Lillan

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Lillan

Inlägg av mimmi »

Hej!
Vi har fått världens finaste lilla flicka som vi använt oss av standardmodellen från start med och vi tycker att det mesta ändå flutit på bra. Lite upp och ned är det ju från början :P

Lilla S är snart 6 veckor gammal, är god och glad och vi följer ungefär dessa tider på dagen, dock inget fast schema ännu men dagarna ser ju ungefär likadana ut ändå.

Lillan äter ersättning, ca 160 ml per måltid, ibland lite mer och ibland lite mindre.

07:00 Vakna, mat och umgänge.
08:30 Sova
10:30 Vakna, mat och umgänge.
12:00 Sova
14:00 Vakna, mat och umgänge.
16:00 Sova
17:30 Vakna, mat och umgänge.
18:00 Bad och pyjamas.
18:30 Kvällsslurk.
19:00 Sova natt.
22:00 Plockar upp henne och matar henne i sömnen, tillbaka till sängen.
ca 03-04 Hör vi att hon stänkar från sängen och tar upp henne och matar i sömnen.

Under vakentiden försöker vi få in så mycket mat som bara går ned, trugar tills hon verkligen säger stopp, ligga på mage och träna, vara med oss när vi gör diverse saker och djupa samtal :lol:

På dagtid lägger vi henne i vagnen och på natten sover hon i spjälsäng i vårt rum.

Nätterna fungerar bra,vi lägger henne i hennes säng efter kvällsslurk, ger 4 buffningar, en solfjädermarkering och går ut med ramsan, somnar då själv utan problem för det mesta, lite stånkningar bara.Som jag beskriver i schemat så sover hon egentligen hela natten, vi matar henne i sömnen och lägger tillbaka henne i sängen. Brukar kunna stånka lite kring 06 men vi agerar inget speciellt på det och då somnar hon om. Väcker henne som sagt vi 07 då jag och storebror går upp.

På dagarna när hon ska sova lägger vi henne i vagnen, buffar och solfjädrar på samma sätt som på kvällen och går med ramsan. Dock kan hon klaga mer här, skriker hon upp sig så går vi tillbaka och gör samma sak igen. Oftast sover hon i alla fall inom 10-15 minuter de två första lurarna. Hon kan skarva ibland och då kan det vara ganska tufft att få henne att somna om, idag till exempel jobbade jag på i ca 40 minuter innan hon somnade om. Försöker vara sparsam med verktygandet men blir väldigt stressad då hon gråter (ingen tycker ju om att höra sin lilla älskling gråta) och hon kan verkligen bli superupprörd.

Men nu till vårt stora problem, den sista luren, hon är så svår att få att sova denna lur, de senaste två dagarna har hon skrikit och inte somnat på en timme, jag har verktygat och gått därifrån, försökt att vara sparsam men till slut blir jag desperat och vill bara att hon ska få sova då hon uppenbart är så trött så jag verktygar nog för mycket. Igår tog jag upp henne och lät henne sova en liten stund i bärsjal och idag så gick jag till slut på en promenad då hon somnade i ca 30 minuter i alla fall.

Jag misstänker att jag kanske går in i den luren med lite dålig känsla så jag har försökt att läsa peppande trådar och tänker att jag gör det som är bäst för henne och vår familj.

Jag undrar nu hur jag ska göra, hur mycket gråt ska man stå ut med? Tycker verkligen att detta är jobbigt och känns så svårt då hon gråter och blir uppstressad. Ska jag låta henne sova den sista luren i bärsjal då den luren ändå kommer att försvinna snart/vi kommer in i rutiner bättre. Eller kommer vi att förstöra de goda vanorna vi strävar efter då? Någon som har något bra tips? Luren är precis vid middagstid och jag har storebror att ta hand om med så det känns lite ohållbart att springa fram och tillbaka till vagnen/bli stressad/irriterad då man ska laga middag/äta.

kram
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillan

Inlägg av mamaA »

Hej!

På det stora hela låter det som det går riktigt bra för er men jag förstår att lurarna är jobbiga.Här är jag ledsen att förstöra din bubbla men den sista luren försvinner inte snart, man har tre lurar till ca 9 månader. Runt 2 månader brukar sömnen bli bättre för verktygen börjar funka bättre är min erfarenhet. Jag hade liknande med mitt andra barn, bra nätter men inte lika bra dagslurar, den sista speciellt var riktigt jobbig.

