7 veckor, vagnande och schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
martinabergstrom
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 11:15

7 veckor, vagnande och schema

Inlägg av martinabergstrom »

Hej!

Jag har en dotter som är 7 veckor och har haft rätt bra sömn från start. Det är mitt första barn och jag håller på och läser "sova-hela-natten"-boken och är extremt målmedveten med att ge min dotter Emilia god sömn. Men det vore ju fantastiskt om vi kunde undvika kura och redan nu "rida på vågen" och sätta bra rutiner. Så jag är OERHÖRT tacksam för er hjälp!! :heartsthree:

Jag känner mig osäker hur man ska göra ett bra schema när hon är såpass liten. Hur gör man ett schema med ett barn som är så litet? Alla säger att hon är för liten för rutiner men jag tror inte på det, jag tror att nyckeln till glad unge är massa kärlek, mat och rutiner.

Emilia är extremt matglad och har ätit ersättning sedan start. Hon har också högt tempo när hon äter, så matstunderna är oftast 20-45 minuter långa. Flaskan tar slut fort! Emilia visar också extremt tydligt när hon inte kan få i sig en milliliter mer mat, hon trycker ihop läpparna och vänder bort huvudet argt. Jag trugar ofta lite ändå med en liten paus i matningen eftersom jag vet att nyckeln till bra sömn är tillräckligt mycket mat. Hon äter ofta 200ml vid en sittning utan problem och har gjort det i över 3 veckor. Maten och magen är aldrig några problem men hon kräks ofta, vilket kan störa henne något när hon somnar in. Såhär ser ett vanligt dygn ut hos oss:

Torsdag 7 nov
22:50-05:45 (6 h 55 min) - Nattsömn (vagga)
05:55-06:20 - Blöja, mat
06:30-08:22 (1 h 52 min) - Sover (här accepterar hon att sova i sin vagga)
09:44-10:40 - Blöja, mat
10:45-12:20 (1 h 35 min) - Sover (vagn)
12:20-14:45 - Blöja, mat 2 ggr, social tid med oss
15:00-15:30 (30 min) - Sover (vagn)
15:30-16:20 - Blöja, mat
16:30-17:38 - (1 h drygt) - Sover (vagn)
17:45-20:27 - Blöja, mat 2 ggr, social tid med oss (långt vakenpass..)
21:05-22:00 - (1 h) - Sover (vagn)
22:05-23:25 - Blöja, mat

23:30-07:00 - (7 h 30 min) - Nattsömn (vagga)

Sammanlagd nattsömn på ett dygn utan uppvak: nästan 7 h
Sammanlagd sömn dagtid: nästan 5,5 timme
Tot: 12,5 h

Jag tycker vi har problem med dagarna. Hon sover för lite på dagarna och jag vill få in ett "långt" sömnpass någonstans på dagen, d.v.s. i min värld 3 timmar långt ca kanske? Jag upplever också att natten kommer väldigt sent, 23:30 och att hon har lång vakentid sent på eftermiddagarna/kvällen.

Nätterna sover hon i sitt nest, i vagga på rygg och får mat precis innan hon somnar. Hon börjar bli lite fysiskt stor för vaggan, kanske max en månad kvar där sen kommer jag flytta in hennes spjälsäng till vårt rum och köpa en sänghimmel som man kan dra för så hon får vara ifred och få mörker. Jag känner att hon är lite för liten för eget rum? Alla omkring oss säger att bebis ska sova i vårt rum minst 6 månader...

