3 mån med äldre syskon

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

3 mån med äldre syskon

Inlägg av azmeh »

Hej!

Jag är nygammal i forumet. Har en son på snart 3 år som kurades vid 5 månader och herregud vad bra han har sovit sedan dess.
Nu har vi en ny bebis i familjen som blir 3 månader 29/11 och jag tänker att jag ska sätta ett schema för henne.
Dock är det lite krångligare med ett äldre syskon som ska hämtas och lämnas på förskolan.

Jag lämnar äldre syskon kl 09 och hämtar kl 14 (går ej att ändra).
Som det är nu är det omöjligt för lillasyster att hålla sig vaken i vagnen och därför måste jag anpassa lurarna utefter det. Inte helt enkelt att köra det klassiska 3-mån schemat. Jag helammar för tillfället men ska börja med portioner vid 3,5-4 mån.

Såhär tänker jag:
07:00 morgon, mat gång 1
8:45-10:45 sova i vagnen 2 h
11:15 Mat gång 2
13:00 Mat gång 3 (vet den kommer lite tidigt)
13:45-15:45 Sova i vagnen 2 h
16:45 Mat gång 4
18:30 Nattslurk
19:00 Godnatt

Tankar?
Blir totalt 16h sömn. Alternativet jag har är att korta ner sista luren typ 13:45-15:15 och sen slänga in 20 min senare på eftermiddagen och skjuta läggningen till 19:30...
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad sägs om så här:

Morgon 06.45 mat
lur 1 08.30-09.15 (lämna på fsk gå 8.45)
10.15 mat
lur 2 11.15-13.15
13.15 mat (hämta på fsk gå 13.45)
En slurk mat till vid behov när ni är tillbaka om hon inte hann äta klart innan ni gick
15.15-16 lur 3
16.45 mat
nattslurk
18.45 god natt

Du lägger henne så hon somnar själv i vagnen innan ni går iväg. Förstår jag ditt schema rätt behöver ni gå hemifrån en kvart innan och då borde detta schemat funka och hon får bättre fördelning på sina sömntimmar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av azmeh »

Hej igen! Det börjar närma sig kurning den 24 jan. Då är lillasyster nästan 5 mån. Ska bli så skönt att motbevisa alla som sista åren trott att vi haft "tur" med storebror och som sagt att vi aldrig kan få det lika lätt med tvåan.

Hon äter 1-2 rejäla portioner mat, då pratar vi 1,5 dl hemmagjord gröt med nermosad banan och rapsolja. Vi har dock en hel del att jobba bort. Hon är världens gladaste & lugnaste bebis och har ursäkta uttrycket "kommit undan" med mycket. Samsovning, napp, somna i famnen, somna vid bröstet osv osv. Vi har bara gillat läget och inväntat kuren.

Hon ogillar starkt att läggas på mage, spänner hela kroppen något oerhört. Jag kan inte lägga henne tillrätta på det sättet som kuren förespråkar. Är rädd om hennes nacke för hon tar i för kung och fosterland för att hålla huvudet uppe. Minns inte hur man ska göra här?

Jag kommer lägga henne i spjälisen inför långluren. Lärde mig den läxan med storebror som aldrig kunde sova 2h i vagn. Minns inte om det ska vara helt kolsvart på dagen också?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du låter ju onerkerligen motiverad vilket är klart halva jobbet. Läs i boken, läs den 5ggr minst innan du börjar kuren. Även om man gjort det innan så brukar man ha lite "för" mycket självförtroende till nästa att man tror det skall gå på samma sätt. Men alla barn är ju olika. ;)

Du borde ärligt talat kunna lägga henne tillrätta enl. kuren. Lägga tillrätta ÄR inte det svåra, utan som du säger kan buffa vara det svåra. Men har du en effektiv buffningsteknik så brukar barnet lägga ner huvudet på 1-2 buffningar. Man lägger lillfingret på huvudet upp mot örat så huvudet faktiskt hålls stilla då kan de inte skada nacken.

Har du sett denna video hur hon gör? (Öva INTE på M) Men kanske öva på MM ;)

https://youtu.be/p0OtSJnidfg

Här ett större barn

https://youtu.be/LINKhr82_rc

Ja, lägg långluren i sängen är super! Jag mörklägger totalt även på dagen, märkte det hjälper. Annars hänger man över något för att stänga av alla synintryck.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av azmeh »

Tack för bra svar som vanligt här i forumet. Jag ska läsa boken. Vi har som sagt lång väg att gå med lillasyster.

