SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja då är hon inne på sin "7-e månad" . 7+8 mån 14,5 tim sömn/dygn. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej,

Vår tjej har börjat skarva igen. Hon vaknar 06.15 och pratar, ramsan biter inte. Långsovningen på dagen skarvar också, hon vaknar efter 1 timme och vill inte somna om.. Hon är 7 mån och en vecka. Är det dags att lägga om till 2 sovningar tror ni?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Ps och om jag ska ta bort sista luren, hur rekomenderar ni att jag lägger de andra lurarna. Idag sover hon 09.00-09.45 och 12.00-13.30 och 16.00-16.20. Tror inte hon orkar vara vaken 13.30-19.00 utan att bli övertrött... är det bättre att låta henne sova 13.00-14.30, om det är sista luren? Ds
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Som du ser i mitt sista inlägg är det inte dags att "dra ner" något. Vissa går över till 2 lurar men då måste du förlänga långluren till 2 tim tycker jag. Och visst kan du ha den då säg 12.30-14.30 tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Nu närmar sig vår tjej 8 månader, den 1 sept är hon inne sin 9:e månad. Hon har börjat skarva i sin långlur och vannar ibland runt 06.30.. kan det vara dags att ta bort sista luren om ca 1 vecka? Jag funderar på att låta schemat se ut såhär:

07.00 vakna
07.30 mat (gröt)
09.00 sova (45 min)
11.00 mat (riktig mat)
12.30-14.00 sova
14.30 gröt
17.30 mat
18.30 välling
19.00 sova

Rekomenderar ni att sista sovningen är senare? Jag funderade på att lägga den 13.00-14.30 men dels krockar det med dagishämtningen och dels får jag inte ihop matschemat då.. men är samtidigt orolig att 5 timmar vakentid är för mkt. Vad är vanligast? Och vad tycker ni?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker tiderna är bra! Det som "kan" hända är att fm luren blir 20 min så småning om. För 45 är lite för länge och 20 är lite för kort, men vi håller naturliga sömnpass. Så här får man ha lite fingertopskänsla. :D 5 tim tycker jag är ok vid 9 mån. Blir det extra tröttsamt en dag lägger du istället 30 min tidigare för natten. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej och Gott Nytt År!

Vår tjej har börjat vakna tidigare på morgonen (06.20-06.30). Hon har också mkt svårt att somna sin förmiddagssovning. Är det ok att ta bort förmiddagssovningen nu och bara låta henne sova 1,5 h på dagen? Och ska hon i så fall fortfarande sova 12.30, eller skulle ni lagt henne tidigare?

Tack för att ni finns <3
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja hon har ju fyllt 1 år och då är det 13,5 tim sömn/dygn och de besvär du beskriver är en del, samt även viss förtrots (läs om det på forum och i BB).

Det kan nog vara värt att flytta luren kanske mera till 12-13.30 om det passar resten av familjen, så blir det lite längre utrymme inför natten. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej igen!

Nu har vår dotter sovit bra en längre tid, men har dom senaste två veckorna vaknat ca 06.20 igen. Hon sover bra på både natten och dagen och krånglar aldrig vid nattning. Vi är ute mkt och hon får hjälpa till här hemma.

Vad ska vi göra? Funderar om vi ska justera schemat så hon får sova 11-12.30 mitt på dagen. Men då måste jag flytta lunchen.. har ni förslag?

07.00 vakna och välling
08.30 gröt
11.00 lunch
11.30-13.00 sova
14.00 gröt
17.30 middag
18.30 gröt

Kram <3
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM från början

Inlägg av Tin »

Hej,
jag ser ingen anledning att flytta lunchen.

Laste du om fortrotsen som Torsmamma tipsade om?

Annars skulle jag kolla grunderna, ga igenom checklistan i huvudet sarkillt dessa 2 punkter:
- ar det becksvart i rummet vid 6:20? inte minsta ljusstrimma under dorren t ex?
- galet mycket fysisk aktivitet, dvs ga ett par km om dagen (om hon gar), om inte trana att ga nastan lilka langt och halla mammas hander
- har ni vackarklocka som startar dagen?

Btw, varfor ar det sa mycket grot pa schemat? Vad ar det for grot? En 1 aring kan ju ata riktig mat, kan ju racka med grot till frukost.

