SM 6 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

SM 6 veckor

Inlägg av Emman »

Hej!
Jag har en son sedan tidigare som vi kurade vid 7 mån. Han har sovit som en klocka sedan avslutad kurning och kan räkna på min ena hand de nätter som strulat -fantastiskt. Men själva kurningsprocessen vill jag helst inte gå igenom igen.. nu när Lillebror kommit har jag införskaffat bb-boken och läst på om SM för att förebygga.

Lillebror är 6 veckor (7 veckor imorn) och jag har förstått att man inte ska införa schema förrän 2 mån? Men skriver upp dagen hur den ser ut varje dag. Det är lite olika. Min fråga; ska man väcka barnet redan nu? Finns det någon gräns vid typ 2-3 timmar?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM 6 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej och grattis!

SM börjar vi med redan från början så vill ni börja nu så får ni köra "SM i raketfart" eller har ni redan börjat #-o ??, blev lite förvirrad :wink:

Det stämmer att man inte sätter schema förrän vid 2-3 månader men man styr in dem på en rytm redan från födseln och lär dem att börja somna själv från 3 veckor.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: SM 6 veckor

Inlägg av Emman »

Oj, lite oklart nu när jag läste mitt inlägg. Vi har kört sm från 3-4 veckor. Han somnar själv. Men har blivit lite förvirrad av det här med att man inte ska göra schema förrän 2 mån, men ändå styra in på en slags rytm. Vi följer honom så mycket det går, men jag tänker när han har väldigt långa sovningar, hur länge är längst att låta honom sova? Nu är han ju snart 2 mån, så då blir det mer uppstyrt. Jag skriver upp varje dag hur dagen ser ut, men det blir hoppigt från dag till dag tycker jag. Hur ska vi tänka när vi sätter schema? Kram och tack för svar!
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: SM 6 veckor

Inlägg av Emman »

Såhär kan det se ut: vaknar 8:00, mat och vaken 1-1,5h mer går inte. Sover i ca 30-45 min. Har aldrig fått till en längre sovning på första morgonpasset. En längre sovning mitt på dan 2-3 tim och sedan blir det jättemkt variation. Ibland får jag bara till 30 min-pass på eftermiddagen och ibland 2-timmars pass. Och jag tänker så mkt mat som möjligt ca var 3:e tim. Men detta fungerar inte alltid. Om morgonen börjar med slatt för att det verkar som han verkligen vill ha mat, ja då är det jättesvårt att komma i takt igen och hela dagen blir skev. Är man inte mätt i magen kan man ju inte sova länge heller...Jag försöker få till så mkt rutiner som möjligt, har samtidigt en 3-åring hemma på heltid som vill ha uppmärksamhet (såklart) och som har det lite tufft känslomässigt med ny familjemedlem o allt. Kvällen brukar avrundas med bad och läggning mellan 19-20. Här sover han ju lite olika länge med. Vi vill att han ska få ett nattmål runt 22 för att sova till 4. Ibland vaknar han kl 01 och 04 ibland sover han över 01-målet och vaknar vid 04. Vad luddigt allt låter hör jag nu. Men min fråga; ska jag köra på här så gott det går o sedan köra mer strikt från 2 mån när schema införs? Ska jag väcka honom efter 2 h sovning?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM 6 veckor

Inlägg av mamaA »

Tja, oftast är det så att vägen mot ett schema är lite slingrig, de första 2-3 månaderna tar inte alltid vagning/buffning, vissa bebisar skarvar mycket i lurarna, vissa orkar inte vara vakna länge, vissa har nattklubb till runt 12 på natten innan de somnar för kvällen etc. Detta brukar börja vända runt 2 månader så det är därför det är bra att börja sätta schema då även om man med rytmen har gjort liknande innan, ingen jätteskillnad egentligen tycker jag.

Den enda skillnaden är väl just som du skriver med OM och NÄR du ska väcka, följer man schema har man marginalkvarten att ta till medan man är lite frikostigare innan när de är mindre. Sen är det en ypperlig förmån just att få väcka för att liten vänjer sig vid att föräldern väcker och behöver inte vakna till själv (förtidigt) för att se om det är dags att vakna.

