Bort med nappen nattetid

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Du har så rätt.. :D "Dom blir som man gör dem"... :D
Nu kommer attityd mössan på!

Ska läsa!

Tack!
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Hej!
Tänkte skriva en liten update om hur det går :)
Det var två nätter efter varann som var jobbiga, han vaknade kl 02 och tog inte ramsan. Gjorde beslutet att han får väl då hålla på bäst han vill! Så jag ramsade bestämt 6ggr och sen gick jag och lägga mig. Han var jättearg till en början men lugnade sig ganska snabbt, efter 1,5h så var det tyst. Kände mig som världens sämsta mamma den natten... Nästa natt hände INGENTING förrän kl 05 och då babbla han för sig själv tills det var godmorgon kl 06! Och så har det fortsatt! :) Han vaknar fortfarande kl 05 men som sakt så babblar han för sig själv eller somnar om tills det är morgon. Imorse hörde jag första pipet kl 05.56! Ska läsa lite till om väckarklockan och sen börjar vi med den också!
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av TorsMamma »

Hej, låter ju strålande! Ja, lite iskall attityd kan ibland vara på sin plats. Det är just det där med konsten att LYSSNA, det är ganska ofta inte den kris man tror. Tycker du gjorde utmärkt!

Se gärna över mörkläggningen en gång till, gå in kl. 12.00, stäng dörren och stå där 5 min, du skall inte kunna se handen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Hej!
Tänkte skriva en liten update igen hur det går här hemma hos oss! Och livet är UNDERBART! Gossen sover fortfarande sina 12h nätter och nu med bara en dagssömn på 1,5h och allt detta helt utan problem. Ramsan är som fastklistrad i barnets hjärna (haha) och nu bara lägger vi honom i sängen (med samma rutin varje gång med att stänga fönstret, dra ner gardinen, titta på klockan eller lampan, släcka lampan och sen ramsa ut mig) och det hörs inte ett knyst från rummet efter det! Så otroligt glad över forumet och bb boken och hela shn kuren 🙏 TACK!!
Både mamma och pappa mår bra när vi får sova om nätterna (såklart gossen också! 😍) och det är så himla enkelt att ha mormor eller farmor som barnvakt ibland när vi vet att schemat sitter som berget, de säger också att det är väldigt skönt att barnvakta när de vet ”vad som komma skall” 🙏
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av Tin »

Hipp hipp hurra. :clapping: :clapping: :clapping:

Bra jobbat hela familjen, och nu har ni natt resultatet. Alla ar pigga, alla ar glada och redo att njuta a livet.
Tack for att du delar med er av er lycka.
Ar sa glad for er skull.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Hej!
Nu har vi kommit till ett litet dilemma med dagssömnen... Allting har gått så bra senaste 6mån med sov och matrutiner men nu krånglar dagssömnen... Vi lägger honom precis som förut med ramsan etc men sen när vi stängt dörren så börjar han babbla (vilket är ju ok han kan babbla om han vill ;) ) men sen efter ca 30min så blir han ledsnare och till slut gråter han hejdlöst. Härtills har jag inte reagerat överhuvudtaget på hans gråt utan väntat tills det gått 1h och att han har en gråtpaus och då har jag stormat in ”GODMORGON FINNS DET EN LITE SÖT POJKE HÄÄÄÄR” väldigt glatt, vi brukar säga samma sak och vara glada efter varje uppvakning. Idag är det 3de dagen detta händer. Hans dagssömn är 1,5h lång och natten 12h. Han är 1år och 2månader gammal.

6.30 godmorgon välling
7 frukost
10.30 lunch
11-12.30 vila
13 mellis
16 middag
17.30 välling
18.30 godnatt

Detta schemat har vi följt senaste halva året utan några problem
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Och så har han två ggr i samband med detta kastat ner sin snuttefilt på golvet (han sover i spjälsäng)... 😩
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
jag har last hela din trad nu, forst grattis till underverket och till ert fina jobb att hitta somnen tillsammans.

Har ar mina funderingar:
Du gor ratt i att folja schemat, aven nar liten inte somnar, borjar man glida pa schemat blir det pannkaka.
Du gor ratt i att behalla attityden och att storma in glad som en larka nar sovet ar klart, agera sa normalt som mojligt, som om luren var perfekt.
De dagar liten missar somnen, kommer bli kampiga, lagg en halvtimma tidigare om kvallen. Iblanf maste man bjussa pa en 5 minuters nap under dagen, men lagg inte in mer somn da kommer vi inte at problemet.
Har du fyllt formiddagen med fysisk aktivitet? Liten skall vara helt slut efter ha sprungit runt kvarteret 5 ggr.
Ar det morkt i rummet?

Kolla dessa punkter forst.

