Lillasyster SM från start

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Okej så för lite över en vecka sedan kom lillasyster, efterlängtad och jag varit påläst om SM (även tillämpat på storebror för ca 2 år sedan )...
Allt fungerade rätt så bra första veckan, hon sov sina tider o jag ammade på bra. Men av privata skäl har ja nu slutat amma o börjat med flaska (fått hjälp av syskon att ta hand om bebis senaste två dgr, sedan dess är det cirkus både med sömnen o maten o allt vad gäller SM. Bebisen sover knappt sina sovtider, äter gör hon glatt men blir alltid arg o frustrerad när det är dags för att sova.
Min fråga är: kan jag styra upp detta nu? Hur gör jag? Är det försent?
Jag behöver verkligen eran hjälp nu..
Hur gör jag med att ”mata” endast med flaska att hålla tiden 1.5h vakentid inkl mat när hon äter flaskan direkt?
Med vänlig hälsning, hanna
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Jag fick barn 31/12-18, kör också SM från början och stötte på precis samma problem/frågor som du.

Flaskmatningen ger du under 1,5 timme precis som amningen, du antingen värmer på det som blev över vid första matningen/gör ny ersättning. Prova mata henne då och då under vakentiden. Om hon ”däckar” av ersättningen innan hon ska sova brukar jag byta blöja/kläder på bebisen så hon vaknar till.

Det är absolut inte försent med något, din bebis är bara någon vecka gammal och fram till ”den verkliga födelsen” vid 3 veckor så ska allt tas med en nypa salt. Tiderna ska ses som riktmärken, inget absolut schema.

Om du är säker på att bebisen är helt mätt men ändå har svårt att sova kanske du ska prova en annan sorts ersättning och se om det hjälper (NAN är tex mer skonsam)

Du gör det superbra som tar hjälp med matning/sovning när du behöver det. Hoppas tillvaron snart blir bättre <3
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Tack för svar!
Jag är väl bara orolig över att inte få ihop det denna gång då jag försökte tillämpa SM med storebror men fick bli en kur dock vid ca 4-5 månader.
Jag känner att den största utmaningen är inför kvällspasset, då hon inte alls vill sova o inte visar tecken på trötthet.
Har inte fått till 2h sammanhängande sömn under natten, hon är nu 10 dgr gammal, så vet inte vad jag gör för fel där?
Det har som sagt tidigare varit amning (inom 20 min) och nu är det alltså flaska som gäller. Hon vill inte somna in helt enkelt. Och så håller hon på o gnyr flera timmar låt säga från 22-03 o sen kanske hon somnar in någon timme o sen vaknar hon och är vaken och somnar vid 06 ca 1h..
Jag använder mjölkersättning Nan sensitive 1 just nu.
Tack för att ni finns! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det låter som hon är övertrött. Hon är så pass liten att hon inte behöver somna själv än, det funkar oftast inte redan nu utan låt henne somna i rullande vagn eller bärsjal ett par dagar/en vecka för att få in rytmen i kroppen med mer sömn. Sedan - MER MAT! Mata på så mycket du kan inom 1,5 timme, helst ska hon slockna av den sista slurken så pass mätt ska hon vara. Med min minsting hade jag problem i början att få honom att somna men det vände efter 2-3 veckor när han bara började att slockna själv efter 1,5 timme så ta det lugnt, hon är liten än.

Kvällen kan vara knepig för många, ofta krånglar sista luren eller så är det svårt att få dem att komma till ro.

Är hon vaken när hon gnyr mitt i natten? Jag har erfarenhet av bebis som låg och tutade som en mistlur men till min förvåning SOV ÄNDÅ. Ju lugnare du blir desto lugnare blir hon så införskaffa öronproppar till natten, du hör henne när hon är hungrig ändå.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Tack Fredrica för fint svar, fortsätt gärna så. :D :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej..
Jag försöker mata på så gott jag kan och på dagen funkar väl det okej men nätterna är hemska .. hon vaknar varje timme o vill äta? Och den timmen hon inte äter så sover hon inte ”djupt” utan gnyr o gnäller även om ja försöker söva henne i min famn.
Vet inte riktigt om det ska vara så att hon ska behöva äta så ofta? O gör ja fel i att ge så mkt mat på natten?? Går sönder snart av all trötthet. Att sova när hon sover på dagen finns inte på kartan då ja har tvä andra små att ta hand om då..
Hjälp..
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej hon ska definitivt inte behöva äta varje timme på natten, fram till en månad gammal är det vanligt med tre nattmål ungefär, det beror på när man lägger för natten i och för sig men 2-3 timmar emellan minst. Har du mörkt i rummet vid nattmaten? Inga lampor tända, utan bara liten ficklampa under kudden vid behov? Det är smidigt att ha en termos med vatten och flaskor med pulver i och bara skaka så maten snabbt blir redo. Ett tips kan vara att inte rapa efter nattmaten utan bara ge maten och låta bebis somna i famnen. Skippa tom blöjbyte såvida hon inte bajsat. Detta var det enda sättet jag fick min minsting att sova gott om nätterna för annars somnade han inte om. Lägg gärna en ihprullad filt runt huvudet i sängen eller babynest eller liknande så hon ligger trångt och tryggt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Det är kolsvart i rummet och alla flaskor och pulver och termos är förberett så jag är snabb med att ge maten, men det är lite som du säger att när ja ska rapa henne blir hon pigg av det men samtidigt om jag inte rapar o lägger ner henne i sin vagga så vaknar hon till direkt av att behöva rapa :-(..
Inatt var inget undantag, lika hemsk, hon va uppe till kl 03, varvid hon sen somnade i min famn till ca kl 06 men då sov hon på mig vilket ju inte är det jag vill.
Jag känner mig uppgiven, ledsen över att jag inte tycks få till det fastän jag läst på som bara den denna gång för att inte hamna här..
Dagarna funkar som sagt rätt ok, hon sover sista kvällsluren vid 18-19 ca en timme sen försöker ha hålla henne vaken till ca 20.30-21 sen tar vi natt. Är det något där jag gör ”fel” eller kan göra annorlunda? Tack för att ni finns!
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Hm, bra flaskor för att undvika att svälja luft är ju tex dr brown men de funkar inte på natten, jag tror däremot at twist & shake gör det. De ska ha liknande effekt och är smidiga dag som natt har jag hört. Har ingen bebis att prova på så har ingen egen erfarenhet :wink: !

