7-veckors som inte vill sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Jag är mamma till två tjejer (2,5 resp 5 år) som sover som klockor (19-07, tack vara SHN) och är rakt igenom underbara. Lillebror är nu 7 veckor och är också underbar naturligtvis, även om jag håller på att få magsår av stressen med tre barn. Han sover urdåligt dagtid och äter ca. 4-5 ggr per natt. Jag delammar och ger ca. 50/50 bröstmjölk och ersättning och är fast övertygad om att små barn ska ha så mycket mat som de någonsin kan äta, det är alltså mat vid minsta pip som gäller.

Än så länge har vi följt hans rytms med mat och sömn, han är ju så illa tvungen att följa systrarnas schema så det är uppstigning 07 med frukost och så följer dagen tjejernas tider. Han blir aktiverad ordentligt vid varje vakenperiod, både av oss föräldrar och storasystrarna som mer än gärna har med honom i sin lek så mycket de kan. Han är ute med oss flera timmar varje dag så frisk luft är ingen bristvara. Men - vissa dagar sover han knappt alls. Jag ser på honom och vet av erfarenhet när han börjar bli redo för en lur, ger då en sista slurk och lägger oftast i vagnen. Ibland somnar han direkt och ibland behöver han dras runt ute ett tag innan han somnar. Men sen kan det ibland bara dröja knappt 5 minuter innan han är vaken igen. Jag försöker söva om och samma visa igen. Jag är ensam hemma mycket med barnen pga. min mans arbete så jag kan inte lägga för mycket tid på att försöka söva honom. Han får då komma upp efter bara några minuters sammanlagd sömn, han är då såklart gnällig och allmänt otillfreds som jag får lösa med att bära, skumpa i babysitter eller vad som helst. Detta göra att jag springer som en skottspole och försöker hinna med allt som måste göras hemma och samtidigt försöka minimera hans skrik så gott det går. Jag får också dåligt samvete över att tjejerna kommer i kläm och jag känner att jag är mer hård i tonen och "sträng" mot dem än vad jag borde vara för att jag är så pressad att försöka få ihop allt. Det händer såklart att han sover längre, upp emot en timme, i vagnen men det är ovanligt. Är jag ute och promenerar med honom för att han ska få sova så vaknar han ibland ändå efter en stund men har de gångerna legat nöjd i vagnen och tittat sig omkring.

Självklart har vi kvällsstrull deluxe också som kan vara i timmar. Det är inte ovanligt att han är vaken från ca. 17 till 21:30 och är då dödstrött under större delen av den tiden men går inte att söva. Jag provar allt - buffa på magläge i sängen (då blir han bara förbannad och lyfter upp huvudet och skriker), buffa i babynest i soffan, vagga i famnen, vagga i vagnen etc. Självklart ser jag till att han ätit så mycket han bara kan samt är rapad och med nybytt blöja.

Ofta somnar han ca. 21:30 med uppvak följande tider: 23, 01 03, 05 (ibland även 06) och tar sen morgon mellan 06 - 07:30. Han äter vid varje tillfälle men varierande mängd. Jag har provat att lägga honom på magläge i sängen (med larm) men upplever att han inte gillar det något vidare, det blir därför på sidan i babynest som ligger i hans spjälsäng.
Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få för att få rätsida på detta. Jag vet ju att det löser sig med tiden, jag har ju kurat två barn innan så känner mig trygg med det men tar ändå såklart gärna emot synpunkter och råd. Vill helst inte att det ska behöva gå flera månader innan det blir lugn i huset igen, både för hans och vår skull.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu är ju den unge mannen inte nyfödd längre så mat vid minsta pip och extra slurk innan läggning behöver han inte längre. Sova måste han så det är här du måste jobba med verktygen för de har inte fått effekt av vad jag läser.

Mat inom 1,5 men ingen knockout-slurk, utan läggas vaken i säng/vagn. Han måste kunna somna själv för att kunna somna om i skarven sen. Max vakentid 1,5/2 timmar och sen sova. Lämpligt schema för honom bör vara 11-1,5-2 -1,5. Nu får du tänka lite mer löst schema som han får växa in i. Första vakenpasset blir för vissa bara en timme medan andra orkar 1,5.