Jag tror anledningen med att jag inte lyckats med tillrättaläggandet dom få gånger jag försökt är för jag har lagt henne på mage när hon redan skrikit upp sig. Tänker om vi skrattar massa innan så är hon glad när hon läggs ner och bör inte streta emot på samma vis.

Nu när jag läst runt i forumet så har jag sett att man ska ”behålla” ramsan. Jag har missförstått den delen. Jag slutade ramsa helt efter uppföljninsgveckan förra gången eftersom det helt enkelt inte behövdes. Från 6 mån fick han aldrig ramsan igen. Hur ska jag tänka här? Ska jag ramsa på vägen ut varje gång jag lägger henne även om hon är tyst?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det gör man. Går inte du ut ur rummet och säger "godnatt"? ;)

Min son är 13 och fick ramsan häromkvällen. Bara för att han verkade "behöva" den. Han pratade nonstop och slutade inte = ramsa. :D

Så ja, säg ALLTID ramsan X4 på väg ut, det tar vi inget extra för, det ger mera trygghet. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av azmeh »

Imorgon kväll är det dags och jag har repeterat boken en sista gång nu. Dock återstår ändå fråga kring den långa dagsluren som ska förläggas i spjälsäng. Jag tänkte att jag ger besked, påminnelseramsa (den som gäller på dagen) och bekräftelseramsa eller hur ska jag tänka kring detta? Så jag följer så som man gör på natten? Buffa första dagen men inte andra osv....Andra tips?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja tanken är att man gör samma sak på dagen som natten. Dock är dagen en aning svårare att få till så tappa inte modet. Man ger ramsa x4 och sen separat bekräftelse X4 tills man märker att den fungerar, DÅ drar du ihop den till ramsa+bekräftelse X4.

PÅ dagen är det oftast tacksamt att ha lika mörkt som på natten tycker jag.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Kur av 5-månaders

Inlägg av azmeh »

Nu har vi avverkat tredje natten på kuren och det hela går jättebra. Min fråga är längst ner så scrolla dit om ni inte har tid att läsa allt :)
Det som jag tagit med mig från förra gången vi kurade framförallt är att jag ska ta det lugnt! Ha förtroende för barnet, att hon inte behöver sova EXAKT alla minuter som är på schemat så länge hon har rätt förutsättningar osv osv. Alla borde kura minst 2 gånger :)

Jag sammanfattar lite hur det har gått:

Natt 1:
Tog 1h 40 min att somna. Puuuha! Jag bestämde mig för att vara LUGN,min man sa att jag måste lämna mina känslor utanför så det gjorde jag. Jag var saklig, stressade inte utan metodiskt la jag tillrätta, buffade och ramsade mig ut. Vet inte hur många gånger. Maken städade typ hela huset under tiden :) Kunde buffat lite mer kanske men hon blev tyst så fort jag började buffa och jag ville inte fastna där. Gick igång på bekräftelsen 3 gånger, därav så lång tid. Hon var inte ledsen utan mer trött och visste inte "hur" och vad hon skulle göra (sova).

Vaknade sen 3 gånger, en gång tog det 15 min att somna om och dom andra två runt 5 minuter. Jag upplevde att jag störde henne när jag rusade in men följde boken och såg fram emot natt två när jag kunde börja med att ramsa.

Dagen gick mycket bra, hon lades i spjälis på förmiddag & middag och vagnen på eftermiddagen. Somnade själv alla gånger och jag följde som jag gjorde på natten. På långa vilan vaknade hon ett par gånger men jag la tillrätta, ramsade och hon lyckades faktiskt somna om ett par gånger själv.

Natt 2:
Somnar på 8 minuter! Fantastiskt. Hon gnäller sedan till 9 gånger under natten men somnar om ALLA gångerna själv inom 1-2 minuter. Jag ramsade ingenting nattetid. Kl 07 väcker jag henne.

Natt 3 och pappa tar över:
Gnäller till 2 gånger men löser det själv. Nu vaknar hon också bara 1 gång på den långa middagsvilan.

Vi kämpar på! Finns bara en väg och det är framåt :)

Jag får inte i henne nattslurken som jag ger med flaska (för att avvänja henne vid insomning vid bröstet).
Tror det är en kombination av att hon är mätt och att hon inte gillar flaskan. Provade även vid annan tidpunkt, samma sak. Gav bröstet nu på dagen efter att hon ratat flaskan och det tackade hon gladeligen ja till.
Tips? tips? Tips?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av TorsMamma »

Hej, HÄRLIGT jobbat!!