Jag hade nog valt att buffa eller vagna då på natten för att få henne att somna om, buffa kan få ut många rapar om man gör det rätt men många föredrar vagning på så små bebisar. Ni har ju kommit in i en ond cirkel av sömnbrist så då gäller det att tanka upp sömn under dagen för att ladda inför natten. Vad betyder det att dagslurarna går hyfsat? Hur sover hon då, när? och utan eller med skarvar?, lugnt eller oroligt?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

känns som att det kanske är magont som spökar? Lägger jag henne för tidigt? Ska ja satsa mot kl 22 istället för att försöka få in en första 3h sömn till 01? Just nu sover hon som sagt knappt 20-30 min åt gången o vill äta så fort hon vaknar till, då har jag nattat henne vid 20.30.
Tack snälla ni för era svar, jag uppskattar det enormt mkt. Hälsningar en väldigt skör mamma.
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Under 2 dagar nu har jag ändå fått in en ”rytm” på 1.5h vakentid, 2.5h sömn enligt SM.. så nu borde vi vara i ”fas” igen. Det är natten som är hemsk. O vi behöver få lite sömn, i snart 2v har både jag o pappan varit utan sömn, och det fungerar inte längre. Vi har nått bristningsgränsen :-(.
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Jo men hon har ju precis som ni ändå en kraftig sömnbrist från nätterna ändå så jag tror mer på övertrötthet. Ta lite olja i ersättningen för mer mättnad, är bra för magen också, smakfri kokosolja eller rapsolja. Hur mycket ersättning dricker hon per måltid? Vet du att hon är mätt så hade jag verktygat om hon vaknar efter 20-30 min och inte tagit upp och matat.

Vanligtvis brukar man ta natt lite senare i början men det är just för de inte kommer till ro på kvällen, i ert fall tror jag int edet blir bättre om hon blir övertrött av ett längre vakenpass.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Hon äter 90ml ersättning , som jag ger under hela vakentiden då 1.5h. Hur mycket rapsolja ska ja lägga i? Är det helt vanlig rapsolja?
Tacksam för alla tips verkligen. Igår kväll var inget undantag, vi tog kväll kl 21, och genomförde hela kvällsproceduren enligt SM hon somnade ganska snabbt men efter 30 min vaknade hon igen o höll sig uppe till ca 23 då hon fick mat igen till slut, hon åt upp hela ersättningen, men sov endast 1timme på det. O så höll det på hela natten , vid 05-07 sov hon dock. Varvid vi tog morgon efter det. Det känns ej hållbart detta :-(..
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Sover er bebis på magen eller ryggen? Och sover hon i vagn eller spjälsäng?

Om hon inte sover på mage än rekommenderar jag det - med andningslarm. Vår dotter hade/har problem med magen och sov mkt bättre på mage (enligt SM).

Har du provat napp? Hon kanske har stort sugbehov och vaknar av det. Prova ge napp (helt ok enligt SM fram till 4 månader), om hon inte accepterar en sort - prova flera olika!

Jag tycker att du gör såhär: om du har matat henne allt vad du kan innan hon somnar, och hon ändå vaknar efter 1 timme - lägg henne på mage i vagn, ge napp och avvakta reaktion. Blir hon ledsen? Vagna med nappen tills hon somnar - hon behöver inte somna själv. Somnar hon med nappen? Toppen!

Om du behöver vagna: sluta inte vagna förrän hon andats djupt en stund. Om hon vaknar när du slutar vagna, vagna igen. Fortsätt tills det var minst 2-3 timmar sedan hon åt, sedan kan du mata igen. Risken är annars att hon bara snuttar på maten.

Förstår att det är superjobbigt att vagna länge på natten, men just nu låter det som att ni inte får sova i vilket fall.

Du kan hälla ca 1 tsk rapsolja i ersättning på ca 100 ml (enligt råd vi fått av BVC).

Lycka till, du gör det superbra <3
Mvh// Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Tack för fint svar Fredrica! Som en skör och trött mamma uppskattar jag alla tips o vägledning ni alla ger, det betyder enormt mkt ska ni veta! <3
Okej så lite svar på frågor:
Ja, hon sover på mage med larm. Hon sover just nu i sin vagga, men vi funderar på o lägga i vagn för natten, jag trodde hon var för liten för att börja verktyga, hon har precis passerat 2veckor.
På dagarna som skrivet innan så kan hon sova sina ”sovpass” 2.5h ibland blir det endast 2h men det visar ju att hon kan sova mer än 20-30 min åt gången. Så därför vet jag inte varför kvällarna och nätterna blir som de blivit :-(.
Jag känner att jag skulle kunna hamna i samma depression jag hamnade i med storebror för 4 år sedan och den varade i nästan ett år efter födseln. Men jag försöker tänka positivt och med hjälp av Barnaboken och er här på forumet, ta till alla medel ja bara kan för att få till det här. Jag bara måste. För min familjs skull, har ju två andra ljuvliga pojkar som vill ha sin glada och utvilade mamma tillbaka.
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"