Nu är ju inte bärsjal ngt vi rekommenderar men om INGET annat funkar så kan det vara en lösning för just sista luren ett litet tag tills hon svarar på vektygen mer. Jag tror dock du är inne på något med att du verktygar för mycket, det gjorde jag och då funkar det ännu sämre. Nyckeln till att lyckas är ju att vara sparsam med verktygen. Ramsan kan du använda när du går ut vid första läggningen men inte som ett aktivt verktyg förrän vid 4 månader. I övrigt: Täcker du vagnen när hon sover så det blir mörkt? Bra att minska synintryck. Har en ljudkuliss av husljud? Bra att ha radion på, diskmaskin, torktumlare etc. Klarar hon mer vakentid under dagen? Går det att förlänga något mer vakenpass till 2 timmar? Det är bra om det sista vakenpasset är det längsta.

Backa, backa, backa med verktygen och kolla av under i övrigt. Testa detta först!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Tack för ditt svar mamaA!

Skönt att hör att jag inte är ensam med att ha problem med lurarna, jag kommer ihåg att jag hade samma problem med storebror men då hade jag inga verktyg att ta till så jag tror det kommer gå bättre med lillasyster. :P Jag satsar på att det kommer bli bättre vid 2 månader!

Kan även tillägga att jag fick henne att både somna om med sparsam buffning vid skav på lunchluren igår och även fick henne att somna i vagnen sista, hon sov 40 minuter och sedan fick jag henne inte att somna om, MEN Rom byggdes ju inte på en dag. :lol:

Till storebror så använde vi oss av en sådan white noise maskin, en liten pingsvin som man hänger på vagnen/sängen som man kan välja brusande ljud eller hjärtljud. Detta hjälpte storebror att komma till ro/ inte höra alla andra intressanta ljus omkring då han skulle sova. Tror ni att det är oklokt att använda sig av denna till lillasyster? Jag tänker att det kan vara bra att ha ett ljud så man slipper ligga och lyssna på sina egna klaganden.

Jag förstår att bärsjal inte är idealiskt men jag blev desperat att hon skulle få sova en stund så att hon sedan skulle kunna äta ordentligt och ladda upp för natten :oops: Men ska försöka att inte ta till detta i fortsättningen.

Vi har en sådan barnvagnsgardin som vi alltid hänger för vagnen då hon ska sova, sedan sover hon nära både torktumlare och tvättmaskin som går väldigt ofta (hos vilken barnfamilj gör dom inte det? :lol: ) Sedan har jag ju den där white noise maskinen som jag tänker kan vara bra att ta med då hon ska sova borta i vagnen.

Angående vakentid så försöker vi verkligen att hålla henne vaken, hon brukar klara mellan 1 timme och 15 minuter och 1,5 timmar de första vakenpassen och sedan ca 2-2,5 timmar det sista vakenpasset innan natt. Idag lyckades jag dock hålla henne vaken i 1 timme och 40 minuter innan jag lade henne, tycker dock att hon hade svårare att komma till ro då. Övertrött? Det känns som att det är en hårfin balans mellan att hon är lagom trött och övertrött.

Sedan undrar jag en helt annan sak, hur gör ni andra för att få till vardagslivet i kombination med barnets schema. Jag har ju även en storebror på 2,5 år som är hemmabarn, innan lillasyster kom brukade vi gå på liten och stor och liknande någon eller några gånger per vecka. Jag tycker att det känns lite svårt/obekvämt att stå och verktyga lillasyster om hon skulle vakna i en skarv eller när jag ska lägga henne "Varför tar hon inte bara upp henne, hon är ju vaken" Samma sak när jag är hemma hos någon annan eller har besök här hemma. Hir tänker ni?

En annan sak jag funderar på är om det går bra att jag låter lillasyster sova i babyskyddet någon gång ibland exempelvis då jag behöver åka och handla mat, det måste ju vara bättre att hon får sova i babyskyddet för när hon har vakentid ska hon ju äta och aktiveras plus att hon somnar direkt då vi åker med bilen/vagnen. Hur gör ni andra?

Jag vill ju så gärna att detta ska bli bra men måste ju samtidigt kunna göra saker/träffa folk.

Men jag tar vara på ditt tips att försöka backa mer och mer!

kram
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Hej igen!
I natt sov lillan från kl 19:00 till 06:30 utan uppvak (matade henne i sömnen vid kl 22 och när vi hörde henne första gången efter det var kl 06:30)!