Angående när han vaknar till så inser du säkert att det inte är hållbart för honom att plocka upp honom efter fem minuter utan här måste man buffa/vagna. Inte prova utan ge sig sjutton på att lyckas. Det är tufft att vara hemma med tre barn men försök att tex börja med verktygen på natten när de andra sover, eller sätta de två större framför en film medan du håller på och verktygar.

Det är viktigt att vara sparsam med verktygandet, står du och vagnar hela tiden kommer han inte att somna utan tvärtom börja skrika så fort du slutar. Du vagnar, går där ifrån(ut ur rummet) och avvaktar MINST så länge som det tog att vagna innan du går tillbaka och upprepar. Nyckeln i verktygandet är pauserna, det är här du lyssnar av honom och han lär sig att han ska somna själv. Det lär ta några dagar innan poletten trillar ner speciellt när han är så övertrött men det kommer att gå :D . Jag hade kört på magläge med larm för det är störst chans för längre sömn då. är du ute så täck för vagnen så han förstår att det är sovdags även om han vaknar till och om han sover inne så mörkt rum. Det här är som en minikur för att komma på rätt spår. Du kan kurtänket så det här fixar du :D .

Det är var och ens val hur man vill göra med amning/flaska men jag vet av egen erfarenhet hur stressigt jag tyckte det var att göra både och, i vårt fall blev både jag och bebis nöjdare när han bara fick ersättning.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej och tack för svar!

Du har rätt, i mitt huvud är han fortfarande nyfödd (jag har också en oro att inte ge tillräckligt med mat som sitter kvar från vårt första barn då det höll på att gå galet så jag är lite extra nitisk på den punkten). Men jag ska slappna av lite mer kring det och låta honom bygga upp en hunger mellan gångerna för att få i större portioner istället för att dutt-mata.

Jag hittade ett schema här på forumet för en 2-månaders som jag snor rakt av som är 1,5 - 2 - 1,5 - 11 h med morgon 07 och godnatt kl 20. Är det rimligt med nattmat kl 23 och 04 tycker du? Den biten behöver ju styras upp också.

Jag satte igång direkt (efter en riktig bottennotering till kväll då han varit vaken under hela middagslagningen och ätning och har skrikit mer eller mindre konstant som sen trappades upp och slutade i ca. 1 timmes gallskrik). Stora tjejerna blir såklart oroliga och undrar vad det är för fel, det gör ont i mig att de påverkas också. Men jag har pratat med äldsta tjejen och förklarat att det inte är farligt och mamma har koll på situationen. Hoppas de inte far illa av det hela, tror att det är värre för dem med en mamma som är bortom sig av stress och trötthet än några dagars extra skrik från lillebror.

Jag la lillebror på mage i vagn vid 19:40, han och jag sover i separat rum i natt. Det tog ca. 15 minuter av vagning och tillrättaläggning så var han tyst och sov. Det varade i 30 minuter då jag var inne och vagnade igen i totalt ca. 10 minuter (alltså inte i ett sträck utan ca. 10 drag med vagn, vänta 20 utanför osv.). Nu somnade han igen verkar det som, det är tyst i alla fall.

Gällande maten - jag vill minnas att jag la en klick kokosolja i ena dotterns ersättning under en period, när är det lämpligt att börja med det? Och när kan man börja fasa in välling, tex. innan sänggåendet?

Jag kommer nog fasa ut amningen, det är ju underbart när det väl funkar och vi har en mysig amningsstund men det extra momentet med urpumpning och gnölet vid bröstet när det inte funkar blir för stor påfrestning för oss alla. Men amningsnormen sitter djupt i och man känner sig hemsk som inte kämpar in i det sista, det ska inte förnekas.

Kram
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen

Det stämmer nog som du säger att du sett honom som nyfödd lite för länge, det är dags att ge honom mer och mer förtroende att han kan själv.

