Alma 11 augusti -helammning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Härligt att höra, ja vi är ju båda tämligen övertygade om att hon behöver sova, inte äta klockan tolv, ett på natten. Känns by the way som en skum tid att vakna och hålla låda? Inatt var hon igång igen, växlade mellan glad och arg i dryg 1,5 timme innan hon somnade, inklusive ett antal vändningsrundor där hon vi något tillfälle fastnade och blev ledsen. Sedan fick jag väcka 03:44 för matning. Hon har börjat somna om själv när hon vaknar innan 07:30 på morgonen men den där tiden mitt i natten så är hon verkligen igång och högljudd som attans.

Hade förstått lättare om hon hållt låda vid fyra, det känns "vanligt" men vid tolv? Varför är det en bra tid att vara vaken :)

Tänker att det kanske ordnar sig när nattmatningen slutar helt? Nu har hon ju ändå en anledning av vakna en gång per natt och tycker kanske att den kan variera. När det inte serveras mat alls har hon ju ingen anledning alls tänker jag. Fast å andra sidan finns det ju inte mycket logik bakom att hon vaknar och är vaken varannan natt och inte varje eller inte alls..

Kram och tack igen!
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av TorsMamma »

Hej, en grej jag tänker på det där med att vakna runt 12, kan vara att det har med hur cyklerna går när man sover. När små barn lär sig nya saker typ sitta, vända sig, kräla, krypa osv.. gör de även detta i sömnen. Detta är nog en bra tid att öva "Nya färdigheter" helt enkelt. Min son har fortfarande en mera lättväckt tid vid 23. Och även då han pratar i sömnen osv.... (han är 11 år ) :wink:

Så motmedel till detta är att man faktiskt blir tillräckligt uttröttad rent fysiskt på dagarna. Här är öva vändningar 5min/10ggr/dag samt timmar med ålträning på sin plats. Då blir nattgymnastiken mindre. :D

Fortsätt bara, ni når snart mål!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Haha, ja precis hon verkar tycka det :)

Inatt var det lugnare, inga stora vakenhetsperioder, även om hon vaknade tidigare än vanligt och höll lite låda. Hon är ju en väldigt aktiv bebis så hon rör sig extremt mycket på dagarna, vänder, ålar och står på knän och händer och gungar. Däremot är det ju lite svårt att få till ordentligt med utetid nu i mörka Sverige, jag brukar nästan springa ut när hon vaknar efter första sovpasset för att hinna en knapp timme ute innan lunch. För när hon sovit sitt långpass är det ju typ mörkt.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Äntligen har det varit lugnt i tre nätter, lilltjejen har visserligen vaknat till och låtit (läs gnällt) vid ettsnåret men somnat om efter 10-15 min utan åtgärd. Så skönt!

Matar fortfarande, men har fått ta upp utan att liten vaknat dessa nätter, (när jag själv vaknat av att ligga i en svimmingpool) oftast omkring 3snåret. Sedan väckning, alternativ vaken och glad omkring 7.30. Snacka om att känna sig som en ny människa trots förkylning och hosta och elände för min del.

Alltså det här med brösten är ju ett aber, jag vaknar ju minst tre gånger innan klockan 3 av att jag ligger i en pöl med mjölk och brösten är som tegelstenar, nu har jag bara matat en gång/natt i ett par veckor men fortfarande samma sak. De tycks liksom inte fatta galoppen. Vågar inte sova med BH heller efter två mjölkstockningar. TIPS? Har handduk under men den inklusive täcke och underlakan blir ju helt dränkt.

Kram på er fina mammor!
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej du,
vad fint ni har det. :heart:

Det gar absolut att sova i bh, jag gjorde inget annat annars skulle jag vaknat dyngsur jag med. Men en supemjuk bh, utan stodring (eller vad det nu heter), bara bomull, och mjuk, mjuk, mjuk och pads i. Inte ens en amningsbh utan en som ar sa mjuk sa du bara kan dra upp den nar du matar. Det funkar fint. Du maste ju junna sova ocksa menar jag.

