Standardmodell 2 månaders tjej

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

Hej!

Har en liten tjej som är två månader och har sedan några dagar tillbaka introducerat standardmodell i vår vardag. Jag var inne på just SM innan tjejen föddes men då detta är första barnet så lyssnade jag ivrigt på råd från alla möjliga om att sömnen till slut löser sig av sig själv. Vi har gick från två uppvak mellan 22-06 till minst ett uppvak i timmen varav de flesta var att hon bara ville snutta på bröstet. Varken jag eller lilla tjejen fick nu vid två månader knappt någon sömn och det fanns inga rutiner överhuvudtaget, och vi satt här med en slutkörd ny mamma och en väldigt övertrött tjej.
Vi har inte kört SM från start men tänkte att det kan vara värt ett försök att introducera nu även om det är i ett senare skede för lilltjejen då sömnen inte kan bli sämre i varje fall. Planen var att kura vid fyra månader men kände att jag måste göra något aktivt för att framförallt tjejen ska få så sömn och börja kunna njuta av sitt lilla liv :heart:

Spikade ett schema enligt nedan:
07.00 Godmorgon + mat + umgänge
08.30 Sova 1.5 h
10.00 Mat + umgänge
12.00 Sova 2 h
14.00 Mat + umgänge
16.00 Sova 1.5 h
17.30 Mat, umgänge, kvällsmat
20.00 Godnatt

Tjejen sover nu i vagn och och vi har gått från ca 8 uppvak till två (!) bara med flytt till vagn under natten.
Hon läggs vid alla sovpass vaken i vagn vilket följs av tillrättaläggandet och sen vagnar jag.

Mina funderingar är:
1. Ska jag vagna till hon somnat nu när hon är så liten eller ska jag tagna till hon lugnat ner sig och sen ge bekräftelseramsa.
Och om jag inte ska tagna till hon somnar ska jag fortsätta med proceduren (vagning + bekräftelseramsa) till hon somnar av sig själv?
2. Första uppvaket infaller mellan 01-02, kan jag fasa ut det redan nu? Hon har aldrig sovit längre än 6 h i sträck.
3. Är jag på rätt spår eller är jag försent ute med SM och det är bättre att vänta till tjejen är 4 månader och kura då?

Stort tack från en förvirrad och trött ny mamma!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Hon är ju bara än så länge 2 mån att ha säg 2 nattmål med det schemat kan vara lämpligt. Men vill du själv få mera sammanhängande sömn kan det ju vara en ide att sätta klockan och "förekomma" henne lite. Så amma henne i sömnen säg kl. 23 innan du själv somnar och sen igen runt 4 kan vara lämpligt. :wink:

När du sen märker att detta funkar kan man vid 3 mån fasa bort 23 målet.

Ang. vagningen så sluta innan hon somnat utan bara är lugn. Bättre att gå ut och in 100 ggr än stanna för länge. som tips! Ang. bekräftelse ramsa gör man som man vill, vissa inför den vid 4 mån andra som jag använde den lite mjukt så där när jag gick. Finkade bra för oss.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

Hej och tack!

Jättebra ide, jag har själv funderat på att just amma henne runt den tiden vid 23, så det ska jag införa direkt inatt :)
Ja okej, då kör jag på för övrigt som jag gör nu och sen planerar jag för att fasa bort första nattmålet om ca en månad!

Då ska jag kämpa på med vagningen, precis, jag vill ju hon ska finna ro och sen kunna somna av sig själv och vara trygg med hela tillvaron :) Okej, ja för jag har gjort lite samma som du då, sagt den lite lugnt när jag gått där ifrån.

Övergången från vagn till spjälsäng sen, det kanske är mest lägligt runt fyra månader när samtliga nattmål ska bort? Och att jag då får köra buff + ramsa troligtvis?

Tusen tack för råden! :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det gäller att hitta det verktyg du är bekvämast med, vagning eller buffning nu, det går att buffa i vagn om man så vill även om det är lättare i säng pga bättre plats. Sedan någon gång runt fyra månader när man känner att det är läge så tar ramsan över. Det hjälper ju då om man smugit in den redan vid läggning två verser lite mjukt (bara vid läggningen, inte när du går tillbaka och verktygar om hon har svårt att somna).

