Hungrig, arg, ledsen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Hej på er alla snälla erfarna och oerfarna mammor! (och kanske pappor med?)

Jag födde min dotter Ester d. 11 november 2018 och hon blir därmed tre månader gammal i nästa vecka.
Jag har inte läst barnaboken (har beställt hem från biblo!) men har bott hos en familj i Danmark som använde sig av SHN på alla sina fem barn, och jag har läst allt på hemsidan och mycket här på forum.
Nu har jag såklart utmaninger med att få älsklingen att sova (och kanske äta?) tillräckligt och ber därför om svar!

Jag har ett ganska fast schema, som dock förändrar sig rätt mycket i dagarna, eftersom att hon ibland inte sover hela den planerade tiden, och då får hon en halv timme mer på nästa lur. Men schemat ser ut såhär iaf:
07:00 Plockar upp henne och matar direkt, hon är hungrig! rapar, matar, rapar. Sen går vi upp, hon får ligga utan blöja på skötbordet och träna nacken medan jag fixar frukost. kl 8 får hon mat från andra bröstet, rapar, mat igen och rap.
08:30 Sova lur 2 timmar
10:30 Mat, byta blöja/leka, mat, och mat igen innan hon ska sova
12:30 Sova lur 2 1/2 timme
15:00 Mat, byta blöja/leka, mat
16:45 Sova lur 1/2 timme
17:15 Mat, byta blöja/leka, mat
19:00 Sova för natten!
21:00 nattmål
03:30 nattmål, kanske blöjbyte och mer mat


Ester är alltid JÄTTE hungrig till mattiderna. Jag trugar så mycket det bara går, nu har hon t o m börjat skrika argt när hon inte vill ha mer. Jag har läst härinne nånstans att måltiderna i nuläget bara får vara 1 timme. Samtidigt har jag också läst att man ska få i dom så mycket mat det bara går! Jag vet inte hur jag ska göra, för hon är väldigt hungrig när hon vaknar, men hon hinner bli hungrig igen den sista halva timmen av de två vakna timmar, fast hon har fått från båda bröst redan med byte emellan, och jag trugar tills hon skriker argt! Och väntar även fem minuter och trugar igen osv. Och jag har mycket mjölk - det är inte det.

Innan har vi burit henne i sele till dags lurarna, nu är detta dock för tungt och jag vill att hon ska sova i vagnen. Hon sovar i vagn på natten, och det går bra med vagningen då. Men på dagen är hon INTE glad att bli lagt i vagnen! Hon gnäller när hon ska sova, och när hon väl har somnat går det inte länge förrän hon vaknar igen och börjar skrika. Hon blir lugn när vi vagnar, men så fort vi slutar och går ut börjar hon tokskrika igen och sådär kan man hålla på en timme tills luren är slut. Vi har säkert fastnat i vagningsträsket innan, men har nu börjat vagna MAX 24 drag pr gång vi går in. Det räcker oftast med 12 drag, hon blir lugn, men så fort vi slutar och skyndar ut och börjar greja och låta i köket börjar hon igen. Vi väntar en halv minut till en hel och går in igen, vagnar tysst, går ut osv. När hon har vi har hållt på sådär i en timme och luren är över kastar hon sig över ätningen, så jag tror hon vaknar för att on är hungrig. Det är väldigt tröttsamt och jobbigt.
Hon sovar verkligen BÄST i selen då är det inga problem att sova 2 1/2 timme. Men jag orkar inte bära henne fem timmar om dagen :(

Jag tror min fråga är:
:arrow: Vad ska jag göra när hon vaknar efter 1/2 timme eller 1 timme från sin lur och skriker och fortsätter skrika och aldrig somnar om?
:arrow: Går det att kombinera Sovsystemet med att bära barnet i sele?
:arrow: Värför får målen vara bara en timme? Kan dom vara längre för att få i henne mer mat? Eller kan jag ha fem mål om dagen istället för fyra och alltså fyra lurar istället för tre?

