Vakna nätter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Hej!

Nu skriver jag åter då vi har fått ytterligare tillskott i familjen sedan 4 månader tillbaka. Har en dotter på 21 mån som vi kurade när hon var 6 mån och som sedan dess sover när hon ska sova!

Vår nya lille gosse skämde bort oss ordentligt i början och lät oss mer eller mindre sova gott om nätterna vilket gjorde att vi inte gjorde något aktivt för att lära honom sova. Ända fram tills han blev 3 månader var han en sån där ”perfekt” bebis som sov nätterna igenom (vaknade Max 1 gång om natten och somnade av sig själv) men därefter kom den dära fasen in i bilden och störde nattsömnen och även amningen under dagtid. Han hade så mycket annat att titta på så maten glömdes bort! Försökte truga men han vände bara bort ansiktet eller gjorde/gör pruttljud mot bröstet! Jag tänkte att det går över men just nu håller jag på att totalt kollapsa av trötthet på grund av alla uppvak.
Han somnar kl 19 utan konstigheter men vaknar kl 23, 02, 04. Han somnar oftast utan napp efter en ramsa (x4) efter ca 5 minuters småsnack! När han vaknar Kl 23 lyckas han vanligtvis somna om ifrån när han får sin napp (vill ta bort nappen då den oftast mer ställer till problem än gör nytta). 02 och 04 skriker han upp sig rejält och jag lyckas inte buffa honom tyst vilket slutar med att jag tar upp honom och ger honom bröstet för att inte väcka resten av familjen. Därefter tar han gärna morgon kl 05.30 (vill ha honom sovandes till 07.00). Jag har en tanke på att kura honom men han har inte riktigt börjat med smakisar (enbart fått en tesked typ och lite gröt). Vill först få upp maten lite innan kurandet men jag skulle hemskt gärna vilja be om lite råd om hur jag ska göra med nätterna nu fram tills han ska kuras? Det där med buffning gör honom bara mer förbannad! Vagna bort målen? Värt att både försöka sluta mata på natten OCH ta bort nappen samtidigt redan nu innan kurandet? Tänkte påbörja kuren efter nyår då det är så mycket som sker just dessa veckor...

Snälla kom med tips och råd för jag är sååå trött nu 😴
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vakna nätter

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet inte riktigt om du kommer gilla mitt råd. Mitt råd är ÄNDRA inget på nätterna just nu. När man inför kuren vill man ha ALLA verktyg tillgängliga och inte "förbrukade". Öka maten på dagen så han faktiskt ÄR mätt om natten. Ge inte så mycket mat på natten utan bryt efter en kort kort stund så han inte "somnar" vid bröstet.
När du sen kurar, kan du välja att vagna eller buffa som du vill. Men en 3 mån (nästan 4) skall inte vara något som helst problem att buffa om tekniken är rätt och bebis är verkligen i behov av buff. Det går inte att verktyga "arga" bebisar. Bara "Lugna" ledsna så man kan somna bebisar. Så tricket inför kurstart för dig blir att antingen öva upp din buffteknik (på någon annan än bebis) eller vagnteknik. Mata på mera på dagen.

Sist, inför ett STRIKT schema redan nu, det har du gratis inför kuren sen. 12+45+2+45 är poppis rytm för 3+4 mån gamla. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Tack för svar!
Ok men då väntar jag med att ändra något tills det är dax för kurstart! Så även med nappen! För han somnar gärna utan den inför natten men vaknar och vill ha den ibland. Sen verkar han ha svårt att komma till ro utan den på dagen än så länge när vi inte har några andra metoder att ta till...
Med dottern så fungerade buffningen kanon men hon sov gärna och bäst på mage! Vilket också gjorde allt lättare då kuren utgår från att bebis ska sova på magen. Men denna lille gosse blir så arg om han läggs på mage inför natten och verkar vilja sova på rygg för han vänder sig alltid dit fast man lagt honom på sidan... så jag är lite kluven där hur jag ska få till det bra! Blir kanske bäst att vagna av den anledningen... men ska absolut öva om han kanske börjar gilla sova på magen.
jag ska läsa igenom boken ett par gånger till för att uppdatera mig (även om det inte var så längesedan vi kurade) men vill verkligen lyckas denna gången också...
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Ang schemat så är det spikat och granskat några gånger... har fått inspo härigenom med några små ändringar med en kvart hit och dit på grund av lämning och hämtning på förskola av syrran...
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vakna nätter

Inlägg av TorsMamma »

hej igen, det låter bra! De flesta även små herrar brukar faktiskt uppskatta magläget om man bara gör det med "attyden av självklarhet". ;)

Det är också oftast detta som blir nyckeln til den långa sammanhängande sömnen, med larm då som vi rekommenderar. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Hej igen!

