3 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

3 mån

Inlägg av Airam »

Nu blir vår fina lilleman tre månader och jag längtar efter att få börja med lite mer mat på dagarna. Tänker att jag ska börja med lite banan osv och sen fylla på med bröstmjölk. Räcker det med att välja ett/två mål per dag där man ger lite extra?

Sen en fråga ang schema (man glömmer ju så lätt). Nu sover lilleman

7.00 morgon
8.30-10.00 sova
12.00-14.00 sova
16.00-16.45 sova
19.00 sova natt

Det är ju bara sovtider men maten infaller ju där emellan. Tänker att jag borde korta ner fm-luren? Kanske lägga den senare? Från 9.00-9.45? Så det blir 45, 2, 45 under dagen? Vad tror ni?

Sen under natten så vaknar han oftast vid ett/två för ett mål mat. Tar även upp honom (i förebyggande syfte, har inte vågat låta honom sova för då tror jag att han kommer att vilja ha morgon tidigare) vid fyra/halv fem men kanske borde jag få honom att äta senare under natten så att det bara blir ett mål mat...

Mkt funderingar som sagt men så tacksam att ni finns här och guidar oss till rätta.
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Var snäll och håll dig till en och samma tråd om ett och samma barn på varje forumrubrik, det blir så rörigt för oss annars att svara när vi inte har historiken. :wink:

Så jag tror om du börjar försiktigt med lite smakisar, ta ett mål först någon vecka och öka till två efter du märker magen är med. :D

Nattmåltiden kan du nog prova att skjuta på till säg 03.30 så borde han kunna sova till 07. (behöver man 2 mål på natten kan man med fördel stödmata innan man själv lägger sig säg runt 22.30 eller 23.

Ang tiderna så tycker jag de ser superbra ut och sover han så som du skriver är det perfekt. Behöver du dra ner så är det FM luren man drar ner på men då behöver du tidigarelägga de andra lurarna lite typ så här:

7.00 morgon
8.30-09.15 sova
11.30-13.30 sova
15.30-16.15 sova
19.00 sova natt

Då får du även en aning längre inför natten sen. Men ta det inte förrän det behövs.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Jamen såklart att jag skulle ha gjort det, ursäkta!

Tack! Tiderna som dom är passar finfint i dagsläget men jag funderar på om man skulle kunna lägga honom vid nio på morgonen för 45min lur om han nu orkar vara vaken?! Då skulle ju schemat kunna funka som det är idag. Har för mig att jag gjorde det med grabbarna också.

Framsteg i veckan iallafall. Nappen rykte och jag har backat i verktygen och han har styrt upp saker riktigt bra själv efter markering. Häftigt att se, gäller bara att sysselsätta sig med annat!

Tack igen för allt ni gör här inne!!!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 mån

Inlägg av Tin »

Hej,
japp om du kor 45 minuter om morgonen sa kan du flytta till 9. Da har du exakt samma schema som vi hade och det fungerade utmarkt, det gallde bara att roa liten ordentligt den dar sista halvtimmen om ogonen borjar klippa.

Bra jobbat med allt. =D> =D> =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Snart 4mån

Inlägg av Airam »

Hej igen!

Snart närmar sig lilleman 4mån och jag längtar tills vi flyttar honom till eget rum och kan få till nätterna...Han vaknar fortfarande vid ett/två och sedan vid fyra/halv fem för snabba mål. Har inte gjort ett tappert försök till att få bort ett av målen utan har som väntat ut det då han ibland sover över ett och bara vill ha mat vid fyra. Men så fort han blir 4mån så tänker vi att vi flyttar ut honom till eget rum, mörklägger så det står härliga till och aktiverar/proppar med mat för att sen köra!

Funderingar:

Går det bra att buffa? Eller är det mer optimalt att vagna? Isåfall tar vi hem en gammal vagn med härligt swung i dagarna tre. Ska jag avvakta och se om han somnar om eller är der direkta besked som gäller? Så fort han skriker? In och vagna och ut med ramsa, avvakta.

Ger ersättning och bröstmjölk och lite burkmat/majs/plommon/banan. Funderar på att börja med välling på kvällen, har ni erfarenhet av den? Ska man tunna ut den med vatten då den är från 6mån? Vill bara få bekräftat att han får i sig tillräckligt för att klara hela natten...

Massa funderingar men så tacksam om ni kan svara eller ska jag gå direkt på sova hela natten-boken?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är han ett vant sm-barn, van vid verktygen borde det räcka med en minikur. SHN-boken är dock en guldgruva att läsa för ens egen attityd ändå tycker jag :D . Har ni börjat smyga in ramsan vid läggningar än? Vill man köra allt på en gång och få in ramsan också är det klart man kan kura men annars kan ramsan vänta lite vid sm.

