SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tack för svar som vanligt <3

Vår dotter är snart 5 månader och vi ger henne mat 2 gånger om dagen (mat till lunch och gröt på kvällen). Men ända sedan vi började ge henne mat har hon börjat böka på natten. Mkt gaser och jag upplever att hon har ont i magen (hon knölar runt mkt i sängen). Jag ger mkt plommonpuré.

Är det vanligt att nätterna blir gnälliga/bökiga när man ger mer mat? Eller matar jag för mycket? Vad tror ni?

Det känns fel att kura bort nattmaten förrän jag känner att hon sover bra. Eller tycker ni vi ska köra på med kurningen?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

PS hon äter fortfarande 1 gång per natt kl 04.00 och framtill dess ramsar vi om hon vaknar och då somnar hon oftast direkt. Vid extrema fall vagnar vi KORT, och sen ut med ramsan. DS
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker ni sköter det hela utmärkt. Många barn ligger och bökar och låter när de sover, det behöver inte betyda så mycket. Hur länge har ni gett mat? Är hon förstoppad? Hon ligger väl på mage? Då sover de oftast "groda" och luften i mage och tarmar kommer ut jättebra. Glöm inte rapa bara efter flaska/bröst.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej och tack <3

Överlag tycker jag det går väldigt bra, men på nätterna kan hon vakna ledsen medan hon bökar, ibland tar det ca 10 minuter innan hon kommer till ro igen. Ramsan funkar jättebra, men oroar mig över att hon vaknar ”så ofta” (kan vara ett par gånger per natt). Hon vaknar oftare nu än när hon var 2 månader..

Vi har gett mat i en månad nu. Under 1 vecka var det bökigt med mat pga tandsprickningen. Hon har ätit 2 mål i ca 1,5 vecka nu. Hon sover på mage. Hon har haft problem med förstoppning vissa dagar, och då har vi tillslut fått ge laxering för det räckte inte med plommonpuré (hon är mjölkallergisk och verkar ha känslig mage, som sin bror). Är inte förstoppad just nu.

Vi siktar på att kura bort nattmaten i helgen (då blir hon prick 5 månader gammal). Håll tummarna för oss :)

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Men då funkar ju allt jättebra! Hon lyssnar på ramsan. Grejen med SHN är ju att lära dem somna och somna om själva. Och detta gör hon ju nätan perfekt redan. Så ni behöver nog mest bara "ramsa" bort nattmålet. :D

Prova och ta lite ekologisk smaklös kokosolja i maten så hon får lite mera fett. Eller klarifierat smör kan fungera. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!!

Tänkte bara uppdatera er om hur allt går; vi bestämde oss för att ta bort maten denna helg för vi blev sjuka förra helgen. Vi började natten mot fredag:

Första natten var hon orolig mellan 23.00-00.00, förmodligen pga att det var väldigt varmt (ca 30 grader inomhus). Riktade tillslut ner en fläkt i vagnen - och sen sov hon till 07.15 då jag väckte henne!

Andra natten fick vi ramsa henne mellan 04.00-05.00. Hon somnade efter varje ramsa, men vaknade efter ca 10 min..

Tredje natten: Hon sov 19.00-06.50!!! Helt utan uppvak! Jag fattar inte att det gått så bra och smidigt!

Men en fråga: ibland vaknar hon tidigt under dagluren och ligger då och pratar, är inte det minsta ledsen. Jag brukar vänta länge, sen ramsar jag. Då blir hon tyst en kort stund, sen pratar hon igen... Hur gör ni med sånt? Kan det vara ett tecken på att hon vill sova mindre dagtid?
Hon sover 12-45-2-45 idag.

Stor kram till er alla som hjälpt oss nå denna fantastiska sömn, som i sin tur gett oss en glad och trygg bebis! <3

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, HÄRLIGT jobbat! :heart:

Ja det är nog dags att dra ner på sömnen, ni ligger en aning högt. Kanske 12+45+1,5+45 passar fröken? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tack för svaret <3

Vår tjej sover fortfarande 19.00-07.00 helt strulfritt (ta i trä!!), men dagsovningen strular fortfarande.

Hon sover sina 45 min galant både på för och eftermiddagen men 1,5 timmesluren mitt på dagen har krånglat sedan flera veckor tillbaka. Oftast vaknar hon efter 1 timme, pratar för sig själv i ca 10 min (går inte att söva med ryck i handtaget eller ramsan). Sen blir hon allt mer ledsen. Har provat vagna (kort givetvis), ryck i handtaget, ramsan.. jag gör generös paus emellan. Och husljud förståss. Hjälper inte!

Bör jag korta den ytterligare till 1 timme? Eller har ni andra tips?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja bästa tipset. Lägg henne i spjälsängen i kolsvart sovrum för långluren. Då lär det nog funka skall du se. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Vill bara titta in och tacka för tipset! Lägger henne i mörkt rum för långsovningen, och numer frågar hon inte ens vid läggningen. Jag ger ramsan och sen är det tyst tills jag väcker henne! Otroligt skönt för alla!

Tack igen för detta fantastiska forum <3
Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

VARFÖR är det så att varje gång jag skriver här att allt funkar toppen så börjar något krångla?? :(

Två dagar i rad har vår bebis krånglat samtliga sovningar. Hon vaknar efter 35 min både för- och eftermiddag. Och långsovningen har hon vaknat efter 45 min. Tog 20 min att söva om igår, och minst 15 min idag. På morgonen vaknar hon 06.30, men ligger och pratar tills jag hämtar henne.

Schema
07.00 vakna
07.30 välling blandat med ersättning+plommonpure
09.00 sova 45 min
11.00 riktigt mat+plommonpure
12.00-13.30 sova
14.00 ersättning+1 burk plommonpure
16.00 sova 45
17.30 riktig mat+plommonpure
18.30 välling/ersättning
19.00 sova

Vi är ute MINST 2 timmar varje dag. Hon ligger på mage mkt.

Jag ska börja ge gröt idag kl 14.00 istället för ersättning, men vi har redan nu problem med väldigt hård mage trots ca 2 burkar plommonpure per dag...

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tror det är dags att dra ner på sovet. Hon har ju fyllt 7 mån :wink: I vissa fall drar man ner till 2 lurar, i andra fall drar du ner sista luren tll 20 min. Jag hade 3 lurar vid 7+8 mån men hade sista luren som "förutsättningar" eller vila i vagn som gick. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tack för svaret <3 Men hon är bara 6 månader (blir 7 månader 31 juli) Ska jag ändå dra ner på sovandet? Det känns som att hon inte vill sova så mkt dagtid längre..

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Är det jag som tankevurpar? Är hon inte född 31 Dec? Jan+Feb+Mar+Apr+Maj+Jun =6 hela månader. Så 1 juli måste hon väl fyllt 7 mån?

Kanske lägga om till 2 lurar (förutsatt att jag har rätt ovan då) behålla första luren samma tid men flytta långluren till 13.00-15.00 en del kör då 2 timmar igen. Annars som jag sa tidigare.... :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Det kanske är jag som tänker fel, men hon blev 6 månader 31 juni. Så nu är hon 6 månader och 1 vecka gammal. Men då kanske det räknas som 7 månader, för att hon är inne på sin 7:e månad. Är det så jag ska tänka? :)

Jag kör gärna på det första förslaget du hade, dvs 12+45+1,5+20, om du fortfarande rekomenderar det utifrån åldern dvs :)

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"