3 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Funderingar kring mini

Inlägg av Airam »

Hej!

Då söker jag mig tillbaka hit när vi nu har fått vårt tredje barn som förgyller vårt liv här hemma. Allt går bara bra och jag kör enligt standardmodellen men har ändå små funderingar då det var ett tag sen sist. Han blir fyra veckor på tors så fortfarande mini men smekmånaden är ju som över. Han sover relativt bra, vaken 1,5 och sover oftast 2, ibland 2,5. Men nu när det kommer till att somna själv i vagnen blir det svårare. Ibland går det bra men på slutet söker han efter nått att suga på och har inte upptäckt händerna än och blir så arg när det inte finns nått där trots att jag proppat med mat i 1,5h. Jag hade hoppats på att slippa nappen men idag på sista luren så provade jag att stoppa in den och han tog tacksamt emot den. Så ska jag fortsätta?

Sen måste jag bara säga att jag är så tacksam till er och Anna. Sååå sååå värt!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis!!! :heart:

ja vill du ha napp, se till att den ENDAST används när det faktiskt behövs och inte på slentrian och inte på dagen när de är vakna för att få tyst. TA sen bort den senast vid 4 mån är mitt tips!

Ta det lugnt och njut lite nu. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Airam »

Tack för svar och råd! Så tänker jag med och vi använder endast då vi ser att den behövs, oftast klarar han att somna utan den...

En fråga ang dagslurarna...ibland blir det så att han vaknar efter 45 min och har svårt att somna om. Förstår att det handlar om hur han ätit/ varit vaken mm men blir så konstigt när man ”börjar om” efter 45. Kanske något som styrs upp av sig själv eller har ni tips?

Nu är han oftast vaken 1,5h och sover 2 till 2,5h. Natt blir runt nio och vaknar vid sex, äter 2 ggr.
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
vaknar i skarven kan betyda hungrig. Sa dubbelkolla att det verkligen ats till max under SM malet (testa att proppa i an lite till) och att det verkligen inte tjuvsovs det allra minsta under vakentiden.

Husljud nar det sovs hjalper ocksa till i skarvar. Sa rdio, tvattmakskin eller dylikt.

Dessutom, du lagger i vagn - jattebra, vagnar du for att markera sovdax? Man kan hjalpa till med ett ryck just i skarven om uppvak blir problem for att pa samma satt markera att det inta ar dags att vakna an.
Behall attitydmossan pa daremot och rakna inte med att tidiga uppvak kommer bli ett problem, hander det bara nagongang ibland sa ar det ju ingen vana an. Det beror pa hur du agerar i uppvaken om det kommer avta eller eskalera, hur gor du nu? Plockar upp?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Airam »

Hej!

Tack för svar! Det har gått mkt bättre och lyckats få till skarvarna så att han somnar om.

Lilleman blir nu sex veckor och har lite funderingar kring tiderna. Han är en trött rackare på kvällen så lägger sig gärna runt sju/åtta på kvällen för natt. Vaknar då vid sex/halv sju på morgonen med tre korta (10-20min) uppvak för mat. Klarar sen bara att vara vaken 1,5h mellan lurarna dagtid, försöker få honom att sova 2h varje lur men det kanske blir för mkt sömn för lilleman? Han kan vakna lätt efter 45min och kan då böka på ett tag innan han kommer till ro...Dagarna ser ganska lik ut men har ni tips på hur jag kan styra upp dagen vid sån liten ålder?❤️

Tacksam för svar!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av TorsMamma »

Hej, snart är han ju 2 mån och då har vi ju det klassiska 11+1,5+2+1,5 schemat som kanske kan passa? Du kan ju sakta men säkert ta den rytmen om du vill? Mitt bästa råd är att du har samma morgontid varje morgon oavsett. Det hjälper!
Du borde även om du matar på ordentligt kunna ge 2 nattmål tycker jag säg 23 och 04, du kan ställa klockan och ta upp och mata i sömnen om du vill förebyggande. Då lär de sig att de inte behöver vakna och BE om mat. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Airam »

Tack!

Han har börjat sova 19-07 med avbrott för två mål mat typ 23.30 och 04.00. Sover sen 1.5-2-45 men vaknar gärna efter 20 min på sista luren. Orkar han inte så får han en 5min nap innan läggdags.

