Vakna nätter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vakna nätter

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
jag hade bytt till sangen (alt hittat en MEGA vagn pa secondhand). Man vill inte ligga trangt, och man vill plotsligt inte ligga pa sidan om man ar van vid skona maglaget. Klart man protesterar. ;) Faktiskt protesterar min fortfarande (10 och 7 ar), om de inte far sova i sina egna sangar..... :D ).

Som du sager ar det sociala viktigt och att inte kanna sig last som mamma men litens somn ar ju annu viktigare. En overtrott, gnallig bebis hela kvallen ar ju inte buskul.

Vet du, tank ocksa, hux flux gar ju liten ner pa tva sov och da har ar du inte last langre, och sedan kommer endast ett dagsov, osv. Du kan ju bjuda hem folk istallet tills sista luren faller bort.

This too shall pass.

Jattebra jobbat! kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Usch... support behövs!!! 💔 idag på långvila så blev det exakt samma hysteriska utbrott som igår i vagnen! Han somnade utan problem men i skarven (efter 30 min) så vaknade han och därefter funkade inget! Inget!!! Han var helt hysterisk och typ ullkade! Jag satte på musik, höll en massa husljud! Gav påminelseramsa men den gjorde honom bara med förbannad! Mitt hjärta går sönder av att höra honom så arg/förtvivlad! Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig 😰 jag lyckas inte få honom att somna om eller lugna ner sig så det blir inget bra uppvak heller.
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vakna nätter

Inlägg av Tin »

Hej,
jag forstar inte, menar du att liten sov i spjalsang pa langvilan eller i vagn?

Om du menade spjalsang sa nagra rad:
1. En gang ar ingen gang, dra inte pa for stora vaxlar. Att missa ett sov nagongang ibland hander, for oss vuxna med. Men det far saklart inte bli en vana.
2. Hur agerade du? Gick du in i rummet? Tog du upp tidigt? Holl du dig lugn och fin? Att agera full av attityd nar en fnurra sker ar viktigt saklart. Mamma bestammer, det ar sovdax.
3. Din liten ar 6 manader nu om jag inte raknar heltfel. Vakna is skarven ar ofta for att man ar hungrig. Jag ser i ditt schema att du ater efter soven istallet for tvart om, det funkar fint men det kan vara vart att trycka i lite banan eller liknande precis fore langluren. Man skall vara proppis for att sova gott lange!
4. Ar det backsvart i rummet? Kolla det. Det ar bra att det ar morkt aven dagtid.
5. Hall shemat aven om det blev fel en dag (dvs ge inte mer somn pa nasta lur), om det super krisar pa kvaller kan du lagga en halvtimma tidigare istallet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Långvila har vi i sängen och inte i vagnen.
På dagen har vi haft dunkelt men inte bäckmörkt! Får se om det blir bättre vid helmörkt.

Till en början var jag lugn och sansad men erkänner att all säkerhet och attityd försvann när liten blev mer och mer ledsen! Avvaktade väldigt länge och försökte med dammsugaren, mozart, hans ”favoritlåt”, skramla i kastruller och bestick! Jag ramsade men kände inte alls att han tog den till sig! Hade svårt att överrösta honom liksom. Men antagligen var det min attityd som försvann någonstans! Men han var verkligen såååå arg och blev mer och mer arg så fort jag försökte med något...
Jag höll ut nästan hela stunden och tog upp honom 15 min innan det var tänkt vid ett litet lugnt tillfälle men fick så dåligt samvete efteråt! Han var glad och nöjd av att jag kom in tack och lov!

Nä han blir 5 månader nu den 26:e. Funderade också på det där med banan innan långvilan för att var mätt! Han äter ju trots allt 1 1/2 timme innan vilan (avslutar ätandet en timme innan). När uppföljningsveckan är klar så kanske man ska försöka få in en andra frukost vid 07.30-08 när jag och storasyster äter och därmed också flytta fram lunchen till 10.30 el 11 istället vilket gör att han är ordentligt mätt under långvila! Skulle det kunna vara ett alternativ tro? Han har ju verkligen fått en helt annan aptit nu sedan han slutade äta på nätterna 👍