Mjolken kommer sakta ga ner, men jag gjorde som du under tiden, vaknade jag av brostpanik sa vakte jag liten och matade oavsett vad klockan var. Onodigt att jag ligger vaken och har ont.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Long time no seen, fullt upp med julfirande och kursarbete men jag tänkte jag skulle uppdatera tråden lite. Ingen nattmatning på drygt tre veckor nu, lilldamen slutade mer eller mindre självmant med detta i takt med att matintaget ökade :)

De nattliga äventyren är dock inte över för det, ibland har hon flera nätter på rad där hon sover som en liten ängel, för att därefter ha ett antal nätter när hon lever rövare, kryper runt i sängen, ömsoms glad, ömsoms ilsk och håller sina föräldrar vakna en bra stund, ofta omkring tresnåret.

Tidiga uppvak har vi däremot inte haft så mycket av, och när de sker somnar hon om på egen hand. Till och med till åtta vissa dagar (om hon inte blir upptagen tidigare).

Funderar dock lite över matintaget, hon kryper ju som en riktigt virtuos nu, på alla fyra, i hyfsat tempo och mest hela tiden. Hon gympar också rätt intensivt. Tar spjärn med armarna och lyfter rumpan så att hon gör armhävningar med raka ben, alltså inte på knä. Samtidigt är hon ju liten, precis blivit fem månader och ingen superstor tjej så det får ju inte plats så himla mycket mat.

Som det ser ut nu så äter hon riktig mat vid lunch (ca 11) och gröt vid 17.30. Däremellan ammar jag morgon, middag och kvällslurk, plus extra om hon vill ha efter lunch/gröt. Ammar jag innan mat äter hon "för lite" är mitt intryck. När hon började med riktig mat blev hon lite rultigare men nu när hon kunnat krypa ett bra tag så har hon smalnat av igen, inte för att hon är smal direkt men inte någon tjockisbebbe direkt. Tänker att även fast hon är så liten så borde hon behöva mer energi än de flesta i hennes ålder som inte alls är lika rörliga. På en dag är ju hon i princip i rörelse non-stop förutom när hon sover, och rätt ofta då också :)

Så, vad göra, känns som utbudet är lite begränsat av att hon är så mini fortfarande, ingen hård mage men vissa dagar superlös, så lite känslig tarm verkar hon ha, bajsar ofta flera gånger varje dag.

Sedan är funderingen sömn, nattliga röverier är inte superkul även om man inte måste gå upp ur sängen.

Schema idag:

7.30 god morgon (vaknar ofta lite tidigare men sköter sig själv då)
ca 8.00 ammning (har inget emot att vänta lite på maten, fram tills nu gärna ännu längre men senaste veckan börjat vara hungrig nästan direkt)
9.15 sova 45
11.00 mat (oftast hemlagad, äter ungefärlig mängd som en liten köpburk plus en halv liten fruktpuré efteråt)
15.00 ammning (här funderar jag på om jag ska lägga till något mer.
17.30 Gröt (senaste dagarna har jag börjat få i henne en hel portion köpegröt, alltså 1 dl vatten 4 msk pulver)
19.00 ammning
19.30 sova natt

Jag upplever henne som grinigare än vanligt och hon kastar sig över brösten när det erbjuds, efter att ha varit rätt tveksam i typ en månad. Samtidigt går det inte ner mer vid målen, jag trugar tills hon nästan blir arg. Började krypa vid 4,5 månader ungefär och nu går det som sagt riktigt snabbt.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad fint det verkar gå, heja!! :)

Jag tänker "steg" med maten, funkar ett steg kan man trappa upp till nästa så jag skulle våga ge annat än det "rekommenderade" om jag trodde det skulle funka för min bebis. Typ ägg, kött och sånt om du inte börjat med det än. Och glöm aldrig att ha extra fett i maten!! Smör, kokosolja, rapsolja (ej upphettad) är bra exempelvis.

