Lillasyster SM från start

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Tin »

Hej igen,
sa oklart for mig om du har en liten tjuvsovare eller inte.
Att vakna igen ar en klassiker om man snutt sover vid brostet, vad gor du for att sakerstalla att det inte sovs nar det ats?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen..
Eftersom hon endast flaskmatas nu så brukar det inte bli så pass ”skönt” att hon faktiskt somnar in när hon äter så jag vet med mig att det inte tjuvsovs vid vakentiden 1.5h.
Jag funderar på om det kanske är för tidigt att lägga kl 20? Ska ja försöka lägga mer klassiskt 22? Hon är snart 1 månad. Är det där problemet ligger? För jag förstår verkligen inte varför det vaknas varje gång inom 10 min efter att hon somnat kl 20.
O är det dags ja försöker mig på en rytm 2-2 enligt boken är det lagom nu efter 3v?
Tack för svar o engagemang <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du missar inget men bebisar som är så små har inte alltid fattat planen än, det är kvällstrassel deluxe som ni har. Jag anar också en hel del överkoncentration från din sida som det lätt blir när det strular men i den här situationen behöver du än mer attityden av självklarhet än någonsin. Kvällstrassel är inget man direkt löser, det försvinner senast vid 2 månader men förhoppningsvis innan. Hon vaknar direkt efter du lagt henne pga av detta. Ha henne hos er tills hon somnar på er, det lär ta tid men jag tror ändå det går bättre än i vagnen.Jag brukade ha trassel till12-01 med minstingen innan han äntligen somnade, då fick han ligga på bröstet med oss i soffan tills han somnade efter diverse påfyllningar och buffningar. Nyckeln är att inte jaga upp sig trots att man själv är supertrött, är du lugn kommer hon att bli lugnare och somna.

Läs igenom alla råd du fått och välj ut några som du tycker känns bra. Sen kör du stenhårt på dem i minst en vecka innan du utvärderar, Rom byggdes inte på en dag.

Du kan ju prova att utöka något vakenpass till 2 timmar om du tror det funkar, jag har aldrig kunnat göra det så tidigt så har ingen egen erfarenhet av det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Tack för påminnelsen om att jag kanske är för överkoncentrerad, min man nämnde samma sak i veckan. Så nu i två dagar har jag backat tillbaka och försökt ”njuta” av tillvaron. Visst bebis har börjat skarvat dagtid med sovtiderna, max en timme åt gången, fått ta till verktyg o vagna en del för att ens få
till 2h sömn. Men jag har försökt vara självsäker och ibland har det gått och ibland inte.
Senaste två kvällarna har varit lite bättre, lite vagnande till och från men har lyckats få in ungefär 3h sömn och sen mat, istället för mat o oroligheter varje timma. Men jag tog till mig rådet att låta henne somna i famnen, vilket ju funkat men ibland har vi råkat slumra till sådär och då har hon somnat i min famn istället i 3h, vilket är allt annat än BB-anda.
Hur kommer jag tillrätta med det?
Ska jag envisas och försöka lägga ner ändå i vagnen eller ska ja försöka fokusera på att få ordning på sömn o mattider under natten oavsett var hon somnar just nu?
Hon blir 4v om tre dagar..
<3!!
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Tin »

Hej igen,
hm det senaste inlagg har en mycket lugnare kansla i sig. Jattebra, fortsatt sa. =D>
Det ar lite svajigt de forsta veckorna, ibland anda upp till 2 manader.
Det ar darfor vi sager att sikta mot en rytm. Dvs varje dag startar samma tid och ni har intentionen att halla rytmen, ibland gar det, ibland gar det inte med pyttebebisar.
Har man mycket kvallstrassel far man hitta losningar sasom mamaA beskriver. Vi hade en hel del anda upp till 8 veckor, mycket gnol sarskillt mellan 1900 och 2200, garna en massa krakningar ocksa och orolig somn. Sen en dag ar det som bortblast.

Och du nar det galler att ni somnade bada tva, tank bara "En gang ar ingen gang, tva ganger ar en vana." Dvs ibland blir det bara knas, och aven om att ni somnar i soffan inte ar en vana ni vill ge liten sa ar en gang ingen fara. Blir det varje kvall far ni ta er en funderare vart ni ar pa vag.