Nu på fredag så är det dax för mig/oss att börja kurs vår lille skrutt som blivit ännu sämre på att sova sedan sist jag skrev så nu längtar jag/vi verkligen till helgen då jag/vi faktiskt gör något åt det (även om jag kommer vara trööööött!). Jag kommer köra på de första dagarna så både dotter och sambo har blivit ivägskickade och min mamma hjälper mig på dagen så att jag kan få vila lite.
Vi har ju dragit ut på det hela på grund av att vi inte hade fått till det där med riktig mat än. Hur som helst så ger vi honom rätt så mycket vanlig mat nu (puréer, gröt m.m). Han verkar uppskatta det rätt så bra tycker jag! På nyårsafton la jag även ner amningen helt och började med ersättning. Lilleman var väl kanske inte helt nöjd till en början men sen gick det hyfsat. Han började dock kräkas en väldans massa 🤮. När vi började med riktig mat framförallt (gröt är väl inte det bästa han vet) så känns det nästan som att han börjat rata flaskan. Vi använder flaskan på morgonen, efter långa dagsvilan och till nattslurken. Den på morgonen slurkar han utan problem, den han får efter dagsvilan vägrar han nästintill och nattslurken dricks ungefär halva av (vilket är ok). Det går 3 timmar mellan målen men han verkar inte alls hungrig efter sin långa dagsvilan! Det gör att hela schemat fallerar just för att han just där inte alls är hungrig förrän närmre 14.30 istället för 13 (som det ska vara enligt schemat. Äter han kl 14.30 så är han ju inte hungrig förrän 18 ungefär och då blir det ingen kvällsslurk. Sen kräks han fortfarande väldigt mycket... både efter ersättning men även efter mat! Tips på det? Börjar nästan oroa mig för mjölkproteinöverkänslighet el nåt!

Så här ser schemat ut inför kurningen:

Natt 19.00-06.30 (11,5 Tim)

06.30 Godmorgon!
06.30 Frukost (ersättning 180 ml, får inte i mer)
08.15-09.00 Sova (45 min)
10.00 Äta (grönsakspure+fruktpure, ibland gröt + fruktpure)
11.00-13.00 Sova (2 Tim)
13.15 Äta (ersättning 180ml, äter ofta inget alls utan vill hellre äta först kl 14-14.30)
15.15-16.00 Sova (45min)
16.30 Äta (grönsakspure + fruktpure)
18.30 Bad,bus, nattslurk
19.00 Godnatt!

Schemat är satt utifrån att vår äldre dotter lämnas kl 9 på föris och hämtas kl 14 så har svårt att rucka på just vissa tider och därav 11,5 timmars nattsömn istället för 12.
Är det något jag borde ändra på/tänka på med schemat nu innan lutningens start (hoppas jag hinner få svar innan) för att maten ska fungera eller kommer det ge med sig när kurningen är klar och aptiten tar sig?


Jag är så satans peppad på att ta väck nappen en gång för alla och börja kura (säger denna mamman efter uppvak varannan timme inatt efter gossen varit sjuk)

Mvh:Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vakna nätter

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad härligt. Att känna sig peppad, påläst och motiverad är ju nyckeln här! :)

Bara några korta frågor med förslag.

Det finns inget som säger att de "behöver" ersättning alls. Utan ge mat du, jag gav ersättningen som dryck i pipmugg till maten, eller pumpad BM. :D

Så jag förstår att schemat är utefter din dotters tidermen måste få fråga, det är inte så att du i framtiden kommer kunna ha natten kl. 18.30 istället? Både stora som små barn behöver 12 tim natt oavsett. Anna rekommenderar att man har 12 tim upp till ca 9 års ålder. (sen råkar den komma tillbaka runt puberteten igen ;) )

Ang. mattiderna, du kan faktiskt skjuta på "middagen" du har så vill du lägga tiderna 14 och sen middag runt 17 är det inget problem. Kvällsslurken är enbart till att man kan fylla på om man inte ätit ordentligt på dagen. Det är inte någon "Måltid" på samma sätt. Det är inte VAD man äter innan man lägger sig som garanterar en bra natt, utan HUR mycket man ätit över dagen. Min son åt med fördel yoghurt till kvällsslurk. Glöm allt vad flaska heter från 4-5 mån. Precis som din son drack min välling till frukost men sen ingen mera flaska. ;)
Så att ha kvällsslurken så tätt som 1 tim inpå middagen är absolut INGET problem. Det är bara en påfyllning.