Du har skrivit sov 45 på fm men nog har hon fler lurar?! :wink:
Skriv gärna in dem också så blir det lättare att ge feedback. Men det låter jättebra att hon är så fysiskt aktiv!! Vi rekommenderar korsvis ålning och krypning här, gärna i stora mängder!

Använder du några verktyg för att hjälpa henne att somna om på natten? Jag kommer inte åt att se nu om ni har kolmörkt osv men nu är hon ju så stor att det går bra att införa ramsan också! Har du kanske redan gjort det?

Kram så länge!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Tack för svar, och hoppsan! Missade jag sovet :)

Hon sover såklart mer, 2 timmar mellan 12-14 (har kortat ner till 1,5 senaste dagarna, väcks 9,5 gång av 10 dock så jag vet inte om det behövs)
Och sedan 45 min mellan 16-16.45 (även här oftast väckning)

Fullständigt schema är alltså följande:

7.30 god morgon (vaknar ofta lite tidigare men sköter sig själv då)
ca 8.00 ammning (har inget emot att vänta lite på maten, fram tills nu gärna ännu längre men senaste veckan börjat vara hungrig nästan direkt)
9.15 sova 45
11.00 mat (oftast hemlagad, äter ungefärlig mängd som en liten köpburk plus en halv liten fruktpuré efteråt)
12-14 (eller 12.30-14) sova
15.00 ammning (här funderar jag på om jag ska lägga till något mer.
16-16.45 sova
17.30 Gröt (senaste dagarna har jag börjat få i henne en hel portion köpegröt, alltså 1 dl vatten 4 msk pulver)
19.00 ammning
19.30 sova natt

Var på BVC idag och de är så himla röriga, blir irriterad..men hon hade planat ut ytterligare i alla fall på sin kurva. Vägde nu 6970 (3950 vid födsel) så hon tyckte att hon behövde mer energi, samtidigt som ammningen skulle vara huvudnärningen (hur går det ihop?) och så frågar hon om jag har tillräckligt med mjölk? Hur fasiken ska jag veta det? Det är ju inte som att man mäter direkt, men ungen är ju nöjd så jag antar det.

Och ja, hon kryper på riktigt, alltså kortsvis utan att ha magen i golvet mest hela tiden. Hon är på golvet minst 80% av sin vakna tid.

Nytt problem dock, hon har vaknat vid fem-sex typ fyra dagar i rad, med blöjan proppfull med bajs, även på dagen bajsar hon i tid och otid, ibland nästan rinnande, ibland mer som kräm. Tycker det mesta hon äter verkar komma ut i exakt samma form igen efter ett antal timmar. Det är proppat med bajs så inget alternativ annat än att ta upp och tvätta av, sedan har jag passat ner i sängen igen och hon har somnat om, men inte i morse, då var hon helt knäckt så efter ett tag tog jag upp och ammade i vår säng där hon sedan tvärslocknade, men en gång är ingen gång?? Hoppas jag ;)

Annars är det inte så mycket verktygande, jag har ramsor som jag säger när jag lägger men sällan på natten, hon sköter det mesta själv, eller så är det kris och läge att gå in och ta loss en fot som fastnat. Hon säger oftast ifrån när något är fel, annar sköter hon sig själv.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja att byta blöja på morgonen brukar ge problem när man lägger igen men nöden har ju ingen lag så då är det ramsan som ska jobba sen. Sover hon i eget rum? Tänker att det är ännu knepigare om ni sover i samma rum.

Det låter ju som att du inte bör ge några lösande fruktpureer som katrinplommon eller päron utan ge istället aprikos, äpple eller röda frukter tex. Om du vill ge något mer till mellanmål så kanske turkisk yoghurt med mosade bär/frukt eller ge gröt här istället. Till middag hade jag serverat puré istället. Rejält med fett i all mat så klart :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej igen!

