Ta bort nattmål

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Minna1980
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 maj 2018, 16:37

Ta bort nattmål

Inlägg av Minna1980 »

Hej!
Jag har sedan 1v tagit bort ett nattmål för min dotter, född 5/3. Hon har alltså mer än väl åldern inne för att sova 6 timmar. Vi tar natt kl 21:30 och nattmålet kl 03:30 - är det tänkt.
Jag har även börjat med schema där hon är vaken 1,5 timme och sover 2 på dagen, förutom kvällspasset där hon bara sover 45 min. Är hon vaken mer än 1,5 timmar, körde 2 timmar först, blir hon övertrött och svår att lägga.
Problemet på natten är att hon vaknar efter cirka 4 timmar och sedan är i stort sett omöjlig att få att somna om. Jag har stått och vagnat upp till 90 min men hon får inte ro.
Efter nattmålet däremot är det som en annan bäbis och hon kan tom somna själv eller med mycket lite vagning.
Min slutsats är att hon är för hungrig för att somna om när det har gått 4 timmar sedan mat. Hon var liten när hon föddes (2300g) och är nu uppe i 4kg. Jag försöker proppa henne så gott det går under dagen men har börjar fundera på om hon är för liten för att kunna äta tillräckligt för att sova 6 timmar? Många bäbisar är ju hennes storlek när de föds.

Jag helammar. Erbjuder ett mål med flaska men hon äter bara cirka 30-40ml innan hon vägrar och bara vill ha bröstet. Så det är svårt att veta hur mycket hon får i sig under dagen. Kör standardmodellen med mat B1, umgänge och mat B2 innan sovdags.

Tack på förhand för era tips och funderingar!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ta bort nattmål

Inlägg av mamaA »

Hej!

Då är hon ju strax över två månader och då bör natten inte starta senare än 20.00 och vara 11-12 timmar beroende på hur mycket hon sover på dagen. Det är vanligt att ha två nattmål vid två månader för att sedan gå ner till ett vid 3 månader. Om du lägger vid 20.00 kan det vara lagom med nattmål vid ca 01 och 04. Vissa väljer att ta upp och mata i sömnen vid 11 istället för 01 för att själv få mer sammanhängande sömn men det får man se vad som funkar med sin bebis, alla gillar inte att äta i sömnen nämligen :wink: .

Gällande vagnandet så är det en konst att faktiskt få verktygen att fungera. Vagnar man för mycket får det istället motsatt effekt -bebis somnar INTE. Tänk så här att när du vagnar så ska du räkna till MINSt så många drag i huvudet som du sist vagnade innan du vagnar igen och gå bort från vagnen emellan.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Minna1980
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 maj 2018, 16:37

Re: Ta bort nattmål

Inlägg av Minna1980 »

Hej!
Tack så mycket för snabbt svar!
Jag har nu stuvat om lite i schemat så jag hoppas det passar henne bättre.

19:30 - 7:00 Godnatt!
(Nattmål 22:30 och 04:00)

Vaken 07-08:30
Sova 08:30-10:30
Vaken 10:30-12
Sova 12-14
Vaken 14-16
Sova 16-17:30
Vaken 17:30-19:30

Ska testa detta under veckan och se hur det faller ut. De sista 2 dagarna har hon varit mer positiv till flaska och genom att toppa med ersättning på kvällsmålet sov hon 5 timmar i natt med endast kort vagning mitt i :) Jag har nog hamnar lite i vagningsträsket men försöker backa.

Kram!
Minna1980
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 maj 2018, 16:37

Re: Ta bort nattmål

Inlägg av Minna1980 »

Hej igen!
Nu har jag testat att köra efter schemat i 1,5 vecka, men nätterna har varit utan framgång.

Nattslurken vid halv 11 funkar bra och hon äter glupskt utan att vakna. Men sedan vaknar hon kl 2. En natt sov hon till 3 men annars är det som om hon har en inbyggd klocka att vakna 2. Jag har då vagnat henne - hon är svår att få att somna om - känns orolig (hungrig?) men det går. Sedan sover hon i omgångar 10, 20 ibland 30 min innan jag tar upp henne 3:45 för nattmålet. jag är alltså vaken i cirka 2 timmar, varav jag vagnar cirka 1 timme. Hon har aldrig sovit längre än 4 timmar och detta har bara hänt ett par, tre gånger. Det känns som hon bara står sig i 3 timmar trots att jag proppar så gott det går. I 10 nätter har hon alltså ätit halv 11 och sen strax innan 4 men polletten att det inte blir mat vid 2 har inte trillat ner.

När hon är nyammad och inte övertrött somnar hon själv ganska snabbt. Ju tidigare sovpass ju bättre går det. Att lägga henne för natten tar 30-40 min men då är hon nog lite övertrött.

Sovpassen på dagen varierar. Ibland sover hon hela pass utan vagning, ibland får man gå in nån gång, ibland får man hålla på halva passet.

När hon är vaken är hon väldigt nöjd, glad och tålmodig - skriker sällan.

Hur ska jag få henne att sova över 3-timmarsgränsen? Ska jag göra om schemat? Lägga in ett nattmål till tills hon visar tendenser att sova över? Vore ju enklast just nu men jag vill ju inte skapa en vana att äta mer på natten.

Mvh Maja
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ta bort nattmål

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har själv aldrig matat i sömnen vid 11 för jag tänker att om man ska lära sig att sova en längre sammanhållen period så ska man inte börja med den kortaste :-k , utan jag har haft 01 och 04 som nattmål istället. Skulle det kunna funka för er?

Så som du beskriver sovpassen på dagen har hon uppenbarligen inte fattat galoppen med vagningen riktigt än och när den poletten trillar ner ska du se att då kommer hon att fatta att samma sak gäller på natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"