Dagslurarna har jag börjat med vagnen senaste veckan då hon inte längre accepterar att sova i sitt nest i soffan bredvid mig. Hon kommer inte ner i djup sömn där. Jag kommer inte söva henne på mage varken dagtid eller nattetid då hon trivs bäst på rygg. Hon har andningslarm på blöjan nattetid. De enda gångerna hon somnar på dagarna är när jag vagnar henne bestämt. Vaggan vägrar hon dagtid. Men det kräver sin lilla tid att vagna henne och hon har flera uppvak under t.ex. 1-timmes lur. Hur får jag till vagnandet rätt? Jag matar henne så hon är proppmätt, ofta kräks det lite efter några rapar. Då blir hon sömnig. Jag lägger henne då på rygg i vagnen, en filt runtom benen så det känns "tight", drar ner solskyddet, har lite ljud i bakgrunden (oftast musik), vagnar henne hårt och bestämt, möter absolut inte ögonkontakt och ignorerar hennes protester. Pips det väldigt mycket stoppar jag in nappen bestämt (hon har torsk i munnen så det kliar ofta vilket får henne ur balans, nappen upplever jag hjälper mot kliandet och ger ro till att somna). Hon somnar oftast efter max 10 minuter vagnande som mest. Men det bör gå snabbare eller hur? Jag vagnar för mycket? Jag har sett Annas Youtube-videos med vagnandet men jag känner att jag saknar tydlig info hur man ska få till vagnandet, steg för steg, dag för dag. Jag slutar inte vagna förrän hennes ögon är stängda. Då gör jag lilla knycket med vagnen och går ut ur rummet. Bör jag sluta innan ögonen är stängda?

SÅ TACKSAM för all hjälp som kan finnas få med ett bra schema och tydliga instruktioner om hur man får till vagnandet :heart: Jag lever med två kroniska smärtdiagnoser så för oss här hemma är det verkligen livsviktigt att få till att vår lilla pärla sover bra på nätterna. Vår vardag måste fungera med mycket vilotid även för hennes kära morsa...

Kram.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 veckor, vagnande och schema

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :text-welcomewave:

Det skulle vara mycket behjälpligt om du gick in under Ditt namn högst upp till höger och väljer profil och där lägger in din dotters födelsedatum, detta så det blir lättare för oss att hjälpa dig.

Gå också gärna in här under denna forumkategori och läs under "våra favoriter" där massa fina tips finns!

Några små saker jag kommer på så här på rak arm är:

1. Sätt en tid då dagen startar varje dag, exempelvis kl. 06. Om man har samma tid blir oftast dagen också mera en rutin.

2. Maten, oftast är det ju måltiden i "vargtimmen" som försvinner sist, så det kan vara värt för dig att sätta klockan på matning säg run 04 då är chansen att du även kan ha morgon runt 07.

3. sen brukar man ju prata om "rytmen" 2-2. Dvs. 2 tim vaken och 2 tim sova. Men runt 2 mån märkte jag att rytmen 12+1,5+2+1,5 (5min vid behov) funkade bra. Att ha en 3 timmars lur på rygg känns varken lämpligt eller införbart. Som du kommer att märka är ryggläget inte att föredra för insomning eller långsömn, ytterst få barn sover mer än 45 min på rygg frivilligt (om de inte är helt utmattade eller murmeldjur ;) )

4. hur går det med rapning ordentligt? Här är jätteviktigt att du rapar noga så hon inte behöver kräkas, och sen vill jag inte skrämmas, men att ligga på rygg och kräkas ÄR INTE att rekommendera. Kompromiss för vissa är sidoläge?

Läs runt och återkom gärna med flera frågor. Hoppas också så klart du har införskaffat dig Barnaboken? :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7 veckor, vagnande och schema

Inlägg av mamaA »

Hej!
Välkommen säger jag också och vill tillägga att JA du vagnar för länge och för mycket. Du ska inte vagna konstant tills hon somnar utan du vagnar kanske 4x4 drag till lugn, går därifrån (alltså ut ur rummet) och väntar minst dubbelt så länge som förra vagningsomgången tog innan du vagnar igen :waiting: . Detta får du upprepa många gånger i början, det är helt naturligt att bebis blir arg innan vagningen börjar ta. Det du gör nu är att söva henne med vagnen :!: , det är inte vagning, vagning är ett verktyg för att lära bebis att somna själv :sleeping: . Läs runt här på forum om vagning, jag har skrivit måååånga spaltmeter om hur man verktygar med vagning och buffning :D .

Som Tors mamma skriver så är det bra med ett schema med 12 timmars natt, ev 11 också tyckte jag funkade bra runt 2 månader för att gå över till 12 timmar runt 3 månader. Runt 20 brukar vara lagom att ta natt nu.

Hon äter verkligen rejält så jag hade inte oroat mig över maten, bara skönt ju att hon äter så pass fort ju men var noga med rapen efter.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"