Snälla hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Men super tack!! Då kör vi vidare fastän hon bara är vaken max 1,5 åt gången! Allt annat fungerar fint än sålänge! :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av mamaA »

:thumbsup:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Nu är jag här igen! Tack för all hjälp tidigare! Men nu har jag nya utmaningar :)

Lilla dottern på nu 5,5 månad strular super mycket på dagsvilorna. Schemat jag tänkt är såhär:
7:00 vaknar
Ammar och gröt
Sover kl 9-9:45
Ammar, lunch grönsakspure och fruktpure
Sover 12-14
Ammar
Sover 16-16:45
Äter middag
Godnatt kl 19

Det började med att hon var svår att lägga vid em vilan kl 16, provade att avvakta till 16:15. Men hon sov aldrig vilan ut. Tänkte att jag minskar ned den vilan till 20 min. Men då var karusellen igång! Nu vaknar hon tidigare mellan 6-7 (har ofta bajsat då så gör ingen stor sak av det!) men då orkar hon inte vara vaken till 9 när nästa vila börjar. Dessutom sover hon sällan 2 timmar som de är tänkt mitt på dagen, tänker att jag ska korta ner till 1,5 h.
Men snälla hjääälp! Vilket schema tror ni jag ska köra på? Hur långa vilor? Är de superviktigt att hon somnar om även om hon vaknar kl 6-6:30 ovh har bajsat?
Tack på förhand
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Mina pojkar vaknade alltid efter 1,5 timme på långluren i den åldern så då kortade jag den till 1,5 timme(förlängde den sen igen när vi gick över till två lurar vid 8-9 månader utan problem.) Jag tycker även att att sist aluren kommer lite sent. Om långluren slutar 13.30 nu med nytt schema så kan sista luren med fördel bli 15.30 så hon får längre vakentid inför natten vilket gynnar den för tidiga morgonen. Kan tyckas konstigt att lägga sista luren ännu tidigare när du har problem med den men det är hela schemaförändringen som spelar in. Sover hon inte hela luren är det ingen katastrof heller. Vi kan bara ge förutsättningarna för att sova, sen får hon ligga och vila resten av tiden.

Angående bajs på morgonen så ge lösande pureer som katrinplommon och päron endast på förmiddagen för att få henne att bajsa vid andra tider istället :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"