3-månaders som inte sover på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
malou.b
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 13:32

3-månaders som inte sover på dagen

Inlägg av malou.b »

Hej!

Jag undrar om någon har lite råd att ge mig.

Lilla W är mitt andra barn. Jag har en dotter på 4 år som för övrigt var oerhört strulig med sömnen. Kunde vara vaken flera timmar på nätterna och var oerhört krånglig att lägga. Först runt 3 år började det bli bättre. Så det här med sömnen är ett känsligt ämne för mig. Jag har lätt att bli provocerad och lite irriterad när det krånglar lite. Blir lätt orolig att vi ska hamna i samma träsk igen.

Lilla W har dock sovit mycket bättre. Hon har flera nätter sovit uppemot 6 timmar men nu har det alltså börjat krångla på dagarna. Hon blir 3 månader om drygt en vecka. Jag lyckas inte få henne att sova på dagen. Vi följer standardmodellen och har så gjort sedan hon föddes bortsett från de där dagarna när hon krävt med mjölk för att öka produktionen. Något schema har vi inte lyckats få till eftersom hon sover så otroligt korta och oregelbundna perioder på dagarna.

Många gånger somnar hon vid amning. Jag försöker hålla henne vaken så hon ska äta ordentligt. När hon sedan rapat och ätit lite till så är hon helt slut och somnar till synes nöjd och jag har alltid varit noga med att sedan lägga ner henne och låta henne ligga i famnen och sova. Men oftast vaknar hon redan när jag lägger ner henne. En insomningsslurk får henne oftast att somna om men när jag lägger ner henne vaknar hon. Hon börjar direkt att sparka med benen, fäkta med armarna och tutta. Nappen har hon inte accepterat mer än i enstaka fall. Om hon sover vidare när jag lägger ner henne så vaknar hon efter allt mellan 10-50 minuter. Jag har provat buffning men ofta är hon så klarvaken när hon vaknar och väldigt pigg och glad så hon somnar inte om. Jag har provat att låta henne sova i vagnen så jag kan dra den när hon vaknar men hon somnar inte om. Hon är inte skrikig. Ofta vaknar hon av storasyster som leker, ropar, hoppar och skuttar. Hon är egentligen en väldigt glad liten tös men blir såklart gnällig när hon är så trött. Några 2 timmar vaken tid klarar hon inte på bara 15 minuters sömn såklart. Hon får mycket social delaktighet och är med väldigt mycket.

Vet verkligen inte vad jag ska göra.

Några råd?

tack!

MVH
M
malou.b
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 13:32

Re: 3-månaders som inte sover på dagen

Inlägg av malou.b »

”INTE låta henne ligga i famnen” ska det såklart stå.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3-månaders som inte sover på dagen

Inlägg av Tin »

Hej,
och grattis till lill skruttan.
Ja, for att fa till god natt och dag somn sa ar det inga genvagar som galler.
Man far inte somna vid brostet - dvs man skall laggas vaken, man skall sova pa mage (vet inte hur ni lagger henne), och man skall folja SM stegen till punkt och pricka. Dvs vaken HELA mat passet, inte minsta sov vid tutte, utan brost 1, rap brost 2. Social aktivitet, brost 2, rap, och brost 2 igen. Man skall vara proppis, blundar man och ser ut att somna far mamma vacka, av fran bostet, upp och rapa, vatservett pa pannan, vad som an fungerar.
Snuttsovandet pa brostet, leder till snuttatande leder till snuttsovande pa sovpassen.

Har du last hela SM en lathund i lanksamlingen? Aven om du har det las den igen 5 ggr, och utvardera om du verkligen gor ratt.

Hon ar 3 manader sa du kan ta ett standard 3 manaders schema harifran forumet och kora pa det.
Borja pa morgonen en ny frash dag och ge dig 17 pa att hon INTE somnar vid brostet.Hon har vant sig vid det nu sa du som mamma far jobba hart, slapp henne inte med blicken, sa fort det slutas sugas, eller andningen andras eller du bara trot att nej du lilla van. Bort fran brostet och upp och rapa oavsett om hon behover eller ej. Inte en sekund skall det sovas i vaken passet.

Lycka till, Tin :heart:

Youve got this.
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"