Om man tänker rytmen för en nyfödd på 1,5 vaken och 2,5 sova så utgår man därifrån, denna rytm har mina killar haft till ungefär 2 månader. Sedan kan man utöka något vakenpass(oftast det sista inför natten) och korta någon lur i samband. Ett vanligt schema vid 2 månader är 11-1,5-2-1,5 och inte natt senare än 20.00. Sen får man ju anpassa det efter sin egen bebis, orkar man inte vara vaken så länge så får ju sömnen bli längre istället. Mina pojkar har aldrig kunnat ha dessa schema vid "rätt ålder" utan snarare en månad efter men de är bra att sträva mot.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: SM 6 veckor

Inlägg av Emman »

Hej!

En liten undran om kvällarna. Sigge som snart är 4 mån har följande schema: 12,45, 2, 45. Sista luren är 15:30-16:15. Godnatt är kl 19. Men tiden från 17-19 är en låång transportsträcka tycker hans föräldrar. Det är gnälligt och småskrikigt fram till läggning, vi får mest gå runt o bära på honom. Som att han inte orkar sista tiden. Kan det bero på för lite social delaktighet, eller för mycket? Vi jobbar med kvartarna och försöker förlänga sovningarna men tycker inte det hjälper. Han blir så övertrött så han knappt kan äta, det blir gråt och jag kan inte riktigt ”nå” honom i min kommunikation med verktyg när han är så trött. Känner mig lite vilsen.

Såhär är dagen:
7:00 godmorgon
7:30 mat
8:45 sova (45 min)
10:30 mat
11:30 sova (2 tim)
14:00 mat
15:30 sova (45 min)
17:00 mat (här har han svårt att få i sig mat. Flaskmatar och han håller på o joxar fram o tillbaka, ledset och bökigt/stökigt. Vi får truga truga truga)
18:00 Bad
18:30/18:45 kvällsslurk nästintill omöjligt (hur mkt ska han egentligen få i sig här?)
19:00 Godnatt

Hade varit såå tacksam om någon kunde putta oss i rätt riktning. Känns som vår lille kille vill berätta för oss att något inte är bra, men vi tröga föräldrar FATTAR inte..
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM 6 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Sover han alla lurar som han bör? Kanske dags att börja ge lite smakisar så man har lite mera energi när det behövs. :D

Sen kan du faktiskt antingen prova att lägga upp till 30 min tidigare om du vill eller i värsta fall ge en 5 min runt säg 16.50 för att se om han orkar kvällen bättre. Vissa små är "tröttisar" bara för att vi säger 16 tim/dygn är det inte ristat i sten om man säger. Vissa är 15,5 andra är 17,5 Anna hade egentligen upp till 2 tim mer sovtid på sina scheman, så det är inte ovanligt med lite kvällstrassel. Men som du själv säger, man kan också använda marginalkvartarna på lurarna så varje lur blir 30 min längre (dvs. lägga 15 min tidigare och ta upp 15 min senare) Detta ger dig 1,5 tim mer sovtid på hela dygnet och 2 tim om du även lägger upp till 30 min tidigare. Fundera på vart ni faktiskt behöver sätta in extra sömn så det passar herren. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: SM 6 veckor

Inlägg av Emman »

Tack för supersnabbt svar!
Han sover alltid 45 min och vaknar själv efter 45, både på morgon och em. Däremot på långluren (2tim) får vi alltid väcka honom. Det känns som att han skulle kunna sova längre än så. Även när vi förlängt med en kvart efteråt har vi fått väcka honom (sover djupt). Fm och em-lur känns bökig att förlänga då han vaknar efter 45(får isf vagna om och vagna om). Men kanske vi ska förlänga den långa luren? Känns som att dagen fram till kl 15 är jättebra. Sedan går det sakta utför. Testade gröt första gången igår och smakisar sedan 4 dagar tillbaka. Han verkligen ÄLSKAR det. Vi är rädd om hans mage och har gett bara några teskedar av varje. Hur snabbt kan man öka? För det känns faktiskt som att han behöver bättre/mer mat, men han är för trött för att suga ur flaska. Han äter ersättning nu; Naan Pro 1.
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM 6 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan du förlänga långluren till 2,5 om du vill. skjuta en aning på sista luren så kanske dagen och kvällen funkar bättre för er. Det är ju inte värre än att du kan dra ner den vid senare tillfälle om så skulle behövas. :D

Mata på så fort som du märker att magen klarar. Min son fick max från första dagen, skrek ett par dagar men vande sig jättefort!

