Att inte somna vid amning, hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

... Jaha då förstår jag om frukosten, tack Torsmamma!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej!

Vi har gjort så att vi har kvar det gamla schemat. Det sitter och vi siktar mot att barnens pappa skjutsa de dagar han kan och de andra dagarna kortar vi förmiddags vilan och som MammaA skrev ger en muta på väg till skolan för att hålla vaken. På vägen hem så gör vi like olika med att stanna kvar eller åka direkt hem (med mellis i bilen). Det håller inte alltid men eftersom lilla M efter det schemat med mat och sova så känns det dumt att ändra.

Till nästa fråga. Vi funderar på att kura. Eftersom lilla M bara somnar med amning och nu börjar det blir tufft. Vi kurade storasyster vid 8 månader (haha, det stämmer att det är så länge man orkar dålig sömn). Ska jag i så fall fortsätta skriva här eller börja en ny tråd i kurbarn 4-12 mån?

Är det något som jag kan göra istället för full kur? Tiderna sitter och schema har vi, mörkläggning p natten, sover nu mer och mer på mage på egen hand. Det är ramsan och det är att somna om själv som vi inte har. Vad rekommenderar ni som kan det här?

Tack för allt ert jobb!
/Bellan

PS. Blir ofta utkastad ur inloggningen när jag skrivit en text, tänkte att det kan vara bra att berätta för er. Jag gör så att jag kopierar min text innan jag skickar den så att jag slipper skriv om, som tips till andra.
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du kan om du vill skapa en ny tråd på kurforum så rekommenderar jag du kurar i stor stil, speciellt om du har SHN boken. Då är man trygg med vad som skall hända osv. :D

Tack för att du berättar om inloggningen och jo, många gånger måste man kopiera sina inlägg, har stött på flera gånger att det mest bara försvinner. :o
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack Torsmamma!!!

Då ska vi prata ihop oss här hemma och lägg app det på något bra sätt. Vi får väl läsa varannan gång i boken tills vi är förberedda (5 ggr var!). Haha men först måste vi ta bort alla gamla post-it från förra gången ;)
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

9 månader, redan!!!

Jag kan inte fatta det, att lilla M är 9 månader. Nu är hon ju ingen bebis längre utan ett barn. Lite sorgligt men samtidigt väldigt skönt!

Helt plötsligt har M börjar vakna 05.30 ganska många mornar i rad. Det är ju hemskt att vakna så tidigt (tycker jag)! Inser att M sover för mycket på dagarna och nu har jag lusläst favorit trådarna om schema för 9 månaders. Men jag undrar, det kan ju ganska enkelt att bara ta bort eftermiddagsvilan men klarar hon att vara vaken från 13.00 Till 18.30? Eller behöver jag lägga långvilan senare?
Att lägga vilan tex 13-14.30 strular till hämtning av storasyster och att lägga den långa vilan på förmiddagen då blir vi hemma sittande alla dagar för det är då öppnaförskolan har öppet (att gå dit håller mig borta från att klättra på väggarna).
Vad tror ni om att ha en vila kl 11.30-13.00 och en vila 15.30-16.00, sova 19-07? Klarar barn att vara vakna så länge på förmiddagen? Frukost 7.15, Lunchen vill hon ha kl 10.30, mellis 14.30 och middag 17.30.

Då tacksam för feedback
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du har rätt i att man brukar skjuta på långluren ca 30-60 min när man går över till två lurar, ibland förlänga den till två timmar också. Rekommenderad vakentid innan natten är 4-5 timmar, inte mer och inte så mycket som du undrade på fm heller. Lite svårt med hämtningen som kommer liiiite för tidigt men kanske kan det vara så här. Inte helt optimalt men kan funka. Maten får du själv pytsa in :wink: .

06.30 God morgon
08.45 sova 45
11.45-13.15 sova 1,5
18.30 god natt(här kan du lägga upp till 30 min tidigare vid behov utan att det påverkar morgonen)

Tänk på att det tar upp till 3 veckor innan tröttheten släpper med den längre eftermiddagen så håll ut ett par veckor innan du utvärderar. Jag la en halvtimme tidigare varje kväll lääänge och det funkade jättebra.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack MamaA för så snabbt svar :)

Jag tycker det låter bra, schemat som du gav som förslag. Sambon tyckte tom att vi kunde ha lngvilan kl 12-13.30, om vi är förberedda att åka på en gång när hon vaknat (med en muta i bilen).

Vi önskar även att ha första vila utomhus, får se hur det går med det.

Tack tack tack för allt stöd!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Fortsatt fundera på schemat. Undra om det skulle fungera att ha kvar korta vilan på samma tid som förut, alltså kl 8.30-9.15? Då blir det ett längre vaken pass innan lunch, den vila har strulat lite ett tag.
Ni med erfarenhet, behöver barnen ett längre vaken pass på morgonen när man drar ner till två vilor?
Lilla M har varit väldigt trött på morgonen, men sen vaknar hon ju kl 05.30 också senaste tiden.
Och skulle det inte funkar är ju MamaAs förslag på 8.45-9.30 inom marginal kvarten ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

haha, jag hoppar in ändå :wink: och säger att det går bra det också, du känner bäst när hon är trött på morgonen. Vissa barn är väldigt morgontrötta medan andra är piggare.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Bara för att sätta en annan vinkling på det hela. Det är lite skillnad på "Kurbarn" och "BArnaboksbarn" emellanåt.

Min son som är standardmodellad hade sin FM lur i samband med ensamlek på morgonen. Så i ärlighetens namn tog han den själv och jag höll inte 100% koll på den. Men oftast somnade han självmant mitt i leken efter ca 1,5 tim vakentid. Vi gick upp på morgonen, åt välling, fixade kläder, sen ensamlek med sovstund. Så inget är liksom ristat i sten. Precis som mamaA säger så är också barn olika. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

:) tack Torsmamma!

Jaha, jag visste inte att det var skillnad. Vi har följt SM men inte riktigt lika strikt som BB säger. Så vi har lek på morgonen och ibland ensamlek när jag är för trött för att gå upp. Lite leksaker och ett äpple kan ge en trött mamma ganska lång stund att ligga kvar i sängen ;)

Vi har inte haft några framsteg ännu, bara en jättetrött lite M på eftermiddagen. Vaknat fortfarande (bara tredje dagen) kl 5-5.30 på morgonen. Vilorna har hon också strulat på och idag blev det bara 45 min på långvilan. Men men vi håller ut ett tag till för att på natten sover man!

Jag önskar att det fanns en grupp men mammor som man kunde träffa på riktigt och samtala kring BB och shn med :(

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej,
hall ut, bara tredje dagen. :D

Nar min aldsta var liten sags vi nagra mammor da och da fran forumet, dra ihop en traff du med, du kan ju annonsera under Kackeltraden vet ja.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej alla fina Anna-mammor!

Här går tiden så fort. Lilla M har hunnit bli 11,5 månader och är kurad. Vi kurade när hon var 10 månader och hon fattade första natten redan, och protesterade vid tredje natten, sen sov hon sina nätter och somnade om när hon vaknade. Förutom att vi inte fått till mornarna att funka.... Första frågan, vilken grupp ska jag skriva mina frågor i? Här? I gruppen för barn 0-12 mån, eller 12 mån och uppåt?

Tack för all hjälp!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du skulle kunna skriva under säker sovare med fnurra om du vill tycker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack! Då ses vi ev där :)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"