Glöm nu inte läsa boken en gång till. Ha den tillgänglig. När kuren börjat läs om kapitlet säkerhet är trygghet. Kopiera och skriv ut lathunden och sätt på dörren.

Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Nä du har säkert så rätt så! Man är bara så inpräntad med det här med att bm eller ersättning ska vara huvudfödoämnet fram till 6 mån ålder så man blir så osäker!
Ang. Nattslurken så är jag väl medveten om att den inte alls behövs drickas upp hela utan enbart utfyllnad ifall det går ner lite till :D

Vi skulle absolut kunna ta natt redan kl 18.30, ”problemet” är bara att pappan i huset som oftast är hemma först 17.30 knappt kommer träffa honom! Vi har försökt gå efter det schemat som vi har redan för att lättare få till det ordentligt nu när kuren stundas men rent krasst så hade det nog fungerat bättre med 12-45-1,5-45 då han nästintill alltid vaknar efter 1,5 timme på den långa dagsvilan.
Pappan får helt enkelt ta tillfället i akt den timmen han är hemma och ta vara på helgerna ordentligt istället! För som du säger så är det klart att 12-timmars natt är det optimala för honom för framtiden också!

Nu kör vi! Önska mig lycka till! Detta ska vi ta hem :dance: 🏡
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vakna nätter

Inlägg av Tin »

Hej hopp,

lite perspektiv pa det dar med ersattningen: jag bor pa nya zeeland dar det varken finns valling (over huvud taget) eller en ersattningskultur pa det satt som vi i sverige, sa med min tvaa fick vi helt enkelt hitta pa nat annat - och det gick ju bra det med.
(Min etta foddes i Sverige och var en riktig valling bebis.)

Pa nya zeeland med bebis hade vi vatten som dryck till riktig mat maltider, och mosad banan, avocado, grot osv som kvalls "slurk". Jag upplevde att eftersom vi inte hade alternativet ersattning sa lade bade vi och liten mer fokus pa just riktig mat, och det gick utmarkt. Sa ersattning = vana. :D Vi blev pahittiga med riktig mat. En reflektion om jag jamfor mina barns matvanor som sma sa behovde tvaan farre pafyllnings slurkar och nastan aldrig en kvalls slurk efter som hon at riktiga maltider hela dagarna och inte nagra ersattnings mal om du forstar vad jag menar. Sa gillar inte din bebis ersattningen, strunt i det foka pa god och riktig mat med mycket smor i.

For ovrigt, skon attityd, klart pappan far foka pa helgen och den sista timmen pa dagen. Bebis sov ar viktigare an att anpassa schemat till nagons jobbtimmar. Aven om kvalitets tid med sin far ocksa ar viktigt saklart.

Och lycka till, klart ni tar hem det.