Jag skulle tanka, jaha da var vi i kvallstrasslet, far se hur det gar ikvall, mata pa, rapa, sitta i soffan med bebis pa brostet, fylla pa, rapa, etc nar det val somnas in vid 22 rycket (eller hur lang tid det tar hos er), plopp i vagnen. Om 4a veckor isch ar kvallstrasslet over. Da ar det nya tider.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen.
Nu har vi kämpat o försökt med allt vad SM innebär på dagarna o följa en ”rytm”, mata 2h, sova 2h. Vad gäller matandet så äter hon på väldigt bra på vakentiden och vi lyckas ”underhålla” henne så att vi har ett vakenpass på 2h, men hon sover aldrig mer än 30-40 minuter utan vaknar varje gång efter 40 min? Varvid jag får vagna o vagna o vagna till nästa vakenpass. Just den biten är frustrerande då jag har två andra småbarn och kan inte stå /springa in till henne o vagna i över en timma, vad kan jag göra? Några tips?
Vi har fått in en någorlunda kvällsrutin, hon lyckas aldrig hålla sig mer vaken utan att skrika mer än till kl 20, varvid hon får sin kvällsslurk och somnar in, men vaknar alltid efter 5-10 min och vi vagnar o buffar allt möjligt ungefär 2h till kl 22, då hon får en till flaska och sedan tar hon ”natt” och det blir mat ungefär vid 01, 03.30 och sedan vid 06.
Hon är 5veckor imorgon.
Ska jag ”hålla” ut o fortsätta med detta? Ska ja försöka med någon sorts schema framförallt sovpassen? Jag känner mig otillräcklig och sönderstressad som mamma pga att allt vad d innebär att försöka hålla tiderna o rytmen på henne, när jag har ett helt hushåll och andra två små att ta hand om :-(.
Tack för att ni finns! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Kvällsrutinen låter ju helt ok nu , skönt att ni fått styr på det :thumbsup:

Dagarna: Backa,backa, backa :!: :!: :!:

Jag läser rejäl överkoncentration och stress. Dona på med ditt, du har ju fler barn och ett helt hushåll att ta hand om som du säger. Rejält med husljud och ingen koncentration på OM bebis vaknar, gör hon det så vagnar du kort och återgår till dina sysslor, behövs upprepning så tar du den efter en liten stund när du har tid. På så sätt backar du och det är det enda sättet att få verktygen att ta. Ju mer du vagnar desto mindre kommer det att funka.

Det är min melodi men man kan även göra på andra sätt. Läs här: https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 24&t=29159

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Tack för era fina svar o engagemang, det betyder otroligt mkt! <3
Senaste dagarna har ungefär sett likadant ut, dvs morgon samma tid, sen försök till en rytm 2-2 ibland går det ibland går det inte, med allt vad det innebär med bvc tider och hämtning av äldre syskon på förskolan. Dagslurarna skarvar mycket, vi får aldrig in 2h sömn utan att behöva verktyga, klassiskt är att hon vaknar efter 45min, alltid! Ibland somnar hon om efter några drag i vagnen o ibland inte.
Kvällarna tar vi kväll kl 20, hon är då så himla trött men kommer inte till ro förrän vid 22 ish, då efter vagnande till o från, hon äter alltså sista målet vid 19.30.
Det blir ca 2-3 nattmål, ungefär 00-01, 03-04, och 06-07.
Hon blir 6v om några dagar, är det lönt att försöka få bort något nattmål, första nattmålet? Eller är det för långt att gå utan mat 20-04 ännu? Ska ja fortsätta med detta till 8v ungefär och sedan försöka styra upp?
<3!!
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ta det lugnt ett tag till. Börja alltid dagen samma tid, typ 06.30 och utgå därifrån. BVC tider kan man faktiskt "önska" och "kräva" få en tid som passar barnet anser jag. Hämta på dagis, kan då inte syskon hellre få vara hemma med flocken istället. Inget barn "behöver" dagis före 4 års ålder och framför allt inte före 3. Läs gärna våra dagis trådar så tror jag du förstår. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Fredrica »

Jag håller helt med TorsMamma ang att de stora barnet mår bra av att vara hemma, men vi har också vår äldsta på dagis just nu (mest för att jag själv blev så stressad över lillasysters sovvanor dagtid och ville få dessa under kontroll innan storebror är hemma på heltid igen).