Till historien hör att Ester bara vägde 2 kilo när hon föddes, fast hon inte föddes för tidigt. Nu väger hon lite öve 4 kilo och har alltså ökat väldigt bra, men därför ligger vi lite efter det egentliga sovsystem och har fortfarande bara sex timmers natt. Bara det har varit jobbigt nog för henne att vänja sig vid ;)

Tack för svar!
Ester född 11. november 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Blir bara ett snabbsvar nu tyvärr men hoppas att det ger lite info:

Nej, du kan inte kombinera standardmodellen med att sova i sele.

För mig låter det solklart som att hon behöver mera mat, mycket vanlig runt 3 månader. Många här börjar med pureer och gröt då vilket gör att bebis sover bättre.

Det ska vara 3 lurar, 12 timmars natt, fm- lur 45 min, lunchlur 2 timmar och em lur 45 min är att rekommendera vid 3 månader. I övrigt är det ett nattmål vid 3.30 som gäller, någon påfyllning 2 timmar efter läggdags ska inte behövas men det gäller ju att hon blir tillräckligt mätt på dagen vilket det inte låter som.

Du behöver ta dig ur vagningsträsket, leta runt här på forum, använd gärna sökfunktionen eller vår info högt upp i denna kategori, där hittar du mycket matnyttigt. DÅ kommer vagningen att ta och hon kommer att sova sina lurar. Att gå över till det schema jag rekommenderad ekan också hjälpa så hon är riktigt trött till långluren

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Hej, och TACK <3
Betyder så mycket bara att "höra" nån annans röst, se saker med ett annat blick.

När du skriver 12 timmers natt, är det då t.ex. 19:00-7:00, räknar man nattmålet som natt eller som vaken? Alltså jag menar, om hon äter och får bytt blöja 1/2 timme, räknas natten då som 12 timmer eller 11,5?
För om det räknas som vakentid får hon ju inte 15,5 timme dygnet med natt?
Och hur ska man få till det där med 4 timmer mellan målen om luren bara är 45?

Det där med maten, jag ska prova kolla runt! Tack för svar <3
Ester född 11. november 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nattmålet räknas inte som vakentid man räknar tex 19-07 som 12 timmars natt oavsett nattmål. Man räknar måltiden från när den börjar så börjar du mata 8.00 så ska nästa måltid vara 3-4 timmar senare, dvs 11/12. När du har kortare lurar lägger du inte maten direkt efter sovandet utan bebis får lära sig att vänta på maten ett tag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Idag har jag försökt att hålla minst tre timmar mellan målen, då tänkte jag att hon skulle äta sig mätt och glad och inte krångla. Men idag har varit den jobbigaste dagen på länge. Hon har gnälld för att hon var hungrig - sen när hon fick äta har hon ätit lite, sen skrikit. Jag rapar och hoppar och lekar och gullar - lägger henne till och hon börjar skrika igen. Jag försöker vara lugn och spruta in lite mjölk och sjunga en låt hon tycker om men hon tokskriker... Hon har också fått sova mindre idag, men hon verkar bara fruktansvärd trött och ledsen nu :(
Och min attityd är det slaskigaste, jag vet inte hur jag ska få tillbaka den.
Ester född 11. november 2018
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Oj, jag inser nu att inlägget jag skrev tidigare på dagen inte har postats. Jag har lite fler frågor.
Om jag ska göra ett schema där dagen börjar 6:30 istället, då är natten bara 11,5 timmar. Ska jag då lägga den halva timmen på första lur? Så att schemat ser ut såhär: 11,5-1,25-2-45
Hon har sovit väldigt bra på fm innan, men som sagt har hon börjat krångla med den luren nu och vakna efter 45 minuter. Hon har också börjat vakna vid 6:30, då går pappan upp. Åt andra sidan har hon sovit helt fram till 3.30 dom senaste två nätterna, det har hon inte gjort så ofta innan - då är det kanske inte matbrist?
Om hon inte får tillräckligt med mat - varför krånglar hon då så himla mycket till målen?
Idag har hon fått sova 45 -2 -1/2 (hon vaknade själv på sista lur och somnade inte om) men jag tycker hon har varit gnälligare än aldrig förr idag. Hungrig och trött - betyder det att det var för lite sömn eller ska jag köra på med det schemat?

