Kvällspanik 7,5 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Hej!
Skriver till er för råd gällande vår dotter som nu är 7,5 veckor gammal . Skriver lite bakgrundsinformation först för att ni ska ha en bättre bild av läget.

Min dotter har varit helt annorlunda än min son för det första, en mycket mer krävande bebis, ganska högljudd när något är fel och svår att läsa av. Hon är född två veckor tidigt och jag upplever att hon är lite senare med allt, dvs känns som en fem veckors bebis fast hon är sju veckor gammal.
Vi fick en ganska dålig start tillsammans då vår son var hemma också, hon var gnällig mest hela tiden, väldigt gnällig och orolig vid vissa amningar och jag trodde först att hon bara behövde mer mat. Efter ett antal veckor förstod jag att hon bara är en väldigt trött bebis och behövde sova. Så hon klarade knappt att vara vaken alls, hon kunde bara amma ett bröst och sen sova vidare igen annars blev hon jätteledsen. På kvällarna började det dock bli hysteriskt, vi förstod inte att hon var övertrött och under några veckor hade vi nästan ett kolikbarn härhemma där allt gick ut på att få henne att komma till ro i bärsjal och ett evigt bärande flera allt från 3-5 timmar i sträck. Trots det så har hon ändå alltid sovit gott på natten i sin säng med 1-2 amningar per natt.

Sen när hon var ungefär 4 veckor började hon få enormt jobbiga sömnskarvar. En vid 20 minuter (som hon sov förbi om man bara vagnade lite lätt) och en vid 45 minuter som nästan aldrig gick att ta sig förbi utan att jag fick ta upp för att amma eller hålla henne tills hon somnade vidare. Problemet blev att dagarna blev oerhört krävande för både henne och mig, hon fick inte sova ordentligt och det blev ett helt oreglerat sova, ta upp och amma, trött, somna igen, amma i skarv etc. Därför bestämde jag mig för en vecka sedan att vi måste få ordning på detta och jag har bara fokuserat på att få henne att komma förbi skarvarna under dagarna. Efter ett antal dagar med att vara ute med henne i vagnen och vara på vakt i skarvarna så har vi äntligen fått ordning på det vilket är otroligt skönt för oss båda! När vagnen skakar lätt så förstår hon att hon kan sova vidare. Så nu har vi äntligen fått rutin på ungefär 1-1,5 timme vaken (hon är dock fortfarande ganska trött och orkar inte mycket) varvat med 1,5-2 timmar sovning och en sista 20-45 minuters sovning på kvällen.

Problemet är att kvällarna fortfarande är olidliga och jag vet inte hur jag ska göra för att få ordning på det. Efter 20-45 minuters luren är det ett kvällsmaraton med oro, gnäll, gråt, vakentid och hysterisk amning fram till allt mellan 22-00 vilket är otroligt påfrestande. På dagarna visar hon tydligt att hon är trött och behöver sova men på kvällen går hon upp i hysteriskt gråt eller gnäll när hon blir trött och kommer inte till ro.
Jag vill också säga att eftersom vi haft så otroligt stökigt på dagarna fram till förra veckan har jag inte lyckats få till att hon somnar själv när jag lägger henne i vagnen eller sängen. Hon har antingen somnat vid amning men främst att jag lägger upp henne mot mitt bröst och hon somnar i min famn innan jag lägger ner henne vilket går bra. Men nu har jag börjat öva på att lägga ner henne i vagnen när hon nästan somnat och drar vagnen tills hon kommer till ro istället och det har funkat nu några gånger. Eftersom som hon sover på mage har hon tidigare bara pickat och stökat med huvudet och blivit orolig när jag försökt lägga ner henne innan hon somnat. Samma gäller med sängen till natten, har aldrig kunnat lägga henne utan att hon är utslagen och sover men igår vaknade hon till när jag la ner henne och då vaggade jag sängen och så somnade hon, så det blir nästa veckas projekt att försöka få det att funka.