Hon har skarvat lite på första luren idag men det buffade maken snabbt bort. Sedan sov hon toppenbra andra luren men sista luren krånglar fortfarande men vi jobbar vidare på den.

Vi lyckades hålla henne vaken 2 timmar från kl 14:00-16:00 då vi lade henne för hennes sista lur men trots att hon var supertrött så somnade hon endast till i ca 20 minuter för att sedan inte somna om, jag undrar nästan om hon kan ha blivit övertrött och att det är det som gjorde att hon hade såå svårt att somna, vad är era erfarenheter?

kram
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, min erfarenhet är att om man helammar så är mjölken för blaskig på kvällen och de blir inte tillräckligt mätta för att sova ordentligt där sista luren m.m. Kan vara värt att antingen pumpa lite av morgonmjölken och efterjaga med flaska eller fylla på med lite ersättning mot kvällskvisten och se om det ger lite effekt.
En sak en mamma lärde mig som jag inte hade fattat var att man sover ju oftast lite sämre och mindre speciellt när man sen har syskon, här är det otroligt viktigt att du faktiskt vilar/sover middag själv också! Det är då kroppen hinner bilda den där feta och bra mjölken. Glöm inte äta lite mera fett på maten och så, inte för mycket kolhydrater/socker och snabbmat. Man kan även dricka amningste för att stimulera lite extra BM.
Jag valde att från ca 8v pumpa flera gånger om dagen (på inråd av Anna) och efterjaga med flaska vid varje måltid när amningen var gjord så mycket som jag kunde. Jag hade mjölken kall i kylen och bara trattade in, värmde den inte. Gick superbra!

För övrigt kommer kvällarna bli mycket stabilare runt 3 mån.

Personligen så får någon annan här kommentera hur du vill göra när du är borta, aktiviteter m.m. Jag är av filosofin att alla mår bäst hemma och att få vara i skog och mark ute m.m. Det är först runt 4 år som barnen behöver träffa andra barn m.m. Men jag är också införstådd med att man som förälder känner visst behov, och där får man försöka göra sitt bästa. Jag gick inte ut före 4 mån på föräldraträffar m.m. när min son var en säker sovare. Då lade jag honom dit vi kom i deras spjälsäng, hängde över hans filt och gick med ramsan. Detta var mäkta imponerande på de andra. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Hej Torsmamman och tack för ditt svar!

Jag ammar inte utan lillan får ersättning helt, amningen kom aldrig igång ordentligt, varken på lillan eller storebror. Hon äter ca 160 ml per måltid så jag tror att hon får i sig bra. Jag trattar i så mycket som hon absolut kan ta emot :lol:

I går hade vi en jobbig dag med väääldigt korta lurar (45 minuter-1h :shock: ) och mycket en mycket ledsen lillan men i natt sov hon som en dröm, lade sig kl 19:00 somnade nöjt, blev matad i sömnen kl 22:00 för att sedan vakna och vilja ha mat kl 06:45. Så idag tar vi nya tag med lurarna och jobbar för att få till en fin dag.

Du har helt rätt i att vi inte måste iväg på massa saker, storebror har det bra hemma med mig och de besök vi får av vänner med jämna mellanrum. Sedan besöker vi ju mormor och morfar någon gång per vecka vilket han älskar! Jag ska vila i att vi satsar på att få till lillans lurar och dagar nu och sedan tar vi aktiviteter sedan :P

Lillan blir väldigt ledsen då jag försöker verktyga henne i skarvarna, har du något tips? Ska jag bara stå ut och verktyga sparsamt och aldrig ta upp? Eller kan jag ta upp lugna och sedan lägga tillbaka? Ursäkta många frågor men jag är helt ny på detta och har försökt att läsa i barnaboken (som jag läst från pärm till pärm) men inte riktigt förstått detta. :oops:

kram
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Nu känner jag mig så uppgiven och behöver pepp!

