Viggo 5 månader och strul (f-190128).

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saraochviggo
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 26 jun 2019, 13:34

Viggo 5 månader och strul (f-190128).

Inlägg av saraochviggo »

Hej alla kloka föräldrar!

Jag är en trebarnsmamma som sedan start försökt att praktisera standardmodellen på min son Viggo. Med mina två andra flickor fann jag inte denna underbara metod. Allt har fungerat relativt smärtfritt med Viggo och han har sovit bra om dagarna samt nätterna. Nu märker jag dock ett mönster där han oftare och oftare vaknar vid lurarna samt på nätterna ibland. Har läst mycket i trådarna här men känner att jag behöver mer tips och råd för att hamna på rätt sida om motivationen igen.

Har ett schema till Viggo som er ut så här:
7.30 Godmorgon
8.00 Frukost (ersättning)
9.15-10.00 Sova fm-lur
11.00 Mat (gröt 1 dl samt fruktpure och ersättning)
12.00-14.00 Sova eftermiddagslur
14.00 Mat (ersättning)
16.15-17.00 Sova em-lur
17.00 Mat (matig pure samt ersättning)
20.00 Godnatt och ersättning
23.00 påfyllning av hälften välling och hälften ersättning

Detta schema har hittills fungerat bra för oss och Viggo men det jag märker nu är att han oftare och oftare inte kommer till ro att sova kl 12 alternativt sover ca 30 min för att sen vara klarvaken. Viggo sover på mage i vagn (dansk modell) om dagarna och i spjälsäng på mage om nätterna. Viggo är i stort sett alltid en glad och nöjd kille som sällan gråter eller klagar. Men just uppvaken i lurarna gör att det blir en ond spiral.

Bör schemat justeras? mer mat? mindre sömn/mer sömn? ja alla tips och råd tar jag tacksamt emot.

Hälsningar, från mamma Sara och Viggo född 190128.
Mamma till tre hjärtan födda 150827, 161117 och 190128.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Viggo 5 månader och strul (f-190128).

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Så först skulle jag rekommendera dig att läsa i tråden här på detta forum typ våra favoriter och läsa om "Herr vällingson" Sen tror jag 2 saker

1. för lite mat! här behövs mera och rejält med RIKTIG mat. Gröt gills inte. :D
2. mörkläggning! Det måsta vara absolut KOLSVART för att sova gott, samt även hänga över ett svart lakan på vagnen kan behövas för att man inte skall vakna i denna ålder.

Sist, glöm inte all ålträning man behöver göra 5min/10ggr/dag. rejält träning då. Samt ute 1 tim fm och 1 tim em VAKEN och med.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"