Min skrutt är ganska nära i ålder och vi kör ungefär samma schema med undantag för första luren som här hemma fortfarande är 2 h då liten är trött då. Det är en rimlig dagsrutin. tror liten kommer ta emot tacksamt när poletten ramlar ner.

Nattmål vid 23 och 4 blir så bra så

Välling är lite tidigt, där bör du i alla fall närma dig fyra månader. Visst kan man blanda lite olja i ersättningen men kanske ta det lugnt och se vad det ger med lite glesare mat? Också lättare att äta om man inte är övertrött

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Tack för svar!

I natt körde jag på enligt plan, magläge i vagn i enskilt sovrum tillsammans med mig för att inte väcka resten av huset. Han somnade vid 20 med ett uppvak och sov sen till kl. 02. Då vaknade han och ville ha mat, jag vagnade och körde solfjäder/tillrättaläggning. Han gallskrek inte som jag nästan väntat mig utan lät mest förvånad i början och sen lite arga "roarr!" med gnöl och ålning i vagnen. Jag körde på tålmodigt med helt okej pauser och 03:45 somnade han tillslut. Jag satt och väntade till klockan slog 04, tog upp och gav mat som han mumsade i sig, rap och somnade sen om som en stock. Han vaknade kort vid 06 igen då jag drog några drag med vagnen och han somnade om till kl. 07 då han väcktes.

Första luren 9:30 gick strålande, han var rejält trött innan och somnade direkt när jag la honom i vagnen. Han vaknade sen sin vana trogen efter ca 5 minuter och fick då några drag med vagnen och sov sen till kl 10 då jag väckte honom. Han har ätit mycket större portioner redan och i ett enda svep. Sen har han haft härlig vakentid nu på förmiddagen då han varit nöjd (halleluja!) och bland annat legat i babygymmet och "pratat" med både mig och leksakerna (något han inte velat göra fram tills nu, då har det blivit mest gnäll och skrik så fort jag lagt honom där). Sen orkade han inte vara vaken sina hela 2 timmar utan det fick bli läggning redan kl 11:30. Nu sover han så gott, jag tänker att han får sova luren ut till kl 14 enligt plan så schemat hålls. Han är säkerligen lite extra trött eftersom han varit övertrött så länge.

Det känns väldigt skönt att ha tagit kontroll över situationen och ha en plan. Jag ser faktiskt fram emot i natt för att se hur den fortlöper, det känns som han fattar galoppen rätt snabbt.

Jag pumpar på med bröstmjölk och varvar med ersättning, det känns mer okej nu när jag får lite andningspauser då han sovit lite längre.

Kram på er och stort tack för strålande hjälp och stöd!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av Ylvispylvis »

Härlig läsning och bra jobbat!!

Fortsätt nu med samma attityd, DU leder honom med trygg hand!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej igen!

En liten uppdatering.

Det går så sakteliga framåt. Framförallt så känns han mer nöjd när han är vaken och är intresserad av saker mer än tidigare. Så det känns jättebra. Middagssömnen går också hyfsat, första luren är han rejält trött och somnar direkt. Sen blir det svårare och svårare för honom att somna.

Han sover fortfarande inte längre än 1 timme i taget så det blir ca. 20-30 minuters vagning med tillhörande skrik varje sovpass.

På kvällarna somnar han relativt fort och jag väcker honom kl 23 för att äta, då äter han nästan hela flaskan (120 ml ersättning) och somnar om relativt snabbt. Däremot så vaknar han fortfarande kl 02 och håller igång mer eller mindre konstant till kl 04 då han får mat. Oftast somnar han om efter det men i morse var han vaken ytterligare en halvtimme innan han tillslut somnade. Så nätterna är nästan jobbigare nu än innan för mig men jag försöker tänka att det tar ett tag för de nya rutinerna att sätta sig.

Något som gör det svårt tycker jag är att han ju ska få mat kl 04. Om han då hållit igång sen kl 02 så får han tillslut mat då klockan blivit dags. Då känns det som att meddelandet är: skrik bara tillräckligt länge så får du mat tillslut. Svårt läge för han behöver ju mat då. Jag tänker på att inte ta upp honom när han skriker utan väntar tills det blir en andningspaus för honom så han är så lugn det går då han kommer upp.

