Lillan

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillan

Inlägg av Tin »

Hej,
huvudet pa spiken:
det blir mer ätet om hon blir riktigt hungrig mellan målen
Precis sa har funkar det. Sma atande leder att de inte ater sig proppens vilket i sin tur i slutandan leder till sma sovande.
Blir man riktigt hungrig, far man aptit och kommer ata mer mat och ata sig riktigt matt. Precis som for oss vuxna.
(Manga ar de bebisar som inte sover ordentligt for att de sma ater).

Sa spaca ut maten, du kanner henne bast och lat henne bli sa dar harligt vralhungrig. Det kommer hjalpe hennes aptit, sen nar nasta hunger sprang kommer vid manader och det passa kan du ju slang in ett till mellis om hon vill ha mer mat och da skjuta pa middagen igen.

Sa fokusera att ata massor pa de maltider ni har, massor med riktig man och massor med smor eller annat fett i maten.
Utvardera efter ett par veckor.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Hej Tin!
Tack för ditt stöd! :clapping:

Jag behöver få lite stöd nu känner jag eftersom det har varit krångel med maten sedan födseln så går det vargar i maten och det ska brytas :dance:

Lillan sover helt fantastiskt bra och har alltid gjort trots sina stora problem med maten och GERD-reflux vilket är super. Sover alltid 12 h natt och sover sina lurar som en dröm nu.

Jag kör på det här nu och utvärderar om några veckor!

Kram mimmi
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillan

Inlägg av Tin »

Heja heja,
sag att min notering om nasta hunger sprang inte kom med, det sker vid 6 manader.

Far ni uppvak om natten plotsligt, eller uppvak i skarvar pa dagsovet sarskillt nat ni borjr nrma er 6 manaders a vet du ju vad som felas, mer mat och du kan fundera pa att lagga in det femte malet.

Tills dess, proppa i mat nar ni val har maltid.

Alla behover lite stod nar man dealar med det basta man har, sina alskade bebisar. Det ar darfor vi finns har.

Du gor ett kanon jobb, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

Re: Lillan

Inlägg av mimmi »

Tack Tin! :heart:

Maten fungerar mycket bättre nu! Så skönt och nu äter hon faktiskt 5 gånger per dag! Hurra! Hon har nog kommit in i en ökningsfas. :clapping:

Nu krånglar sista luren, hon har svårt att somna denna lur och jag funderar om det kan vara dags för vår pigga lilla flicka att börja sova två gånger per dag istället.

Vi tänker såhär.

07:00 Vakna och mat (gröt och fruktpure )
08:45 Sova 45 minuter
11:00 Mat (lagad mat)
12:00 Sova 2 timmar
14:00 Mat (gröt och fruktpure)
16:30 Mat (lagad mat)
18:00 Bad
18:30 Mat (gröt och fruktpure)

Eller tror ni det är bättre att ta en sovning på förmddagen och på eftermiddagen? Jag tycker det vore praktiskt att ha kvar sömnen efter lunch eftersom den kommer vara kvar längst?

Idag somnade hon inte på eftermiddagen men klarar det fint och är pigg och glad.

kram mimmi :heart:
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillan

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

tycker schemat ser bra ut. Om det passar och hon inte blir för trött på em så kör på det. Det stämmer att middagsluren är den som försvinner sist, dock kan man behöva flytta fram och tillbaka den lite med säg 30-60 min när man möblerar mellan 3 till 2 lurar och sen från 2 till 1 lur. Så den är inte ristad i sten på min, utan man har den liggandes där mitt på dagen.

Läs gärna under våra favoriter om utvecklingssamtal med Herr vällingsson. Det är en härlig läsning om en 6 mån. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"