Jag har kollat runt lite i forumet och jag hittar inga här som har börjat ge pure och gröt såhär tidigt - hon är inte äns 3 månader. Dom flesta skriver 3-4 månader. Har du själv get annan mat så tidigt?

En till fråga: När jag sen ska förlänga natten till 8 timmar - kan jag då skjuta på nattmålet 3.30 istället för att ta bort 21? Det är ju 3.30 JAG gärna vill sova ;)
Ester född 11. november 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av mamaA »

Hej!
Att hon vaknar 6.30 är inte en indikation på att dagen ska börja då, det är snarare ett tecken på att det är dags att strukturera om i lurarna som ni nu gör. Ge alla förändringar minst 3 dagar + en uppföljningsvecka innan du utvärderar. Jag rekommenderar inte 11,5 timmes natt, det blir bara krångligt med lurarna då. 1,25 är inte ett naturligt sömnpass så det funkar inte och eftersom hon vaknar tidigare på morgonen hade jag definitivt dragit ner fm-luren till 45 min.

Jag har haft ett barn som åt bra de två första veckorna och sen inte ville äta så mycket vid amning eller flaska men som fullkomligt ÄLSKADE gröt och pureer som jag började med vid 3,5 månad. Mitt andra barn gallskrek vid amning men tog gärna flaskan, dock ville han inte äta några jättemåltider. Han fick pureer ännu tidigare än storebror men gillade det inte alls så flaskan fick fortsätta längre. Barn är olika men pureer med smör/olja i mättar bättre än flaskan och så som du beskriver det så tror jag att det är värt att introducera vid 3 månader för er.

Gällande nattmål så föredrar de flesta barn 3.30 målet. Vissa kan man övertyga om att få en påfyllning i sömnen 11.00 och att de sedan sover ända tills väckning men det är betydligt ovanligare.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Jag förstår inte hur jag ska göra då jag ju ska ge henne så mycket mat det bara går för att hon kan sova på natten - samtidigt med att målen får vara bara 1 timme och ska ha minst tre timmar mellan. Hon skriker när hon vaknar för att hon inte får mat direkt, sen lugnar hon ner sig och hon är med mig och diska hänga tvätt och sådant, men innan det är matdags börjar hon tokskrika och då måste jag ge henne mat om jag inte själv ska bli tokig. Testar såklart allt hon tycker är roligt innan, men när hon först har kommit i varv då! Sen blir det också mycket skrik under själva maten. Jag har försökt hitta nån tråd här på forum, men sökfunktionen funkar inte. Har läst AWs tråd om mattrasslare. Det funkar väl sådär. Alltså det är märkligt för att ibland äter hon samtidigt med att hon skriker. Och hon är hungrig. Men skriker.....
Ester född 11. november 2018
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Det verkar som att hon plötsligt får ont - typ. Alltså hon ligger och äter helt fridfullt och sen bara blir jätteledsen och skriker.
Ester född 11. november 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag såg du frågat om varför man fyller på med ersättning i en annan tråd så tänkte att jag svarar här istället då jag har lite erfarenhet av det.

Nu kan jag ju bara tala för egen del men med båda mina barn har jag bara kunnat amma ett tag trots mycket mjölk för sen blev de helt enkelt inte mätta nog. Med storebror var det vid ca 8 veckor men med lillebror redan vid tre veckor. Han tog bröst 1 och åt i ca 5 min om jag satt blickstilla, att byta bröst var inte att tänka på för då började han att gallskrika , påfyllning med bröst funkade inte alls så det fick bli flaska som påfyllning. Han åt dock inte så mycket av flaskan, ca 30 ml. När han var två månader orkade jag inte mer av måltider fulla av skrik utan gick över helt till flaska och DÅ började han att äta mer(ca 120 ml) och sov bättre.

Min slutsats är att vid de tidpunkter det började strula orkade min kropp inte producera tillräckligt näringstät mat utan tärde på mina resurser istället. Med lillebror gick jag bara upp sex kilo och var smal som ett streck efter tre veckors amning. Jag har en värksjukdom som tär på min energi så antagligen därför i mitt fall men man kan ju ha olika kroppsliga förutsättningar utan att veta om det också .