Jag har hållt mig till schemat även om liten varit trött och kinkig hela dagen! Men oj vad min attityd måste komma till rätta! Jäklar vad jag ska peppa mig själv för så här kan vi inte ha det! Tror att gårdagens bakslag gjorde en lite fnurra på attityden! Men ska prata mig själv till rätta!
Nya tag imorgon helt enkelt!
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vakna nätter

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det låter som många bra förslag du har. Andra frukost är aldrig fel .
Hur har det gått för er nu?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Jodå det har gått bra tycker jag även om det fortfarande skarvas en del på dagarna! Men tycker att vi lyckas få honom att somna om ibland med musik och en pang-ramsa. Ibland på 45 min vilan så vaknar han efter nästan exakt 33 min och vill inte somna om men ligger nöjt i sin säng så det är vi helt klart nöjda med! Han vaknar lite tidigare än tänkt på morgonen, oftast redan vid 05.45. Ger en pang-ramsa och sen på med musik och oftast somnar han om eller ligger nöjd till vi tar upp honom 06.45 men någon morgon har vi fått göra morgon lite tidigare för att han inte haft tålamodet och därmed skrikit upp sig lite väl mycket trots påminnelser. Men vi fortsätter jobba så sitter även det snart!

Men han sover 11 timmar helt felfritt per natt. Somnar som en stock vid varje läggning utan några som helst protester. Följer schemat som en liten klocka! Blir lite grinig typ 5 min innan mat el sovdax. Så himla skönt att veta vad hans grinighet betyder nu 😍

Är väldigt nöjd med det schemat jag fick till! Fungerar alldeles perfekt till hämtning och lämning på förskolan!

Satte in en andra frukost vilket har gjort att han håller sig längre vilket i sin tur gör att han får sin lunch närmare sin långvila. Det gjorde susen för sömnen! Mörkläggning, sängen och en riktigt mätt mage så sover han gott hela långvilan 👍😊

Och denna mamman och pappan har fått sova... helt fantastiskt ❤️
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vakna nätter

Inlägg av Tin »

Hej igen,
:dance: :dance: :dance:

Yay for er, bra jobbat, bade foraldrar och liten.

Kod: Markera allt

Mörkläggning, sängen och en riktigt mätt mage så sover han gott hela långvilan 👍😊
Japp, du har knackt koden. Och vet du samma recept galler an idag for mina nu 7 och 10 ar. ;)

Sa nasta gang det fnurrar lite pa somntraden, for det gor det da och da eftersom de vaxer ju sa det knakar sa ar det bara att med attitydflaggan i topp tanka" Jaha da var det dags, oroa dig inte liten, det ar detta vi tranat for, vi har verktygen att hjalpa dig ut pa andra sidan tillbaka till den goda somnen". Game on.

Sov gott!

kram Tin :heart
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Hej igen!

Vargtimmen har börjat bli kämpig här hemma då lillebror inte alls ligger lugnt och tyst tills det är dax att komma upp om han vaknar tidigare än sig bör! Nu får han en pangramsa vid första ljudet och därefter oftast musik... men oj vad han skriker upp sig! Och han har inte lyckats somna om på flera nätter nu utan varit jättearg så vi har fått göra morgon tidigare (inom marginalkvarten) varje morgon! Och då har jag fått gå inte snabbt vid ett andingstillfälle i skriket...
det där med musik verkar inte alls bita på honom mer... läste runt lite på forumet och hittade detta:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Det står att man ska vara konsekvent i hur man hanterar vargtimmen och vi har som sagt kört på första alternativet som tidigare fungerat men nu inte alls verkar fungera mer...
Så funderar på nr 2 av förslagen i några dagar för att förhoppningsvis komma tillrätta... är det något ni kan tycka är ok om det andra alternativet inte verkar fungera eller ska jag vara konsekvent och fortsätta i hopp om att det till slut fungerar?
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Menade att prova förslag nr 1 i ett par dagar! Vi gör nr 2 nu ju men det verkar inte riktigt gå som det ska längre av någon anledning (har provat lite blandad musik, allt dock instrumentalt).
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vakna nätter

Inlägg av Tin »

Hej,
behover lite mer info, hur tidigt vaknar han?
Ar det backsvart i rummet?

