Spädbarn 6 veckor rutiner

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kathy.A
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 27 okt 2017, 20:51

Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Kathy.A »

Hej!
Jag har en dotter som är 6 veckor gammal. Det har sedan start varit lite struligt med amningen så efter ca 10nä dagar gav jag upp helt och började med ersättning (semper). Hon fick så mycket magont och kunde inte bajsa som hon skulle för hon blev förstoppad så då började jag med NAN1 sensitive och nu går det betydligt mycket bättre trots lite magknip då och då under dagen.

Nu när jag känner att hon börjar komma igång och må lite bättre så hade jag tänkt mig ha rutiner för henne. Dels för hennes bästa och mig själv. Men nu undrar jag HUR ska jag börja med rutiner för henne? Hur ska jag få henne att följa det och hur ska jag förhindra henne från att bli övertrött? Jag har märkt att om hon är vaken lite mer än 1 timme i vissa fall så blir hon övertrött, speciellt under förmiddagen. Hon har det jätte svårt att komma till ro och det leder till övertrött. Jag vet inte vad jag ska göra för att hon ska somna på egen hand, ibland går det bara inte speciellt på dagarna då ger jag helt enkelt upp och låter henne vara vaken.

Ska det alltid vara mörkt när hon Sover? (Hon somnar helt enkelt bäst när det är mörkt, för då kollar hon inte runt)
Magläge låter inte min man henne att sova på så hon får alltid ligga på rygg.

Behöver verkligen hjälp. Går in i väggar snart! Jag behöver vila på dagarna då mannen är på jobbet. Kan knappt röra mig utan henne.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Tin »

Hej
varmt valkommen och grattis till ditt lilla underverk.
Vilken tur hon har som har just dig som mamma.

Amma funkar inte for alla, sa jag tycker du gjorde ratt som bot till ersattning. Jag gjorde det samma med min etta och fick en lycklig, matt bebis och en mycket gladare mamma. Magknip far de ibland, vi brukar rekommendera sempers magdroppar.

For riktigt sma bebisar som din ar det en rytm mer an ett schema som behovs. Precis som du sager sa ar det valdigt trott nar man ar liten och overtrotthet kan bli ett gissel om man inte laggs i tid. Sa har ar var rekommendation:

1. Kop Barnaboken, att sova hela natten ar ingen quickfix utan en rejal kunskapsbank maste jobbas upp hos mamma OCH pappa
2. Studera Standard Modellen noga, far du till matandet far du till somnen (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887)
3. Folj rytmen 2 - 2 (se nedan)
4. Lagg pa mage MED larm, bebisar sover bast pa mage, kop ett andningslarm
5. Lagg i vagn sa du kan vagna

Rytm for 1- 2 manaders:
Sovtimmar kall vara 16,5 tim sömn / 7,5 tim vaken per 24 h.
Minst fyra SM mål (las kompendiet ovan). Vanligt att de är vakna max 1,5 tim på morgonen och ca. 2,5 tim på kvällen ibland upp till 3 tim i sista vakenpasset. Men satsa pa rytmen 2 h vaken och 2 h sova.
Dvs vaken 2 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet 0,5 tim

Natt: Ett nattmål om ca 20 min. (Infaller i regel kring kl 04.)
6 timmars sammahängande sömn (22-04 är vanligt)

Det maste inte vara morkt i rummet men manga bebisar gillar det, lags man pa mage finns det mindre att titta pa dessutom. Det underlattar def om det inte ar knapptyst i huset.

Sa, ta ett stort andetag, all har pa detta forum har varit i din situation. Overvaldigad och undersovd. Du fixar detta, bestam dig, las pa, och genomfor. Vi finns har under hela resan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Kathy.A
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 27 okt 2017, 20:51

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Kathy.A »

Hej! Tack för ditt svar.

Ja precis, det är just det jag behöver en rytm helt enkelt. :D testade faktiskt idag när hon blev trött på morgonen att lägga henne i vagnen för där är det mörkt och skönt. Hon somnade ganska direkt men vaknade alltid efter 10 minuter och så fick jag vagna henne igen. Varför vaknar hon till när jag slutar gunga vagnen? Kan det vara för att det är något nytt för henne eller kanske att hon är övertrött?

