Anthony 40 dagar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Tack underbara videunge! Jag ska prova att köra på det du säger och förhoppningsvis så kommer det att bli bra.

Ja alltså jag har inte kännt att han haft svået att vara vaken 2h på.morgonen men jag ska prova lägga honom tidigare, han kanske är övertrött. Men låt säg att jag lägger honom 8.30-8.45 på morgonen och så sover han till 09.15-09.30, klarar han sig att vara utan mat till 10.30-11? Han har redan svårt och blir hysterisk när det närmar sig mat, men det ska alltså gå att vara utan så länge från det att han vaknat?

TorsMamma du har så rätt men jag tror jag fortfarande följde 4 månaders schema och tänkte att 30 min över skulle väl inte påverka men där hade jag fel.

Ska justera schemat och ta tag i allt ordentligt och se till att det är ordentlig struktur.

Men om jag ger 300ml klockan 7 och ger det inom 30 min då ska jag alltså prova ge gröt klockan 8? Det är ok?

Tack så jädrans mycket för all er hjälp! Det är priceless!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av videunge »

Hej igen! :D

Japp testa att ge gröt kl 8 (och då behöver du ju inte megatruga ner ersättningen innan utan ger tills liten är nöjd) jag tror du kan bli förvånad :shock: :D . Här hemma ammar jag så mycket liten vill ha när hon vaknar och sen är det frukost en h senare. Anledningen till att han är hysterisk inför mat tror jag just är att han bara får ersättning. Han äter tills magen är proppfull men står sig inte :roll: när du kör gröten kl 8 så kommer maten närmare sovdags och då sover man bättre. Men! Kom ihåg att aldrig utvärdera innan minst tre dagar har gått. Så mata på m riktig mat och håll tiderna så ska vi se :D

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Ok så första dagen gick bra när det kom till att hålla tiderna och visst sov han jätte bra under sovstunderna (tack och lov!)men jädrand vad trött han var under slutet av måltiderna och han slumrade till flera gånger så jag va tvungen att kämpa för att hålla honom vaken.

Han gråter massor så fort jag inte bär honom och att leka ville han inte alls och han ville inte ha ensamtid ja han ville helt enkelt inte vara ifrån min famn alls.

Sen har jag det stoooora problemet att han gråter något hysteriskt så fort jag börjar mata honom, han vill ha flaskan och många gånger får jag börja med att ge honom vatten för jag känner att han inte äter upp sin mat när han får ersättning innan och han går inte med på mindre än 90ml så jag kan inte ge lite, och i många fann får han ersättning innan.

Det är verkligen hysteriskt gråt så svetten rinner på honom sen efter 30 min av gråt o skrik så äter han det han har kvar av sin mat normalt som om inget hänt.

Är han inte redo för mat? Hatar han att äta? Jag förstår inte för maten smakar ju bättre än mjölk tycker man och jag lägger verkligen ner tid på hans mat och provar en massa kombinationer, idag var verkligen matningen katastrofal eftersom han nu gick mat till varje måltid.
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av videunge »

Lugn!

Det är första dagen med nytt, lugn och fin. :!: Har man precis bytt schema är det inte konstigt om man är trött, som jag sa, ge det några dagar. Varför inte ge 90 ml ersättning i början på måltiden? Jag inleder maten med att amma och sen slevar vi mos för kung och fosterland :lol: brukar ta en tio min eller så innan maten är värmd och då hinner amningen sjunka undan. Nu får han förhoppningsvis bättre nätter med och då ger sig också dagtröttheten. Fem min lur tar man till i nödfall. Du kan också använda marginalkvart på långluren så den blir lite längre om han är megatrött. Han är ju trots allt på gränsen tillfem mån :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Ok så när jag lugnade ner mig och slängde iväg paniken som uppstod så blev det faktiskt bättre.

Schemat funkar galant och han äter jätte bra och har slutat skarva under sina dagslurar! Tack!

