Att inte somna vid amning, hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej!
Nu har en liten kommit och är nu 2 månader!
Jag behöver hjälp! Vi har börja med SM men har problemet att liten somnar när vi ammar. Att leka med händer och fötter funkar inte. Vad ska jag tänka på? Vad ska jag ändra? Vad har ni för tips?

Vilorna blir ofta för korta och jag tror att det beror på att liten inte blir tillräckligt mätt (dvs vaknar tidigare och är hungrig).

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bellan och grattis till nytillkommet! :D

Har du barnaboken? LÄS DEN! Ett tips som Anna har iden är att man kan så fort de håller på att nästan somna, kastar man upp dem på axeln och typ "rapar" dem en aning häftigt så de vaknar. När man "rapat" dem fortsätter man och amma vidare. Du har ju liksom 1,5 tim på dig. Skriv gärna i signaturen mera exakt datum så blir det lättare för oss att hjälpa till. Vid 2 mån kan man ju också börja spika lite mera ett fast schema om man vill.

Titta gärna igenom sök här på forum och använd gärna sökfunktionen, du hittar nog en del tips även den vägen, detta är ju liksom inga nyheter. :wink: Lättast är ju att mata direkt de vaknar så brukar de kunna äta lite bättre, så. man inte matar på för nära sömn eller om de är trötta.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej!
Tack för ditt svar!
Jag hade redan läst bland favorit trådarna hör men jag fick med sambon och nu har vi läst mer, diskuterat och praktiserat. Vi har även varit förkylda en omgång och liten är fortfarande sjuk. Inte lätt att vara liten och snorig!
Vi har gått på tiderna från länken med sammanställning en av SM. 1,5 - 2- 1,5. Det funkar klockrent på morgonen, men den sista vilan är strulig. Och jag tror att det beror på för lite mat. Men jag har hittat en text (ej Annas) som tar upp "aktiv matning" och det handlar om att hålla barnet vaket när det äter. Så jag tycker det stämmer med Annas tänk. 

En följdfråga- vad ger mest mat och längst mättnad? Att amma ena bröstet precis när liten vaknar och sen vänta tills liten nästan ska sova och ta andra bröstet då, eller att amma bröst 2 så tätt inpå den första amningen det går och ha en vaken stund innan vilan? Alltså då menar jag hela "Ena bröstet, rap, påfyllning samma bröst, sen blöja och delaktighet, sen bröst 2, rap, påfyllning bröst 2." och sen en stund vaken tid. 
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad som ger mest mättnad vet jag inte men jag har för mig att Anna skrev att det ska inte gå för lång tid mellan de olika rätterna. Här tycker jag man får rätta sig mer efter barnet, vissa kan tänka sig att äta allt i en följd medan andra vill vänta längre på nästa rätt. Målet är ju att få måltiderna kortare och kortare med åldern så det är ju det man strävar mot. Att småäta gör ju ingen direkt lycklig utan ger bara magont så jag hade satsat på så sammanhållen matning så möjligt. Det är mängden som är viktig MEN snöa inte in dig för mycket på den ändå, det är lätt att bli för överkoncentrerad på matmängder. Sista luren krånglar för MÅNGA så det behöer inte alls betyda för lite mat. Min äldste var en riktigt sm-barn som åt och sov men om han krånglade någon gång så var det på sista luren. Lillebror som är en lite trixigare sort vaknade efter 45 minuter på sista luren nästan varje dag #-o så vid 2-3 månader kortade jag sista luren till 45 minuter och hade lite längre vakentid inför natten för att slippa det problemet,

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :)

Jag håller med föregående talare och slår ett slag för att försöka proppa i så mycket det går så fort matningstiden börjar. Dels för att mjölkproduktionen ska veta att "här går mjölken åt" och dels för att många små är piggast på att äta när de är hungriga och inte alltför trötta (fullt logiskt). Påfyllningen ska ju vara just påfyllning och egentligen inte en full måltid till, SM propagerar ju för rejäla måltider med ganska lång tid mellan så varför inte införa det tänket direkt tänker jag. Sedan är det självklart svajigt i början och det är ingen källa till panik utan ta det lugnt och varsamt så kommer detta gå som en dans!!

Kram och jobba på så fint som du gör!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack MamaA och Ylvispylvis!

Det ni skriver tycker jag stämmer med min kropp också. Jag hör ju hur hon klunkar och jag känner att jag har mycket mat - när hon får måltider men inte vid snuttande i tid och otid. Och när hon äter ofta så verkar hon ju även hungrig oftare också dvs inte nöjd och mätt som hon borde!

