Hur introducerar man SM till en 2-månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jsical
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 27 sep 2018, 12:20

Hur introducerar man SM till en 2-månaders?

Inlägg av Jsical »

Hej!

Jag har en liten kille på 2 månader som sen han föddes vägrar sova på dagarna.
Egentligen är enda sätter att få honom lugn och sånär nöjd mellan matningarna är att ha honom i bärselen.

Nu börjar mammas rygg att känna av allt bärande dag ut och dag in, och inte mycket annat blir gjort än att bära på lillen heller.

Har inte upptäckt Standardmodellen förens nu, och tänker att den kanske kan hjälpa mig att skapa lite rutiner i vardagen så att han kan få sova under dagen och mamma kan få vila sin rygg lite.

Min fråga är då hur man ens börjar introducera SM till en kille som redan bestämt sig för att absolut inte sova, han absolut avskyr sin vagn så går inte att få honom att somna i den.
Han somnar till i bärselen, men så fort man tar ut honom så vaknar han (förutom enstaka gånger så han kanske sover en timme).

Hur gör man helt enkelt? Eller är det för sent?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur introducerar man SM till en 2-månaders?

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen :D !

Nej, det är inte nödvändigtvis för sent för SM, kom in i rutiner och sträva mot schema, lär dig vagna eller buffa för att få honom att somna(själv, du ska inte söva honom), det är en bra plats att börja på. En två månaders bör ha rytm/schema med 11 timmars natt( två nattmål högst) och fm lur 1,5 tim, middagslur 2 timmar och em-lur 1,5 timme. Sömnen sker på mage med andningslarm. Maten sker med ca 3,5-4timmars mellanrum men varje måltid tar ca 1,5 timme då du serverar många "rätter" inom den tidsperioden så han blir så mätt så möjligt.

Här kommer en sida som du kan ha hjälp av: https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... 24&t=14070

Använd gärna sökfunktionen också för att hitta andras resa, det finns fler som hittat sm sent.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
martinabergstrom
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 11:15

Re: Hur introducerar man SM till en 2-månaders?

Inlägg av martinabergstrom »

Hej James! Din länk verkar inte fungera, jag kommer bara till förstasidan på forumet när jag trycker på den. Jag har en liten 8-veckors hemma och nu är det dags att få ordning på lillfrökens sovvanor så är på jakt efter lite hjälp. Med vänlig hälsning, Martina
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur introducerar man SM till en 2-månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vi har under en längre tid haft problem med forum. MÅnga av dessa hoppas jag nu är lösta och prova gärna länken en gång till. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"