Igår såg t.ex. ut ungefär såhär:

00:00-06:30 Sov hela natten utan amning
06:30-07:50 Vaken 1,20
07:50-09:50 Sov 2h
09:50-10:50 Vaken 1h
10:50-12:30 Sov 1,45h
12:30-14:30 Vaken 2h
14:30-16:15 Sov ca 1,5
16:15-17:30 Vaken 1,15h
17:30-18:15 Sov
18:15-23:00 Mat, gnäll, vaken, sov 20 minuters lur i bärsjal ca 19:30, efter det mat och gnäll igen, vaken och lite pigg, hyserisk amning omvartannat, övertrötthet men kommer ändå inte till ro, slutligen somnade vid bröstet 22:45. Både mamma och barn är slutkörda vid detta laget.
23:00-06:30 Sov natt i egen säng utan amning

Har ni några tips eller råd om hur jag ska få ordning på dessa kvällar...? Varför tror ni att hon blir så hysterisk fortfarande på kvällen när dagarna är mycket bättre och hon sover och äter gott? Ser det ok ut med sov och vakentid på dagarna trots att hon ät lite trött? Det känns som att hon borde komma till sängs några timmar tidigare vid det här laget, kanske 21-22 åtminstone men då kan hon ibland vara superpigg i 45 minuter trots att hon varit störttrött övriga kvällen. Jag tror att den amning vi gör klockan 06:00-06:30 egentligen är hennes nattamning (som borde vara vid 04:00 som den var tidigare) men vi kommer i säng så sent så det blir godmorgon då istället.

Tack på förhand att ni tagit er tid att läsa!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :)

Så först, strålande bra på G ni är. LÄgga helst nästan vaken är ju bäst. Dra inte vagnen FÖR mycket bara så ni fastnar där. :)

Så ja, en aning lite för lite sömn på dagen/natten får hon. En sak som många missar med andra barnet är att man inte själv äter och sover tillräcligt och då blir BM för blaskig på kvällen med resultat att de inte somnar tidigare eller sover längre osv.. Nu har du ju 6-7 tim natt utan mat, vilket är strålande bra! En sak jag fick göra var att jag pumpade min BM från morgonen och gav i flasta på kvällen så sonen fick lite fetare mjölk på kvällen för att komma till ro snabbare och mera tillfredställd. Men ja, att kanske börja ha natt mera runt 21 vore bra och att kanske mata på lite i sömnen när du själv lägger dig säg runt 23 kan vara lämpligt.

ÄR du inte fastlåst till BM så kan du ju fylla på med lite ersättning på kvällen för att få den där knockout slurken de kan behöva. Andra utövar så kallad "kluster amning" men då behöver man själv ha sovit middag och ha rejält med fet BM, så ät rejält med fet mat och sov mycket i så fall är mitt tips. ;)

VIll du öka din egen mängd finns massa tips och råd, samt Torsmammas nattmacka att spana på om man vill. Du kan även prova att köpa en burk med ekologisk ej pastöriserad surkål. Ta lite av saften på en tsk och ge i munnen ett par gånger/dag. Brukar lunga alla magar en del. :)

Sist, ha en FAST starttid på dagen och er dotters verkar ju vara 6.30 (kanske 07). Försök börja dagen samma tid, då blir oftast lurarna mera bestämda och dagen mera förutsägbar en tid till.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Tack så mycket för pepp och för svar!

Nej, vi har varit fast i vagndragandet för att få henne att komma till ro, men denna vecka har vi övat på stillastående vagn och skarvar inomhus och många pass går det toppen! Att lägga henne innan hon somnat är fortfarande något vi måste träna in. På kvällarna funkar det inte alls just nu.

Tack för tipset med amningen och flaska, det har inte varit lätt att prioritera alla måltider under dagen senaste tiden men som du skriver så känns det som att brösten nästan är tomma islutet på kvällen. Senaste dagarna har jag fyllt på med mat regelbundet och det kändes bättre igår kväll. Har också testat med ersättning vilket lugnar henne lite ibland men ibland är hon för uppstressad ändå.

