3 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Tack igen! Då börjar poletten trilla ner:) så första gången buffar jag tills han blir lugn och sen ut, avvakta så det står härliga till och in igen om så behövs. Skönt att slippa husljud, vet inte om jag är upplagd för att rensa garderoben den tiden;)

Kram!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Alltså. Jag blev så inspirerad så jag flyttade över lilleman igår till eget rum och tänkte nu kör vi! Preppade med en massa läsning och attityd delux! Han vaknade halv tre (brukar oftast vakna vid tolv/halv ett) och började skrika lite. Tänker att jag går på toa så kan jag sen gå in och markera. Tänkte nu kör vi! När jag gjort mitt och på väg från toan så var det tyst! In och la mig igen och vaknade efter sex för att göra iprdning mig innan grabbarna vaknar. Vid halv sju började han tjorva lite men kände inte att det var läge att störta in. Tog upp honom kvart i mellan ett skrik och gjorde godmorgon med glädje! Så häftigt ju! Suuuupertrött kille på morgonen och hade aptit nånting men vill bara skrika ut hur bra Anna och ni är! Men idag vågar man ju nästan inte berätta om hur bra man ha det...absolut att det är en resa och hårt jobb men det gör man alla dar i veckan då man vet resultatet. Sen att man får höra hur snälla barn man har...ja vi vet ju jobbet bakom.

Tack igen!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Härligt =D> =D> =D> =D>! Visst har vi "snälla barn" - jag skrattar varje gång jag hör det, mina barn är allt annat än lätta :wink: . Min slutsats är att eftersom de sover så bra så har de extra energi att vara extremt viljestarka :lol:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Tredje natten och inte ett pip hördes innan kvart över sex. Men här behövs det lite jobb innan han klarar sig till sju. Men jag behöver hjälp. Har läst om morgontrassel men många råd handlar om pangramsa mm. Han är ju inte fyra mån och jag har inte använt ramsa som verktyg. Hade dock hellre gjort det än att gå in den tiden på dygnet. I morse gick jag in och buffade. Tänkte att jag buffar tills han blir sömntung men det gick inte. Tyst blev han men stel och vrider sig. Gick ut och satte på Mozart men hjälpte inte riktigt. Tog ändå upp honom vid sju. Så konkreta råd/strategier mottages gärna för en sådan liten stjärna...

Tack!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är ju lite knepigare när ramsan inte är aktiv än :-k . Detta är vad vi brukar rekommendera och jag tänker att du kanske kan använda dig av tipsen fast utan just ramsan utan istället bara välja solfjäder, mozart eller husljud. Buffning är också så klart en möjlighet men på morgonen brukar det inte ge så bra resultat. Är mörkläggningen 100%?


1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Välj en strategi och håll dig till den i minst en vecka, det blir sällan bra att prova olika utan bättre att vara konsekvent så han förstår budskapet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Ok tack. Men då är frågan vad jag gör vid minsta pio? Inget? Och stegrar det så går jag in och solfjädrar?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Glömde tillägga att mörkläggningen är bra. Kolsvart verkligen förutom den lilla springa som blir vid dörren. Vad händer om jag skulle börja använda mig av ramsa här? Introducera den liksom?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej, inget vid minsta pip. Jag hade nog sagt att solfjädern är sista utvägen, börja med Mozart eller husljud.

Visst kan du börja introducera ramsan, det går ju på kurbarn. Inget annat som stör där på morgonen, t.ex en väckarklocka som ringer eller liknande? Visserligen rekommenderar vi husljud men vissa ljud kan störa.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Tack fina du för all hjälp! Imorse vaknade han vid kvart över sex men denna gång lite av och på i sitt surrande. Han somnade själv om i två omgångar och var tyst kl sju så tummen upp där! Då kör jag på det, tack igen för att ni finns att bolla med:)
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Hjälp vad tiden går! Redan över åtta mån och allt har verkligen gått bra med allt! Har bara en fråga ang tider just nu, han har nämligen börjat vakna under en längre period tidigare på morgonen, runt kvart över sex/halv sju. Han har hittills sovit 12-45-1,5h-20 men har haft funderingar på att ta bort sista luren? Gjorde faktiskt det för två dagar sedan och än så länge har det inte blivit skillnad på morgonen men tänker att det tar ett tag innan poletten trillar ner, eller är det för tidigt?

Annars är dagen fylld av aktiviteter/social delaktighet/utevistelse och allmänt stoj kring hans bröder:)

Tacksam för era kloka råd!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej, det behöver inte vara för tidigt, brukar vara runt 8-9 månader man går över till två lurar. Att vakna tidigare på morgonen är ju ett tecken på att det är dags att göra om schemat(såvida mörkläggningen är 100% :?: :?: :?: ) men man måste lägga om tiderna på lurarna lite för att det inte ska bli för lång vakentid inför natten. Vanligtvis brukar man skjuta fram lurarna 30-60 min så man får 4-5 timmars vakentid på sista passet. Om det blir väldigt gnälligt på slutet kan man lägga 30 min tidigare utan att det påverkar morgonen.

och ja, det tar lite tid innan poletten trillar ner med schemajusteringen, ge det två veckor minst.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Tack för snabbt svar! Mörkläggningen är jag dundernoga med så den borde vara on point. Men dessvärre kan det bli svårt att skjuta fram lurarna/hämning av grabbarna på förskolan mm som krockar. Men får absolut ändra om jag ser att det blir alldeles för jobbigt för lilleman.
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 mån

Inlägg av Tin »

Hej,
flikar bara in att kan ju testa morklaggningen mitt pa dagen i rummet, det skall vara helt backsvart aven mitt pa dagen nar du stangt dorren.

Hejja er, det gar sa fint.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"