Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Ytterligare komplettering. Eftersom vår pojke äter mjölkfritt pga magont och refluxsjukdom kan vi inte byta till ersättning nr 2. Det finns bara ersättning Neocate (recept från dietist), har dock försökt förtjocka med majsmjöl men med större napp (trots vällingliknande konsistens) accepterar han inte hastigheten på nappen ändå då det går för fort ännu :/, men det går bättre nu än tidigare då han under dagtid under vissa stunder kan acceptera storlek 2 på nappen till ersättningen då han är riktigt pigg och hungrig 😅.
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
en liten schema fundering.

Jag tycker allt blir battre nar man kan byta till ett 3 man schema fran det skakiga 2 manders tiden precis som ni gjort. Nykel da ar 12 h natten samt att luren ar 45 min om morgonen, 2 h mitt pa dagen och sedan 45 min om eftermiddagen. Aven om de flesta bebisar sover gott i morgon luren och kan dra ut den lange utan att vakna blir hela dagen battre om man vacker och har det langa sovpasset mitt pa dagen. Det blir inte lika overtrott om kvallen och det blir inte lika svart att ata pga trotthet.

Sa du ar 1 timmas kort om natten, och forst luren skulle behova vara 45 min. Har far du fundera pa dina forutsattningar, jobba runt lamning och hamtning. Om du startar dagen 7, sover en 45 minutare (vack) vid 8:45 och ett langsov 11:30-13:30. Hinner det matas da innan du hamtar pa forskola? JAg vet inte hur langt ni har, eller hur ni tar er dit, men om liten ar vaken da sa blir det ju ett aventyr i sig. Ett alternativ kan vara att vacka vid 13:30 och ga direkt till forskolan och mata vid hemkomst om det gar fort. Da kan sista luren ligga vid 15:30 och sovdax vid 19. Vad skulle funka bast for er?

Tyvarr sa blir det som du ju marker fel nar man forsoker halla dom vakna for att fa i sig mer mat nar dom redan ar supertrotta. De forlorar ju bara annu mer somn.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Tack för tips! Har nu provat i 2 dagar ganska exakt de tider du skrev och blivit så glad i att vår lille pojke orkat hålla sig vaken och faktiskt ätit ännu bättre än tidigare. Tack!

Det enda som jag märkt är att han fortsättningsvis är svårmatad sista nattslurken innan läggning. Han vägrar äta i ljuset utan skriker tills jag går ner i kolsvarta rummet där han äter blundandes (nästan sovandes) sista halvtimman innan han lägger sig vid 19.00. Vill ju ogärna att han ska behöva skrika och vara sååå övertrött innan läggning och det faktum att han somnar vid flaskan.

Vi har 10 minuters promenix till förskolan så 8.45 är perfekt för sovstund och om han vaknar vid 13.30 hinner jag mata precis innan jag behöver gå och hämta, så de tiderna gillar jag!

Borde jag senarelägga sista luren för att han ska orka hålla sig piggare till sista nattslurken eller borde jag bjuda honom på en 5 minutare timman innan?
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Tin »

Hej,
vad harligt for er att det funkar battre.

Hm, undvik till varje pris att somna vid flaskan skulle jag saga. Det kan foda ovanor som du far kampa med.
Du kan ju tidigare lagga sista slurken om mojligt sa att sista halvtimman fokuseras pa skratt till godnatt och blojbyte, da far han laggas vaken och med skratt i magen vilket ar idealt.

Nar ar middagen?

kram Tin "heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Har lagt vid 15.45 nu och då vaknar han 16.30, vanligtvis är han alltid superhungrig direkt efter lur men just efter den luren är han mer segstartad och äter långsamt (mycket trugande här pga refluxsjukdom). Därav är middagen oftast inte uppäten förrän närmare 17.30, då blir det svårt att hinna få i en rejäl nattslurk innan som han stå sig på till natten 🤔. Hur länge kan man använda sig av en 5 minutare på kvällen utan att den stökar till resten av kvällen/natten? Vill ju gärna gå över till ett nattmål så snart som möjligt men känns långt borta i dagsläget.
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen.