Jag tror att ett problem jag har är att jag inte vet hur jag ska få till regelbundenheten på kvällspasset på ett bra sätt. Det blir lite ”ad-hoc” varje dag både eftersom hon inte alltid är regelunden i hur mycket hon orkar vara uppe på dagen men också för att vi har haft vår son härhemma och då har det blivit som det blivit med hennes eftermiddagslur. Hon verkar vara mittemellan 4 veckors schema och 8 veckors schema just nu. Dvs vet inte riktigt hur mycket vakentid hon behöver. Hon orkar vara vaken allt mellan 1 timme till 2 timmar på dagen och beroende på hur det går så blir eftermiddagsluren väldigt tidig eller ganska sen så vet jag inte om hon ska sova 45 min, 1,5 timme eller 2 timmar på eftermiddagen för att hennes kväll ska bli ok. Sover hon bara 45 min blir kvällen lång för henne, hon känns lite trött och hon brukar sova en liten lur på 5-20 minuter runt 20:00. Sover hon 1,5-2 timmar sista passet så blir kvällen lite kort beroende på hur mycket hon har varit vaken på dagen, dvs hon förlänger den själv till ca 22:30 vilket inte är önskvärt alls. Har du något tips hur jag ska tänka där nu när hon precis är 8 veckor gammal? Ska jag bara chansa på något och se hur det blir? Ser inte riktigt hennes mönster eftersom hon varit så oberäknerlig på kvällarna men jag märker ju att hon mår bättre och bättre av stabila scheman och struktur på dagarna så känner att jag måste få till det på kvällen också. Såhär ser det ut ganska precis på dagarna nu:

21:30 (23:00)-07:15 Sova natt (blir ca 10 timmar om hon kommer i säng i tid)
07:15-08:30 Vaken
08:30-10:30 Sov 2 timmar
10:30-12:30 Vaken (ibland 1,5, oftast nästan 2 timmar)
12:30-14:30/15:00 Sov 2 timmar (alt 2,5)
15:00-16:30 Vaken
16:30-17:15 (Alternativt 16:30-18:00) Sov
18:00-21:30 Vaken (ibland orkar hon 1,5 timmar i sträck ibland 2,5 och sen kvällstrassel efter det)

Har du något tips på längden på sista sovpasset och hur jag ska lägga upp kvällen?
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Börja med att kolla denna tråden. På sista sidan 5 har jag gjort ett inlägg med "grön" text kring sovtimmar m.m. som inspiration. Titta lite där och se hur du känner.

https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... 3&start=60

Vid 2 mån kan man börja sätta lite mera strikta tider, vilket kanske skulle passa er. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
och grattis till lillasyster.

Tankte bara flika in att kvallstrasslet ar supervanligt vid hennes alder. Jag hade kvallstrasslare av rang. For att kraftigt stabilisera sig vid 3 manader, det kan ju kannas langt fram nu men ocksa skont att veta att trasslandet inte haller i sig. Sa vad gor man da for att trassla sa lite som mojligt.....

Som Torsmamma sager: hall tiderna, valj en starttid pa dagen och hall er till det - varje dag.
Satt ett schema, 2 manaders skall ha 16 h somn, vanligt ar 12 h natt, 1.5 h,2 h, 1.5 h sovpass. Vack nar passet ar over, lat inte schemat glida med ibland 2 h och ibland 2.5 h.
Det ar sa du lattsat far bukt med trasslet.
Pa dagar som blir helt galna (ibland blir det sa om liten vaknar for tidigt), bjussa pa en 5 minuters tupplur i kvallsvaken passet for att inte hamna i overtrotthet vid kvallsdags.

Du sag alla matt-tips fran Torsmamma, Tankte ocksa kolla om du kor SM maltider? Dvs proppa i mat inom 1 timme vid varje maltid. Just med tomma brost pa kvallstid ar det ju bra att liten atit massor under hela dagen och inte ligger pa minus om kvallen. Och btw, bra att du fyller pa med ersattning -om det behovs. Klart liten skall vara matt. :heart: (Och gar det fint att oka pa BM sa ar det ocksa bra).

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Oj vad tiden flyger iväg, ser att det gått en månad! Nu har vi jobbat på senaste veckorna efter era tips. Jag har sedan förra barnet använt era tips på mat och sovscheman, det är toppen verkligen! Ja, vi följer SM! Hon sover också utan ett pip hela natten, ca 9 timmar så hon verkar mätt. Dagarna har varit toppen under senaste veckorna, ett spikat schema där vi går upp 07:30 sen sover hon fortfarande fyra lurar 2,5, 1,5, 45 och 20 minuter på kvällen.