Jag håller tiden 04 rätt strikt också, vill ju gärna få till 5 timmars sömn från 23 till 04. Är det korrekt tänkt att verkligen hålla den tidsgränsen?

Tack på förhand.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!

För vissa funkar det att väcka och mata vid 11 medan andra blir störda av det och man får mata 01 och 04 istället som är de ursprungliga klassiska nattmålstiderna. Kanske skulle detta passa er bättre?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej MamA!

Bra synpunkt. Jag provade i går natt att inte väcka kl 23 utan lite följa hans uppvak men hålla det till två nattmål totalt. Han vaknade 23:40, åt och somnade om. Vaknade sen igen 02:40, åt och somnade om. Sov sen till 07. Så det var noll skrik och ingen vagning behövdes. Väldigt skönt! Vi kämpar på med dagslurarna också och det går bättre och bättre. Det blir något uppvak per lur men det behövs oftast bara några korta drag med vagnen för att han ska komma till ro och somna om. Det är ingen skrik heller utan mest lite knorrande från honom.

Är det vid 3 månader man tar bort första kvällsmålet sen? Så det blir sömn från 20 - ca. 03-04? Jag tänker att vi även kan börja prova med lite kokosolja i kvällsflaskan då för att se om det mättar mer. Jag pumpar ur kvällsmjölken och ställer i kylen som han får på morgonen istället, tänker att den är tunnare än ersättningen.

Kram
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!

Skönt med en lugn natt :) .Ja, det är runt 3 månader som man går över till ett nattmål om liten inte gjort det självmant innan.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av TorsMamma »

Härligt!

Du kan ju också göra min "nattmacka" (sök på den termen) nu till 3 mån. Hos mig var det pumpad morgonmjölk (som ju är fetare) med ersättningspulver som värms försiktigt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Nattmacka, det lät intressant :) Som jag förstår det är det bröstmjölk i samma mängd som man skulle haft vatten och sen i med samma mängd ersättningspulver? Högoktanig bröstmjölk med andra ord :D Det ska jag prova när han börjar närma sig 3 månader. Läste också att värma bröstmjölk i micro dödar antikroppar, det var nyhet för mig jag brukar värma i micron :( (ca. 15 sekunder om den stått i kyl så den blir rumstempererad). Får köra vattenbad eller i kastrull framöver. Svårt med urpumpad bröstmjölk när det är så varmt nu tycker jag, man vill ju inte att den blir dålig av att stå framme för länge men ändå ha den ätvarm och klar när det är matdags...

I dag tog läggningen ca. 20 minuter, håller tummarna för bra natt.

Han var så trött på dagen i dag efter långa luren (12-14). Det gick knappt att få upp ögonen på honom. Helst ville han bara äta och sen somna om. Så det blev en andra lur redan vid 15:20 som varade i ca. 40 minuter och sen en 30-minuters powernap från 18-18:30.

Från att inte ha sovit alls har han blivit en riktig liten tröttmössa. Härligt att det är på väg åt rätt håll igen säger jag!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ang. pumpad BM.

Den jag pumpade värmde jag aldrig till sonen, han drack den med glädje kall direkt från kylen. Testa! Då behöver man inte heller slänga direkt om men inte vill utan kan stå ett par timmar till i kylen efter. :wink: Dock värmde jag nattmackans mjölk för att ersättningen skulle blandas ut, och då spelar ju inte antikropparna jättestor roll utan mera kalorierna jag ville få i. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Tack för tips! Nattmackan - är det från 3 månader? Tänker så magen hänger med.

I natt flyttar vi in i vanliga sovrummet och lillebror sover i sin spjälsäng. Så det blev buffning i stället för vagning vid läggningen. Efter en stunds förvåning, gnöl och stök så somnade han. Hoppas på att de fina nya nattrutinerna sitter kvar när han nu flyttat över till sängen. :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, magen brukar hänga med. Bara prova som gäller. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"