Ytterligare funderingar:
Jag upplevde alltid med mina barn att de sov sa oerhort mycket battre pa dagsovet om lunchen lag narmare langsovet, sarkillt nar vi var nere pa endast ett sov. Du gor ju samma men har langsovet lite tidigare an vad jag skulle gjort, sa att flytta langsovet en halvtimme kan gora hela skllnaden. Sa jag har andrat runt lite till t ex:

6:30 vakna
7:00 valling
8:00 grot frukost eller mackor etc
11:00 LUNCH (riktig mat)
11:30 sov (1.5 - 2 tim)
14:30 melllis
17:00 middag (riktig mat)
18:00 valling
18:30 sov
......... eller liknande. Smyga ner i en sang nar man ar proppis i magen och trott i benen framjar somn. Fundera pa det. Borja har sa ser vi vad som hander.

Sista funderingen, det borjar lacka mot fortrots, kan vara ide att lasa om det pa forumet och i Barnboken. Men fortrots kommer fnurror pa somntraden som ett brev pa posten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Hej och tack för svar! :)
Vi är ute varje förmiddag på promenad och leker på gården :) Också varje eftermiddag så ute är vi nog. Mörkt är det också i rummet även mitt på dagen ;)

Lite komiskt att han somnade och sov normalt direkt efter att jag skrivit här om det 😂 Nåväl liknande kan ju hända igen och kommer säkert att göra det också.

Jag funderade med min man en stund varför det blev som det blev och vi tror att det kan vara för att liten somnade bägge dagarna i bilen för bara några minuter en halv timme innan sovet, kan det verkligen inverka så mycket?

Jag ska kolla på schemat du föreslog! Och läsa i boken om trotsen 😊
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av Tin »

Hej,
Ja en 5 minutare i bilen pajar definitivt lång sovet, bra felsökt. Så undvik det till varje pris. Det är bättre att planera bilturer när liten är superpigg, typ direkt efter frukost eller efter långsovet. Låter meckigt, men klart värt det om litens sömn räddas När han är så liten. Tiden går ju så fort huxflux har han inte dag sov längre.

Och kollar bara, när du säger att ni är på promenad så går han själv eller? Sitta i vagn blir ingen trött av, kanske möjligtvis mamma. 😀

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Ok då får vi planera bättre hädanefter med bilfärder :)

Promenaden består av lite både och faktiskt 😅 Vi brukar gå en sväng så att han sitter i vagnen och sen går vi en sväng åt andra hållet så att han promenerar själv. Efter det så leker vi på gården med leksakerna, ”springer” efter katten, plockar blåbär, ja lite allt möjligt :) Läste jo förut att de små ska ha massa spring och fysisk aktivitet under dagen och jag hoppas och tror att vi gör det :) Nu har han sovit som normalt sen senast jag skrev 🙏

Kram 🥰
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av lbjork »

Vi är alltså ute två gånger om dagen. Om det är en dag som vi behöver handla så gör vi det på eftermiddagen och då blir utevistelsen bara på förmiddagen.
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av Tin »

Hej,
det later som om ni har det underbart tilllsammans. :dance:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lbjork
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 aug 2019, 09:13
Ort: Åland

Dagssömn för snart 3 åring?

Inlägg av lbjork »

Hej igen! Länge sedan sist!
Vi har följt sova hela natten sedan spädbarns åldern på vår lilla Julian och allting har fungerat bra och som det ska! Han sover sina 12h nätter, lägger sig kl 19 och vaknar kl 07 och så har vi vår vanliga rutin under dagen. Sedan hösten har han gått på dagis och det har gått mycket bra. Nu till min fråga. När skall man korta av dagssömnen? Han har sovit 1-1,5h senaste året men nu märker vi att han antingen inte sover utan babblar och leker i sängen (vilket är helt ok vi tar upp honom efter 1h) eller så somnar han men då tar det upp till en timme innan han somnar på kvällen och han vaknar redan kl 06 nästa morgon… Då han vaknar tidigt så berättar vi att det är natt ännu och ramsar, oftast blir han ledsen men fortsätter sedan leka tills det är godmorgon. Så nu funderar vi om vi behöver ändra någonting? På dagiset säger de att han somnar sist och vaknar först av alla barnen och sover max 45min. Eller är det så enkelt som att lägga honom på dagen som normalt men ta upp eller väcka honom efter 45min? Känner mig hemmablind just nu! 😄
Mamalinda till lilla Jullan :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bort med nappen nattetid

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka. Ja det är dags att dra ner till MAX 45 min lur nu. Är han extremt trött någon kväll kan ni med fördel lägga honom upp till 30 min tidigare utan att det påverkar natten eller nästa dag.

Glöm inte mörkläggningen nu när det blir ljusare om morgonen också! :D

Ps. när han fyllt 3 kan man t.o.m behöva gå ner till 20 min lur tills de fyller 4. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"