Lillan somnar jättefint alla lurar och på kvällen på kanske 5-10 minuter, inga problem. Men sista luren! Idag tänkte jag att jag verkligen skulle rida ut den här stormen. Jag lade henne med mätt mage, ren blöja, nyrapad och supertrött ( fick jobba för att hon inte skulle somna när jag bar henne till vagnen). Sedan gjorde jag på samma sätt som jag gör de andra lurarna, lägger henne på mage, buffar 4 gånger, solfjäder som en markering och ut med ramsan. Hon gallskrek då i 30 minuter, gick in 2 gånger och buffade på denna tid. Sedan somnade hon i 10 minuter och vaknade sedan och gallskrek. Då gick jag en promenad med henne i 20 minuter (jag tror hon sov under den tiden). Men när vi kom hem så började hon gallskrika igen. Buffade 2 gånger under 20 minuter och sedan somnade hon 10 minuter. Tog upp henne med glada miner tjo och glädje!

Vad ska jag göra? Är det bara att härda ut? Jag känner att jag behöver konkreta råd i hur jag ska göra/vad jag gör för fel? ( jag förstår att promenaden inte var den bästa iden)

kram
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, är du rar och skriver in dotterns födelsedagsdatum också, det är svårt och veta om hon är 4 eller 8 veckor gammal. :D

Sen skulle jag rekommendera dig läsa lite extra i BB om kvällstrassel samt längst bak i bokens "femte delen" bekymmer. Där är också en del matnyttigt. Jag försöker att fixa så forumet skall fungera bättre under tiden.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Hej!
Jag tänkte uppdatera om hur det går för oss.

Lillan är nu 9 veckor och har för en vecka sedan fått klippa tungbandet på grund av att hon hade svårt att suga och få i sig mat. Vi upplever en förbättring av hennes sugteknik men hon är fortfarande lite svår att truga i massa mat. Men vi jobbar på.

Vi följer följande schema lite något sånär:

07:00 Vakna och mat.
08:30 Sova 1,5 h.
10:00 Vakna och aktivitet.
11:00 Mat
12:00 Sova 2 h.
14:00 Vakna och social delaktighet.
15:00 Mat
16:00 Sova 45 minuter.
16:45 Vakna och umgås med familjen.
18:00 Bad
18:45 Mat
19:00 God natt!
22:00 Mat

Lillan är en nöjd och glad tjej som älskar att vara med i allt som händer här hemma och spana på vad storebror har i görningen. Läggningarna går numera bra, hon somnar själv oftast inom 5 minuter. Skarvar ganska ofta vid långluren på dagen men vagnar henne då och då brukar hon oftast somna om inom 10 minuter. Det känns så skönt att vi börjar få ordning på detta!

Nu till vårt problem, vår lilla tjej vill inte äta mer än var fjärde timme och vi upplever att hon inte är så intresserad av mat, hon äter det som krävs för att hon ska bli hyfsat mätt och tappar sedan intresset för flaskan (ger bara ersättning). Efter detta får jag pausa och truga och truga och truga, Ibland blir hon arg då. Jag misstänker att denna lilla ovilja mot mat kommer från att hon haft så jobbigt med att suga på grund av tungbandet att hon helt enkelt inte är så intresserad. Oftast går den första måltiden 07 på dagen bäst och den vid 15, då kan hon få i sig ca 180-190 ml. De andra får hon oftast bara i sig ca 100 ml på. Och kanske ca 50 ml kl 22:00. Hon äter inte på nätterna.

Någon som har något tips hur jag kan göra för att öka hennes intresse för mat? Någon som varit i samma situation?

Sedan har hon börjat vakna ca 06-06:20 på morgonen då min man går till jobbet och har då svårt att somna om, det jag gör då är att jag buffar + solfjäder till lugn och avvaktar och buffar igen + solfjädrar vid katastrof. Vi har mörkt i sovrummet och så, har läst på mycket om mörkläggning då min stora pojke varit mycket känslig för det första morgonljuset. Har vid något tillfälle tänk att hon kanske är hungrig och testat att mata men då har hon ej varit intresserad.

Något tips? Flytta henne till eget rum så att mannen inte väcker henne på morgonen då han stiger upp? Eller är detta alldeles för tidigt?

kram mimmi
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillan

Inlägg av mamaA »

Hej!

Eftersom hon sover bra hade jag inte stressat med maten. Jag var själv stressad över att mina barn inte åt några 200 ml ersättning per mål men de sov lika bra på 120-150 ml per mål så det är bättre att se till helheten än till mililitrar ersättning. Min yngste hade hela nätter utan mat, 12 timmar från 3,5 månad och då fick han eget rum direkt och det blev en stor förbättring.