kram Tin :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Alltså oj! Påbörjade kuren inatt och den började på bästa tänkbara sätt! Bebis la sig glad i hågen efter skrattet till godnattet. Tillrättaläggandet och ett par buffomgångar så var han tyst och lugn! Lugn och fin ramsa ut och sen tyst! Somnade utan problem efter lite glatt snack 8 min efter läggningen! Sov hur gott som helst! Frågade en fråga 20.40, gick in, la tillrätta (vilket gav effekt direkt) och sen ramsa ut och somnade om gott igen utan en enda fråga till. Sov ända till kl 02.13 och sen vaknade han. Gick in efter första lilla frågan! La tillrätta och buffade snabbt och ut med ramsan. Men oj vad han inte kom till ro här! Det tog mer än 2 (!!!) timmar (2 Tim och 16 min för att vara exakt!) innan han fick den sista bekräftelseramsan och kunde somna om igen. Det var på väg att gå bra ett par gånger men gick igång på bekräftelseramsan! Jag fick gå in emellanåt för att ge nytt besked men mest ramsade jag på alla dess vis efter rätt mycket avvaktande och lyssnande från min sida.... Glatt, lugnt, bestämt m.m och han verkade lyssna men han tog ny sats gång på gång! Jag började undra hur länge han skulle orka, verkar vara en vääääldigt envis liten gosse måste jag säga vilket jag inte var helt beredd på. Jag fick ju ont i mammahjärtat tusen gånger om och självförtroendet började tryta! Började verkligen tvivla på om detta var rätt. Men jag tog mig i kragen och boostade mig själv genom att tänka att det kommer göra honom gott i slutändan samt att jag tänkte hur bra det blivit med vår dotter efter kuren (även om det aldrig tog så lång tid för henne att somna om under lutningen) jag tycker mig veta vad jag gör, när jag ska göra det och hur det ska göras... har läst och läst och läst! Är saklig och när jag bestämt mig för något så ska det genomföras! Men det var minsann kämpigt denna gången...
han slutade med nappen idag också vilket jag tror gjorde att allt tog längre tid. Han är ju van vid att få ”pluggen” om han vaknar på natten. Jag har vid flera tillfällen då han varit lugn hört att han sugit på något finger men blivit förbannad för att den inte verkar ge den effekten han vill ha som nappen! Är glad att jag tidigare idag tog och samlade ihop alla och slängde just för att inte ge med mig i all trötthet och önskan av att gossen ska bli nöjd och få sova. För efter ca en timme så hade jag nog gjort det om det hade funnits någon tillgänglig... man gör ju ibland saker i ren ”desperation”.

Men usch jag behöver lite pepp nu inför kommande natt känner jag och funderar massor på varför han utan konstigheter kan somna utan napp i lugn och ro på kvällen men att han sen under natten har så himla svårt att somna om utan hjälp! För snacka om kontraster! ska jag tänka på något specifikt inför nästkommande natt?

Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Måste verkligen säga att detta går såååå bra och som förväntat! Natt två hade egentligen fler uppvak men väldigt korta (ca 5-10 min) och lille E fixade somna om på eget bevåg vid flera av dem. Vid kl 4 (vargtimmen) så var han inte riktigt lika ”lätt” längre utan behövde påminnelse då och då! Men det kändes som att han lyssnade på ramsan då han tystnade. Vissa gånger kunde han ta sats en kort stund efteråt igen men det kändes ändå som att vi fick till en bra kommunikation! Han somnade bara om små stunder (vilket jag var nöjd med). Kl. 06.10 märkte jag dock att det var svårt att få till ytterligare sömn... satte igång Mozart utanför och han blev lugn (om än dock vaken)... 06.35 märkte jag att han började bli otålig och valde att göra morgon då för att han inte skulle hinna bli upprörd... så glad bebis fick komma upp men buller och bång!
Har haft en del skarvande i dagsvilan! Vaknar ALLTID efter drygt 30 min! Både på kortvilan (vagn) och långvilan (sängen i dunkelt mörker). På kortvilan kan han ligga kvar nöjd i vagnen tills jag tar upp honom (efter 45 min) och då gör jag inget! På långvila blir han ju dock lite otålig efter ett tag och har svårt att somna om! Har försökt med att ha Tv:n högt utanför hans rum, satt igång dammsugaren, skramlat med kastruller och fixat ordning bestickslådan (kommer ha en väldigt ren sådan om detta fortsätter, hihi) men Han har ändå inte kommit till ro! Satte på Mozart och det verkade han mer bli stressad över men sen satte jag på en spellista med klassisk musik för barn och märkte att just en låt gjorde honom avslappnad så lät den gå på repeat tills han somnade om. Fel eller bra? Han somnade om i alla fall och fick till en 20 minutrar till (med 5 min av marginalkvarten) och kunde därmed också väcka honom vilket gjorde mig glad!

3:e natten har varit helt fantastisk på alla dess vis! Somnade efter 8 minuter och lite glada tillrop. Sovit nästan hela natten! Vaknade till vid 02 men somnade om av sig själv igen efter ca 3 min utan någon hjälp från mig! Enbart några små muttringar. Vi har en baby watch med video-funktion vilket för mig med kontrollbehov är kanon (annars hade det helt klart varit myyyycket mer trafik inne hos bebis). Med denna kan jag lugnt se vad som försiggår där inne och jag kan koppla av på ett helt annat sätt! Olika för alla, vissa blir bara mer stressade och sitter och tittar på den konstant! Såg vid 4 (efterom jag själv inte kunde somna om) att han började röra sig en massa vid 4. Han gjorde inga läten och såg ut att vilja somna om så gjorde inget åt det! Var dock förberedd på en pangramsa om han skulle göra något läte men efter en stund somnade han om själv igen.

