solviksskolan som varit helwaldorf förut, men som på vissa sätt tagit fram egna sätt och influerats av andra pedagogiker.

Både Montessori och Waldorf brukar dessutom välkomna föräldrars närvaro och stöd på olika sätt. Min vänninas pojke var med varje dag första veckan när hennes pojke nyligen började i en waldorfskola här. Hon var blyg att fråga, men läraren var bara glad och sa att det var självklart hon får och att hon gärna får komma när hon har lust.
Det gillar jag!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag menar att hon var med hela dagarna alltså, hela första veckan.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Mata skrev:Som om man skulle varna folk för kommunala dagis för där får barnen lära sig att det finns tomtar och de tvingas lära sig hyllningssånger till ära av helgonet Lucia. När de sen växer upp är det kört, de fortsätter fira dessa märkliga högtider, helt blint.
På det sekt-liknande dagiset fick de lära sig att tomten kommer med presenter (på min dotters dagis ombeds föräldrarna i smyg ge ngt till fröken som sedan smygs in i tomtens säck, så när tomten kommer tror de att presenten verkligen kommer från tomten. Snacka om manipulation!).

Detta mönster inpräntas i barnen som i vuxen ålder kan spendera tusentals kronor för att skänka julklappar till andra.
Är det inte läskigt?
:lol: :lol: :lol: Tack Mata för kvällens skratt! Och så sant. Det är lätt att vara "etnocentrisk" även på hemmaplan. Jag tror det bästa oavsett vad man väljer mellan är att åka dit, prata med folk som jobbar/går/har gått där, läsa deras verksamhetsdokument och bilda sig en egen uppfattning.

Kram Jannika
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Ja, visst tror man lätt att ens egna kulturella referenser liksom är de rätta?

Jag kom på att jag ju till och med har 3 grannar som arbetat på waldorfskolor, 2 har waldorfutbildning, men de är inte det minsta dugg antroposofiska för det. Så det är nog en stor blandning av folk som jobbar där också.

Ja, man måste bara åka, kolla, prata med folk, prata med de som har eller haft barnen i en viss skola etc.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
JohanK
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 23:23
Ort: Uppsala

Inlägg av JohanK »

Wikipedia har en omfattande artikel om Waldorf som utifrån min kunskap verkar rimlig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Waldorfpedagogik
Jag har flera vänner som läst på Waldorf och som uttryckt att skolan i sig var bra men att det var svårt att byta skola till en annan (icke-waldorf) eftersom upplägget skiljer sig radikalt.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag tycker också det ser ut som en rimlig artikel.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

JohanK skrev: Jag har flera vänner som läst på Waldorf och som uttryckt att skolan i sig var bra men att det var svårt att byta skola till en annan (icke-waldorf) eftersom upplägget skiljer sig radikalt.
Här har jag ingen erfarenhet att komma med. Däremot säger de av mina vänner som haft barn på Montessori, och lärare inom vanliga skolan, att det ofta i bytet till högstadiet kan bli bekymmer, för att det blir för tråkigt och styrt i den vanliga skolan. Oftast ligger Montessorieleverna före i många ämnen och är vana att arbeta självständigt. Vilket inte alltid ges lika stora möjligheter till inom den vanliga skolan. På gymnasiet och högskolan, däremot, har Montessorieleverna haft enorma fördelar, då det självständiga arbetet och den egna förmåga att driva arbetet är nödvändigt. De elever som inte fått ta det ansvaret själva tidigare möter då en helt ny värld där kraven ser mycket annorlunda ut och glappet däremellan kan bli väldigt stort.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ickenaiv
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 21:23

Re: Erfarenhet av Waldorf -ja.

Inlägg av Ickenaiv »

Jag tror att vi måste förstå att walforf är en mkt speciell skola. Antroposoferna vars hela waldorfpedagodiken bygger på,är klassad till en sekt. Detta innebär att du måste svälja allt med hull och hår,och inte ifrågasätta el vara på något sätt kritisk i ditt tänkande.läs : http://humanistbloggen.blogspot.se/2010 ... d.html?m=1 Kritiskt tänkande lärs inte ut till barnen förren i nioende klass. Är du ifrågasättande är du besvärlig som förälder. Antroposofins grundare var Rudolf Steiner,vars idéer man följer. (nedan skriver jag om biodynamiska odlingen han grundade-läs mer här! http://ohmansmatovin.com/2012/08/03/rud ... t-referat/

Undervisningen vilar inte på vetenskaplig grund,och idag har staten slutat gå in med pengar till utbildningen av waldorflärare pga detta. Detsamma sgäller Vidarkliniken,det handlar om en alternativ medicin utan vetenskaplug grund. Är det verkligen rimligt att våra skattepengar skall gå till detta? Tex vaccinerar man inte barnen och utsätter dom därmed för risk. Antroposoferna är också grundare till biodynamisk odling. Var god läs följande artikel och bilda er egen uppfattning!

Det gäller allt med waldorf-ta reda på fakta!!!
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"