Det som funkat bra för mig är att låta lillasyster sova ute i vagnen under sovtiden som ”krockar” med dagishämtningen och sen går jag med vagnen till dagis, medan hon sover vidare. Alla har såklart inte möjlighet till ett sånt upplägg, vill bara tipsa om hur vi gjort. Lycka till <3
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Tack för fina svar och av dig Fredrica! <3
Ja storebror är snart 4 år och han älskar att vara på förskolan så vill ju inte ta det ifrån honom riktigt, men att sova ute i vagn skulle kunna funka för oss då jag promenerar till förskolan, tack för tipset! :-)
Vi kämpar vidare med SM och snart tänkte vi försöka oss på ett ”schema” för mat o sovrutiner då hon snart blir 2 månader, för att det sedan ska sitta vid 3 månader?! Då tänkte jag köra 11-1.5-2-1,5 varav sista luren nästan aldrig blir mer än 30 min men med verktyg kanske poletten trillar ner så småningom. Och sedan vid 3 månader förkorta den till 45 min.
Nätterna har varit lite olika, alltifrån sova 6h i streck till att vakna varannan timme och inte komma till ro. Men mat får hon endast nu nattetid vid bestämda tider ca 01 och 04.. Så det är framsteg under nätterna, vi hoppas det fortsätter så några veckor till!
Kram på er och tack för att ni finns! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Fredrica »

Hur går det för er? <3

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Skönt att forum återigen funkar!
Hmm vissa dagar o nätter går bättre än andra, vi har fastnat i vagningsträsket men försöker så mkt ja kan nu att backa på dagarna!
Vi har mer eller mindre detta schema:
07 vaknar hon alltid!
08 flaska
09 sova 45min
11.30 flaska
12 sova 2h
14.30 flaska
16 sova 45min
18 flaska
19.30 kvällsslurk
20 sova natt.

Problemen vi har just nu är följande och det är kvällen och natten:
Hon är otroligt skrikig o gråter nästan konstant efter kl 18, hon äter inte upp hela flaskan då pga detta, lyckas få i henne ca 60-90ml. Sedan vid kvällsslurken äter hon ca 60ml oxå då pga skrik o protest.
Sedan läggs hon o somnar oftast in fort med lite vagning när det gråts som mest. Däremot vaknar hon alltid till efter 40-50 min! Varvid ja får vagna i ca 1timme till kl 21-21.30 då hon somnar in.
Hon vaknar alltid vid 01 tiden men ja vagnar o hon somnar om.
Flaska får hon vid 04, och även då har hon otroligt svårt att somna om, kan ta upp till 2h ibland och så somnar hon om en timma o sen kl 07 vaknar hon o är pigg!
På dagarna funkar dagssömnen bättre, hon sover sina sovtider, och ja försöker som sagt backa allt va ja kan för så fort vagnen slutar röra sig rör hon till sig o upp med rumpan o gråter.

Hon är nu fyllda 3 mån! Vad kan jag göra för att få ordning på våra kvällar och nätterna? Får inte till den sammanhängande sömnen!
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så nu är hon 3 mån och med schemat ovan är du minst 60 min för kort med sovtid. Vi brukar säga 12+45+2+45 vid 3+4 mån. :wink:

Och med skrikeriet på kvällen är hon klart övertrött!! Du behöver lägga henne betydligt tidigare om kvällarna. Kanske även överväga att lägga henne runt 18.30 (i en kort tid ta upp säg runt 21 och mata på i sömen) Då går man in till vagnen, vänder försiktigt, mata på där hon ligger. Vänd tillbaka och se till att framhjulen är på något högt så som telefonkataloger eller så. gå igen som inget hänt. Kör du fortfarande på 1:ans ersättning är det dags att gå över till 2:an och STÖRRE napp!!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej o tack för svar! <3!!
Vi använder Nan sensitive 1, det finns en 2 men enligt bvc är den inte mer mättande utan bara ett tillägg till mat då den rek från 6 månader??
Vad anser ni som är mer erfarna?
Jag vet att vi ligger en timme kort på sovschemat, jag jag vill ju så gärna ha 20-08 natt men hon vaknar alltid 07 o somnar inte om istället står ja o vagnar i en timma!
I 4 dagar i streck bjöd hon på nätter: 20.30-05.30 utan uppvak för mat! Vilket var svårt för mig o förstå att det verkligen skulle bli så, jag var ju tyvärr uppe hela dem nätterna i väntan på att hon skulle vakna!
Men det varade inte länge, senaste 3 kvällarna har varit som tidigare, hon somnar vid 20 tiden men vaknar alltid till efter 30-40 min, får vagna o markera natt i ca 20 min sedan somnar hon om för natten och
vaknar allt emellan 00-01 för mat o sedan 04-05 för mat o sedan 07...
Kan ja få styr på detta till en sammanhängande nattsömn nu eller ska ja hålla ut till 4 mån o kura istället?
Kram på er, o tack för att ni finns!!
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"