När de skriker vid maten är ju risken också att de sväljer luft vilket kan ge magknip
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag fyller gärna också på med min erfarenhet. Och du kan läsa om HELA min resa under späda och små om du vlll det med. :D

Sök funktionen borde fungera men den är ganska känslig och specifik. Rekommenderas att användas från dator. :)

Min son skrek non-stop tills han blev 4 mån. Problemet var att så fort han skrek fick han luft och då kunde han inte äta nog för att bli 100% mätt. Jag var stressad, sov dåligt osv... Men nyckeln för oss var just att jag pumpade mjölken på morgonen (som är fetare), vilade mycket och åt riktigt FET mat. Efter första matningen, så ammade jag det jag kunde, fyllde sen på med kall BM i flaska direkt från kylen. Mot kvällen blev det mera och mera från flaska för att sista målet bli "nattmackan" där jag blandade min BM med ersättningspulver. På detta sättet fick han dubbla kalorier på halva mängden om du är med?

Det var DÅ sonen började sova ordentligt. Man kan ha MYCKET mjölk, men den skall samtidigt ha rätt kvalite för att SM skall fungera. Sen är inte jag riktigt stenhård med 1 tim när det gäller amning, äter hon verkigen om du matar säg varje 2 tim och sen sover HELA luren utan krångel så är det ju inte så stora problem kan jag tänka. MEN, har man inte all lurar och rytm på plats, ja då brukar vi gilla att magen faktiskt får vila ca 3 tim innan nästa måltid börjar. Men att amma, vila 15-20 min och sen amma igen allt inom säg 1.15 är verkligen inget problem om det passar er och sker lugnt och fint. Viktigt är att inte glömma rapningen!!! Skriker hon får hon i sig luft och då får inte så mycket mjölk plats. Då måste man rapa så mer går ner.

Min son reagerade ungefär som din dotter runt 3 mån och vid den tiden var han ärligt talat spytrött på att amma. Så den enda amning som blev gjord var direkt han vaknade helst nästan halvsovandes. Sen körde jag med flaska resten av matningen. Vid nästan 4 mån, fick han gröt för första gången, det blev lyckan i vårt hem och nyckeln till 12 tim natten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Tack alla snälla för svar.
Jag trodde kanske att det var nåt fel, att hon hade ont eller att mjölken smakade illa eller nåt sånt. Men nu förstår jag att det också handlar mycket om min ångest/stress. När hon skriker blir jag förstås stressad och irriterat och då funkar det ju såklart sämre. Sen har jag ångest inför nästa amning. Nu när pappan är hemma i helgen och kan säga åt mig att andas och ta henne och lugna henne när hon skriker, ja då går det ju mycket bättre!
Jag har läst på lite i Barnaboken nu och ska göra ett nytt och bättre schema där ensamlek och social delaktighet ingår. Det där med social delaktighet är svårt när man är helt själv på dagarna, då är det lätt att man skuttar till och tar upp ungen så fort hon gnölar.

Jag funderade på om någon har erfarenhet av bebisar som är född för tidigt eller för små? När kan man förlänga natten? Ester har ju vuxit bra, men hon kommer ju inte upp i nån "normal"vikt direkt. Hon är ju samma storlek som en nyfödd, fast hon är 3 månader. (Kanske större än en "normal" nyfödd, men mamman här vägde ju 4,5 kg när hon föddes ;) Så MIN mamma höll på att få en allergisk reaktion när hon fick reda på hur liten Ester var)

Sen funderade jag på, när jag ska förlänga natten nästa gång, då tar jag bort nattmålet vid 21, men vad gör jag sen? Skjuter jag fram 04 målet? då blir det ju väldigt nära 07 morgonmålet? eller tar jag bort det helt? då blir det ett stort språng?
Ester född 11. november 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Tack för signaturen!!

Tycker du verkligen kom på det faktiskt! Är du orolig, ängslig m.m. ja då förs ju det också över på bebis. Anna skriver faktiskt JÄTTEFINT om just när man själv mår dåligt och har bebis, det bokstavligen räddade min första tid med sonen.