Jag tycker eget rum låter som en lysande idé. Man kan ha en babyvakt igång på nätterna med inte allt för känslig inställning, du behöver ju inte höra minsta pip men du behöver höra om hon är ledsen. Du kan ju ge nattmålet vid 22 inne i rummet, 50 ml som nattmål låter utmärkt, det ska inte vara en lika stor måltid som dagtid utan bara en liten påfyllning.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Tack snälla mamaA för ditt svar!

Jag känner själv att jag också stressat med maten, både eftersom hon haft problem att suga på grund av tungbandet men även för att jag här på forumet och i barnaboken läst att man ska satsa på en liter ersättning per dygn. Idag har jag försökt att släppa stressen och bara varit matat med en (spelar lite teater nu innan attityden är helt på plats) attityd av självklarhet och ler mot henne och tittar sedan bort och fokuserar på annat. Och det har fungerat! Idag har hon ätit bättre än på länge! När hon inte ville ha mer lade jag ned henne på golvet och pausade en stund och sedan ville hon allt ha mer mat!

I natt sov hon exakt hela natten, vakade inte då vi gav henne mat kl 22:00 och jag väckte henne sedan kl 07:10! Så skönt!

Vi ska satsa på att hon ska få ett eget rum i helgen då vi hunnit ordna till där lite!

Tack för tips och stöd!

kram mimmi
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillan

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker detta låter strålande fint!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Hej!
Det har flutit på ganska så bra ett tag här hemma, men nu skulle jag behöva lite hjälp.

Min flicka är drygt 5 månader och följer detta schema:

07:00 God morgon och mat.
09:00 Sova 20 minuter
11:00 Lunch
12:00 Sova 2 h
14:00 Mat
16:00 Sova 20 minuter
16:30 Mat
18:00 Bad
18:30 Mat
19:00 Sova

Problemet är att hon inte somnar den sista luren, från att ha somnat bra så går det bara inte att få henne att somna. Hon ligger vaken och skriker hela luren varje dag. Vad ska jag göra? Hur ändra schemat så det blir bra? Har en pigg liten tjej som sover toppen om nätterna och de andra två lurarna. Väcker henne alltid de andra lurarna.

mvh mimmi
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu är jag inte egentligen för att man går över till 2 lurar så tidigt, men du är även 20 min kort i lurtid för en 5+6 mån (=15 tim/dygn)

Så om du gör om FM-luren till 45 min och flyttar långluren lite så har du ändå lite mera sömn på schemat. Du kan ju även kompensera det hela med att även lägga 30 min tidigare på kvällen så det blir 12,5 tim natt. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Hej Torsmama!
Tack för ditt som alltid fina kloka svar! Så tacksam!

Jag kämpade på med tre lurar och nu så fungerar det igen, det var nog bara en liten vägbula tack och lov.

Det är så att min bebis sedan hon föddes haft problem att äta, har klippt sitt tungband och har haft en väldigt besvärlig reflux så vi har tyvärr behövt ha sond en period. Men nu slipper vi den och vi verkar ha fått till en medicinering som fungerar för henne.

Hon är ju 5,5 månad nu och äter vid varje mål men inte så mycket som vi önskar, vikten går också lite långsamt uppåt. Nu till min fundering, hon är aldrig sugen att äta vid 14 tiden, så jag tänker att det kanske kan vara så det blir mer ätet om hon blir riktigt hungrig mellan målen.Hon äter bara fast mat, dricker ingen välling i flaska utan endast vatten.

Så jag funderar om vi skulle kunna göra om schemat såhär:

07:00 Vakna och frukost. (Gröt, vatten och pure)
08:45 Sova 45 minuter
11:00 Lunch (Pure grönsaker och kött/fisk, vatten och fruktpure)
12:00-14:00 Sova 2 timmar.
15:00 Middag (Pure av grönsaker/kött/fisk, vatten och fruktpure)
16:00 Sova 20 minuter
18:00 Bad
18:30 Kvällsmat (Gröt, vatten och frukpure)

Vad tror du/ni? Är det för tidigt att endast ge 4 mål per dag? Jag tänker att det kan vara så att hon pga av alla sina matproblem i sitt lilla liv behöver få tillbaka glädjen i att äta och då behöver man kanske vara riktigt hungrig . Vill inte behöva sitta och truga eftersom det försämrar både hennes och min upplevelse av matsituationen. Och hon kanske kommer äta mer totalt trots färre måltider på schemat pga av att hon är riktigt hungrig.


mvh mimmi
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"