Vi var hos läkaren och han bara skrattade åt vår knubbis och sa att han verkar äta bra i alla fall :) 9.2 kilo väger han nu :)

Han gnäller fortfarande lite då och då under natten men somnar snabbt om igen när han blir vagnad eller får sin napp (som jag måste ta bort!).

Han är fortfarande jääääätte trött på dagarna och blir alltid ledsen när jag väcker honom och jag vet att det är för att nätterna inte är hela. Han vaknar vid 5/6 fortfarande och efter lite vagnande så får jag honom att sova igen till 6.30/7. Hur som helst så tar jag inte upp honom förrens klockan ringer vid 7 i hopp om att han ska förstå att vi går inte upp innan dess.

Jag kör 45-1.5-45 och ibland använder jag marginal kvarten om han är jätte grinig och jag känner att han är trött, då får han sova en längre mellanlur men jag måste säga att det är väldigt jobbigt att han är så ledsen hela tiden men jag tror verkligen det har med tänderna att göra.

Han blir väldigt trött på morgonen eftersom han vaknar tidigt men jag sätter igång klockan 7 och kör efter det så ibland är han vaken 2.30h på morgonen, tror ni jag ska ändra så han har 11h natt då vad jag än gjort inte ändrar att han vaknar då? Eller ska jag fortsätta som jag gör?
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min minsting slutade inte att vakna på natten trots att jag tagit bort nattmål förrän jag ryckte nappen och fick buffandet att verkligen ta. Jag tänker att det kan vara en nyckel för er också. Hur vagnar du? Till lugn så han får somna om själv eller tills han nästan sover? När man inte får verktygen att ta är min första tanke att backa och göra MINDRE. Har han eget rum? Vissa bebisar blir störda av att sova tillsammans med föräldrarna efter viss ålder.

11 timmars natt är inte lösningen utan att verkligen få verktygen att ta och det tror jag inte att du får dem att göra utan nappen. Vissa barn är extra envisa med sitt testande av om man verkligen har koll :wink: och då måste man vara ultrakonsekvent, dvs göra samma varje gång, i det här fallet vagna el buffa. Fundering: Är vagnen stor nog :-k ? Jag har aldrig kunnat ha liggdel längre än 5-månader själv till mina barn för de har växt ur den och man sover ju bättre med gott om plats

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej mamaA!

Ja alltså nu har han börjat vakna vid 1 somnar 2 sen vaknar 5 o somnar inte om och verkar sjukt hungrig så nej nu räcker det, nappen ska väck idag!

Buffandet får jag inte grepp om alls hur mycker jag än läst och försökt och ramsan likaså.

Ska flytta in honom i egen säng idag också i eget rum. Vagnen är inte rymlig nog känner jag och det blir nog bättre i eget rum som du säger. Det kommer att bli en jäklans dag men jag orkar verkligen inte mer jag är slut och mitt humör är så dåligt pga sömnbrist och jag njuter verkligen inte och lägg sedan en trotsig envis tvååring på det så blir det komplett.

Jag vagnar till lugn om jag skulle behöva vagna men i de flesta fallen så lägger jag, ger nappen och går ut, det är ytterst sällan jag behöver vagna men när jag gör det så är det till lugn.

Jag ska läsa kapitlet om sova hela natten i barnaboken och kapitlet om femmånaders babyn igen och få lite inspiration och sen kör jag på så får jag hoppas att jag kan bryta hans dåliga vanor.
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! :D Håll oss uppdaterade. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Ja alltså det verkar ju som att allt rullar på bra men när det brakar så brakar det rejält och jag är så sjukt tacksam att ni alla finns här för mig!

Att ta bort nappen gick jätte bra, 1 dag sen var den glömd, tack o lov! dock vaknar vi ibland och gråter och har svårt att somna om men det är ok.

10 månader och PANG! allt är som bortglömt! Han vill inte sova för det är det absolut värsta som finns och ska han sova så SKA mamma helst bära så man får somna på axeln annars ligger man och gallskriker sig hes och blir förbannad och till sist hysterisk :(

att gå efter schema känns som om jag helt börjar tappa bort för han vaknar super pigg 04.45 och då ska vi leka och blir den 5 och ingen plockat upp honom då jäklar ska det skrikas så mycket att hela hushållet vaknar och även stackars storasyster som är helt slut på dagarna.