Jag ska testa standardmodellen så får vi se hur långt jag kommer! På nätterna kan hon sin grej och vet att hon måste sova ungefär vid 19.30-20.00 och hon behöver oftast inte vår hjälp till att somna, utan brukar somna av sig själv i sin säng om hon då inte har blivit övertrött. Men det är bara dagen jag behöver få till ordentligt!

Kram, Kathrin
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kathrin,

Hon vaknar efter 10 min för du stannar vagnen, man vagnar dem bara tyst, INTE till sömns, då får du stå där i en evighet. :roll: så skaffa Barnaboken, läs läs läs. Lägg på mage MED larm så behöver ingen i familjen vara orolig. Det finns många fina studier på detta och vi har flera här på forum som blivit "räddade" av just larm och då var inte anledningen för att de sov på mage utan andra skäl så som att något barn typ hade sömnapneer m.m. Så ett larm rekommenderas OAVSETT sovläge. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kathy.A
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 27 okt 2017, 20:51

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Kathy.A »

Hej Torsmamma!
Vagnen funkade inte då värk gång jag vagga henne lugn blev hon skrikig när jag sluta.

Nu när jag istället får henne att sova på rygg i sovrummet sover hon exakta 30 min. Varför det? :(

HON PROTESTERAR när jag lägger henne på magen. Dessutom varje gång hon vaknar efter sin 30 min powernap är hon hungrig och trött. Vet inte vad jag ska göra...

Ska nog köpa boken och får se om den hjälper mig :(
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av TorsMamma »

Små barn gör som vi lär dem! Så har du gjort på ett sätt i 6-7 v så lär hon ju inte köpa att du gör annorlunda på 5 min om man säger... :roll:

Utan det är därför vi pratar om 2 dagar att bryta en vana och upp till 2 veckor för den att befästa sig. Du kan inte bara "testa" något utan man GENOMFÖR. Därför är böckerna Barnaboken och i vissa fall Internationella Sova Hela Natten så viktiga, inte bara att utan kunna veta HUR men inte minst VARFÖR du gör något. Om vi här skrev varför på alla frågor skulle vi inte hinna svara på de viktiga frågorna. Därför är böckerna helt ovärderliga och basen för det vi jobbar med (gratis skall tilläggas) så läs läs läs. Återkom med frågor. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kathy.A
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 27 okt 2017, 20:51

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Kathy.A »

Jag behöver få svar på en fråga bara.
Hittar inget svar någonstans!

När jag har matat min lilla älskling innan läggning ungefär 160 ml (hon är 7 veckor nu) och somnar till och vaknar efter 30 minuter TROR att hon är hungrig men egentligen är hon bara trött.
Vad beror det på? Är det överlevnadsångest? Ska jag ge henne mat?

Jag har alltid kommit med mat direkt när hon vaknar efter 30 minuter men sen blir hon pigg och vill leka och det blir typ en ond cirkel. Men idag så testade jag att inte ge henne mat utan gav henne nappen istället och hon gnällde och var trött men efter ca 30 minuter så somna hon. Vad kan detta bero på? :( vill inte svälta min unge men jag vet dock att jag inte gör det med tanke på att hon fick bra med mat innan läggning? Behöver verkligen ett svar på det här. Vill att hon ska sova bra och äta bra. Hon sover nästan inget på dagarna, blir alltid en ond cirkel vakna, äta, sova 30 min, vakna, äta, sova 30 min sen är hon helt slut inför natten och somnar natt.

Hälsningar, Kathrin
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Att vakna efter 30 minuter är ju en ond cirkel av vana och övertrötthet(inte överlevnadångest), de flesta barn brukar annars vakna till efter 45 minuter men vissa har 30 min istället. Efter 160 ml behöver du definitivt inte fylla på utan du använder vagning eller buffning tills hon är lugn sen går du där ifrån och går tillbaka vid behov men inte direkt för då funkar det inte. Du måste ge henne sin tid att protestera och lyssna av henne NÄR det är dags att ingripa på samma sätt igen. Hon kommer att bli arg, det är så det funkar, TILLS verktygen börjar ta och hon accepterar och somnar om istället.