Så nu ser schema ut såhär:

07.00- godmorgon och mat
8.30- sova
10.00- vakna/äta
12.00- sova
14.00-vakna/äta
16.00- sova
16.45 vakna/äta runt 17.00
Bad/mat och nattslurk (ev mini-nap)
19.00- sova natt


Jag ammar så målen tar ca 1h med avbrott för rap. Försöker truga i så gott det går... sen får han bara hänga på med vad resten av familjen pysslar med. Något vi bör ändra på? Tips?

Och tack för rådet om att ta upp och ge mat i sömnen på natten!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om detta funkar så ser det STRÅLANDE ut tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
ja lilleman har ju lyxen att fodas om nummer 3 ;), med syskon i huset sa ar det ju full rulle bara hanga med som galler.

Tankte bara flika in att den dar sista 45 minuter luren ar trixig for en del. Sa dra inte pa for stora vaxlar om det kranglas. Ni verkar ju ha en harlig koll pa laget och bjussar pa en 5 minutare om det behovs. Hejja er. =D>

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Airam »

Hej igen!

Ja tiderna sitter rätt så bra och natten flyter på. När är det man ska ta bort ett mål mat på natten? Sen en annan sak. Han har börjat krångla vid läggning på dagarna. Han har fått sova i sin säng på dagarna då det känt smidigast. Lägger ner och går ut med mjuk ramsa. Krånglar med nappen, jagar upp sig. Jag går in och buffar (ibland för länge!) Efter kanske en halvtimme så somnar han tillslut men vaknar tidigare. Vad tror ni? Kanske bara en fas.
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hur ser tiderna ut nu? Mat? Vid denna ålder kan ibland enbart amning börja bli en aning tufft, jag fick börja pumpa och ha lite morgonmjölk till kvällen exempelvis som var lite fetare.
Vid 2 mån så är det också vanligt att man just hamnar i buffträsk och vagnträsk så här är viktigt att du nu börjar göra baksteg ordentligt. Det är inte ramsa vi talar om, utan kanske bara 1-2 buff, för slutar han skrika så fort du kommer in (vilket många gör och bara ligger och mera låter i väntan på buffen om du är med?), då vänder du och GÅR UT igen! Buff är lugna skrikig bebis så FÖRUTSÄTTNINGEN finns att somna. Buffa minimalt, hellre 2 buff och UT eller 5 min solfjäder istället för buff, hela tiden mindre och mindre.

Läs under favoriter och thaimassage tråden. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Airam »

Tack för svar!

Schemat är samma lika som innan, se tidigare inlägg. Då ska jag börja pumpa ut på morgonen, antar att man gör det efter att han fått sin ”frukost”?

Även om han är uppjagad ska man bara markera med 1-2 buff då, även fast det inte är något han blir lugn av? Eller ska man buffa tills han är tyst/lugnat sig och sen ut?

Hittade inte trådarna du rekommenderade men ska fortsätta leta!

Tack för att ni finns!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Tin »

Hej,
japp efter frukost blir bra.

Har ar thaimassage traden, las den forst: https://www.annawahlgren.com/forum/view ... hp?p=91777

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av Airam »

Tack för svar och länk! Nu pumpade jag ut extra 60ml på morgonen, räcker det som sista kvällslurk efter att han fått ”middag” vid fem?

Använt mig av solfjädern idag och låtit extra busy utanför hans sovrum och pratat med mig själv så att de övriga barnen undrade vad som hänt sin mamma:) När han lugnat sig har jag gått ut och gett han tid att vara arg. Blir dock lite fundersam om det är maten vid lunchluren, att han är hungrig. Han får ju idag mat vid 10.00-11.00 med stopp för rap och blöjbyte men sen sover han ju mellan 12.00-14.00, kanske det är för länge att hålla sig mätt på?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Funderingar kring mini

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Du skulle ju kunna göra så att du ser om du får fylla på lite extra. Man kan ju ha paus, blöjbyte sen lite till mat så måltiden verkligen drar ut till dryga timmen kanske 1,5 i denna ålder. DEt kommer bli kortare vid 3 och 4 mån då man tar in mera riktig mat.
Men 3 timmar (om de är proppmätta) skall de hålla sig, man brukar säga ca 3,5 tim mellan måltiderna. Men då måste mjölken vara fet och god. Jag fick som jag sa pumpa morgonmjölk och kvällsmjölk. Ammade först sen blöjbyten för att fylla på med flaskan. När sen sonen sov, pumpade jag på lite extra. Just runt 2 mån (8v) är det en ökningsperiod som kan vara lite svår att hänga med på speciell om man har flera att ta hänsyn till och inte sover och äter perfekt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"