Här tuffar det på, alla nattliga uppvak gav med sig så småningom men nu har vi istället en arg bebis som vaknar punktligt 06.20 de flesta morgnar, oftast arg som ett bi. En hel del åttamånadersångest (måste det bara vara) har vi också och att vara i ett annat rum än henne är inte ok i hennes bok längre. Då kommer hon krypande med stora ord. Vill inte bli hållen av någon annan än mig, även om pappa och syskon också är ok om jag inte är tillgänglig. Hon lärde sig ju krypa vid nyår så det kanske är naturligt att åttamånadersångesten är tidig tänker jag? Då var hon 4,5 månader.

Min tanke i alla fall är att 12-45-1,5-45 behöver ändras så att vi slipper dessa uppvak, trots att hon oftast somnar om mellan ungefär 7 och 7.30 då jag väcker. Hon blir ju sju månader om några dagar så kanske är det dags att dra ner på sömnen?

Känner mig dock osäker, hon sover gärna på dagen, lätt att lägga och väcks i princip alltid från alla pass, inklusive det sista. Och hon är alltid trött på kvällen, vill gärna somna redan vid sjusnåret. Men det kan ju ha att göra med de 45-1 tim extra vakentid hon har så gott som varje morgon sedan ca 10 dagar tillbaka.

Så frågan är, två eller tre lurar? Och vilken ska jag korta? Nu sover hon 9-9.45 (väldigt trött 9 eftersom hon ofta varit vaken tidigare på morgonen), sedan 12.15-13.45 (även trött här och väcks nästan alltid), samt sista gången 16-16.45. Här är hon inte lika trött när hon ska läggas men somnar likväl inom fem min och väcks efter 45.

HAr kollat lite trådar, verkar vara olika om man har två eller tre lurar. Men känns också dumt att strula för mycket mitt i ångesten. Om jag drar ner på sömnen på dagen och hon fortsätter vakna på morgonen kommer hon ju bli fullständigt paj, så jag velar lite.

Alltså, pep och tips från er kloka mammor skulle vara guld värt!

/Elin
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Kanske ska tillägga att hon äter med god aptit, amning på morgonen, sedan gröt, motsvarande hel stor burk plus efterrätt till lunch, gröt på eftermiddagen och lite macka med leverpastej, stor burk igen vid 17.30 plus amning till kvällsslurk. Hon rör ju i princip på sig oavbrutet när hon är vaken, typ maratonkrypningar genom hela huset i full fart. Stannar och sätter sig och pillar med något nu och då, sedan iväg igen.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Två lurar är lite tidigt än, man brukar byta kring 8-9 månader. Hur länge har hon vaknat för tidigt? Är det bara pga den troligtvis tidiga 8-månadersångesten eller att hon signalerar schemaändring liksom? Hur hanterar ni uppvaken? Pangramsa? Inget? Mozart? ramsdiskussion?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Ylvispylvis »

Däremot har du ju möjligheten att korta em-luren till 20 min, det skulle faktiskt jag ha gjort om jag var säker på min sak. Ger det bättre morgonsömn relativt fort så har du svaret.

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av TorsMamma »

Sista, har ni kollat över mörkläggningen kl. 12.00 mitt på dagen nu när morgonen kommer tidigare? Så här i mars är det inte ovanligt med tidiga uppvak och brukar bli bättre med sommartiden. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Ja jag tror det har att göra med att ljuset kommer precis då denna tid på året, trots mörkläggning hade mina andra två klart tidigare morgnar i feb-mars. Men nu har vi kört två dagar med 20 min på kvällen och då har hon visserligen vaknat 6 ändå men ganska snabbt somnat om igen och sovit till väckning. Så jag tror jag fortsätter med det ett tag till, dock lite trötta kvällar med bara 20 min lur, kanske lägger den lite senare än 16.15 för att ge chans till trevlig kväll.

Tack för fina svar och bra tips!
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"