Du kan LÄTT gå över till Nan Pro 2 om du vill samt byt nappstorlek, använd MYCKET större än vad rekommendationerna är! (så vida du inte ammar och vill det skall vara jobbigt för honom. :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: SM 6 veckor

Inlägg av Emman »

Hej!

Vi har en liten kille nu 1 år och 3 mån. Han är världens goaste och gladaste barn. Men nu i 3 kvällar i rad har det hänt något märkligt. Vi lägger honom kl 19. Och efter lite småprotester så sätter han sig upp och håller på att tippa över av trötthet. Han sitter alltså och blundar i sängen och preciiis när huvudet nickar till och kroppen håller på att dunsa i madrassen så fångar han upp sig och sätter sig igen. Som när en annan nickar till i bilen.. men det pågår inte i en liten stund utan i 2-3 timmar!! Alltså vi förstår ingenting... han är helt tyst. Så hade vi inte haft kamera hade vi trott att han sov. Vi försökte gå in, lägga tillrätta och gå ut. Då blev han såklart vansinnig. Komma in och störa på det sättet..🙄 Ska vi bara låta honom ”värka ut” så han får fixa detta själv, eller kan vi hjälpa honom på vägen på något sätt? Han sover annars ca 11-12 h per natt. 12h natt, 2h på dan🤷‍♀️
Hoppas ni har något bra tips!
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM 6 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så första tipset som ni redan märkt. HJÄLP honom inte! :D

Andra, madrassera typ med liggunderlag runt spjälorna så han inte slår sig.

Tredje, han är i en utvecklingsfas, ta reda på vilken! Säg håller han på att lära sig gå? Sätta sig själv? så öva detta extra mycket dagtid. Han kanske även behöver krypa lite extra för att bli av med all energi i kroppen så den "vill" ligga lite extra.
Men det är inte ovanligt man har dessa beteenden runt utveckling så som vändningscirkus också är. :) ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: SM 6 veckor

Inlägg av Emman »

Hej!

Vår minsting Sigge fyller 2 år 7 sept. Det är mkt vilja. Mkt ”kan själv” just nu. Vi låter honom göra så mkt själv som det bara går. Vi är ute mkt i naturen, vi håller honom aktiv och det går åt mkt mat. Han går på schema 12-1,5. Dagsluren har krånglat i 3 veckor. Han sover i vagn. Men sätter sig upp hela tiden. När mormor lägger så säger hon bara till honom 1 gång att han ska lägga sig ner igen så gör han det och somnar. Men när jag o pappan gör detta så får vi lägga ner honom 20 ggr o ibland resulterar det i att vilan uteblir vilket inte blir så bra. Något tips?

Hälsningar Emma
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM 6 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej Emma,

Jag skulle nog tipsa dig att lägga denna frågan under barnafostran eller fnurra på tråden rubriken. Dels är han ju som du själv säger 2 år nu och borde anses i grunden vara en "säker sovare" och denna rubriken har vi upp till 1 år. ;) :)

Vi har skrivit massa om detta, tror du hittar nog en hel del tips under de två rubrikerna också. Men när han fyller 2 är det ju dags att dra av 30 min på luren. Då kan man med fördel ha en 45 min lur och sen lägga för natten upp till 30 min tidigare (dvs 12,5 tim natt) när man behöver och i en övergångsperiod.
Sen som du själv skriver, när mormor säger, då gör han. Det är just detta med attityden av självklarhet som gäller. ;) :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"