Tidiga mornar kan halla i sig laaange, det ar ofta det sista som ger sig. Min etta holl ut i ett par manader innan hon gav sig och sa kan det vara. Tricket ar att vara konsekvent och inte prova en massa olika varianter.

Hade det varit jag hade jag fortsatt pa nummer tva, pangramsa, mozart, INGENTING (oronproppar for mamma) glad morgon med vackarklocka. Och kort pa det tills poletten trillade ner, aven om det tar 2 manader.
Andra familjer har kort stenhart pa nummer 1 i din lista. Jag visste att min lilla skulle inte reagera bra pa att jag kom in i rummet, sa vi valde bort det alternativet, vi hade lagt ner alldeles for mycket energi pa att verktyga utanfor dorren or att vilja forvirra liten med att ga in i rummet plotsligt.

Har kanner du din lille bast, vad skulle han reagera bast pa. Valj det och var KONSEKVENT, prova in runt. Och valj verktyg med malet i sikte, dvs huvud malet, somna om sjalv och sova en hel natt. Vilken metod tror du kommer ta dig till det malet? Inte bara kortsiktigt losa vargtimme problemet.

Dela garna med dig hur du tanker.

En sista tanke pa vagen kan vara att aven om liten inte lyckades somna om en morgon men ni gjorde att ratt enligt er plan ar det fortfarande ett steg narmare malet for ni har bevisat for liten att det ar lugnt, vi leder dig genom detta. En dag till da ni vagledde, det ar bara omojligt att veta hur manga dagar den lille behover for att vara overtygad.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Vi har kört på pangramsa och sen musik! Vissa nätter har det funkat men på sistone har det nästan bara gjort honom argare! Hur högt jag än spelar så överröstar jag inte hans skrik! Han har verkligen en ordentlig pipa! Så pass att det är svårt att få till en tyst stund för att göra glad morgon!

Men vi har varit konsekventa med det och hade känts väldigt märkligt att börja med en massa trafik där inne nu när man hållt sig borta ett tag!
Och ska jag vara helt ärlig så vill jag hellre ha musik som verktyg än att behöva gå in... det känns liksom som att det bara kommer göra att han vänjer sig med att vi kommer in och då är allt vi jobbat med förstört!
Så jag/vi får stå ut tills det sätter sig 😊👍
Blev bara lite nyfiken på det när jag lästa omkring här och ville därför fråga...

Tack snälla för responsen 😊
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Förlåt glömde svara på frågorna men det är helt beckmörkt i rummet (även kl 12 på dagen) mörkläggningsgardi+skynke uppsatt. Han vaknar allt mellan 05.30-06.16! Lite olika från dag till dag. Ibland får jag honom att somna om men d sover han oftast bara mellan 5-20 min och sen vaknar han igen! Men vissa dagar är det skrikfest till kl är mellan 06.30-06.45 (marginalkvarten) då jag hittar ett snabbt uppehåll för att springa in och göra glad morgon... han får välling i sängen direkt när han vaknar! Är det fel kanske? Tänker att det kanske är den han vill ha när han vaknar för tidigt. Han sträcker sig nämligen mot den med öppen mun som en liten fågelunge som aldrig fått mat... han känns liksom vrålhungrig! Vet inte hur jag ska få i honom mer mat under dagen bara! Jag gör inget annat än skedar in mat och fruktpure under den halvtimmen han ska äta samt får ersättning som dryck à la TorsMamma. Han får välling till första frukost sen en hel portion gröt som andra frukost samt lite fruktpure, sen äter han lunch på ovanstående vis, välling till mellis samt lite fruktpure, middag som ovanstående och kvällslurk (välling) som han inte alltid dricker upp vilket ska vara ok! Så har svårt att se att jag inte får i honom det han ska ha under dagen... men ändå känna han super hungrig på morgonen!
Men oavsett så kommer jag vara konsekvent med uppvaken! Det blir pangramsa och musik (även om jag ska erkänna att det känns jobbigt när han skriker). Blir såklart mest orolig att han ska väcka storasystern! Men än så länge verkar hon inte helt brydd av det. Vaknat enstaka gånger bara men legat kvar tryggt i sin säng...


/sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vakna nätter

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så du kan ju vara något på spåret här. OM du kommer in med flaska som "godmorgon" kan det ju vara så att han dels faktiskt är hungrig men även det är ju liksom en "propp" kan jag tänka.

Min son fick sin första vällingflaska på skötbordet på morgonen och sen tillbaka in i rummet för ensamleken. Då blir det ganska tydligt avbrott från natt, till frukost, till ensamlek. Kan vara värt att fundera på. :D

Sen är det som du nog är inne på. Vissa barn blir faktiskt inte mätta på burkmat från affären, det är för mycket "vatten" i dem. Det står man sig inte på utan behöver mera. Kan du göra mera egen? Jag gjorde massa olika saker och fryste in i iskuber och sen hade i påse. Då var det lätt att ta ut en tärning av det man ville ha och blanda lite olika. typ sötpotatismos, broccolimos, blomkålsmos, kokt fisk med örter och smör osv...
Om man ändå kör med köpemat, lär du behöver sätta till en del fett (på fett blir man mätt ;) ) Är ni oroliga för känslighet mot mjölk kan man prova klarifierat smör som finns i mataffären från Arla. Jag skulle inte råda till rapsolja då det är för mycket omega-6 i det och inte för mycket olivolja då det kan ratas av små. Prova lägga i mera fett i maten. Glöm inte ålträning 5min/10ggr/dag, samt lite utevistelse där man helst är lite aktiv själv och inte bara passivt sitter och tittar. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Hej hej! Tack för råden! Vi kör faktiskt bara på hemlagad mat nu förtiden nästintill med massor av extra fett i (osaltat smör helst då lillen gillar maten extra mycket då). Han gillar det mycket mer än köpmat så har kört på det nu sedan en vecka in i kuren. Kör ibland fruktpure i burk dock... Han ligger på mage mer eller mindre alltid när han befinner sig på golvet faktiskt då han inte alls tycker att det är kul att ligga på rygg längre! Han har dock lärt sig sitta nu så låter han träna på det också en del. Men på mage lägger jag en leksak en bit framför honom så att han får kämpa lite för att försöka nå den 😊
Vi är ute en del om dagarna! Tycker dock att det är lite svårt att ha honom på marken i regn och rusk när han fortfarande inte sitter helt stabilt själv än! Har haft honom i sele med huvudet vänt utåt en del när storasyster sprungit av sig på lekplatsen eller liknande! Gills det? Vi brukar ta en tur i vagnen efter lämning på förskolan och vid hämtning stannar vi oftast till på lekplatsen och då brukar jag ha honom i sele... vad har ni för tips här? Alltså vad kan man göra med en 5 månaders bebis ute såhär års som precis lärt sig sitta men inte riktigt är stabil 😊 behöver lite idéer känner jag! Kan ju använda en sån där filt som håller borta väta dock 🤔 och låta honom ålträna på den kanske när storasyrran leker av sig på lekplatsen... men har ni fler idéer så hit me 😄

Ska ändra på det där med välling direkt i sängen faktiskt! Vi kör som sagt godmorgon, välling, sköta, ensamlek i sängen medan jag tar upp syrran här hemma men Anammar det du säger och byter plats på Välling och sköta så ser vi hur det går därefter. För det måste väl vara ok att ändra på även om man ska försöka vara så konsekvent som möjligt?

Tack snälla ni som tar er tiden att svara på alla mina frågor! Ibland behöver jag bara bekräftelse på det jag själv tänker men vill som sagt att detta ska fungera så frågar hellre en gång för mycket än att jag står där med skägget i brevlådan och kommer på mig själv att jag klampat i klaveret! Det är ju många frågor som dyker upp innan, under och efter kurandet! Så tack kära ni ❤️

/sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vakna nätter

Inlägg av Tin »

Hej,
För det måste väl vara ok att ändra på även om man ska försöka vara så konsekvent som möjligt?
Japp, som andringar/tweaks som gor det tydligare for lite att forsta sov/natt och morgon ar bara bra att genomfora. MEn en attityd av sjalvklarhet saklart.

PS! Klart man far fraga och dryfta, det ar ju darfor vi finns har. ;)

kranm Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"