Och sista fragan, hur agerar du nar hon vaknar om morgonen?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej,

Har läst om förtroenden och har börjat involvera henne mer hemma, hon lagar mat och städar med mig varje dag nu.

- det är becksvart i rummet
- ska få henne att röra sig mer. Tycker det är lite svårt här för vi har mkt snö, och mitt stora barn vill ju vara ute, och hon har svårt att gå i snö..
- ingen väckarklocka, det varven bra idé!
- vi gav frukt till mellis kl 14.00 förut, men då var hon galet hungrig kl 17.30. Vi gav välling förut kl 18.30, men om hon inte älskat middagen och ätit lite dåligt så var inte vällingen tillräcklig, så därför började vi ge gröt på kvällen så hon fick något rejält ifall hon inte älskade middagen. Annars äter hon riktig mat till lunch och middag. Vad rekommenderar ni för mellis istället vid 14.00?
- när hon vaknar gör jag först ingenting (hon ligger oftast och sjunger/pratar). Om hon blir ledsen ramsar jag. Ibland blir hon tyst av det. Om hon inte blir tyst gör jag husljud. Då blir hon lugn, men kan gnälla. Jag plockar tidigast upp henne 06.45.

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

förtroenden = förtrotsen

Hon får havregrynsgröt med paltbröd och banan. Tycker ni jag ska skippa vällingen på morgonen och istället ge gröt då, och sen lunch 11.00?
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Efter lååång tid utan strul har vi nu en tjej som vaknar tidigt, runt 06.15. Innan dess skriker hon ofta till på natten vid 04-05, men somnar om själv. Hon är även väldigt klängig och gnällig dagtid, vilket hon aldrig varit förut.

Är detta förtrotsen måntro? :think:

När hon vaknar ligger hon ofta och pratar och gnäller, men är oftast inte ledsen. Vi ger en pangramsa, hon blir tyst en stund men somnar inte. Ligger ofta och pratar till 06.45 när vi säger god morgon. Dagsovningen är oftast inga problem (hon sover 1,5 h) men ibland vaknar hon tidigt även då.

Hon hjälper till mkt hemma, städar, plockar diskmaskinen, målar och spikar (vi renoverar och då bidrar hon såklart :heart: )
Vi är även ute mkt, flera timmar om dagen. Det är kolmörkt i hennes rum.

Vi har inte velat spela Mozart på morgonen för då kommer storebror garanterat att vakna..

Har ni något råd att ge för de tidiga uppvaken? :heart:

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM från början

Inlägg av Tin »

Hej igen,
fortrots ar vid ca 1.5 ar och haller i sig i ett par manader.

Tidiga mornar ar oftast relaterade till for mycket somn pa schemat ELLER for ljust i rummet ELLER en tro att det faktiskt ar liten som startar morgonen, dvs i en vakenskarv pa morgonkvisten kanner liten sig utsovd och tanker att oj, kanske det ar morgon? Istallet for att somna om tills mamma eller vackarklockan startar dagen.
Fortrots och trots brukar snarare satta sig pa insomnandet.

Sa rakna hennes somntimmar, ar det 13.5?
Kolla morklaggningen, fast det later som om du redan gjort det.
Ar bada de ovanstaende punkterna ok sa ar det bara sista punkten kvar ;).

Inforde du vackarklockan? Vad det gor ar att ta ansvaret fran barnet att starta dagen, och lagga det pa klockan istallet. Med andra ord, det ar aldrig morgon innan klockan ringer, det lilla barnet behover inte ifragasatta det. Det fakto att ni ger pangramsa, perfekt. Och inget mer, perfekt. Du sager att du tror att lillebror skulle vakna av mozart, kanske. Min stora tjej gjorde det inte och vi spelade mozart for lillasyster precis utanfor deras dorr. Dvs de sov i samma rum. Faktiskt sa brukar storasyskonet lara sig att njuta av mozart dom med alternativt inte ens vakna mer an en gang. :D

Sok pa vackarklockan. Och sok pa tidiga mornnar. Det ar spaltmeter skrivna har pa forumet om dessa tva amnen.
Dessvarre kan tidiga mornar ta ett par manader eller mer att fixa till, men som allt annat ar det saklart vart det. :)

NI jobbar sa fint, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"