SM-frågor 6 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Therese
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:31

SM-frågor 6 veckor

Inlägg av Therese »

Hej!

Jag har nyligen kommit över denna värld efter rent desperata försök att få lösningar på en förlossningsdepression utlöst av sömnångest efter det att vår dotter Olivia kom för drygt sex veckor sedan. Mycket av det jag själv tycker är sunt förnuft kring barns sömn har jag fått bekräftat här och jag kommer definitivt att köra en kur om sömnen fortsätter att krångla när Olivia är äldre (4 månader).

Dessvärre är jag lite sen på bollen och har därför inte kört SM från början. Jag har dock nu försökt att styra upp mat och sömn enligt modellen, även om något schema inte kan spikas än som jag har förstått det. Det jag har märkt är att Olivia sover alldeles för lite. Hon sover, och somnar, på mage i sin egen säng, men vaknar för tidigt enligt schemat, främst på eftermiddagen och natten. Jag undrar därför hur jag ska hjälpa henne att sova bättre. Tidigare har jag försökt att buffa när hon vaknat för att få henne att somna om, vilket inte har funkat. Jag har då tagit upp henne och matat igen, men märkt att hon egentligen inte är särskilt hungrig. Just nu känns det orimligt att tro att hon ska kunna sova en natt på 8 timmar om några veckor, idag är det som max 4 timmar..

Om det redan finns svar på mina frågor här i forumet ber jag om ursäkt.

Tack på förhand! :heart:

Mvh
Therese
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM-frågor 6 veckor

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
valkommen. Vad lustigt, det ar som om jag laste mitt eget inlagg for 10 ar sedan nar min lilla guldklimp var 6 veckor och jag hade forlossningsdepression och somnbrist och inte visste hur jag skulle fa ratsida pa allt. Jag kan tillagga att allt loste sig, sa lat oss ga till botten med detta. Och ja det ar en valdans massa sunt fornuft i det vi lar ut har. :P

Har du last SM lathunden har pa forumet som beskriver exakt hur det gar till att fa till maten? Hur val foljer du det? Detta ar a och o. https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... 7&start=45

Sa nagra koncept:
- smaats det sa smasovs det (Dvs helt tricket med SM mal ar att ata sallan men att bli propp matt, Anna besriver det som foratt, efterratt och kaffe och kaka) Om du foljer SM till punkt och pricka vet du det, och da skall man inte behover tvivla pa att det behovs mer mat. Sa inom 1,5 timmr skall du hinna med foljande punkter for ETT SM mal, och du har 4 SM mal per dygn.

Standardmodellen dag:
1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
3. Skötning
4. Umgänge
5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
7. Sova.

- smasovs det sa smaats det (sover man vid brostet far man inte i sig tillrackligt med mat plus man pajjar somnrytmen) se till for alt i varlden att lillan INTE sover nar hon ater

Ar du helt saker pa schemat och rytmen for en 6 veckors? 2 timmar sov och 2 timmar vaken med 16 sovtimmar totalt pa ett dygn. Det finns exampel scheman som foljer den rytmen i lank samlingen har pa forumet, hitta dom och anpassa till era morgon tider.
Hur ser din rytm ut? Och hur manga sovtimmar far ni till per dygn?

Och du, ni kommer na malet, det slingra lite bara innan man hittar dit. Din lilla guldklimp har sa mycket att lara sig om bade mat och somn och hon maste fa lara sig i lugn och ro. PS, nar det galler din forslossningsdepression, har du pratat med BVC om det? Jag behovde hjalp och medicin for att komma ur det, angrar inte en sekund att jag tog hjalp.

Sa mycet information for dig att ta in, men borja med att folja rytmen och jobba pa att fa till SM malen.

Kan ocksa tipsa om Barnaboken, den ar fantastisk.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"