Bara jag som inte kunnat sova sedan dess tyvärr... 🙄 Men fortsätter det så här så kanske jag också kommer kunna sova snart och inte gå in här och läsa varje natt 🙈 hihi!

Kanske ett lite osammanhängande inlägg så här klockan 05.32 men ville bara berätta och dela med mig av hur vi har det så här långt 👍
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Nu kom bakslaget.... på eftermiddagsvilan (45min) blev han helt hysterisk efter en stund!! Kom inte alls till ro trot påminnelsernas, husljud, Mozart! Allt! Gick till och med in och vagnade för att lugna honom (sover i vagn på de korta vilan). Han lugnade sig under själva vagnandet men så fort jag sa ramsan som jag tyckt vi fått till bra så blev han galen alltså.... känns hemskt ju när han var så upprörd och ingen vila blev det! Inte ens 5 min fick vi till så kommer ha en super trött bebis här hemma under eftermiddagen! Fick ta upp honom i en kort paus i gråtandet men han blev ledsen igen när han kom upp, antagligen för att han var så galet trött och utmattad! Vad gjorde jag för fel här egentligen?
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

06.45 GODMORGON + frukost (210 ml ersättning)
08.30-09.15 Sova (i vagn)
10.00 Äta (grönsakspure+fruktpure+ev ersättning om han vill ha)
11.30-13.00 Sova (i säng)
14.00 Äta (210 ml ersättning)
15.30-16.15 Sova (i vagn)
17.00 Äta (grönsaksbuffé+fruktpure eller gröt med mosad banan+fruktpure)
18.15 Bad, Bus och Nattslurk
18.45 Godnatt!!!

Är det något som är fel med schemat kanske?
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vakna nätter

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Jag trodde jag hade svarat dig men misstänker mitt svar åkte ut i "cyberspace" för ett par dagar sedan. Jag har skaffat ny dator och då blir saker en aning knasigt innan man vant sig. Ber TUSEN gånger om ursäkt för detta! ;)

Jag måste dock säga du gör ju ett FANTASTISKT JOBB!! Allt är ju exakt som det skall. Du hittade låten som lugnar, kör på den vid "Kris" så kan man sakta dra ner på den med efter ett par veckor. :)

Jag tycker att ditt schema ser strålande bra ut så där ser jag nog inte heller så många saker och peta på.
I detta läget ang. sista luren så tror jag inte du gjorde så mycket "fel" han är nog mera van och bekväm med sängen nu och då börjar vissa små herrar protestera en del ibland. Kan han ligga på mage i vagnen utan problem? Röra armarna runt sidorna m.m. Detta var problemet med min son och vagn. Han var helt enkelt för stor för vagn så jag fick skaffa MEGA vagnen om han skulle sova i vagn ute. Men de brukar även vänja sig. :) Men lägger du honom på rygg kan det bli väldigt svårt. ;P

Ps. det är inte helt ovanligt att när barnen väl sover så brukar föräldrarna undra om vi kan kura dem med. :D Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Vakna nätter

Inlägg av Sömn2018 »

Åhhh tack snälla 😍 vad glad jag blir för dina fina ord! (Där kom självförtroendet tillbaka ☺️)
Nä han har inte riktigt plats till det ska jag erkänna! Den är så pass liten så han ligger på sidan för jag vågar inte ha honom på mage i den... Det står i boken att man ska vara konsekvent med var de sover sina lurar under hela kurningen men skulle det vara ok att byta till sängen redan nu om det är så att detta blir en grej?
Vill ju såklart hellre att han får sin sömn i sängen då! Hade en önskan att han skulle sova i vagn då jag ibland har känt mig lite låst med min dotter då hon vägrar/vägrade sova i vagn så vi fick/får alltid vara hemma vid vilan såvida vi inte är någonstans där det finns en säng! Men oavsett är det viktigaste att dom får sin sömn känner jag!

Tack återigen för stödet! Ibland tryter självförtroendet och då behövs sådana ord!

/sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"