Min minsting släppte inte självmant två nattmål, oavsett matmängd utan jag fick minikura. Det tog tre nätter strax efter tre månader och visst fick jag jobba de nätterna men sen sov han hela nätter och verktygen tog bättre generellt. Första uppvaket tog 45 min totalt innan han somande om :| :sleep: Jag är ju en fan av buffning, har aldrig fått vagningen att fungera men det är ju en smaksak.

Alltså jag tycker inte att man springer in vid minsta pip.Ett rejält skrattet till godnattet och sen pang flyga ner i sängen och ut med en hurtig läggningsramsa. REJÄLA husljud utanför dörren och sen om det börjar bli ledsamt så ingriper du, klaga får han dock. Nyckeln till att få verktygen att ta är ju att använda dem sparsamt .

Gällande välling så kan du blanda 25% välling med 75% ersättning och sen gå upp i procentgrad på vällingen efter hand, de vänjer sig lättare vid smaken då också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Tack snälla för snabbt svar! Jo jag har smugit in ramsan ända sen liten så den sitter väl måste jag säga. Så med andra ord skulle jag kunna flytta över honom redan nu och köra på? Jag måste inte vänta tills han är exakt fyra mån?

Men då låter jag honom vara kvar i sängen, tycker nog mer om buffningen själv. Nattning har aldrig varit ett problem. Lägger sig nöjd och somnar så det är bara uppvaken jag undrar hur jag ska göra. Avvakta, börja med ramsa eller in och markera med några buffningar och ut med ramsa?

Tack igen!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Använder du ramsan som verktyg(och har använt den som VERKTYG innan vid uppvak) kan du köra på den men annars hade jag använt buffningen istället. Det är ju inte så bra att ramsa och sen gå in och buffa istället, då får ju ramsan fel betydelse. Så alltså: Avvakta, rejält med husljud och sen buffning i korta omgångar med rejäla mellanrum som blir längre och längre. Ramsan kan du börja .använda sen, tror vi började runt fem månader
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

och nej, jag väntade själv inte till 4 månader med barn nr 2 :lol: men det beror på hur säker du känner dig på att han är mätt. Det är din attityd som avgör :wink: . Jag började med att plocka bort det tidigaste nattmålet och när jag då märkte att han ändå inte var ett dugg hungrigare på morgonen så ryckte jag det andra också efter en vecka.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Snyggt! Och då hade du barnet i ett annat sovrum med? Ska ge det några dagar med maten och sen klr vi. Inte använt ramsan än som verktyg utan bara när jag lagt honom för att sova dag/natt. Men om jag går in och buffar tycker du att jag ska avsluta med ramsan då?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Men jag skulle kunna ta bort båda målen på en och samma gång? Såklart fler frågor och gäller att jag har rätt attityd men bara jag vet att det är ok så kör jag på 8)
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Det är ju bättre med alla förändringar på en gång bara man har attityden. Jag kurade bort nattmålen i vårt sovrum men det är ju klart enklare i eget rum så jag flyttade raskt upp honom i eget rum sen. Hans rum låg på övervåningen så jag ville inte springa upp och ner under natten just under minikuren :wink:. Jag hade inte använt ramsan annat än till läggning såvida det inte är det enda verktyget.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: 3 mån

Inlägg av Airam »

Jamen härligt! Då ska jag preppa rummet imorgon så kör vi nån dag efter det. Bara en sista fundering (eller vem lurar jag, kommer säkert flera) när han vaknar på natten och börjar skrika upp sig och fråga vart maten är ska jag då bara avvakta och greja på med annat utanför, husljud, eller ska jag först in och markera med ca 4 buffningar och sen ut för att göra ljud/avvakta. Tänker att nått form av besked vill man väl ge? Vill bara vara säker på min plan innan jag sätter igång.

Men då avvaktar jag med ramsan som verktyg utan håller mig till buffning och ramsa vid läggdags.

Tack snälla du för hjälpen! Kram!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

När han vaknar så vänta på att han börjar protestera, gå inte in innan dess. Då går du in, buffar snabbt till lugn och går ut och väntar ett bra tag innan du går in igen. Låt honom få säga sitt emelllan :mrgreen: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 mån

Inlägg av mamaA »

Husljud menade jag inte under natten när jag tänker efter, utan det är vid läggningar eller uppvak under dagen. Mozart på hög volym nattetid om det blir väldigt argt/ledset men budskapet är ju att på natten sover man så det blir ju konstigt egentligen med en massa ljud då :D
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"