Vi har dock fortfarande enorma läggningsproblem på kvällen som är mitt högsta fokus just nu. På dagarna somnar hon alltid utan problem hursomhelst, antingen i bärselen eller att jag lägger henne på rygg med liten snutte själv. Hon sover som en stock på mage men har aldrig kommit till ro om jag lägger henne direkt på mage innan hon somnat tyvärr. Men nu har vi hittat ett sätt på rygg äntligen och så vänder jag runt henne när hon somnat. Men på kvällen trots att hon är störttrött är hon för orolig och då jagar hon upp sig själv om vi lägger henne i vagnen med snutten så då tar jag fortfarande ta upp henne och låta henne somna i bärsjal och sen lägger ner henne. Jag har inte riktigt ro att låta henne gråta/stöka alltför länge i vagnen men det kanske är enda sättet...? Jag förstår inte varför hon är så lugn vid läggning på dagen men att det är så oroligt vid samma procedur på kvällen..

Ett annat problem är att även om hon somnar redan 21-21:30 så har hon numera nästan alltid skarv efter det. Dvs hon vaknar igen efter 10-30 minuter och är stökig och orolig (som hon inte är på dagarna). Vi har försökt typ allt, att vagna om går bra ibland men hon kan också gå upp i varv av det och tillslut kan jag inte låta henne ligga kvar i vagnen utan tar upp henne och börjar om proceduren... Har hon sovit runt 20 minuter innan så är det också som att hon får ny energi att hålla sig vaken och kan inte somna om igen förrän efter 30 minuter. Detta kan påga 2-3 gånger med lite amning emellan ibland tills hon tillslut somnar runt 22:30-23:00. Är det något ni känner igen med dessa sömnskarvar efter nattläggningen? Låter ju lovande om det upphör snart men kanske kan jag göra något annorlunda...

Jag undrar också lite över magsovare (min son sov alltid på sidan och vid fyra månader bytte han till ryggen). Hur länge brukar bebisar sova på mage om dom gillat det från början? Fortsätter de flesta med det under längre tid? Jag tänker sen när vi behöver åka i bil eller byta till sittdel i vagnen, brukar sovning på rygg gå lika bra då? Vi har provat att åka bil några gånger men det är mycket vaknande fortfarande. Brukar dom flesta somna själva även på mage eller är det vanligt att somna på rygg och sen vända runt?

Tack och kram!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
ja visst ar det underbart med scheman. Att veta hur man skall gora och ha glada och pigga barn under vakentiden och ostorda natter. Underbart. Och ett mycket bra inlagg med massor med information for oss moderatorer att ta tag i. Tack.

Forst nagra grundbultar med AWs "method":
- en hel natt ar 12h, det ar malet (sjalvklart med nagra natt mal nar de ar sma)
- sovstallning ar mage, med larm
- det hela gar ut pa att lara dom att somna sjalva, kan man somna sjalv kan man hantera att uppvak sjalv och pa sa satt sova en hel natt
- sova gor man i sang eller i stillastaende vagn

Da far man glad och pigg bebis som ater och sover ordentligt, glada och pigga foraldrar ;) Yay.
Sa dar har vi malen, och du ar pa god vag men lite twekande finns kvar, hon ar ju sa liten an.

For att fa bukt med sovtrasslandet om kvallen rekommenderar jag att du tajtar till sovrutinen, dvs gor samma sak varje gang. Och liten maste fa lara sig att somna sjalv, i sin sang, helst pa mage (med larm). Absolut ingen barsjal da man inte somnar sjalv i en sadan. Som du marker sa sover de sma bast pa mage, och det tar inte lang tid for dem att lara sig - men du maste vara konsekvent. Och ja lat henne stoka runt en stund, hon har ju lart sig nu att somna gor man pa rygg eller i barsjal sa hon maste lara om.
Sa bus och skratt, ner pa mage, tillrattalaggandet (sok pa forumet), skak i vagnen och ga darifran (sa inte pa prommendad, vagnen skall sta still nar man somnar). Hon kommer lata lite (undra vad som 17 pagar) och da ar det ditt jobb att med attityden i topp formedla (endast genom lite vagning) att: japp, har skall det sovas. Det skall ta typ 2 minuter max.
Hon har ju inte lart sig somna sjalv an, och det ar dar ni foraldrar skall lagga allt fokus, Inte att hon somnar utan att hon lar sig somna sjalv. Uppvaken och de fakto att ni plockar upp henne om kvallarna bidrar till hennes forvirring och hon behover er hjalp for att somna.

