Lille fyran

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Lille fyran

Inlägg av Nat »

Hej

Då var vi tillbaka igen efter flera år med ett nytt tillskott. Han fick en tuff start med svår syrebrist och diverse åkommor. Bäbis föddes även några veckor för tidigt. Upplever att det är extra viktigt att få till sömnen för att vi alla ska få möjlighet att återhämta oss men den lille krånglar en hel del.

Han äter länge, ofta 1-1 1/2 per tillfälle. Han har svårt att somna och behålla sömnen. Han kan eventuellt ff ha ont i mgen från en mag och tarmsjukdom han fick av syrebristen så det kan försämra sömnen ytterligare. Han får inte dricka ersättning pga sjukdomen som då kan försvåras

Han är 13 veckor just nu ej omräknad. Har försökt med nedanstående schema i 8 dar men lunchvilan vill sig inte alls.

19-07 natt
09:00-10:30 sovpass 1
13:00-14:30 sovpass 2
16:00-16:20 sovpass 3

Hoppas någon av er har möjlighet att guida lite
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lille fyran

Inlägg av Tin »

Hej och valkommen tillbaka,
stort med en fyra. :heart:
Gratulerar.

Sa de sma trasslarna, jadu, ofta, ofta med sma langsam atare (har haft en sjalv) sa tjuvsovs det unders maltiderna. Tjuvsovs det under maltiderna sa kommer det ocksa att tjuvvaknas under sovpassen. Jag skulle borja dar och bli en riktigt jobbig mamma som vacker liten sa fort det misstanks att det sovs. Det kan vara svart det dar, de ater ju ofta med stangda ogon. Men andningen andras och det sugs mindre ivrigt fast lie kan det sugas i somnen ocksa sa man maste verkligen passa pa. Absolut inget sovande under matandet. Det kan racka att stryka en kall vatservett pa litens panna eller fot for att liten skall kvickna till och ata klart, men funkar inte det sa ar det "rap lage" upp med bebis, slappa tutte, ogonen skall oppnas innan man kan fortsatta ata. Ater dom inte ordentligt, ar det svart att somna och att behalla somnen precis som du beskriver. Och da blir man trott och det ar svart att h alla sig vaken nar man ater. Ond cirkel fast ganska enkel att bryta.

Liten ar ju 2 manader om man raknar om, sa ett 2 manaders schema kan smygas in med 12 h natt precis som du borjat med. Sovpassen ar ofta 1,5, 2 samt 1,5 sa du ar lite kort om somn.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lille fyran

Inlägg av Nat »

Tack Tin
Tror du har helt rätt, det tjuvsovs så det står härliga till....
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lille fyran

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till fyran! :heart:

Något jag kom att tänka på är Sempers magdroppar! I ert fall är det nog extra viktigt om det är mag och tarmproblem. Sen törs jag inte rekommendera då jag inte vet, men många små rekommenderar jag "surkålsvatten" till. Man köper typ tistelvinds surkål och tar en tsk som man trycker på kålen och får upp liiiite vätska och in i munnen. Det är MASSA goda bakterier i det och lindrar för magen, men förutsätter att de tål lite av det.

Tin har gett supertips, inget tjuvsovande här inte. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lille fyran

Inlägg av Nat »

Tack Linda ❤️
Efter att jag blivit bättre på att hålla bäbis vaken så sov han oxå bättre, dock inte bra

Så här ser schemat ut nu när han är 19 veckor, kan ni kika?

07-08 amma
09:00-09:45 sova
10:30-11:30 amma
12:00-14:00 sova
14:00-15:00 amma plus smakis
16:00-16:20 sova
16:30-17:30 amma
18:30 nattslurk
19:00 sova natt
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lille fyran

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
kan du beskriva lite mer vad som hander? Ar det insomning eller skarvar? Vilken lur ar det som strular?

En tremanaders kan gott kora pa 12 timmars natt, 45 min, 2 h och 45 min.
Du har ju nastan sa, sista luren bara 20 ser jag, kan gott vara 45. Daremot ar det just den sista luren som brukar strula mest.
Spontant ser schemat bra ut men om du beskriver lite mer ingaende vad som hander sa ar det enklare att hjalpa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lille fyran

Inlägg av Nat »

Hej
Insomning innebär nästan jämt en massa gråt
Han vaknar sen ofta i skarvar och sover mer eller mindre aldrig det som är tänkt. På natten vaknar han ofta, mycket mer än storasyskonen. Hans mororeflex går lätt igång av skadan han har vilket gör att han vaknar varje gång den ”slås på” och sen hittar han sällan lugnet själv

Han är en solstråle på dagarna och är mycket nöjd trots att han borde vara väldigt trött (det blir jag isllafall av så här lite sömn)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lille fyran

Inlägg av Tin »

Hej,

svart vid insomning betyder ofta att han man inte lart sig somna sjalv an, kan ocksa senare vara utecklingssteg etc. Vilket ar rimligt eftersom han ar sa liten an, hur lagger du honom? Pa mage, skak i handtaget, vagna och ramsa ut? Jag upplever ocksa att ata precis innan sovdag gor gott for somnen, manga har scheman dar det ar tvartom. Kan vara vart att fundera pa om du tror liten ar proppis vid sovdax eller om du vill justera lite i schemat.

Vakna i skarven betyder nastan alltid for manga sovtimmar (vilket inte ar fallet har), hunger. eller sova i konstig position (typ pa rygg eller sittande i vagn). Har ar det total fokus pa att fa lilla langsam ataren att ata tillrackigt mycket, att vara vaken saklart (vilket vi pratade om tidigare) men ocksa att inte sluta ata vid halvmatt utan att fa till stora portioner. Det kraver lite jobb, jag upplever att lasa Annas text om kaffe med kaka (SM maltidner) i lanksamlingen forklarar det hela utmarkt. Det skall vara tid mellan maltiderna, det skall rapas en hel del, det skall proppas i lite efterratt. :D

SA jag skulle lagga allt fokus pa maten, och pa att formedla att somna det gor man sjalv.

Tyvarr vet jag inte mycket om de tarm besvar du beskriver. Hur reagerar han pa smakisarna?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lille fyran

Inlägg av Nat »

Hej
Lägger alltid på mage med larm på
Ramsar och skakar handtag
Han verkar få ont av smakisar, tror dom ska kolla efter ärrbildning på nästa läkarbesök i augusti/september.

Vid vilken vecka byter man schema nästa gång? Han är 22 veckor nu

Sover gott fram tills 7 på morgonen nu dock ff nattmål. Sover oxå länge på lunchluren så skarven är på väg bort

Insomningen krånglar fortfarande, fattar inte varför faktiskt..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lille fyran

Inlägg av TorsMamma »

Hej, bäst är att ha sömnbehovet uppskrivet för sig själv.

3+4 mån 15,5 tim
5+6 mån 15 tim
7+8 mån 14,5 tim
9-11 mån 14 tim
1 år 13,5 tim
2 år 13 tim
3 år 12,5 tim
4-9 år 12 tim

Sen får man känna in, krånglar en viss lur, vaknar de tidigt eller svårt att somna kan man kolla schemat och ålder lite. Sen får du ju åldersjustera det hela en del med. Hur ser schemat ut idag?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"