Om du inte har, älskar jag delen 157-195, rekommenderar jag läsa den. Älskar hur Anna kan få jobbiga saker att kännas rätt och bra. :)

En sak vi här på forum vet är att det är inte storleken på bebis som avgör när man kan sova längre nätter, utan HUR mätt man håller sig. :D

Så fokusera inte på vikten (lätt att säga jag vet....) utan på hur hon mår och utvecklas.

Ja, 21 målet är det som sen tas bort och man lägger inte sista målet senare än 04. Sen tar man bort det helt. Oftast vid 4 mån och då äter de redan fast föda så att säga. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Nu har vi kört detta nya schemat sen i lördags:

07:00 Mat, gomorron, byta blöja + ensam lek, mer mat
09:00 Sova lur 45 min
09:45 Vakna, social delaktighet
10:15 Mat, blöja, mat
11:30 Promenad
12:00 Sova lur 2 timmer
14:00 Mat
16:00 Sova lur 45 min
17:00 Mat, social delaktighet, mer mat, bada, mer mat
19:00 Sova natt
21:00 Påfyllning
04:00 Nattmål + blöjbyte

Jag tycker att det är ett bra schema, och dom första dagarna funkade det väldigt bra. Dom senaste dagarna har det inte funkat så bra alls. Hon har varit väldigt gnällig på dagarna, och har även börjat vakna på nätterna, och vakna under sina dagslurar också. Fast hon verkar också trött... Är hon mon övertrött? Eller ska vi bara fortsätta med detta schema? Jag har inte skaffat bröstpump än, men har en massa mjölk i frysen från första veckan då vi var på BB och den är mycket fet. Den ger jag henne i flaska vid 21 målet, men ändå har hon vaknat före tid. Hon skriker inte mycket, men hon skriker, vi vagnar tyst några gånger tills hon somnar om, efter 10 min vaknar hon igen, sådär kan vi hålla på 2-3 timmer. Det känns så tokigt att ägna hela natten åt att vagna, hela poängen med att vagna var ju att vi skulle få sova #-o Nu bara vagnar vi istället för att ge mat.

Vad ska jag göra med min lilla gnällspik?

Jag förmår inte heller att hålla målen på 1 timme, ibland inte ens 1,5 timme, för hon skriker så fruktansvärd ibland när jag sätter mig för att amma. Då får jag vänta tills hon har lugnat sig, och ibland vänta tills hon har blivit trött, då går det lite lättare.

Å vad det är svårt att vara mamma :cry:
Ester född 11. november 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av TorsMamma »

Hej, JA att vara mamma är inte lätt. Det tyckte och tycker jag fortfarande inte. Men jag väljer att se det som en utmaning speciellt till mig själv. Små barn och stora barn hittar våra svagheter DIREKT och lär sig spela på dem. Tänk på det! Så det är detta område du behöver som förälder rannsaka dig själv och hitta lugnet och förhållningssättet. :wink:

Hon är ju lite mer än 3 mån, det kan vara värt att fundera på att se om du får in någon form av smakis och då kanske lite av er matfnurra ger med sig en aning? Min son var också SVÅRmatad speciellt med amning runt denna ålder och jag kunde bara amma om jag förekom honom med maten precis när han skulle vakna från en lur, gärna lite sömntung.

Bara för att du ger flaska med pumpad mjölk 1 ggn/dag betyder det inte att man är mätt nog för en hel natt. Utan det är maten över HELA dagen som räknas inför natten, ibland maten även dagen innan det. Så man lägger inte så mycket fokus på en måltid typ direkt innan natten, för det gör ingen skillnad på det stora hela om du är med? Tänk också på att magen behöver få vila! Att småmata som många gör skapar ofta problem med små bebismagar som aldrig hinner vila och smälta maten. Därför även på neonatal sätter man de små på mat var 3:e timme. Så efterjaga i så fall amningen med flaska så som jag sa innan, eller börja ge små små smakportioner redan nu.

Det kan vara så att du har för lite sömn på schemat för Ester, men då kan t.ex fm luren förlängas om ni vill till 1,5 tim då har du 45 min extra tid på ert schema. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"