Kille som skarvar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Kille som skarvar

Inlägg av Madelene »

Hej!

Fick mitt andra barn i oktober. Har kört på schema som med mitt första barn. Allt har gått fint enda tills vi gick in i utvecklingssteg 2. Då han blev väldigt nyfiken på allt.., han har gått upp massor i vikt. Men är det så att barn som skarvar inte är mätta? Han sover på mage!

Tack på förhand!
18-10-07
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Kille som skarvar

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen! :D

Grattis till lillebror. Hur gammal är liten nu? Kan du ändra till minstingens födelsedatum i signaturen?ligger nog kvar från storasyskonet :wink: Vad är det för schema ni följer?

Kram och god jul :santa: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: Kille som skarvar

Inlägg av Madelene »

Tack :) vi har kört på samma schema som vi körde med vårt andra barn. Men nu har han börjat skarva massor. Väldigt svårt att få honom att sova. Jag har provat ge honom flaska men han vill verkligen inte ha.
Såhär ser schemat ut:
7 morgon o mat
8:30 vakentid
8:30- 10 sova
10-12 vaken o mat
12-14 sova
14 - 16 vaken o mat
16-17 sova
17-19 mat och vakentid
19 kvällsslurk

Kan barn gå upp i vikt men ändå inte riktigt vara mätta i magen? Eller är det så att de är så in i norden nyfikna :)

Tack detsamma, God jul!
18-10-07
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kille som skarvar

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

jag tror det är just båda! :wink: Lilleman närmar sig snart 3 mån och snart kan du också införa ett 2 mån schema typ 12+45+2+45.

Skarvar han på alla lurar? Gick du över tiden något eller föddes han på dagen rätt?

Små trasslare är ju inte lätta, man får försöka avskilja nyfikenheten och att he ett syskon är distraherande nog kan man ju tycka. :wink: Ett annat tips är att försöka mata på rejält direkt han vaknar och fortfarande är lite sömndrucken. Samt ge flaskan mera mot kvällen då BM oftast kan vara lite blaskig. Hur många gånger äter han på natten? Kan det vara så att man äter på natten för att ha skoj på dagen? (inte heller ovanligt när man får syskon)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: Kille som skarvar

Inlägg av Madelene »

Tack för jättebra tips! Vi försöker ge honom flaskan men han spottar ut och spottar ut. Igår fick vi i honom lite genom att gå och guppa med honom. Men vi får aldrig i honom ersättningen inom mat timmen. Man kan få i honom precis innan han ska sova, men det blir ju helt fel. Vill ju dra ut på måltiderna.

Han kom tre dagar för tidigt, var en stor kille. 4225 g och är idag en 7 kilos klump!

Han skarvar på de flesta lurarna. Dock inte på de efter 15:00. Det är som att han är helt slut då, eller tror att det är natt. För efter 02:00 på natten börjar alltid strulet. Då vill han helst ligga hos mig och slumra och sen snutta lite, flaskan spottar han bara ut.

God fortsättning, Madde
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kille som skarvar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Prova med mer vakentid innan första luren, det går ju att justera när ni kapar första luren till 45 min. All skarvning beror inte på brist på mat utan en dålig vana så det är bara att buffa vagna/sparsamt för att bryta den dåliga vanan. Samma sak nattetid. Mat när det är nattmål på något så när fasta tider, annars är det verktyg som gäller för att signalera att somna om.

Vid 3 mån kan man börja ge gröt/puréer om man upplever att det behövs mer mat eller bebis är väldigt intresserad av när ni äter men skarvandet behöver inte bero på det ändå.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kille som skarvar

Inlägg av TorsMamma »

Hej
För efter 02:00 på natten börjar alltid strulet. Då vill han helst ligga hos mig och slumra och sen snutta lite, flaskan spottar han bara ut.
Här tror jag du har en stor del av problemet! :wink:

OM man får ligga och snutta och småäta i typ 4-5 tim varför skall man då äta på dagen?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"