Ja, prova ge typ yoghurt, mosad banan eller så istället för denna flaska. Det finns ju liksom inget krav på att man skall hålla på med flaskor. Amma alla andra stunder. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av azmeh »

Hej!

Nu är det 3v sedan vi påbörjade kuren. I stort sett har allt gått bra,tog ca 2 veckor innan den långa middagsluren också satt.Äter bra, somnar snabbt, är glad. Senaste 5-7 nätterna har dock lillasyster vaknat på natten och haft svårt att somna om. Har tagit allt mellan ett par timmar till en timme. Jag misstänker starkt att det rör sig om tänderna för jag ser på monitorn att hon stoppar fingrarna i munnen och hugger till i fingrarna. Men helt hundra är jag inte.

Vi har varit konsekventa och börjat med att göra ingenting för att sedan ramsa och i värsta fall lägga tillrätta med ramsa och gå ut. Men mänskligt nog så börjar man tvivla på sig själv när hon inte somnar om och vrider på sig och gnäller i flera timmar. Jag vill understryka att det handlar mer om gnäll än gråt och frågor men likväl. Efter ett tag går det över i ren ilska för att hon vill somna om men inte riktigt kan. Hon hade också ett par dagar med vändningscirkus så visst kan jag ha gått in någon gång för mycket och lagt tillrätta.

Behöver lite råd och pepp här. Tankar och idéer? Vad kan vi göra för att hjälpa henne?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av Tin »

Hej,
tander ja, kan vara sa men da brukar det vara tydligt aven dagtid. Har du sett nagra tendenser dagtid?
Kan ocksa flika in att inte alla barn blir storda av tander som kommer, mina reagerade inte alls.

Men hur agerar man nattetid vid uppvak, tja du har ju alla verktyg farsk kurare som du ju ar. Man gor forst och framst Ingenting, sedan bjussar man pa en ramsa. Ar uppvaken efter 4a pa natten ar man annu mer restriktiv med verktygandet.
Liten har ju inte varit kurad sa lange sa hall er till verktygen trots att tandvargarna drar in. Ga inte in, ramsa utanfor.

Ar det daremot tander, ar kall mat dagtid gott, Torsmamma brukar tipsa om att frysa in paron, nar de tinar upp blir det kall paronsorbe, harligt pa kliande tandkott. Om det trots allt ar tander och det krisar kan man dra lite flytande ipren over tandkottet pa dom med fingret, med bekrafta fakto forst. Tills du vet sakert anta att det bara ar en fnurra pa somntraden och du maste med attityden i topp verktyga.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Schemahjälp

Inlägg av azmeh »

Hej!

Kuren är verkligen en process men överlag går det så bra :) Lillasyster är så glad och gnäller aldrig, man kan ta med henne överallt!
Jag misstänker dock att jag behöver finjustera schemat något då hon tagit 30 min på sig att somna sista 2-3 dagarna på middagsvilan, när hon somnar sover hon som en liten gris!

Såhär är det nu med sömnpassen:
19-07 natt(sover hela natten oavbrutet)
8:45-9:30 sover i vagn
11:30-13:30 sover i säng funkar jättebra förutom att hon inte är trött vid 11:30 längre så har somnat vid 12.
15:45-16:05 sover 20 min

Vad tror ni om detta? Har inte sett så många scheman med bara 20 min på fm? Jag vill helst hon sover 2h mitt på dagen för jag studerar och måste få lite sammanhängande tid där.


Natt 19-07
Sova 20 min 9:00-9:20 (vi lämnar storebror)
Sova middag 11:45-13:45
Sova 20 min 15:50-16:10 (hämtar storebror)
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 mån med äldre syskon

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det är inte omöjligt att ha det så. Lite ovanligt men inte omöjligt. Dock blir hon ju 7 mån och många ligger mellan 2 och 3 lurar vid denna tiden. Så en tanke kan vara att köra mera 12+45+2 och inte ha 3 lurar alls? Det är än mera naturligt att gå till kan jag tycka. :D

Då kan du lägga långluren runt 12-14 eller kanske även 12.30-14.30 och då kan hon lära sig vara vaken när storebror hämtas och vara ute och leka en extra stund inför natten. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"