Snälla LÄS här på forumet i trådarna hur andra gjort och våra svar så får du MYCKET bra info på hur man gör. Vi svarar gärna men det känns som du behöver skaffa dig lite mer basinfo om standardmodellen :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag fyller på något som också är vanligt i BB om man läser. Där står det tydligt att man använder första månaden (1 mån) till att stilla överlevnadsångesten, har man gjort detta, så är resten att börja styra upp rutinerna m.m. enl. Annas råd i Barnaboken. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Tin »

Hej,
bockerna finns att lana pa bibliotek ocksa, man maste inte kopa. A andra sidan far man rad om barn upp till 16 ar sa i vart hus ar det en trotjanare som tas fram varje ar.

Las, las, las, du kommer kunna svara pa manga av dina egna fragor men framfor allt far du sammahanget som behovs for att styra skutan ratt. Varje gang liten sover, in har och las lankar tills du har boken i handen. Du far resultat snabbare om du tar sats och laser.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Kathy.A
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 27 okt 2017, 20:51

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Kathy.A »

Hej!
Tack för ert svar!
Nu har jag köpt sova hela natten boken, ligger på sida 97. Jag har lite funderingar kring detta nu.
Jag undrar hur jag ska få henne att känna säkerheten och tryggheten? För att hon ska kunna komma till ro och inte vilja ha mat under natten? Dessutom så äter min lilla tös inte mer än 700 ml per dygn. Vilket då är 2 nattmål inkluderade klockan 1 och klockan 4. Hon vägrar få i sig mer mat hon tar ur nappen med tungan och gör kräkljud varje gång jag försöker tvinga i henne maten.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej, några sådana mängder kom inte mina barn upp i heller men de var mätta ändå. Tänk på att erbjuda mat flera gånger inom mattiden bara, ca 1,5 timme för 2-månaders och 1 timme för 3 månaders, ibland tar de inte påfyllningen förrän i slutet av måltiden. Fokusera först och främst på dagarna och att få rytmen/schemat att sitta då, SEN ger du dig på nätterna. Många slutar inte att vakna på nätterna ändå, vanan har satt sig och då får man helt enkelt hjälpa dem att somna om med verktygen. Kom ihåg att de används till att bebis är lugn, somna ska de göra själv. Då buffar/vagnar du över 01 målet och behåller 04.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kathy.A
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 27 okt 2017, 20:51

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av Kathy.A »

Tack för ditt svar! <3
Okej, så under 1.5 timme ska jag laga henne? Men hon äter bara i början och i slutet och det blir oftast 120 ml totalt. Dessutom sover hon endast 3å minuter och vaknat sedan letande efter mat/ napp. Hon är dock fortfarande sjukt trött men somnar inte om trots vagning. Hon vaknar och leker knappt 20 minuter sedan är hon återigen trött och vill sova. Testade att inte ge henne mat direkt och vaggade henne men hon vägrade somna helt men sedan när jag på henne på min mage så somnade hon. Lägger jag ifrån mig henne så vaknar hon. Hur ska jag göra för att fixa det här? Hon sover aldrig mer än 30 minuter under dagarna. :(
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Spädbarn 6 veckor rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

För tidiga uppvak kommer man tillrätta med genom vagning eller buffning, om du tittar på vår förstasida och trycker på "sova hela natten" istället för att gå direkt till forumet kan du läsa mer om verktygen, läs gärna även i andras trådar så du ser hur de fungerar. man vagnar/buffar aldrig till sömns för då fungerar det inte, barnet vaknar så fort du slutar. Du verktygar till LUGN och går sen därifrån, sen väntar du minst dubbelt så länge som förra buff/vagningsomgången tog tidsmässigt. Man försöker att dra ut mer och mer på tiden emellan eller i alla fall hålla det på samma, aldrig tätare. Det är när man får till en dialog med barnet på detta sättet som hon så småningom KOMMER att somna om genom insikten att det är hon själv som ska sköta det.

Hon är definitivt övertrött och det är en ond cirkel som ni kan bryta på detta sätt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"