Sa bestam er, ar AW for er? Vill ni lara bebis somna sjalv? Om ja, skrid till verket :)

Jag har tva magsovare av rang, de foredrog att somna pa mage upp till 18 mander typ och borjade sedan variera. An i denna dag (7 och 10 ar) skrufsar de in sig nar de nattas pa mage en stund och vander sedan over for att oftast sova pa rygg. Men jag menar, kan man somna sjalv och kan man vanda sig sjalv far man gora som man vill. Aven bebisar far ha lite privatliv. Sa som foralder om du fokar pa att stotta dom att LARA sig somna sjalv, och att LARA sig vanda sig sa har de fatt forutsattningar att sova som de vill.

Att sova i en bilstol, eller i sittdel maste laras ut. Och kan vara svart for magsovare som da garna vaknar i skarven om de ar pa rygg, framfor allt i 45 minuters skarven. Det kan man ju losa genom att bara aka bil/vagn nar man har en 45 minuters lur och stanna hemma pa langluren. Eller sa tranar man liten att sova i bilstol med, det gar. Som att kura en gang till i bilstolen. Daremot rekommenderar jag att ta en sak i taget. Styr upp sovandet hemma forst, sa lurar och natt funkar klockrent. Sen tar ni bilsovande om det ar onskvart (vi struntade i det).

Sa till sist, kan du skriva ut ert exakta schema med bade mat och somn sa vi kan checka om det ar nagot annat som star pa?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Hej Tin!

Stort tack för ditt fina svar!

Jag läste ditt inlägg sliten efter en jobbig läggning i söndags och tänkte att jag kommer ALDRIG få henne att somna själv på mage:). Men så kom måndag morgon, nya krafter och energi av solen och jag bestämde mig för att satsa på din rekommendation. Självklart måste hon kunna somna själv! Första magläggningen på morgonen så var det precis som du sa att hon undrade "vad är det här", men det tog bara 5 minuter sen somnade hon, andra läggningen tog 2 minuter, tredje och fjärde somnade hon på ca 1 minut. Otroligt!!! Stort tack för att du gav mig självförtroendet att försöka igen, detta skulle jag gjort mycket tidigare såklart!:) Sen kom kvällen och då kom kvällsoron tillbaka precis som vanligt och vi hade en tuff kväll ändå. Hon blev ledsen direkt när jag lade ner henne och sen får hon väldig panik som mer ter sig som mer som ångest än "vanligt" stök. Jag måste dock självklart ge detta ett antal dagar till så att somna själv har blivit en given rutin och se om det lugnar sig på kvällsläggningen... Jag funderar på att försöka lägga henne lite tidigare ikväll, runt 20:45-21:00. Eftersom vi haft så stökiga kvällar så har jag inte riktigt kunna läsa av när hon går från "trött" till "övertrött" och det kanske spelar in. Hon har egentligen alltid haft för mycket vakentid för att vara så liten på grund av de oroliga kvällarna. Imorse vid fösta läggningen somnade hon igen själv på bara 2 minuter i alla fall så det känns lovande!

Schemat ser ut såhär:

07:30-09:00 Vaken 1,5 (Godmorgon, mat, mys, egenlek)
09:00-11:30 Sova 2,5
11:30-13:00 Vaken 1,5 (Mat, lek på mage, utomhuspromenad)
13:00-14:30 Sova 1,5 (kortade ner den förra veckan från 2 timmar)
14:30-16:15 Vaken 1,5 (Mat, delaktighet)
16:15-17:00 Sova 45 min
17:00-19:00 Vaken 2 (Mat, lek, delaktighet)
19:00-19:20 Sova 20 min
19:20-21:15 Vaken 2 (Mat, kvällsskötning, mys, godnattslurk)

Ja, precis som du säger med bilåkandet, så klarar hon 45 minuter men sen blir det svårt med skarven! Ville bara höra hur det funkat för andra. Om inte alltför lång tid så kommer hon ju ändå ha mycket kortare lurar på dagen så då löser det sig ändå att man kan planera eventuella utflykter efter det.

Tacksam för dina tankar!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till att lägga på mage! Du kommer märka!