Vill bara säga.... Det är så lätt att man fokuserar på det sista innan de skall sova för natten som om den sista måltiden på kvällen avgör natten. Men så är inte fallet! Det är hela mängden mat över HELA dagen som räknas. Så du behöver inte ha så mycket fokus på att äta måste vara det sista man gör. Tvärt om, fokus på mat över hela dagen är det som gäller. Sista slurken är ju just en "slurk" så lägg mera fokus på maten över dagen, ge sista slurken lite tidigare och ha lite mera skratt innan natten. Tror som Tin att det blir bättre. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Jag förstår! Kloka tankar. Det kluriga är att han har refluxsjukdom vilket gör att han har en del mat/ätovillighet till en början. Får i bästa fall i honom 150 ml/måltid och eftersom vi snart hoppas kunna få bort ett till nattmål blir man lätt fixerad kring kvällsslurken. Han blir i slutet av dagen där vid 18.30 för trött för att äta/vara uppe men för hungrig för att sova men vi tänker oss prova med gröt snart så blir han förhoppningsvis mer nöjd vid middagen och det inte bli lika utdraget.

Har också valt att lägga honom på sidan istället för magen när han sover då jag inte känt mig trygg med det men nu vänder han sig själv till mage hela tiden på dagtid så nu blir det andningslarm och mage så snart vi fått hem grejorna.

Vad tror ni om min fråga om 5 minutaren? Är den för ”sen” att ta till när han nu är 3 månader påväg mot 4 så den stökar till natten eller tror ni den inte skulle spela någon roll. Provade igår kväll och då försökte jag söva honom med hjälp av selen kring 18.00 men då fick jag hålla på i 20 minuter innan han behagade slumra till en stund vilket kändes sådär bra. Dagtid somnar han alltid själv vaken i vagnen på sina tider vilket fungerar bra.

Tack för stöd!
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Tin »

Hej,
ja skont att ni kan kora grot snart, fastare foda blir battre for reflux barn. Eller ja, fast foda ar battre for sakra sovare generellt. ;) For da sover man gott men magen proppis.

Hm den 5 minutaren, jag har alltid sett den som ett krisverktyg OM allt har ballat ur en dag (typ ar en timme kort pa somn for det vaknades i en skarv) och liten ar i upplosningstillstand langt fore sovdax da tar jag till den men som du marker ar det inte trivialt, Det tar lang tid att somna, de maste verktygas for, ja det ar kris. Jag skulle inte skapa ett schema kring 5 minutaren, jag tycker det ar for mycket jobb. :shock:

Och istallet skulle jag gora allt annat som gar och lagga tillbaka 5 minutaren i kris ladan tills den dagen ni har riktig kris. (Jag vet att andra mammor fatt till smidiga 5 minutare men jag har da aldrig lyckats.)

Sa vad gor man da? Jo fokusera pa varenda maltid under hela dagen, och varenda sov stund pa hela dagen. Ater man tills proppis pa alla maltider sa kanske man inte ens behover sin kvalls slurk, den ar bara extra precis som Torsmamma sager. I perioder at inte mina barn kvalls slurken heller, det kommer och gar med utvecklingsprang pa nat satt, aven om jag har full forstaelse att du vill vara saker pa att inte vakna extra om natten och darfor vill maxa maten. Maxa gor man under hela dagen dock.
Du kan ju tom skippa kvalls slurken och ta middagen precis innan trottheten satter in, och proppa in mat. Dvs dra ihop kvalls slurken och middagen till ett mal pa den tid som funkar bast for er. Men osa in mat. Ater han ersattning? Boosta ersattningen med fett. Och sedan fokar ni pa gos och skratt innan nattning.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej! Någon månad senare sover vår bebis näst intill 12 timmar på natten utan att behöva buffas om eller liknande sedan någon vecka tillbaka då vi successivt lyft in mer fast mat. Lillebror mår helt klart bättre i sin refluxsjukdom och har inte lika ont längre.

Nu kommer man till finslipningarna. Tidigare har vi gett flaska vid insomnandet men nu ger vi gröt (han skriker och vägrar kvällsvälling). Dessa kvällar har jag behövt buffa ett par svängar (spring in och ut) ikväll fick jag gå in och ut måååånga gånger (tillslut blev det påfyllning av mat innan han behagade lugna ned sig själv). Jag upplever att jag ramsar innan han somnar. Jag vill ju ramsa vid dörren istället för att gå in som kuren säger men det är alltså bara ett tillfälle per natt jag har att öva på och som jag känner just nu är han såååå liten nyss fyllda 5 månader. Saken är att vi lägger storasyster samma tid varje kväll och vill gärna inte väcka henne/hålla henne vaken i onödan. Vill inte hamna i ett buffträsk såklart men jag upplever att han inte fattar grejen med ramsan :/. Har ni något tips?