Jag har försökt köra på en 4h vakentid och det har gått bra men börjar undra om det inte är dags för endast 1 lur för det börjar bli riktigt dåliga kvällar och riktigt dåliga dags lurar, de är både korta och katastrofala vid läggning när d för bara var o lägga och gå ut och inget mer med det, och han sov som han skulle, nu är det 45 min som gäller, kan det vara så att han är övertrött och därför har så svårt att somna in? När jag provar lägga honom med 3h vakentid så är det oooomöjligt att söva honom så det känns ändå som om jag provat allt. Maten går bra och han äter för fullt och han är mätt.

Jag vet inte vad jag ska göra längre, schemat funkar inte och jag verkar inte fatta hur jag ska göra för att få ett fungerande för jag är så trött och vet inte om han är övertrött eller onöjd eller vad det är. Jag skulle ääälska att han vaknade klockan 6 men jag vågar mig inte på en kur för jag känner mig inte 100 och jag kan inte ramsa alls, jag får inte till det alls så då vill jag inte förstöra för honom mer.

han lägger sig vid 19-19.30 och vissa dagar sover han utan att vakna alls till klockan 5 andra dagar vaknar han flera gånger och somnar inte om om jag inte bär honom och detta är ett barn som somnat själv sedan 1 månad gammal. HJÄLP, vad gör jag för fel?!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag är ledsen men så som du beskriver det så finns det inget annat alternativ än kur just nu om du vill ha en förändring :!: . Det är DIG det hänger på här, DU måste odla attityden av självklarhet och läsa SHN-boken tills ögonen blöder och NÄR attityden trillar på plats DÅ kommer kuren att lyckas. SM är kört när han är så här gammal, du kommer inte att få bukt med det här utan verktygen och du behöver definitvt ramsan då han snart är för stor för att buffas/vagnas.

Du klarar det här! Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag håller med MamaA,

Här är några saker av det du skriver som jag tänker lite extra runt...
ska han sova så SKA mamma helst bära så man får somna på axeln annars ligger man och gallskriker sig hes och blir förbannad och till sist hysterisk
04.45 och då ska vi leka och blir den 5 och ingen plockat upp honom då jäklar ska det skrikas så mycket att hela hushållet vaknar och även stackars storasyster som är helt slut på dagarna.
Jag skulle ääälska att han vaknade klockan 6 men jag vågar mig inte på en kur för jag känner mig inte 100 och jag kan inte ramsa alls, jag får inte till det alls så då vill jag inte förstöra för honom mer.
det oooomöjligt att söva honom
Så, när föräldrar skriver "SKA" "VILL" osv... tillskriver vi små barn egenskaper som inte nödvändigtvis stämmer. Små barn gör som vi lär dem! HÄPP! Med det i bakhuvudet så är det så att bär man EN gång = ingen gång. TVÅ gånger = ny vana.

Sen är det så att hela SM och framför allt "Kuren" handlar inte om att söva något barn alls, utan vi ger FÖRUTSÄTTNINGARNA. Om du läser lite i SHN boken och har citaten ovan i åtanke, hur tänker du då kring sömnen?

Läs också om Safarin, attityden av självklarhet m.m. För det är ju självklart att man har bilbälte i bilen, flytväst på sjön, hjälp när man åker skridsor osv... Visst? Varför är inte en god sömn lika självklar i så fall??

Gå över till 1 lur rekommenderas INTE före 12 mån helst runt 15 mån för de flesta. Så det kommer INTE vara lösningen, hur gärna du än vill tro detta så är det inte där felet ligger. Ibland är det oftast tvärt om, ju mindre de sover desto mindre sover de. Men sömn föder sömn! Han kan vara "övertrött" och därmed svårt att varava ner och njuta av sömnen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"