Jag har haft mina att sova i både vagn och spjälsäng från början, inga problem alls men å andra sidan föredrog jag att buffa vilket funkar på båda ställen :D.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

En annan fråga, tjejen brukar vakna mitt i sina dagsljuset och då har jag börjat vagna och då brukar hon lugna ner sig för att sedan somna men vissa gånger vaknar hon och jag kan stå o vagna i 20-30 min och hon blir bara mer hysterisk, ska jag bara fortsätta vagna, ger det med sig till slut? Eller är det något jag gör fel? Gör så ont i hjärtat när hon blir så ledsen.

Sen en annan fråga angående tillrättaläggandet, nu jag jag kört på o detta är fjärde dagen men bara kag lägger ner henne blir hon väldigt upprörd, och det första hon gör är lyfter på huvudet. Vill inte vagna när hon har huvudet upplyft, ska jag fortsätta göra tillrättaläggandet här tills det går hem eller hur gör jag?

Tack!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du tillrättalägger och går där ifrån oavsett om hon protesterar eller lyfter på huvudet, SEN får du gå tillbaka och verktyga om protesterna blir för högljudda. Jag tycks läsa mig till att du vagnar för ofta och för länge :wink: , ett klassiskt recept för att bebis INTE somnar om. Verktygen måste användas sparsamt. Säg att du vagnar 8-16 drag, rejäla kraftiga drag som att du skjuter ifrån dig vagnen kraftig för att sedan rycka tillbaka den precis innan du inte når den längre. Vagningen är inte för att söva utan för att ge budskapet att du är det dags att sova :!: Sen räknar du till minst dubbelt så mycket som du vagnade innan du går in igen - ja, du ska lämna rummet emellan :shock: . SEn vagnar du inte fler gånger än förra gången helt utan hellre färre om det är möjligt, inte alltid det går men håll dig till lika många då istället.

Jag hade även satsat på att mörklägga vagnen med barnvagngardin eller filt med klämmor, det brukar behövas för små nyfikna som vaknar för tidigt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

Hej!

Tack för så himla snabba svar! :)
Åh det stämmer ju helt, jag vagnar alldeles för mkt!
Okej, jag har ju stått och vagnar till hon lugnat ner sig o sedan gått därifrån? Ska jag vagna o gå ifrån fastän tjejen inte lugnat ner sig? Eller hon ska lugna sig komma till ro innan jag går ut?
Vill så gärna göra helt rätt annars kommer jag bara stå där helt osäker och det finns det inte utrymme för :)

Tack för all hjälp!

Kram ❤️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av mamaA »

hej!
Du har tur, jag är på hugget ikväll :mrgreen:

Vagningen ska vara så pass effektiv att hon kommer av sig i sin klagan och det bästa är så klart om hon lugnar ner sig men du ska inte hålla på hur länge som helst ändå. Tänk att du skjuter iväg vagnen med fart och sen rycker tillbaka den som om du skulle rädda den från att fara över en klippavsats, då brukar det bli tyst om man hittar rätt teknik :lol: . Mer än 16-24 drag hade jag inte gjort.

Själv kände jag mig dock aldrig särskilt bekväm med vagningen utan fördedrar buffning, där känner jag mig tvärsäker, likaså ramsa så man väljer det man känner sig bekvämast med för det man vill förmedla är attityden av självklarhet, man måste själv vara övertygad om vad man gör innan man går vidare för att övertyga bebis. Öva att vagna med tom vagn och öva buffning på något gosedjur för att se vad du trivs med. I buffning ska det också bli ett rejält rytmiskt gung framåt i hela bebiskroppen.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

Hej igen!

Tack så mkt för så snabba svar!
Angående vagningen, tjejen blir liksom aldrig lugn, speciellt inte på 24 drag, känns som jag gör fel, men vagningen är verkligen bestämd och så som ni beskriver. Men efter 24 drag är hon inge lugn o då
Lämnar jag rummet med en skrikande bebis :( usch vad gör jag för fel? Vi har kört på i 5 dagar nu o läggningarna blir inte lättare, hon skriker bara jag lägger henne tillrätta o sen drar det igång.