Läggningarna på dagen blir ofta med hjälp av buffning eller vagning dock en kortare stund. Önskar så komma bort från det också men våra 4 första månader av kolik har satt sina spår hur många kamper man klarar av på en och samma gång..
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Tin »

Hej,
hm jag laser ditt inlagg och ser att du faktiskt vet vad som kan goras for att styra upp lillebrors insomnanden. Daremot ar inte riktigt attityden pa plats. Det finns liksom inga tips, antingen lar man liten att somna sjalv (med andra hjalpmedel an buffning/valling dvs ramsan och senare ingenting) eller sa far man gora som ni ju redan gor.

Du sager att du inte vill in i bufftrasket --- men du gar in mer och mer och buffar.
Du sager att du inte vill vacka storasyster --- men springer in i rummet hon sover i.
Du sager att du vill ramsa vid dorren --- men att han ar sa liten an, samt att han inte verkar forsta ramsan eftersom han ju lart sig att nar man somnar far man buff.
Ar du med?

Kann efter och bestam dig, ar du inte redo for en kur, vanta lite till. (Jag vantade tills 5,5 mander med min forsta innan jag var redo att kura, liten var redo innan det men inte jag - och vi hade inte reflux att forhalla oss till sa jag hajjar, man maste vara redo sjalv.)

Lite hjalp pa vagen:
Bufftrasket undviks endast genom att buffa mindre, helst inte alls. Storasyster kommer att uppskatta ramsan lika mycket som lillebror nar val lillebror har lart sig ramsan. Valling ar inget man bahover, kvallspafyllningen kan besta av vad om helst, banan, grot, avocado. Kuren ar till for att lara de sma att somna sjalv utan hjalp av mammas buff eller vagning. Nar man kurar kan storasyster sova hos mormor/farmor (om det ar mojligt) for att ni skall kunna jobba ordentligt med kuren och de ramsdiskussioner som uppstar. Las pa, vi brukar saga att lasa SHN boken 5 ganger ar bra, da hinner man som foralder bli redo och all kunskap satter sig i kroppen. Vi finns har for att hjalpa nar det ar dax.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Tack för tips!

Vill bara komplettera att storasyster 2 år är kurad sedan 8 månaders ålder och henne behöver vi aldrig gå in till på nätterna och henne ramsar vi med läggning varje kväll, kanske var otydlig där. Hon sover i rummet bredvid bara så vad jag menar är att hon vaknar av lillebrors superskrik när jag försöker lugna honom med ramsan. I covid-tider hoppas vid snart få barnvakt så vi kan genomgå kuren 🙏🏻.

Med storasyster hade vi napp och välling. Själva insomnandet upplever jag supermycket mer lättsamt med de hjälpmedlena men vi har tagit bort nappen för att undvika sömnstörningsmoment.

Får helt enkelt ta tag i det och kura bort insomningsstörningarna :/
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vad skont att du tog mitt inlagg pa ratt satt. :heartsthree:

Ja herregud, tank att covid paverkar mojligheterna att kura. Knasigt varre. Har pa Nya Zeeland har allt atergott till att vara som vanligt och vi har ingen smitta i landet langre (just nu i allafall) sa barnvakt gar att ordna.

Tankte bara saga att manga familjer delar upp kurandet, hos oss gjorde vi sa att pappa tog de tva forsta natterna och jag och storasyster 3 ar sov hos farmor. Sen kom vi hem pa morgonen och kunde ta dagen och pappa sova. Sen tog jag natt 3 och 4a som ju ar lugnare och storasyster och pappa sov kvar hemma. Sa aven om ni inte kan fa barnvakt i covidtider, men man kan hitta nagonstans (ett annat rum i ert hus, sommarstuga, gastrum dar du och syskonet kan sova ostort i tva natter utan att traffa nagra andra) sa kan man ju starta kuren.
Men ni kanske gjorde sa med ettan, du ar ju redan en erfaren kurare. :D

Tankte ocksa saga att herregud vad barn ar olika. Och sarkillt nar man redan tycker att man kan kura for man gjort det med ettan, sa kommer en tvaa som behover lite andra verktyg. Gaaaaaah. Sa kanns det som man ar tillbaka pa noll igen som foralder. Ett satt att tanka pa ar att helpt enkelt fundera pa: "Vad kan den har lilla manniskan behova for att kanna sig trygg?" Och inte jamfora sa mycket med vad syskonet behovde, malet ar det samma dock, trygga egna insomningar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"