Vet du, nu ser jag inte i din signatur så jag gissar hon är född på typ BF. Och idag fyller hon 3 mån!

Du skriver att hon alltid sovit mindre än rekommenderat på grund av kvällstrassel. Mitt absolut hetaste tips är att du inför standardschemat 12+45+2+45. Du kommer INTE ångra dig! Med 4 lurar och upphackat så där tror jag det blir jobbigt för er för att vara ärlig. Och vid 3 mån kan man OM man så vill börja med pyttesmakisar eller annan förstärkning. För att vid 4 mån införa "mat". :D

Jag tror ni skulle spara MYCKET på att ha tidigare natt. Lägga in det enda nattmålet (sätt klockan) klockan 04.

Fundera på saken! ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av Tin »

Hej,
lat oss ta en stund och fira era framgangar. Bra jobbat. :clapping: :humbup:

Och ja till Torsmammas schema kommentar, absolut.
Lat oss vet hur det gar, 3 manaders schemat brukar gora att det lossnar med overtrottheten.

Heja er, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Åh toppen med era tips!

Samtliga sovpass har hon somnat själv på mage på dagarna sen vi införde det! Det har varit blandat resultat med läggningen dock, andra kvällen somnade hon på mage på första försöket efter en kort buffning av min man, vaknade efter 45 och somnade om efter lätt buffning igen. I förrgår trassel, jag tog upp henne några gånger och kramade om så hon blev lugn och sen somande hon själv på tredje försöket. Igår orolig vid läggning men somnade på andra försöket själv med sin snutte. Vaknade igen efter 45 minuter och då hade vi problem att få henne att somna om. Så många steg framåt, samtliga kvällar har hon somnat själv i vagn/säng alla fall med lite hjälp, det har aldrig hänt förut. Men vi har fortfarande problemet att hon får en väldigt orolig skarv efter det som vi inte riktigt lyckats hitta ett sätt att hantera utan att hon blir jätteledsen och får tillbaka sin oro/stress.

Jag har tänkt exakt samma tanke gällande schemat! Det var precis vid den här åldern som vi bytte schema för min son också (dock är min dotter född 11 dagar innan BF så tycker alltid att hon varit lite "senare" med allt). Men jag känner att hon kan inte sova bort dagarna längre. Jag har tänkt ett tag att jag skulle invänta bättre tider med läggningen för att hon kanske behöver ta igen lite sömn på dagen efter dom stökiga kvällarna men om ni tror att det gör skillnad på läggningen så ska jag ta tag i att ställa om ändå nu. Har också varit osäker på hur hon skulle reagera om vi tar bort fjärde luren eftersom hon aldrig orkar hålla sig vaken mer än 1,5-2 timmar i sträck... För oss är det hursomhelst mycket bättre om vi har kvällsstök mellan 19-21 än mellan 21:30-23:30...

Återkommer om ett tag med en uppdatering!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Kom på en fråga bara innan vi ställer om schemat, har ni råd om hur jag gör första dagarna med tanke på att omställningen blir ganska stor? Första dagen kommer hon ju precis som nu inte orka mer än 1,5-2 timmar vaken och då är ju alla hennes sovpass klara redan runt 15:30 vilket innebär 3,5-4 timmar kvar till läggning vilket hon the kommer att klara av. Ska jag ha en fjärde lur första dagen/dagarna åtminstone?
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Eller tror ni att jag kan testa och lägga henne för natten vid sista 20 min luren på nuvarande schema som en övergång? (då har hon dock bara varit uppe ca 7 timmar den dagen...)
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Eller tror ni att jag kan testa och lägga henne för natten vid sista 20 min luren på nuvarande schema som en övergång? (då har hon dock bara varit uppe ca 7 timmar den dagen...)
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Kvällspanik 7,5 veckor

Inlägg av emmasofia »

Hej igen! Innan ni svarar vill jag bara säga att vi tog tag i det direkt igår och bytte schema. Det har gått väldigt bra hittills men har behövt en kort lur för att klara sista vakenpasset och matning bara. Kvällarna fortfarande detsamma hon vaknar och är jätteorolig efter 45 min men för tidigt att säga. Väldigt skönt för oss att påbörja läggning så mycket tidigare i alla fall!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"