Tack!
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

Det största problemet är att få henne att sova sina dagslurar, hon behöver verkligen sin sömn lilla tjejen’ ❤️

Kram ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kolla dessa filmer med Anna på youtube och se till att du verkligen får in varningen. Annars lär du få ta till buffning istället om det kanske är din grej? :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=E595CP947Vc

https://youtu.be/H9UN-0_wYSg

https://youtu.be/LINKhr82_rc

En liten 2 mån skall man kunna lugna på en mycket kort stund. Om de sen ligger och låter eller så är inte samma. En del (typ min son) lärde sig att ligga och liksom småskrika/låta för att jag inte skulle sluta. Då hamnade jag i just "vagnträsket" som det heter. Det gäller att lära sig lyssna och lyssna av, detta är en konst kan jag lova.

Ett exempel är när sonen var just 2 mån hos oss, jag var lite av en "ängslig mamma" för att säga det milt. Jag trodde att var jag bara där med min närvaro var allt bra, skulle allt bli bra osv... Han är ju så liten ....
En dag på just dagen när jag skulle lägga, lade honom i resesäng och började mitt "verktygande" och han ville inte lugna sig som jag tänkte mig det hela. Min man kom och släpade in mig på toaletten, tog fram en klocka och vi tittade på sekundvisaren (nu minns jag inte men vi talar kanske 20 sek) så hör jag hur sonen blir tyst, ger ifrån sig en enorm SUCK typ, äntligen slutade hon hänga här med sin ängsliga attityd, nu kan jag sova. Så sov han! :O

Läs gärna tråden om Thaimassage!

Tror du hittar den under favoriter. Hett tips!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

Hej!

Jag känner mig ganska bekväm med både varning och buffning, de filmerna är superbra har kollat flera gånger på dom:)
Ja hon ligger o låter mkt, ska jag bara låta henne vara då? Och när hon gallskriker? Hon blir ju väldigt upprörd o frågande bara jag tillrättalägger henne o sen kan hon skrika på rejält, o iom verktygen ska användas sparsamt så har jag vagnat max 24 ggr sen gått ut o räknat till minst det dubbla, men vissa gånger är hon inte det minsta nerlugnad o jag bara går ut.

Hur länge ska hon få ligga o låta utan att jag griper in? Usch jag är verkligen utav den ängsliga typen också. Men vår tjej slutar inte låta när jag gått ut därifårn däremot så kan skriken tillta när jag kommer in för att verktyga.

Känner att vad jag än gör så blir tjejen bara mer upprörd. Vad gör jag för fel:(
Kram ❤️
MiraMi
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 29 jan 2018, 10:28

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av MiraMi »

När min två månaders är sådär så är det alltid för att hon vill ha mer mat eller för att hon helt enkelt inte är trött. Oftast räcker det att jag tar upp henne ger henne en skvätt till och sedan kan jag lägga henne i vagnen igen utan protester. Ibland skriker hon för att hon kräkt och jag får byta lakan kvickt under huvudet.
storebror 2010 :heart:
lilla my 2012 :heart:
lillasyster 2018 :heart: (beräknad 29/12, född 5/12, 3 veckor tidig)
BB från början [-o<
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av TorsMamma »

Tack MiraMi för jättefint svar! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MiraMi
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 29 jan 2018, 10:28

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av MiraMi »

:)

Men det är inte lätt! Sitter här själv på morgonkvisten (kl 05) och letar svar och pepp :)

Har själv lite av samma problem. Velandet att ta upp en skrikande liten eller inte... Man vill ju inte låta de ligga där ledsna allt för länge! Ibland funkar det att ta upp, mata lite mer och lägga igen, eller om det behövdes bytas under huvudet. Kräk vill ju ingen ligga i. Men ibland när hon skriker sådär jätte länge och hysteriskt tar jag helt enkelt upp henne och låter henne vara vaken. Försöker hålla mig till schemat och ha tiderna i bakhuvudet (även om det inte alltid blir rätt) Det jag mest undrar över är om man skapar mer problem att ta upp (vargen kommer) eller om man ska låta ligga kvar tills tiden på schema säger så. (?)

Har inte hittat ngt riktigt svar på detta. Så antar att intuitionen helt enkelt får styra. <3 ?? eller? :)



kramis
storebror 2010 :heart:
lilla my 2012 :heart:
lillasyster 2018 :heart: (beräknad 29/12, född 5/12, 3 veckor tidig)
BB från början [-o<
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"