Liten är 3 månader den här veckan förresten, kan vara bra att veta. Vi är på semester hos mina föräldrar och nu har jag fastnat i vagningsträsket. Jag har fastnat i att stå och rulla och rulla tills liten nästan sover, slutar och då skriker liten, rulla rulla sluta och liten skriker... ., ](*,) ](*,) ](*,) Har sökt och läst den här tråden om vagnträsket. https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 59#p310236
Men gud så fel jag har gjort!!!! Och jag som även varit frustrerad över att vår fina fm vila blivit 45 minuter istället för 1,5h. Inte så konstigt!
Nu kanske vi även kan få till kvällssömnen att funka :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Ja, forum är ju en ren skattkista. :D :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

En till fundering kring amning, utifrån Annas sätt, hur ska jag tänka/planera för att få in måltider med lagom långt mellan. Sömn rutinen tycker jag är lättare att göra till ett schema. Tankar och tips på det?


/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Lite uppdatering kring sömn och vila. Hittills har vi gått på 1,5-2-1,5. I början fick vi in morgonen bra, men den strular nu och blir bara 45min pga mitt taskiga vagnande (eller för att liten blivit äldre?). Vi har anpassat tiderna efter vår familj och gjort morgon kl 8.30. Jag är sanslöst trött och har inte kunnat ta mig ur sängen tidigare och liten har funkat på det. Såklart blir kvällens godnatt senare då också, men vi har anpassat efter vår familj. Liten somnar vid 22 eller 23(dåligt vagnande) och ammas en gång när liten vaknar runt 04 - 05.30. Så vi har bara ett nattmål.
Kommer inte på något mer just nu.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Snart 3 månader väl? Borde vara dags att dra ner på sömnen då. Klassiskt 3 -månaders schema är 12-45-2-45. Det gör inget att schemat ligger från 8.30 men då måste natten också börja 20.30 för 12 timmars natt behöver hon nu. Maten bör ligga med 3-4 timmars mellanrum + en extra kvällsslurk om så önskas, inte alltid den tas emot om man är mätt redan.

Schemaförslag:

8.30 morgon, mat
10.30 sova 45
12.00 mat
13.15 sova 2
15.30 mat
17.15 sova 45
18.30 mat
20.15 ev extra kvällsslurk
20.30 God natt

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack Torsmamma och MamaA!

Schemat ser ju lysande ut! Har kört igång på en gång idag.
En fråga angående maten. När du skriver mat tex kl 12 menar du få att jag börjar kl 12 med alla "sm-stegen" dvs bröst 1, rap, bröst 1, blöjbyte, social delaktighet, bröst 2, rap, bröst 2. Eller tar man social delaktighet innan och efter maten från båda brösten? Eller på något annat sätt?

Idag gick vi på en promenad på förmiddgen och hon somnar alltid i vagnen, så det var ett säkert kort.
Nu på lunchvilsn så vagnade jag ca 6 ggr, se sov hon :D

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu vid 3 mån skall all mat ner inom 1 tim. Råkar du dessutom få lite kokosolja, lite surkålssaft från eko surkål på en sked, lite mosad sötpotatis på ett finger och smaka på är det inte heller helt fel ibland. Till 4 mån rekommenderar vi att man introducerar mat. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack MamaA och Torsmamma för era svar!

Här har vardagen fortsatt. Det har gått ganska bra trots att vi varit på resande fot (vi har fått tagit det som det blivit och inte alls enligt SM) men det har funkat gör oss.

Nu ska vi upp på banan igen. Samma schema men en timme tidigare dvs 7.30-19.30 för att det ska fungera med familjens andra tider. Jag har däremot en fundering kring natten. Liten äter fortfarande 2 ggr på sin natt. Hur tänker ni att det är klokast att göra? Mat vid 22 och sen vid 04? Ska jag ställa klockan eller bara låta liten vakna själv och sen när liten väl sover över natt målet?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bellan, du har skrivit "nyår - 18" det säger inte mig om hon är 3 mån, 4 mån eller kanske 5 mån. Skriv gärna lite mera exakt är du rar. Är hon säg 4 mån kan det vara dags att introducera lite riktig mat tycker jag. OM du helammar och inte ger mat kommer du definitivt behöva ställa klockan på typ 23 och 04.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Nu ser jag mitt svar ovan. :D :lol: Så typ 3,5 mån. Har ni börjat med lite mat än?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"